Forza Motorsport 6 er rett og slett et fantastisk bilspill! Det gjør som sine forgjengere, og legger seg på et behagelig sted mellom arkade og simulator. Hvor langt den ene eller andre veien du vil at spillet skal gå, er i stor grad opp til deg selv.

Xbox One-kreftene er lett å få øye på når det glinser i lakk, når vann spruter mot frontrute eller når lys bryter nattemørket. Det som skuffer litt, er den konservative tilnærmingen til racingsjangeren. Mye er som før, både når det gjelder brukergrensesnitt, banevalg og karriereprogresjon.

Det er like gøy å kjøre med gamle biler som nye i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Det er like gøy å kjøre med gamle biler som nye i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Heldigvis holder Forza Motorsport 6 høy kvalitet på nesten alt, slik at dette er et sikkert valg for deg som trenger et nytt og bunnsolid bilspill på Xbox One.

LES: Spillanmeldelsen av Mad Max

Endelig racing i regn

Racingen foregår på 26 baner over hele verden, 12 flere enn i Forza 5, som for eksempel på gamle kjenninger som Hockenheim, Brands Hatch, Nürburgring, Silverstone og Indianapolis. Alle baner er praktfullt presentert med troverdig variasjon i veidekke, værforhold og omgivelser.

Bilene er som vanlig omhyggelig gjenskapt med høyt detaljnivå, spesielt i måten lyset reflekteres i lakken. Alt presenteres selvsagt i 1080P og 60 bilder i sekundet, til tross for økt detaljnivå, og sørger for silkemyk flyt hele veien.

Den klassiske Spa Francorchamps-banen er en av de 26 du kan kjøre på i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Den klassiske Spa Francorchamps-banen er en av de 26 du kan kjøre på i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Endelig har Forza-serien fått racing i regn og mørke! Dagløp i oppholdsvær er fremdeles den vanligste varianten, men det er når regnet øser ned at det blir ordentlig interessant. Her overbeviser spillet med gode væreffekter, som virkelig påvirker kjøringa di om du ikke er på vakt.

Spesielt spennende er det å navigere seg forbi store vanndammer som danner seg rundt banene, og kan være katastrofale å treffe når du kniver med konkurrentene.

Det eneste som skuffer litt her, er at vær- og lysforholdene er konstante. Selv rundt gigantiske Nordscleife på Nürburgring er været nøyaktig det samme hele veien. I Forza 7 forventes dynamisk vær, hører dere, Turn 10?

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Ublidt møte med en dekkbarriere i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Ublidt møte med en dekkbarriere i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Morsomme mods

Det kan kjøres med svimlende 460 biler, som dermed legger seg midt mellom utvalget i Forza 4 (600) og Forza 5 (200+) og de kan tunes, justeres og styles på alle mulige måter.

Audi TDI i tet i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Audi TDI i tet i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Jeg liker spesielt godt «mods»-funksjonen, der du kan gi bilen varige eller midlertidige forbedringer, eller utfordringer som kan øke poengsummen etter hvert løp.

Dette er en ganske morsom måte å variere kjøringen på, selv om man kanskje ikke merker den helt store forskjellen med alle mods.

LES: Spillanmeldelsen av Trine 3: The Artifacts Of Power

Ellers kan bilene oppgraderes med ekstrautstyr, du kan saumfare dem i Forzavision og få en historisk oversikt over dem fra ex-Top Gear-personlighetene Richard Hammond og James May (Jeremy Clarkson, som var med i de to forrige Forza-spillene, glimrer med sitt fravær).

Det jeg ikke liker, er damestemmen som leder deg gjennom karrieren. Hun høres ut som om hun egentlig selger dobørster på TV-shop.

(Anmeldelsen fortsetter under traileren)

Enestående flyt

Karrieredelen følger et vant spor, der du starter med et lokkende spesialløp med en skikkelig spreking (2017-modellen Ford GT i Rio de Janeiro), slik at du vet hva du har i vente i den andre enden.

Glinsende regndråper på en racerbil fra Audi i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
Glinsende regndråper på en racerbil fra Audi i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Så må du starte på bunn og kjøre i en lav klasse med de minste bilene, men allerede der har de nok krefter til at det er ganske morsomt å kjøre dem.

Etter hvert som du oppnår gode plasseringer og poengpremier, kan du kjøpe nye biler og oppgraderinger, og ender opp med verstinger fra for eksempel Bugatti, Lamborghini og Koenigsegg.

Dette er altså slik det pleier å være i bilspill, og er derfor en smule forutsigbart, men fremdriften sprites heldigvis opp nå og da med spesialløp med spreke verstinger, eller lykkehjul ved hver nivåheving, der du kan vinne stort.

LES: Spillanmeldelsen av Until Dawn

Forza Motorsport 6 har en enestående flyt i racingen, godt utvalg av både biler og baner og har lykkes virkelig godt med regnværet.

En Honda IndyCar fra Rahal Letterman Lanigan Racing i aksjon i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).
En Honda IndyCar fra Rahal Letterman Lanigan Racing i aksjon i Forza Motorsport 6 (Foto: Microsoft).

Lyden av grombilene er også ekstremt godt presentert, og spenningsmusikken (som kan slås av om ønskelig) gir kjøringen litt ekstra nerve.

Forza Motorsport 6  representerer kanskje ingen revolusjon i sin sjanger, men gjør det godt der det teller mest, og dette er kanskje det peneste bilspillet undertegnede har sett!

(OBS: Denne anmeldelsen gjelder énspillerdelen av Forza Motorsport 6. Flerspillerdelen er altså ikke testet.)

Om SPILLET

Forza Motorsport 6

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.