FILMFESTIVALEN I HAUGESUND: Bølgen krysser av de fleste sjekkpunktene i oppskriften på en katastrofefilm. En ekspert som ser det ingen andre ser, voldsom ødeleggelse og en familie som må reddes.

Slikt sett støtter filmen seg på kjente sjangerelementer. Direkte original er den derfor ikke.

Men det nye er at det for første gang er basert på norsk virkelighet, i kjente omgivelser, og med et resultat som er direkte skremmende.

Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner spiller rasutsatt ektepar i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).
Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner spiller rasutsatt ektepar i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).

Solid skuespill av Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp, tøffe effekter fra Gimpville og dreven regi av Roar Uthaug gjør Bølgen til en spennende og underholdende katastrofe!

LES: Regissør Roar Uthaug hadde ikke hørt om Åkneset

Stor rasfare ved fjorden

Akkurat idet geologen Kristian (Kristoffer Joner) og familien skal flytte fra Geiranger, skjer det ting med det ustabile fjellpartiet Åkerneset (eller Åkneset).

Bare han forstår at det står i umiddelbar fare for å rase ut i fjorden, hvor det er beregnet til å forårsake en 80 meter høy flodbølge som blant annet vil ramme Geiranger.

Omstendigheter gjør at Kristian og datteren Julia (Edith Haagenrud-Sande) er hjemme, et godt stykke fra Geiranger Hotell, der kona Idun (Ane Dahl Torp) er på jobb og sønnen Sondre (Jonas Hoff Oftebro) har tatt inn på et rom.

Og så skjer det som du vet kommer til å skje.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Flodbølgen i ferd med å skylle inn over Geiranger sentrum i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).
Flodbølgen i ferd med å skylle inn over Geiranger sentrum i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).

Filmens anslag tar i bruk Geiranger-områdets svimlende natur med sveipende, vakre og brede bilder, nydelig filmet av John Christian Rosenlund. Det er en slående kontrast mellom den blendende innledningen og de imponerende og apokalyptiske scenene vi får se senere.

Det samme gjelder Christian Schaannings lyd, som virkelig setter trommehinnene på utfordrende prøver når filmen nærmer seg sitt klimaks, akkompagnert av Magnus Beites storslåtte katastrofemusikk.

En overvåkningssentral monitorerer det rasfarlige fjellpartiet (Foto: Fantefilm Fiksjon).
En overvåkningssentral monitorerer det rasfarlige fjellpartiet (Foto: Fantefilm Fiksjon).

Effektene er også fryktinngytende og overbevisende. Det merkes nok at budsjettet ikke tillater like mange skildringer av ødeleggelse som i en tilsvarende Hollywood-film.

Blant annet viser filmens plakat et stort cruiseskip mellom en flodbølge og Geiranger, men det er ikke noe skip med i filmen.

Tilintetgjørelsen av Geiranger blir heller ikke viet mange sekundene. Det vi får se, holder likevel høy katastrofestandard.

Tro mot sjangeren

Det er åpenbart at regissør Roar Uthaug og produksjonsselskapet Fantefilm kjenner sjangeren godt, og låner åpenlyst fra den. Dette har de gjort før med hell i en annen sjanger, nemlig i skrekkfilmen Fritt Vilt.

Det er mye i Bølgen som virker kjent, som vi føler at vi har sett før (som i forsommerfilmen San Andreas), men som er nesten obligatoriske elementer.

Selvsagt er Kristian den eneste som virkelig forstår hva som er i ferd med å skje. Selvsagt skjer det. Og selvsagt må han redde familien sin fra det som skjer. Og slik må det nesten være.

Jonas Hoff Oftebro spiller Sondre i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).
Jonas Hoff Oftebro spiller Sondre i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).

LES: Anmeldelsen av San Andreas

Vi får tilbragt akkurat nok tid med hovedfigurene til at engasjementet for deres videre ve og vel vekkes. Kanskje skulle det vært en sterkere indre konflikt i familien enn at de skal flytte til Stavanger.

Men Kristoffer Joner og Ane Dahl Torp gjør en solid innsats med det John Kåre Raake og Harald Rosenløw-Eegs effektive manus har gitt dem å spille på, og er med på å gi filmen ekstra tyngde og troverdighet.

Begge imponerer dessuten som actionhelter i noen våte og utfordrende scener i filmens siste del. Jonas Hoff Oftebro, Fridtjov Såheim, Laila Goody og Arthur Berning gjør fine biroller.

Imponerende spenningsfilm

Katastrofefilmer kritiseres ofte for forutsigbarhet og tynn handling, men samtidig har de et sett kriterier som de er nødt til å innfri, ellers er de ikke tro mot sjangeren, og blir kritisert for det, også.

Skredeksperten Kristian (Kristoffer Joner) må redde sin egen familie i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).
Skredeksperten Kristian (Kristoffer Joner) må redde sin egen familie i Bølgen (Foto: Fantefilm Fiksjon).

Bølgen lykkes med å sjonglere fine personskildringer og effektdrevet underholdning i en stigende spenningskurve.

Det den kanskje ikke har av originalt tilsnitt, tar den igjen på god kvalitet og profesjonalitet på blant annet foto, lyd, musikk, klipp og regi, slik at dette blir en imponerende spenningsfilm, som vil bli svært godt besøkt på kino.

Og det er der den hører hjemme, i bredt format, høy lyd i alle kanaler og en stor boks popkorn i koppholderen.

(Bølgen er åpningsfilm på Den norske filmfestivalen i Haugesund. Norgespremiere: 28. august)

Om FILMEN

Bølgen
  • Bølgen
  • Slippdato: 28.08.2015
  • Regi: Roar Uthaug
  • Utgiver: Nordisk Film Distribusjon AS
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Action, Drama, Thriller

  • Rub

    Fysh! Jeg gleder meg!

  • Jomar Bakkeli

    Tja. I Hollywood er det verden som rammes. Her er det…. Geiranger. Det blir da noe puslete. Men de skal ha skryt for å prøve.

    • Stian Jørgensrud

      Har jo ikke sett den, men er vel ikke puslete bare fordi et par tusen dør/er i fare til forskjell fra 7 milliarder? Du kan sikkert ikke forestille deg forskjellen særlig godt heller, mennesket er skikkelig dårlig på å forestille seg store tall. Hvis du tenker deg at du bor i Geiranger og dermed at de fleste du kjenner er derfra blir det omtrent det samme som at hele verden går under. Skrekkfilmer bruker som regel ikke hele verdens befolkning fordi de ikke trenger det, kanskje er det til og med bedre å fokusere på få personer.

      • Andreas Vik

        Problemet er at denne filmen ganske sikkert bare klipper og limer fra andre katastrofefilmer. Det er ingen ting originalt med den. Da blir historien bare platt og kjedelig, du kan forutse alt som kommer til å skje.

        I Hollywood har de et middel mot dette. Bruke mere penger og vise bedre effekter enn noen gang før. Noe denne filmen ikke har nubbesjans til.

        • Stian Jørgensrud

          Du har sett den, eller, som sier at det er ingenting originalt med den?

          • Andreas Vik

            sukk… Ja dette er nok katastrofefilmen alle har ventet på. Et tidløst mesterverk som går inn i evigheten 🙂

            • Er ant-man eller Avengers age of ultron tidløse mesterverk? Hvor mange tidløse mesterverk er det på kino nå for tiden? Og om du venter på Ingmar Bergman, så var vel heller han aldri noen stor publikumsmagnet.

              • Andreas Vik

                Hehe :D. Jeg bare merker meg alle femmere filmen får, og en sekser i nettavisen. Og i tillegg innrømmer anmelderene at filmen ikke byr på mye originalt og nytt, men at det er første gang Norge forsøker seg på noe sånt. Derfor gir anmelderene norgesrabatt. Man legger på et par terninger.

                Det er noe jeg er helt imot. Man skal ikke «være grei» bare fordi det er et mindre land som lager filmen. Man skal ikke tøye skalaen til å passe hverken det ene eller andre.

                • Vent nå til du har sett filmen før du klager. De er nok litt snillere med norske filmer, men de er alle enige om at filmen er underholdende.

            • Stian Jørgensrud

              Kanskje sett med norske filmøyne, ja.

        • magnarStoroy

          Kjedeleg fordi du har sett det same før? Dei fleste katastrofefilmar er gode uansett kor mange ein har sett før. Forventar ikkje at denne er like god som amerikanske filmar som t.d. San Andreas, Hard rain eller inferno i flammer. Fantefilm har laga gode og spennande filmar som gåten ragnarok og flukt, så det er grunn til å tru, at dette også er ein god film.

          • Andreas Vik

            Jeg sier ikke at dette er en dårlig film. Den er helt sikkert underholdende. Men jeg stiller meg sterkt tvilende til om det faktisk er en femmer. Eller sekser som nettavisen ga den.

        • Glenn Folkvord

          At stort budsjett og dyre spesialeffekter er en garantist for en bra film har jo Hollywood motbevist utallige ganger de siste 20 årene.

      • Tord Langseter

        Nettopp. Det handler ikke om antall mennesker, men hvorvidt man bryr seg om menneskene som blir rammet.

  • Sonofafisherman

    Special effects som 1980 🙂 ( etter bilder å dømme )

  • Flandern

    Han heter Kristoffer Joner, ikke Kristoffer Jones som bildeteksten øverst opplyser.

  • Tord Langseter

    Hvorfor slipper norske filmer unna kritikken som rettes mot utenlandske filmer?

    • Hva slags kritikk er det du tenker på?

      • Tord Langseter

        Mangelen på originalitet.

        • Dette er jo en original film i norsk sammenheng. Det er nesten umulig å lage noe som ikke har vært laget før noe sted. Det lages jo så mye. Hvor mange krimfortellinger ligner på hverandre? Hvor mange romcom ligner på hverandre også? Det er intet nytt under solen, dessverre.

          • Tord Langseter

            Jeg snakker om originalitet innad i sjangeren som alle anmeldelsene innrømmer at Bølgen ikke er.

            • De har jo nevnt dette i anmeldelsen. Det er da en form for kritikk? Men de mener vel at den er underholdende likevel.

              • Tord Langseter

                Anmeldelsene unnskylder mangelen på intern originalitet med at en slik idè aldri har blitt filmet i Norge før. Dermed måles norske filmer opp mot en annen standard enn den som gjelder amerikanske.

                • Gå nå heller å se filmen før du uttaler deg bombastisk. Om du syntes den er dårlig da, skal jeg høre hva du sier. Det er greit å være skeptisk, men man trenger jo ikke forhåndsdømme.

                • Tord Langseter

                  Jeg forhåndsdømmer ikke filmen Michael, jeg tar utgangspunkt i denne og andre anmeldelser som regelrett innrømmer at mangelen på originalitet ikke er et problem fordi den er norsk.

                  Det er problematisk at anmeldere prioriterer å sette filmen opp mot norsk filmhistorie og ikke sjangeren i seg selv. Det er ikke lenger slik at nordmenn kun ser norske filmer. Snarere tvert i mot.

                  Jeg blir rett og slett ikke noe klokere av om dette er en god katastrofefilm eller ikke.

                • Problemet har jo aldri vært at nordmenn kun ser norske filmer, men heller at de ikke ser noen norske filmer. De er så skeptiske at de holder seg unna.

                • Tord Langseter

                  Jeg synes bare det er synd at norsk og internasjonal film måles opp mot forskjellige standarder. Hvordan skal vi få til en jevn strøm av kvalitetsfilm når man ingen tørr å sette det vi lager i en større kontekst?

                • Du lurer altså på hvordan Bølgen står seg mot andre lignende sjangerfilmer, som f.eks de produsert av Irwin Allen i gamle dager eller laget av Roland Emmerich i nyere tid? Vel, jeg har sett en god del av disse gamle filmene, og de fleste er ikke gode på manussiden. Bølgen trenger ikke være skrevet av noen nobelprisvinner for å kunne stå bra ved siden av flertallet av disse. Men du har rett. Jeg har jo heller ikke sett Bølgen, så det kan jo hende at jeg også misliker den til slutt. Vi får se.

                • Tord Langseter

                  Hvorvidt filmen er bra eller ikke er ikke så interessant. Som du sier, ingen av oss har sett filmen og kan således ikke ha noe diskusjon om innholdet.

                  Det jeg reagerer på er at anmelderne nærmest innrømmer at det er helt greit at selve filmens narrativ er uoriginal fordi ideen aldri har blitt utført i Norge før.

                  Hva faen? Jeg vil vite om dette er en bra katastrofefilm uavhengig av nasjonalitet. Denne anmeldelsen gir meg et bitte lite innblikk i at effektene er bra og skuespillerne duger, men ingenting om hvordan den plasserer seg i en sjanger som de fleste av oss har sett en haug av filmer fra.

                • Dette handler altså om norske anmeldere generelt, ikke om denne filmen? Ok, nå forstår jeg hvor du vil hen. Jeg tror faktisk det også kan være motsatt av det du sier. En god del av replikkene i amerikanske filmer er standardiserte, figurene er like og historiene er identiske. Når man ikke reagerer på dette er det fordi man ikke har engelsk som morsmål. Om du skulle ta en gjennomsnittlig amerikansk film og oversatt replikkene til norsk, tror jeg mange ville fått sjokk.

                • Tord Langseter

                  Det handler om mottagelsen Bølgen har fått i norsk presse. Gjennomgangsmelodien har vært; «en skikkelig konvensjonell amerikansk katastrofefilm, men det er helt greit fordi den er norsk!»

                • Mercutio

                  Har ikke sett noen som påstår den er god bare fordi den er norsk. Forresten, er det heller ingenting galt med å synes den er god bare fordi den er norsk.

                • Tord Langseter

                  Ikke direkte nei. Men når samtlige anmeldelser gir filmen pass for å være konvensjonell, et pass amerikanske filmer ikke får, er det lett å spekulere i nasjonaliteten spiller en rolle.

                  Og jeg er helt enig i at nærhet teller. Det er en grunn til at vi i det hele tatt ser norske filmer, når verden rundt lager bedre filmer i alle sjangere. Men det sier seg selv. Filmen kunne fått en treer og nordmenn ville fremdeles strømmet til utelukkende for å se Geiranger jevnes med jorden. Akkurat slik vi flokket for å se Max Manus selv om filmen målt mot internasjonale krigsfilmer er svært forglemmelig. Vi vil se vår nære historie bli fortalt på skjermen, vi vil se spektakulære handlingsforløp utspille seg i miljø vi kjenner igjen. Men det er jo allerede gitt. Det har ikke noe med selve kvaliteten å gjøre.

                • Andreas Vik

                  Eller hvis filmkritikere konstant gir norgesrabatter så går det utover de som faktisk lager mesterverk og virkelig fortjener terningen. Siden vi ikke kan utvide skalen til 7 og 8 så er det urettferdig.

                  Nå er ikke akkurat Norge veldig flinke til å lage mesterverk men et av de beste Norske filmene jeg har sett er «De Usynlige». Denne filmen mener jeg er 9/10, en sterk femmer. Men hvem i alle dager har sett den filmen?. Ikke mange jeg kjenner har det.

                  Og når filmer som «Kon-Tiki» blir sidestilt med den filmen, så blir jeg bare oppgitt.

                • tnbm

                  Den sugde big time. Satt hele tiden og sjekka hvor mye som var igjen. Utrolig kjedelig film.

                  Andreas Wærholm

                • Synes den var ganske spennende, jeg.

              • Andreas Vik

                Jo men. Syntes du en norsk film skal få plusspoeng for å tråkke de samme stiene som er lagt ned før dem?. Altså filmen er helt sikkert underholdende, men femmere og seksere over hele fjøla?.

                Hvorfor skal Norsk film få høyere karakter enn den ville fått om den var laget noe annet sted?

                • Du vet jo ikke ennå om den fortjener femmere, du har jo ikke sett den. Om anmelderen likte den, og følte at den var underholdende, så må han vel få gi en både fem og seks til en norsk film?

          • Thor A. Hansvik

            He, he. Det blir litt som å si «alt er jo funnet opp».

    • Louise Thorseth

      Skjøner godt kva du meiner, sida eg lurt på det same. Ein norsk film kalt Gåten Ragnarok fekk terningkast 4-6 frå ulike aviser, så eg antok jo at det var ein god film og dermed bestemte meg for å sjå den.
      Dessverre viste det seg at filmen var irriterande generisk og lånte MYKJE frå andre velkjente filmer. Kvifor dama frå «Broen» var der vil eg aldri forstå. >_>

      • Andreas Vik

        Gåten ragnarok er et bra eksempel på en film som fikk mye Norge rabatt. Jeg selv mener filmen er en toer. Den var kjedelig og forutsigbar. Ikke briljerte Pål Sverre der heller, noe han pleier å gjøre.

        • Gåten ragnarok var litt stusselig, syntes jeg også, skjønt 2 var det ikke. Jeg anmeldte den på bloggen min norskfilm.montages(.no) og klaget over tynt manus.

          • Merete Skogen

            Eventyrfilmen Gåten Ragnarok ble så vidt jeg vet først og fremst laget for barn og ungdom? Jeg så filmen sammen med en 8 åring, et par 12 åringer og en 15 åring. Helt super underholdningsfilm for denne aldersgruppen, og helt grei å se for oss voksne også. Ville gitt den 5 i terningkast.

      • forfaen

        Synes Gåten Ragnarok var en helt grei film jeg….

      • Susukino

        Min svenske kamerat på 23 mente Ragnarok var den beste filmen han hadde sett sålangt i 2014 ( han så den i September…)

  • Louise Mossige

    Ut fra traileren og denne anmeldelsen virker filmen veldig generisk, men ikke ut fra VGs og Aftenpostens anmeldelse, som også ga 5’ere. Så får sjekke det ut selv 🙂
    Så nylig Flukt, som hadde sine mangler, men regien av Roar Uthaug og cinematografien av John Christian Rosenlund var ypperlig. De to står altså bak denne også.

  • Chris Hansen

    I traileren synes det tydelig at vannet er data-animert, får håpe det virker mer naturlig på det store lerret.

  • LarZen

    Artig å se at den får så bra anmeldelser. Og den ser jo veldig spennenes ut på traileren…som forøvrig viser alt for mye. Men når det kommer til anmeldelse av Norske filmer så blir jeg automatisk veldig skeptisk. Synes terningene sitter veldig løst når det er snakk om Norsk produsert film. Men det finner jeg jo ut av snart..for den må jo sees! 🙂

    • aDyingApril

      Norske filmer har en tendens til og få veldig gode karakterer, selvom de ikke tilsvarer det. De ligger som regel på 4-6 på terningen hele tiden. Men jeg skal ikke dømme noe her siden jeg ikke har sett den enda 🙂

  • Thor A. Hansvik

    Minner meg litt om Dante’s Peak med Pierce Brosnan. Geologen som redder familien sin under et vulkanutbrudd.

  • Einar Gregorios

    Synd at cruiseskipet mangler. Hadde sett frem til å se en haug med bleikfeite amerikanere løpe sånn at en ikke kan se rævva for bare hæler…..

  • Roy Gjæringen

    Dette var film i verdensklasse. Har selv vert på Hotell Geiranger og ante da lite om hvilken fare jeg var i da 😉 Hadde vert artig å sett bølgen komme som perspektiv fra en hotellgjest, eller om bord i Hurtigruten da bølgen kom. Dette kan kanskje komme i en oppfølger?

    • Norwegian Blue

      The Man – The Movie, kanskje?
      Litt sein med å kommentere her, men det er jaggu Mannen også.

  • Hank

    Norske filmer får kanskje uforholdsmessig godt betalt av norske kritikere generelt. Om man sammenligner «Bølgens» budsjetter med tilsvarende utenlandske katastrofefilmers budsjetter og deretter vurderer den opplevelsen man får er det kanskje fortjent?

  • Nikolai Gagnat

    Dette blir en utrolig, og spennende film å kunne få se på kino. Endelig kommer det en norsk katastrofefilm! Roar Uthaug har stått bak andre bra filmer (Fritt Vilt, Flukt). Og at det er basert på virkeligheten! Nei, dette blir spennende! Bra anmeldelse!

    • ayotuii

      men hvis du ikke har budsjettet til å lage en god katastrofefilm på linje med de beste katastrofefilmene. HVORFOR LAGE EN KATASTROFEFILM!

  • Per Martinsen

    Tipper geologene ville fått det tøft under høringen hos granskningskommisjonen etterpå: «herregud, hv er det du bråker om? Det er da bare noen ledninger som har røket.» Håper de har mer kompetente folk i vikreligheten.

  • magnarStoroy

    Som forventa veldig spennande. Roar Uthaug med nok ein god film. Held han fram sånn, så vert han Noregs beste regissør gjennom tidene. No ventar vi spent på neste prosjekt frå Fantefilm.

  • Tor Inge Rishaug

    Jeg finner det direkte usmakelig at noen lager underholdning inspirert av min families tragedie i Tafjord i 1934.

  • infinnitus

    Jeg vil si den innfridde forventingene og at den er vel verdt å se. Ikke bare fordi den er norsk.

    Men samtidig er det noen punkter som lugger litt: inkonsekvent bruk av «håndholdt» vs «stativ», alle de små bålene på hotellet og dels overdrevet bruk av kunstpause, for å nevne noe. Dessuten lar jeg meg ikke imponere av Dahl Torp: hun engasjerer ikke, oppleves ikke som troverdig.

    Til gjengjeld lot jeg meg fascinere av sekvensen rett etter at bølgen treffer: sjeldent god formidling av post-apokalyptisk sjokk og vantro.

    Totalt lander nok jeg derfor på 4.

  • Linus Sommer

    Blir norske filmanmeldere og filmkritikere uteksaminert ved samme skole? Et eller annet må i hvert fall stå bak denne forbrødringen som gjør at oppussingsprosjekter av slitne Hollywood-filmer får toppkarakter hver eneste gang.

  • Katinka Moberg

    Flott oppbygging frem til fjellet raste. Det er ingen tvil at denne filmen skal selges til amerikanerne, som nok ikke kjøper den uten happy, happy ending.
    Terningkast: 2,5

  • Marius

    Det eneste originale med denne filmen er den norske settingen basert på et, til sjangeren å være, et veldig troverdig scenario. Spenningen er meget godt oppbygd, skuespillerprestasjonene er gode jevnt over, effektene det beste jeg har sett i en norsk film så langt (muligens utfordret av Gåten Ragnarok), og musikken storslagen. Det øvrige lydarbeidet er også meget solid synes jeg, spesielt selve fjellraset, som dessverre får bare noen få sekunders tid i rampelyset. Jeg satt og følte at dette var storslagen norsk film som klarte å presse mulighetenes grenser for bransjen i Norge enda litt lengre – helt til slutten kom. De siste 5 minuttene totalt ødelegger alt det gode som filmen har bygd opp. Nei, manuset er ikke originalt, men det er velskrevet og velregissert. Dessverre trekker slutten dette ned fra å være en av de beste katastrofefilmene jeg har sett, til å bare bli en ny altfor virkelighetsfjern eventyrfortelling. Likevel er tross alt 95% av filmen absolutt verdt å se.

    Terningkast: 4

  • Louise Mossige

    Endelig sett den, og må si jeg ble skuffet, det var noe av det mest generiske jeg har sett på lenge. At den er intenst klisjefylt er en ting, men den handler liksom ikke om noe heller, annet enn ren overlevelse. Ingen karakterutvikling whatsoever, ingen endring i forholdene mellom karakterene i det hele tatt. Alle i familien er sympatiske og harmoniske hele veien. Jada, jeg vet det er en sjangerfilm, men vanligvis prøver selv de å ha en form for indre konflikt, ikke 100% ytre, liksom. Typisk et par eller familiemedlemmer som har problemer, men som katastrofen bringer nærmere hverandre. Selv «2012» hadde dette, en film mange vil si var elendig, men de droppet iallfall ikke menneskelige konflikter helt!
    Hadde ennå Kristoffer og Ane hatt «ordentlige» problemer, istedenfor den lille fillekrangelen, som ikke ga deg følelsen at noe stod på spill. Eller hadde de ennå laget noe forhold mellom sønnen og hun hotellarbeideren, skjønt det ville vel føltes like klisjefylt. Eller om Fridtjof Såheims og Arthur Bernings rollefigurer hadde fått større plass, da ville det som skjedde med de to hatt større virkning. Men nei.
    Joda, det tekniske var bra, effekter og lyd, og det var deilig å se både far og mor ta ansvar for å redde familien, ikke bare far, slik som ofte i Hollywood. Men ellers føltes den bare ekstremt tom.

    • Jomar Bakkeli

      Jeg greier ikke mønstre opp motivasjon til å se denne, det skyldes antagelse om akkurat det du skriver her. Jeg har lest et par anmeldelser og sett trailer, basert på dette tror jeg at jeg kunne skrevet et temmelig presist handlingsreferat.

      • Louise Mossige

        Ja… Eneste grunn til å se denne på kino etter mitt syn, er om man vil se spesialeffektene (selve bølgesekvensen) på storskjerm. Ellers er det lite å hente, gitt..

  • Cathrine Plischewski

    Synes filmen var kjempespennende, men ble skuffet over at bølgen skjer i mørket, slik at man egentlig ikke ser så godt hva som ødelegges. Samme dagen derpå, er det ingen bilder som viser hvordan Geiranger egentlig så ut. Bare såvidt laaaaangt ifra, og knuste biler, buss og flammer her og der.
    Synes forøvrig også at norske skuespillerbarn burde slutte å få så mange replikker, da de er skikkelige dårlige skuespillere.

    • Joachim André Hoddø

      Det finnes grenser for hva man kan lage av spesialeffekter, spesielt siden det er norsk produksjon 🙂 Å ha det i mørket gjør det også litt enklere å produsere (minder detaljer). Synes det var knall, jeg.

  • Eyolf

    Har akkurat sett filmen, og det er virkelig noe av det dårligste jeg har sett i genren. Det er nærmest ikke et eneste sannsynlig plot-twist (guttungen på skateboard nede i kjellergangene, som ikke har merket noe som helst – come on!; en norsk sjåfør som ikke automatisk, refleksmessig, trekker håndbrekket når han stopper i en bakke – come on!; en katastrofebevisst geolog som ikke med det samme finner en rute i fjellet 80 meter opp over havets overflate fra huset han bor i – det tar mindre enn 10 minutter, selv i Geiranger – come on!; trafikkork opp Ørnevegen? SÅ smalt er det ikke, og alle biler står pent plassert på høyre side av veien, langt ned i traseen – come on!; en masse småbranner her og der – nærmest av bålstørrelse – etter en kjempetsunami? – come on!).
    Dertil kommer de latterlig urealistiske overlevelsesscenariene under selve katastrofen – et tilfluktsrom hvor det drypper fra alle kanter, som ikke ganske straks oversvømmes (for eksempel gjennom den ventilasjonskanal med en utluftingsvifte i enden, som kort vises, og hvor to personer alene lykkes med at lukke en dør selv om det hele står under vann med et ganske betraktelig vanntrykk, men hvor man likevel ganske enkelt kan tette de hull i betongen som vannmassene har skapt – med et par jakker?! eh – I think not; – en bil i fjellsiden, som fanges av en 80-meters-tsunami, men som likevel blir liggende nogenlunde på samme sted?
    Det verste av alt er likevel stjernegeologens tale til sine kollegaer etter at han på Sherlock Holmes-vis har kommet på løsningen, og forklarer den for dem med noen ringbind: sedimentplater som flytter seg! (wow! Det ville jeg ALDRI ha gjettet! No shit, Sherlock), og forklaringen, at når grunnvannet finner nye veier i sjiktene i fjellet «SKAPES DET FRIKSJON»! Ehem…. så MINSKER friksjonen, mener du kanskje, herr stjernegeolog?!

    Filmen får en stjerne eller to for flotte naturbilder i begynnelsen, men mister dem igjen for måten alle forventninger knuses i og med utførelsen.
    Nå ja – skuespillerprestasjonene var heller ikke noe å juble over.

  • Peer-Einar Pedersen

    Skikkelig møkkafilm!

  • Har nå fått Bølgen på bluray og sett den i ro hjemme. Den er ikke så værst, den er besnærende engasjerende, men først etter at fjellet raste. Lyddesignen får nesten toppkarakter av meg, det er mye leven når det skal være det. Men det er en del skuffende mangler som nok skyldes budsjettet. Jeg bor på et lite tettsted, hvis det skjer noe, har vi politisirener, blålys og brannbiler fresende omkring ganske fort. Geiranger har også slikt nødapparat på plass. Jeg så ingen ting til blålys /sirener etter at alarmen gikk, det ødela illusjonen for meg. Så var det målestasjonen i fjellet, den var filmet i august. Så det var veldig rart å se helikopterturen, de startet i Geiranger i slutten av mai, og kom til fjells/stasjonen i august. Ikke å vente at ungene ble lei av å vente;) Men alt i alt, en av de bedre norske filmer, et hederlig forsøk på den vanskelig sjanger katastrofefilm.