Forza Motorsport 6 er rett og slett et fantastisk bilspill! Det gjør som sine forgjengere, og legger seg på et behagelig sted mellom arkade og simulator. Hvor langt den ene eller andre veien du vil at spillet skal gå, er i stor grad opp til deg selv.

Xbox One-kreftene er lett å få øye på når det glinser i lakk, når vann spruter mot frontrute eller når lys bryter nattemørket. Det som skuffer litt, er den konservative tilnærmingen til racingsjangeren. Mye er som før, både når det gjelder brukergrensesnitt, banevalg og karriereprogresjon.

Det er like gøy å kjøre med gamle biler som nye i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Det er like gøy å kjøre med gamle biler som nye i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Heldigvis holder Forza Motorsport 6 høy kvalitet på nesten alt, slik at dette er et sikkert valg for deg som trenger et nytt og bunnsolid bilspill på Xbox One.

LES: Spillanmeldelsen av Mad Max

Endelig racing i regn

Racingen foregår på 26 baner over hele verden, 12 flere enn i Forza 5, som for eksempel på gamle kjenninger som Hockenheim, Brands Hatch, Nürburgring, Silverstone og Indianapolis. Alle baner er praktfullt presentert med troverdig variasjon i veidekke, værforhold og omgivelser.

Bilene er som vanlig omhyggelig gjenskapt med høyt detaljnivå, spesielt i måten lyset reflekteres i lakken. Alt presenteres selvsagt i 1080P og 60 bilder i sekundet, til tross for økt detaljnivå, og sørger for silkemyk flyt hele veien.

Den klassiske Spa Francorchamps-banen er en av de 26 du kan kjøre på i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Den klassiske Spa Francorchamps-banen er en av de 26 du kan kjøre på i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Endelig har Forza-serien fått racing i regn og mørke! Dagløp i oppholdsvær er fremdeles den vanligste varianten, men det er når regnet øser ned at det blir ordentlig interessant. Her overbeviser spillet med gode væreffekter, som virkelig påvirker kjøringa di om du ikke er på vakt.

Spesielt spennende er det å navigere seg forbi store vanndammer som danner seg rundt banene, og kan være katastrofale å treffe når du kniver med konkurrentene.

Det eneste som skuffer litt her, er at vær- og lysforholdene er konstante. Selv rundt gigantiske Nordscleife på Nürburgring er været nøyaktig det samme hele veien. I Forza 7 forventes dynamisk vær, hører dere, Turn 10?

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Ublidt møte med en dekkbarriere i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Ublidt møte med en dekkbarriere i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Morsomme mods

Det kan kjøres med svimlende 460 biler, som dermed legger seg midt mellom utvalget i Forza 4 (600) og Forza 5 (200+) og de kan tunes, justeres og styles på alle mulige måter.

Audi TDI i tet i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Audi TDI i tet i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Jeg liker spesielt godt «mods»-funksjonen, der du kan gi bilen varige eller midlertidige forbedringer, eller utfordringer som kan øke poengsummen etter hvert løp.

Dette er en ganske morsom måte å variere kjøringen på, selv om man kanskje ikke merker den helt store forskjellen med alle mods.

LES: Spillanmeldelsen av Trine 3: The Artifacts Of Power

Ellers kan bilene oppgraderes med ekstrautstyr, du kan saumfare dem i Forzavision og få en historisk oversikt over dem fra ex-Top Gear-personlighetene Richard Hammond og James May (Jeremy Clarkson, som var med i de to forrige Forza-spillene, glimrer med sitt fravær).

Det jeg ikke liker, er damestemmen som leder deg gjennom karrieren. Hun høres ut som om hun egentlig selger dobørster på TV-shop.

(Anmeldelsen fortsetter under traileren)

Enestående flyt

Karrieredelen følger et vant spor, der du starter med et lokkende spesialløp med en skikkelig spreking (2017-modellen Ford GT i Rio de Janeiro), slik at du vet hva du har i vente i den andre enden.

Glinsende regndråper på en racerbil fra Audi i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Glinsende regndråper på en racerbil fra Audi i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Så må du starte på bunn og kjøre i en lav klasse med de minste bilene, men allerede der har de nok krefter til at det er ganske morsomt å kjøre dem.

Etter hvert som du oppnår gode plasseringer og poengpremier, kan du kjøpe nye biler og oppgraderinger, og ender opp med verstinger fra for eksempel Bugatti, Lamborghini og Koenigsegg.

Dette er altså slik det pleier å være i bilspill, og er derfor en smule forutsigbart, men fremdriften sprites heldigvis opp nå og da med spesialløp med spreke verstinger, eller lykkehjul ved hver nivåheving, der du kan vinne stort.

LES: Spillanmeldelsen av Until Dawn

Forza Motorsport 6 har en enestående flyt i racingen, godt utvalg av både biler og baner og har lykkes virkelig godt med regnværet.

En Honda IndyCar fra Rahal Letterman Lanigan Racing i aksjon i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
En Honda IndyCar fra Rahal Letterman Lanigan Racing i aksjon i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Lyden av grombilene er også ekstremt godt presentert, og spenningsmusikken (som kan slås av om ønskelig) gir kjøringen litt ekstra nerve.

Forza Motorsport 6  representerer kanskje ingen revolusjon i sin sjanger, men gjør det godt der det teller mest, og dette er kanskje det peneste bilspillet undertegnede har sett!

(OBS: Denne anmeldelsen gjelder énspillerdelen av Forza Motorsport 6. Flerspillerdelen er altså ikke testet.)

Om SPILLET

Forza Motorsport 6

  • Magnus_Isaksen

    Det er ikke FE biler – det er Indy (den røde Hondaen).

    Edit: ser heller ikke ut som FE den Audien.

    • Det fulgte dessverre ikke med info om bilene på bildene jeg hadde til rådighet. Har sjekka litt ekstra, og fant ut at den røde Hondaen ganske riktig er en IndyCar fra teamet Rahal Letterman Lanigan Racing, der en av eierne er talkshowlegenden David Letterman! Jeg fant ikke helt ut hvilken Audi vi ser bilde av, så jeg fjernet Formel E-referansen.

      • Bra jobba 🙂

      • norgeek

        Audien er en 2011 #2 Audi Sport Team Joest R15++ TDI, og i forkant/ved siden ligger det en 2003 #7 Team Bentley Speed 8.

  • kjell elvis

    60 FPS er så absolutt et kjøpsargument. Bare så synd jeg ikke har xone 🙁 Får vente på 7’eren med dynamiskt vær kanskje og se seg fornøyd med Driveclub inntil da. Men det suger jo samtidig balle med 30 FPS…. aRGH…

  • kristian

    har spilt demoen og må si att eg er ganske imponert. på tørt så var det akuratt det samme som 5 NESTEN. men når eg kom på regn så ble eg tatt litt på senga og kjente att her måtte eg fokusere ekstra mye for og komme til mål og det var virkeli morsomt og kjøre når eg satt vanskelighets graden opp til mitt nivå

  • LarZen

    Prøvde demoen var ikke spesielt imponert. En har liksom spilt det hundre ganger før. Kjørt dem samme banene om og om igjen. Og det føles mer som et frieri til die hard Forza og bil simulator fans og ikke noe for den generelle gameren som vil nok lure på hva alt levenet er rundt dette spillet.

    • Magnus_Isaksen

      Bilspill er jo som regel for de motorsportinteresserte. Ja, du har kjørt den samme banen flere ganger, men er ikke det også litt av poenget?

      Turn 10 dekker et skrikende behov på konsollene. Et av de mest populære spillene til Playstation gjennom tidene er et bilspill som er så klinisk at det ikke engang er mulig å kræsje bilene. Det er på ingen måte et frieri til Forza- eller simulatorfans – konsollene har behov for en ordentlig tittel i denne sjangeren og det får Xbox One med Forza-serien. Simulatorfans kjører på PC med «simulatorer» som er vesentlig mer teknisk omfattende enn spillene på konsollene noen gang kan være. I de «simulatorene» er det nesten umulig å hevde seg i online løp uten å ha dybdekjennskap til hvordan en bil fungerer fordi du er nødt til å sette den opp selv.

      Man kan selvsagt dra en Need for Speed og totalt ødelegge alt man kan om fysikkens lover i en fantasiby som er så glorete av neonlys at selv Las Vegas ser konservativ ut, men det er heldigvis ikke målet til denne type bilspill. Det er derimot kanskje den type bilspill som passer for deg dersom du synes banekjøring er kjedelig.

      Alle spillsjangre har sine fans, men salgstallene jobber ganske hardt i mot påstanden din om at Forza ikke er for casual gamers.

      • LarZen

        Nå har en allerede Project Cars og Forza 5 men det gjør selvfølgelig ikke noe at en får enda et alternativ. Og ja det er flere biler,noe bedre grafikk og vær effekter. Jeg ser bare ikke en grunn til å kjøpe dette om en ikke er stor fan av serien eller er en simulator fan som vil ha det nyeste hele tiden.

        Jeg følte det bare var Forza 5,5. Men da igjen så er ikke jeg spesielt fan av simulatorer. Men mitt største «problem» er mer det å kjøre dem samme banene om og om igjen år etter år. Da tar jeg heller noen baner tatt rett ut av fantasien. Som fks Driveclub eller DiRT Rally.

        Og som du kanskje skjønner så er jeg mer fan av Forza Horizon 2 en resten av Forza serien. Det er mer gøy faktor for meg. Forza 6 blir for klinisk og repetetivt og mer Forza 5.5 i mine øyne.

        Men smaken er som baken 🙂

        • Neo

          Horizon for gøy og Motorsport for det litt mer seriøse. En kombo jeg liker svært godt!

  • Neo

    Demoen er spilt gang etter gang og spillet er forhåndsbestilt for lengst. Dette blir bra 😀

  • Merkela_Angel

    Savner noen ord om fysikk, skade, AI og FFB.

  • Oddbjørn Malmin

    Noen som har en god ratt/pedal anbefaling….

    • Merkela_Angel

      Fanatec ClubSport eller Thrustmaster TX. Alt annet er enten dritt, eller overpriset.

    • jjmno

      Logitech G920 og Playseat for oss 🙂 #IkkeDritt

  • norgeek

    Når man endelig sitter i en bil som går godt på en bane man trives på, er Forza 6 flott. Men for å komme dit må man gjennom alt for mange ekstremt lange (over et halvt minutt i snitt) lasteskjermer og påtvungne pratesekvenser som konsekvent antar at du ikke aner hva du driver med på tross av å akkurat ha delt ut en skokk med gratis biler fordi man har kommet langt i alle de andre spillene i rekken.

    Og det å faktisk få kjøre den gode bilen på de artige banene er ingen selvfølge, den utrolig rigide karrièremodusen sørger for at dette stort sett aldri kommer til å skje hvis du har en litt smal smak. Jeg som hverken trives med små japanske rallybiler, eksotiske superbiler, europeiske et-eller-anneter eller ekstremt raske banebiler får en generell følelse av «meh, dette var overhodet ikke gøy i det hele tatt», selv om jeg kommer i mål lenge før nestemann selv på høyeste vanskelighetsgrad. Ikke lenger noen mulighet for stort sett å kunne møte opp med en hvilket som helst bil så lenge den er i riktig «poeng»-gruppe, altså. Har du ikke den rette Golfen eller Mitsubishien er du ikke velkommen!

    Det føles som om de er på full fart vekk fra «åpen sandkasse for bilelskere»-konseptet hele serien er bygget på, til fordel for en Call of Duty-ish nøye planlagt og regissert historie om hvordan spillfiguren jobbet seg opp til å bli profesjonell fabrikksjåfør. Mods og ‘gavehjulet’ fremstår som for meg uforståelige gimmicker som ikke har noe med banekjøring å gjøre i det hele tatt. Betale for å rykke frem i startfeltet??!!! For min del faller altså hele karrièremodusen helt ut, og jeg føler meg henvist til Free Play. Dette funker greit, men for et spill til 899,- synes jeg det blir tynt.

    Veldig positivt at de endelig har gått vekk fra de idiotiske «usynlige av-veien-hindringene» som har plaget serien en stund, men kjipt at man ikke lenger kan se på bilene fortsette rundt banen etter endt løp slik man kunne før. Det var lærerikt! Det er noen småfeil i menysystemene som blir litt irriterende i lengden (men aldri så irriterende som de .

    For de som vil kjøre drømmebilen på drømmebanen er altså ikke dette spillet noe særlig før det ligger i tilbudskurven om et års tid. For de som ikke bryr seg så mye om hva de kjører eller hvor, eller synes at alt med hjul er kjempegøy, er dette helt klart det beste spillet i serien.

  • Svein Nilssen

    Om det er en gammel volvo amazon da helst en 68 model eller en volvo 142. Så kjøper jeg Forza 6 🙂

    • Christoffer_84

      Det har kommet en DLC med en 1967 modell Amazon (Eller, Volvo 123 GT som den heter i spillet) 🙂 Så bare å kjøpe!