*SPOILERADVARSEL**SPOILERADVARSEL**SPOILERADVARSEL**SPOILERADVARSEL*

Anmeldelsen inneholder spoilere fra femte sesong. Ikke les om du ikke har sett sesongavslutningen!


Så var det over – femte sesong av Game of Thrones. Nå er det nesten et helt år til neste gang, og med tanke på hvordan sesongfinalen endte så vil ventetiden være nærmest uutholdelig.

Melisandre fikk mye innflytelse mot slutten av sesongen. (Foto: HBO)
Melisandre fikk mye innflytelse mot slutten av sesongen. (Foto: HBO)

Siste episode etterlot flere sentrale rollefigurer med en høyst usikker fremtid i vente, og nå som serien har tatt igjen bøkene er det kun forfatter George R. R. Martin og serieskapere David Benioff og D. B. Weiss som vet hva som kommer til å skje.

Finalen avslutter dermed mens spenningen er på topp, men resten av sesongen har hatt en litt ujevn spenningskurve. Det har vært lengre mellom høydepunktene denne sesongen, men de slo samtidig hardt når de først dukket opp.

ANMELDELSE: Game of Thrones sesong 4 – Oppgjørets time er kommet!

Virkningsfull avslutning

Sesongfinalen var en av episodene som slo hardt, og som antageligvis var veldig sjokkerende for dem som ikke visste hva som skulle komme.

Jon Snows døde blikk som stirret mot stjernene, mens blodet farget snøen svart under ham, var en virkningsfull avslutning.

Les også: «Game of Thrones»-fansen sørger igjen

Et høydepunkt i finalen var når Arya omsider fikk stryke ut et navn på hatlista si. Scenen var akkurat passe sjokkerende, og oppe i all grusomheten var det samtidig tilfredsstillende å se henne utøve sin straff over mannen som drepte hennes elskede læremester Syrio Forel.

Likevel var det Cerseis «walk of shame» som gjorde størst inntrykk på meg i sesongfinalen. Jeg hadde ventet lenge på at den manipulerende dronninga skulle få sin velfortjente straff, men når hun endelig fikk den satt jeg igjen med en vond smak i munnen.

David Nutter, som har regissert episoden, ga scenen tiden den trengte til å sette seg og dvelte lenge nok ved Lena Headeys først stolte, så forpinte fjes, til at selv den største Cersei-hater måtte føle medynk.

Det skal bli interessant å se hvilken effekt den ydmykende behandlingen har hatt på Cersei i neste sesong.

Meereens nye kameratgjeng er noe spredt når det gjelder erfaring og stil. (Foto: HBO)
Meereens nye kameratgjeng er noe spredt når det gjelder erfaring og stil. (Foto: HBO)
Den mest spennende episoden i hele serien

Denne femte sesongen har, som sagt, hatt en noe ujevn spenningskurve. Flere av episodene har gitt meg den kjedelige følelsen av at de kun har vært transportetapper mens man venter på at noe som skal skje.

Samtidig har dette også vært sesongen med noen av de mest spennende episodene i hele serien.

«Hardhome» var for min del sesongens definitive høydepunkt. Å endelig få se Jon Snow prøve seg mot «the white walkers» var intenst, for å si det forsiktig.

Det tjue minutter lange slaget mellom wildinghorden og de udøde, der vi fikk se hvilke grusomme krefter som rører seg i nord, føltes ut som et fem minutter langt adrenalinkick. Jeg regner med at vi får se mye til de iskalde fiendene i neste sesong, og jeg gleder meg!

Sørgelig lite utvikling for Sansa

2015 har vært året der Game of Thrones virkelig har begynt å skille seg fra bøkene i A Song of Ice and Fire-sagaen. Det har også vært året for den mest kontroversielle Game of Thrones-sesongen til nå.

Det har vært mere av det samme for Sansa Stark (Sophie Turner) (Foto: HBO)
Det har vært en sesong med mere av det samme for Sansa Stark (Sophie Turner). (Foto: HBO)

Dette kom særlig til uttrykk i Sansas historie, som skiller seg fullstendig fra handlingen i bøkene, og her tok Benioff og Wiess et valg jeg har delte meninger om.

Les også: Sansas historie løsriver seg fra bøkene

Da de hentet Sansa ut fra isolasjon i The Eyrie, hadde jeg håpet at hun omsider skulle få en mer engasjerende historie. Først så det lyst ut, det virket som om den kuede jenta endelig begynte å få litt bein i nesa, at hun fikk en agenda og et mål. Deretter gikk det nedenom og hjem fordi hun giftet seg med psykopat nummer én, Ramsay Bolton.

Voldtektsscenen i den sjette episoden provoserte mange fordi serien nok en gang skildret seksualisert vold mot kvinner.

For å kaste en brannfakkel så synes jeg ikke voldtekt er noe verre å skildre enn mord og tortur, og med tanke på Ramsays tilbøyeligheter hadde det ikke vært troverdig om han hadde gjort noe annet enn å voldta sin nye kone.

Problemet er at istedenfor å utvikle rollefiguren satt Benioff og Weiss Sansa igjen inn i offerrollen hun har hatt gjennom hele serien. Det ble rett og slett kjedelig.

(Foto: HBO)
Tyrion Lannister (Peter Dinklage) får nye oppgaver på tampen av sesong 5. (Foto: HBO)
Er det over og ut for bastarden av Winterfell?

Rollefigurene det imidlertid har vært spennende å følge denne sesongen er Tyrion, Cersei, Arya og Jon. De har alle hatt en interessant karakterutvikling som kommet til å få konsekvenser for deres vei videre. Også har jo Daenerys glimtet til med skikkelig drageaction denne sesongen, og det har vært ganske så stas.

Peter Dinklage og Lena Headey har som alltid levert strålende skuespill, og Kit Harrington har virkelig levert i rollen som Jon, som fikk litt større baller denne sesongen. Det var deilig å se, selv om utfallet ikke var så heldig.

Men om slaget er tapt for Jon Snow, er jeg likevel ikke så sikker på. Mellisandres betimelige tilbakekomst hinter, spør du meg, om en mulig gjenopplivning. Kanskje den mektige R’hllor står oss bi? Jeg krysser fingrene!

Hva synes du om den femte sesongen av «Game of Thrones»? Si din mening i kommentarfeltet!

Om SERIEN

Game of Thrones
  • Game of Thrones
  • Slippdato: 15.06.2015
  • Sesong: 5
  • Utgiver: HBO Nordic
  • Serieskaper: David Benioff og D. B. Weiss
  • Sjanger: Action, Eventyr

  • mogasu

    Øyyh, dere må sette en spoiler alert på denne artikkelen også!

    • Sigurd Vik

      Hei! Det står allerede en ganske diger spoileradvarsel øverst i artikkelen, men vi kan utvide den vi:)

      • mogasu

        På forsiden var det to saker om GoT, og den ene hadde spoileradvarsel, men denne hadde ikke da jeg klikket meg inn… Burde åpenbart sett advarslene øverst, men da hadde jeg allerede satt i gang å lese selve artikkelen i god tro. Dere må gjøre det enklere for oss idioter, særlig på mandager 😉

        • Sigurd Vik

          Du har aldeles rett i at forsiden mangler spoileradvarsel for anmeldelsen. Men der står det jo at saken er en anmeldelse av hele sesong 5.

          Og når vi i tillegg starter teksten med en gedigen spoileradvarsel, så håper vi at folk får med seg faren:)

          Og de kommentarene som popper opp fra de andre artikkelen kommer jo også ganske langt ned i artikkelen da – et godt stykke etter advarselskiltet.

          Men vi tar selvsagt både mandager og spoiling på alvor, og har nå gjort advarselen enda litt større:)

          • Thomas Nesheim

            Dere bør ha alle spoileradvarselene i samme farge i artikkel som på forside. Det vil gjøre dem lettere å oppdage.

            • Ingeborg Margrete Jensen

              Herregud, hvor vanskelig er det egentlig? Man leser en artikkel om GoT samme dagen som finalen kommer ut og så klager man over spoilers?

              • kreaturen

                Jammen hvordan skal man da få sjans til å slenge inn første kommentar, hvis man liksom først må se hele siste episode før man hiver seg over kommentarfeltet?! HAR DU TENKT PÅ DET, INGEBORG?!?

                • Hans Olav Rønning

                  Er vel naturlig at en anmeldelse av en sesong omfatter hele sesongen vel? Noe annet vil vel være litt rart. :p

              • mogasu

                Som sagt, idioter som ikke evner selv de enkleste ting i livet – vi trenger hjelp. Mye hjelp. Jeg ber bare om litt sympati.

  • Helge D

    Det er fortsatt en del historier fra bok 4 og 5 som de ikke har blitt tatt med i Tv serien. De har også mulighet til å ta med en del tilbakeblikk fra Robert og Ned sin kamp mot the mad king i sesong 6. Blir spennende å se om dette kommer med i sesong 6 eller om de da går videre med handlinger fra den kommende boken Wind of winter. Det blir jo et dilemma for Martin om hvilken skjebne han velger for alle karakterene som døde i sesong 6, men fortsatt var i live i siste bok.

  • Acidica

    Rett etter slutten tenkte jeg det samme som deg: Mellisandres! Det ble diskutert fan-teorier i en av filmpolitiets podcaster for en tid tilbake, og en av dem er at John er av kongelig blod. Og vi har alle sett hva Mellisandres kan gjøre med det. 🙂 Som Sam sier: «He always comes back»

  • Jeg har vært ekstremt skuffa over denne sesongen. Forrige var den beste etter min mening, så denne hadde en stor fallhøyde bare på grunn av det, men det var rett og slett så mye dumt som skjedde i løpet av denne sesongen at det ikke var før episode 8 at jeg endelig fikk en liten gnist av håp for de resterende episodene.
    Sand snakes og Dorne hadde potensiale til å bli bra, men det ble det altså ikke. Sansas karakterutvikling ble kastet ut av vinduet bare for å heve frem og kunne motivere Theon til å hjelpe henne, og denne offerrollen burde de ha spart Sansa for å måtte gå gjennom nok en gang, for den er rett og slett meningsløs. Jeyne Poole er heller ingen ny og fremmed karakter for de som bare har fulgt med på tv-serien så der kunne de godt holdt seg til historien. Om en tenker realistisk er ikke voldtekt verre enn mord, men det brukes alt for hyppig med de sentrale (men egentlig bare kvinnelige) karakterene i Game of Thrones (trenger jeg i det hele tatt å forklare den idiotiske scenen i forrige sesong mellom Jaime og Cersei?). Enten blir de voldtatt, eller så er det alltid en overhengende fare for at de kan bli det, og i bøkene har de i det minste en form for hensikt med tanke på historien videre istedet for å bare skulle sjokkere, og det er det som provoserer meg. Det GRRM skriver i bøkene har som regel en hensikt videre, og sammenlignet er serieskaperne etter min mening som hodeløse høner som virrer rundt uten å tenke lengre enn de (altså hønene) sparker.
    Nå som en ikke lengre vet hva som faktisk skjer videre kan det kanskje være at jeg kommer til å ha mer sansen for neste sesong, og jeg kommer nok til å følge med selv om jeg er redd for spoilere av de kommende bøkene, men serien er ikke lengre det den var for meg nå. Den har tapt seg kraftig, og jeg håper serieskaperne tar til seg all kritikken i artikler som svirrer rundt på nettet for tida, for de er det ikke mangelvare på ihvertfall. Jeg er langt ifra alene om å ha disse tankene angående GoT.

  • Daenerys som flyr på dragen var kanskje det aller teiteste som kunne skje. Det blir bare verre i siste episode når hun kommer med one-linere som «At least you’ve had supper» mens dragen ligger og slikker sine sår. Det er kun Westeros som er av interesse. Dorne-historien har med unntak av Bron vært utrolig kjedelig å følge. Jeg hadde større håp for Jamie Lannister denne sesongen. Der skjedde det lite. Cersei som gjør opp for sine synder var det aller beste i siste episode. Det heter forøvrig «Walk of atonement» og ikke «walk of shame».

    • Hehe, jeg vet hva Cerseis lille tur i byen heter, men walk of shame er et mye artigere uttrykk å bruke. 🙂

      • Ok. Føler allikevel ikke at anmeldelsen speiler terningkastet helt…

        • Kan forstå hva du mener siden jeg lå og vippa mellom fire og fem før jeg bestemte meg. Jeg landa til slutt på fem fordi det som var bra var så veldig bra, og pga at produksjonen er vanvittig god.

    • Martin Aas

      Ble veldig Neverending Story

    • Pera

      Hmmm, tja, jeg tror at alle skuffelsene dine blir tilbakevist våren 2016. Hvis ikke er GoT en flopp. Er det ikke sånn at vi leter etter to andre Targaryen-avkom som kan temme de to andre dragene? Hvis Jon er nummer 2, hvem er den tredje? (Det som irriterer meg mest er at ikke alle ledetrådene i House of the Undying i boken var med på tv. Men det er kanskje for å dempe denne teorien og ikke avsløre for mye. Ikke at jeg har lest bøkene, altså. Skulle gjerne.) Men alle ledetrådene vi nå har fått om at Jon Snow faktisk er barn av Rhaegar Targaryen og Lyanna Stark (det var jo massevis av dem i sesong 5), gjør at jeg syns det er merkelig du kaller Jons død for good riddance. Hvis serieskaperne ikke bruker denne døden til nettopp formålet (som Aemon sier før han dør) «kill the boy and let the man be born», så skjønner jeg ingenting. Pluss at det er minst ett dusin flere ledetråder i retning av Jons egentlige opphav. Som mange andre sier er det også slik at Jon er en karakter vi har fulgt tett, og at vi (i motsetning til mange andre karakterer) har blitt presentert for hans subjektive synsvinkel. Det at du mener serien har mistet tæl og evnen til å sjokkere har kanskje opprinnelse i at du er blitt lei av Westeros/Essos som fantasiverden? Eller at seriens fremstilling av vold og sex er såpass voldsom at man blir litt avstumpa etter hvert?

  • Chaxter

    Har min egen brannfakkel: Det er vel ikke så rart om folk reagerer mer på voldtekt enn mord da en større andel av seerne har erfaring med voldtekt enn med drap og tortur.

    • Det er et godt poeng! Og folk må få lov til å reagere slik de gjør, det er forståelig, men jeg synes ikke det nødvendigvis betyr at HBO bør fjerne det fra serien.

    • Kristoffer Stalsberg

      For en branfakkel! Synes likevel reaksjonene var sterkt overdrevne, jeg mener det er Game of Thrones vi snakker om. Hvis man fort blir «triggered» er nok ikke det en serie å se på uansett.
      Hadde det vært en mann som ble voldtatt (f eks Theon), hadde det ikke blitt like mye oppstyr, banna bein!

  • Leif André Brekke

    Må si meg enig med de fleste kommentarene her. Denne sesongen har vært en stor skuffelse. Det som skuffer mest, er umotivert vold og sex som ikke har særlig begrunnelse. Den biten fungerte mye bedre i de tidligere sesongene. Ellers synes jeg at en del av skuespillerne tydeligvis ikke har fått god nok kamptrening. En del av slåssingen bærer preg av dårlig håndverk, eksempelvis Sand-søstrenes omgang med våpen og kamp mot ridder/tidligere leiesoldat Bronn. En svak firer på terningen fra meg. Dette blir nesten som å se på en dårlig såpeopera, bare at man legger på litt blod og vold… og sex 🙁

    • Kristoffer Stalsberg

      Dårlig såpeopera er svak firer for deg? Wow…

      • Leif André Brekke

        He he. Good point.

  • Det ligger i kortene at Jon Snow kommer tilbake om ikke i sesong 6 så i sesong 7.
    Det betimelige besøket til Melisandre i Castle Black like før Jon Snow blir drept ala Shakespeares Caesar sier vel sitt. Jon Snow er tross alt Azor Ahai. Det tror i alle fall Melisandre.
    Jon Snow må dessuten bli drept for at eden/troskapen til Night’s Watch oppheves slik at Jon Snow kan lede ‘Wildlings’ med Tormund som sidekick.
    De må være tre Targaryen for å oppfylle profetien. Daenerys Targaryen, Tyrion Lannister og Jon Snow.

  • MartinKristofferHykkerud

    Herregud jeg er glad for at de har skippet en ulidelig lang og kjedelig reise for både Tyrion og Brienne. Dorne er kanskje det kjedeligste av alt, og dette kunne de glatt ha skippet, og heller tatt med en Ironborn historie eller to. Det var ihvertfall litt spennende. alt i alt, lurer faktisk på om jeg liker serien bedre en bøkerne..de siste vel å merke.