Tilbake til fremtiden-trilogien er filmhistoriens mest kjente filmer om tidsreise. Den første filmen er en udiskutabel klassiker, men sett med dagens øyne, har nok oppfølgeren Tilbake til fremtiden II tapt seg når det gjelder produksjonsdesign, manus og skuespillerprestasjoner.

Likevel har filmen fortsatt stor underholdningsverdi. Filmskaperne Robert Zemeckis og Bob Gale har en fantasi som gjør deres fremtidsvisjon en fryd å se, også i dag.

Anmeldelse: «Back To The Future Trilogy» – En grenseløs fantasifest med fart, spenning og humor!

Og akkurat i dag har Tilbake til fremtiden-fans ventet på i 26 år. For onsdag 21. oktober 2015, klokka ett på halv fem i ettermiddag for å være nøyaktig (klokka 01:30 natt til torsdag norsk tid, for å være enda mer nøyaktig), kommer Marty McFly og «Doc» Brown til fremtiden!

Panelet på tidsmaskinen. Doc. og McFly ankommer fremtiden 21. oktober 2015, nøyaktig klokken 16.29. (Foto: Universal Pictures)
Panelet på tidsmaskinen. Doc. og McFly ankommer fremtiden 21. oktober 2015, nøyaktig klokken 16.29. (Foto: Universal Pictures)
Flyvende bilder, svevebrett og sko som snører seg selv – noe av det beste med å se Tilbake til fremtiden II nå, er 80-tallets fremtidsvisjoner for 2015. Er det som var science fiction på 80-tallet virkelighet i dag, eller tok filmskaperne feil?

For å finne ut av det, så undertegnede filmen sammen med vitenskapjournalist Erlend Lånke Solbu fra NRK Viten. For jeg har ikke peiling på hva som er vitenskapelig mulig og ikke, men det har han!

Snurr film!

– Okey, Erlend, da er er filmen i gang! Å, det er så gøy med flyvende biler! Da jeg så denne filmen for første gang som unge, var jeg sikker på at vi kom til å få det sånn etter år 2000.

– Ja, det er jo flyvende biler og sølvklær som er essensen av fremtida, skal vi tro Hollywood.

– Og det gjør seg jo veldig godt på film. Kjenner det hadde vært fryktelig kjedelig med en fremtidsfilm kun med vanlige kjøretøy.

Denne ståhjulingen svever ikke, men minner likevel litt om Martys brett. (Foto: www.hov-board.com).
Denne ståhjulingen svever ikke, men minner likevel litt om Martys brett. (Foto: www.hov-board.com).
– De skulle fylt den med Segwayer i stedet, for når det gjelder flyvende biler har de jo bomma forholdsvis grovt. Med dagens klimafokus er det vel heller ikke utprega sannsynlig at det er akkurat i flyveinnovasjonsavdelinga bilprodusentene putter mest ressurser.

– Haha, nei. Og nå har man jo fått sånne små, rare Segway-brett uten den stolpen, som ser superfuturistiske ut. Hands Free Segway heter det, og de ligner jo litt på hoverboards.

– Hoverboards! Det har nok vært mange ungers aller våteste drøm etter at de har sett denne filmen. Og her har de jo til en viss grad truffet blink, noe som ligner er på trappene.

– Men greit nok at vi har Segway-greier, men går det virkelig an med hoverboards på den måten vi ser det i filmen? Mener jeg har sett noe lignende på YouTube. En fyr som kjører skateboard uten hjul.

– Jepp, Hendo Hoverboard, blant annet – de har fått Kickstarter-hjelp til å produsere noe som ligner veldig på det Marty bruker. Men det er én viktig forskjell – de bruker ikke luftputeteknologi, men magnetisme.

Slik ser skissene for Hendo Hoverboard ut. Ganske likt det Marty har! (Foto: hendohover.com).
Slik ser skissene for Hendo Hoverboard ut. Hvis dette blir en realitet, så snakker vi! (Foto: hendohover.com).
Filmens hoverboard finnes ikke

– Å? Så det vi har i dag er på en måte fake hoverboards?

– Tja, de kan i teorien se ut som om de fungerer veldig likt. Problemet er bare at du er avhengig av å bruke det på underlag som er designa spesielt for akkurat dette – Hendo-brettene bruker metallplater for å frastøte magnetene under brettet. Magneter frastøtes for eksempel ikke veldig godt mot vann.

– Nei, og i filmen kjører jo Marty over vann! Men han mister fremdriften sin da.

– Med magnetiske hoverboards hadde du ikke bare mista fremdriften, du hadde ramla i vannet umiddelbart. Men hvis vi legger godviljen til kan vi jo forestille oss at de har lagt metallplater under veiene på et eller annet vis.

– Ja, det er sant. Men senere i filmen bruker jo Marty hoverboardet sitt i 1955. Regner med de ikke hadde metalliske veier den gangen. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

– Det hadde i så fall vært en godt skjult hemmelighet, og jeg kan ikke helt forestille meg hvorfor de skulle hatt det, med mindre de gjorde det i tilfelle en fyr skulle komme tilbake fra fremtida på et brett som trengte akkurat dét. Litt far fetched, muligens.

– Godt poeng. Så da kan vi kanskje si at ideen om hoverboards i fremtiden er et godt påfunn, men at gjennomføringen ikke er slik det er i virkeligheten?

– Jepp!

Doc. må ha på seg disse sølvbrillene når hun kjører flyvende biler i 2015. (Foto: Universal Pictures).
Doc. må ha på seg disse sølvbrillene når hun kjører flyvende biler i 2015. (Foto: Universal Pictures).
Futuristiske briller

– Kult. Men hva er egentlig greia med de sølvbrillene Doc. har på seg når han kjører bil? Er det en slags Google Glass, mon tro?

– Vi kan gjette at det er en innretning som gir ham tilgang på ulike data uten at han trenger å gløtte ned på instrumentpanelet – sånn som jagerflypiloter har på frontruta. Martys sønn og datter bruker jo et annet par futuristiske briller senere, og her har de jo truffet bra. Uten at vi skjønner nøyaktig hvordan brillene i filmen fungerer, vi vet vel strengt tatt bare at de kan se TV med dem, har vi jo fått både Google Glass og Oculus Rift, så de er definitivt inne på noe. Det er bare litt rart at «Doc» senere bruker en annen dings til å se gjennom og måle avstand, en oppgave man skulle tro var skreddersydd for brillene.

– Kanskje han bare har de for å være fancy. Som du sa så virker det som om ting i sølv var en stor del av slik de så for seg at fremtiden skulle være.

– Godt mulig, men er sølv moderne? Det vet du mer om enn meg.

– Tja, alt er jo lov i 2015! Men jeg vil ikke si det er veldig moderne nei. Bare se på den hjelmen barnebarnet til Biff har på seg her. Det er ingen som går rundt med slike hjelmer i dag.

– Han virker i utgangspunktet ikke som en utprega hjelmaktig fyr heller, stussa litt på akkurat den.

– Enig. Og klærne er generelt ganske rare. De folka her er som tatt rett ut av Mad Max-filmene.

– Lillesøstra mi kunne nok ha brukt Martys caps sånn omtrent i 1994.

– Ja, akkurat den capsen er ikke veldig Mad Max. Litt for fargerik. Men tror faktisk jeg hadde noe lignende selv på 90-tallet. Når det gjelder den, så de kanskje ikke langt nok frem på motefronten, rett og slett.

High tech-klær

– Det er ikke bare stilen på klærne som er annerledes da, de har også putta inn én og annen spesiell funksjon.

– Ja, hva er greia med at Stephen Hawking bor i klærne deres? Jakka til Marty snakker akkurat som Hawking, og snakkende klær har vi ikke i dag.

– De så for seg at vi skulle kommunisere verbalt med datamaskiner, og der fikk de jo rett. De skjønte bare ikke at datastemmene kom til å utvikle seg litt. Hawking bruker jo fortsatt den datastemmen han fikk i 1985, skal vi tro ryktene.

– Åja! Så han har blitt så vant med den stemmen at han ikke vil oppgradere?

– Jepp, multihandikappa genier kan være litt av noen stabeiser.

– Hehehe, men tilbake til det med klærne. Vi har vel ikke klær som snakker og som tilpasser seg kroppen din automatisk i dag?

Jakken til Marty har innebygd hårføner som slår seg på hvis han blir våt.  (Foto: Universal Pictures).
Jakken til Marty har innebygd hårføner som slår seg på hvis han blir våt. Stephen Hawking forteller ham når jakka er ferdig tørket.(Foto: Universal Pictures).
Sko som snører seg selv

– Klær snakker ikke av seg selv, det kan vi være enige om. Men det ville jo ikke vært noe problem å implementere en liten datamaskin med stemmesensor i et klesplagg sånn at du kan kommunisere på samme måte som du gjør med for eksempel Siri på iPhone. Det der med å tilpasse seg automatisk etter størrelsen på kroppen på den måten Martys jakke gjør i filmen har jeg ikke hørt om. Men smartwear er jo veldig i tiden, klær som inneholder sensorer som kan måle forskjellige kroppsfunksjoner, også temperatur. Men jeg har ikke hørt om klær som føner seg selv, da er det greiere med klær i et stoff som tørker fort, eller er insatt med superhydrofobisk materiale som gjør at de ikke blir våte i utgangspunktet. Skoene, derimot – de eksisterer faktisk.

– Ja, Power laces! Det er jeg sikker på at jeg har sett en reklame for!

– Jepp, her har du et godt eksempel på at livet etteraper kunsten. Nike har lagd en variant, i 2011, med små motorer som automatisk strammer lissene etter foten. Og nå kommer det en ny modell Nike SB Eric Koston Mid «McFly».

– Så utrolig kult. Vurderer å ordne meg noen sånne selv, altså! De ser jo veldig stilige ut.

– Der får vi bare være enig om å være uenig.

Nettbrett, videosamtaler og sakte-TV

– Det kan forresten se ut som om de har truffet blink med noe som ligner på et nettbrett. Det er litt artig hvis de har forutsett dét, men ikke det vi kan argumentere for at er den nyvinninga som i størst grad har prega livene våre de siste fem åra – smarttelefonen. Nå kan det jo hende at nettbrettet har de fleste smarttelefonfunksjonene, men det er for svært til å puttes i en vanlig bukselomme.

Marty møter denne karen, som har en nettbrettlignende sak. (Foto: Universal Pictures).
Marty møter denne karen, som har en nettbrettlignende sak. (Foto: Universal Pictures).
– Men hva med måten TV’n blir brukt på hjemme hos Marty? Der har de truffet den berømte spikeren på hodet, synes jeg. Jeg bruker iallfall mer enn én skjerm når jeg ser på TV.

– Jepp, absolutt. Det overdrives jo litt – Martys sønn slår målretta på åtte skjermer parallelt, men det at de treffer såpass godt på at veldig mange i 2015 har gjort seg avhengig av masse info/underholdning samtidig er egentlig ganske imponerende.

– Jeg lurer forresten på om det er Tilbake til fremtiden II som har inspirert til NRKs sakte-TV!

– Ja – foran vinduene har de skjermer med Scenery Channel – «vakker utsikt døgnet rundt». Egentlig litt ufint av NRK å ikke kreditere Hurtigruta-idéen til Robert Zemeckis.

– Haha, enig. Der er det noen som har stjælt, rett og slett. Men du, den videosekvensen fremtids-Marty har med sjefen sin – den var så naturlig for meg at jeg ikke tenkte over at det sikkert var futuristisk i 1985, eller i 89, da filmen kom ut.

– Samme her. Så forresten plutselig at han prata med Flea fra Red Hot Chili Peppers, da skvatt jeg litt. Det er riktignok sjelden jeg bruker 85-tommere til videosamtaler, men der traff de også godt. Det samme kan vi ikke si om den påfølgende faxen.

– Haha, nei! Det er veldig søtt egentlig. Fax var tydeligvis så imponerende på 80-tallet, at de ikke kunne tenke seg at det kunne komme noe annet som kunne utfordre teknologien. En faxmaskin i hvert rom, altså. Gøy.

– Ikke bare en i hvert rom, Marty får to You’re fired-faxer bare på sitt kontor. Ikke ser det ut som printeroppløsninga har blitt særlig bedre siden 1985 heller. Det er kanskje filmens mest komiske fremtidsspådom.

Fingeravtrykkleser og droner

– Helt enig. Veldig morsomt. Men hjemme hos Marty så har de også litt andre fancy greier. Som for eksempel fingeravtrykkleser for å komme inn døra. Det er det sikkert noen rike folk som har i dag!

– Ja, de betaler også med fingeravtrykk. Akkurat når det gjelder fingeravtrykk-scanning er det ikke teknologien som stopper oss, det brukes jo også til å åpne telefoner, for eksempel. Her er det vel heller overvåkningsaspektet som bremser utviklinga.

– Ja, tror ikke jeg har lyst til å betale på butikken med fingeravtrykket mitt.

– Og det er du ikke alene om. Men har du lyst til å fly rundt opp-ned hvis du har vondt i ryggen? Det gjorde gamlefar McFly.

– For det er tydeligvis slik man fikser vond rygg i 2015. Med en svevegreie, som holder deg opp ned. Der kan vil vel konstatere at filmskaperne har tatt fullstendig feil?

– Akkurat der tror jeg ikke de prøvde engang. Apropos svevegreier – de bomma også på at droner lufter hunden for deg, selv om de traff på at droner har blitt et forholdsvis hverdagslig syn i 2015.

– Det hadde jo sikkert vært en god idé for late eiere, som ikke egentlig fortjener å ha dyr. Men mitt tips er at den bikkja bare hadde stikki av om en drone hadde prøvd å gå tur med den.

– Mulig de har avla tungt på ekstremt lydige hunder i 30 år.

– Kanskje, men det er i hvert fall et element som ikke stemmer med virkeligheten. Men hva med frysetørret pizza du kan rehydrere på et øyeblikk? Har vi det?

– Nei, rehydrering av bittesmå pizzaer som blir store har jeg sett lite til. Og konseptet med frysetørra turmat hadde de den gangen og, de har nok bare sett for seg at det kunne bre litt mer om seg.

– Det hadde vært veldig praktisk da. Tenk så mye pizza man hadde fått plass til i fryseren!

CD-platens død

– Dream big, Marte! Vi er ikke i 2015 så lenge i filmen, kanskje bare tjue minutter. Men de tjue minuttene er spekka med små detaljer, jeg ramser bare opp noen vi ikke har prata om.

– Kjør på!

– Ved søppeldunkene i starten av filmen står det kassevis med CDer og laserdiscer. De traff bra på CD-platas død, men var litt mer unøyaktig på laserdiscen som jo var på markedet i omtrent en halvtime. Hologrammene dukker bare opp – tilsynelatende ut av intet – på gata. Nei. Haisommer 19 går på kino – nei der også. Michael Jackson lever, det er hvertfall feil så vidt jeg har registrert.

– Hvis ikke han lever på den øya med Elvis og Hitler da, så klart.

– Ja, de særdeles lite lærde strides jo akkurat der. I tillegg kommer de Mad Max-aktige vestene med et knappesystem for å lage ulike dyrelyder, og utbrettbare balltre er standard. En av mine favoritter er at vi ikke har bokomslag i og med at alt papir er støvavstøtende. Og kvitteringer er selvfølgelig trykka på blå cellofan.

– Også må vi ikke glemme at den hippeste moten i 2015, er å gå med to slips på én gang.

– Ja, det parallellslipset er nok til at jeg, som ihuga slipshater, ser på Back to the Future-varianten av 2015 som mørk og dystopisk. Sånn i utgangspunktet har de kanskje truffet bedre på teknologispådommene enn på estetikken. Det er jo ikke akkurat tung fremtidsosialrealisme vi snakker om, jeg tror nok kanskje ikke filmskaperne trodde fullt og helt på at det ikke lenger finnes advokater i 2015, for eksempel.

Du er ikke skikkelig forretningsmann hvis du ikke har to slips! (Foto: Universal Pictures).
Du er ikke skikkelig forretningsmann hvis du ikke har to slips! (Foto: Universal Pictures).
Hvordan er verden i 2045?

– Men hvordan hadde vi lagd filmen i dag, hvis det hadde vært 2045 som skulle blitt portrettert?

– Oi, det er vanskelig å svare på, men jeg tror at vi ville tatt utgangspunkt i teknologi som allerede eksisterer, eller som vitenskapsfolk tror er på vei. Så vi hadde kanskje gått litt grundigere til verks enn filmskaperne har gjort her. Hva tror du?

– Jeg tror hvertfall ikke at de mange fax-maskinene kommer tilbake. Sånn rent teknomessig lurer jeg på om vi kommer til å fortsette å samle så mange funksjoner som mulig i telefonene våre, eller om vi spesialiserer dingsene mer. Pluss at jeg håper og tror at vi i 2045 besøker en verden der mennesker har gått på Mars, det blir spennende å se i hvor stor grad den teknologiske utviklinga et eventuelt Mars-kappløp vil føre med seg kommer mannen i gata til gode. Flyvende biler i 2045 har jeg fortsatt ikke tro på, håper vel heller på litt færre biler.

– Joa, færre biler er jo bra det. Men du, hvis folk kommer med sine spådommer for 2045 i kommentarfeltet, så kan vi kanskje komme tilbake med en lignende artikkel om 30 år?

– Jeg stiller opp, gitt at jeg klarer å holde meg i live til jeg blir 65.

– Kult! Da satser vi på det. Og jeg holder fortsatt en knapp på flyvende biler.

Hvordan ser verden ut i 2045, tror du? Si din mening og diskutér i kommentarfeltet!
  • Sjarlatan

    Mest skuffa over at vi ikke har pizza-hydratoren eller hva man skal kalle det.

    • Kyrre Stav

      Jeg ville heller hatt en mr Fusion, da hadde rekkevidde angst vært en saga blott.

      • hansolavbakken

        Ikke bare det, men dte ville løst ett miljøproblem også. Ett av de mest underkommuniserte miljøutfordringen i dag er at vi er i ferd med å gå tom for lagringsplass for søppel – dyngene er fulle og det er ikke plass til å etablere nye. En Mr. Fusion i alle el/hybrid-biler ville sånn sett vært en meget effektiv løsning, siden det ville minsket søppelmengden betraktelig.

  • huwiu

    Sannsynligheten er vel stor for at verden vil se ut som en slagmark om 30 år.

  • Eddie Duvholt

    «Flyvende biler, nettbrett og sko som snører seg selv»

    Hæ? Er det hoverboard dere prøver å si? Nettbrett er kanskje ikke så drøyt …

    • Filmen er unektelig full av flyvende biler – der tok de feil. Nettbrett er ikke så drøyt, nettopp fordi vi er vant til det.

      • Eddie Duvholt

        Ja, akkurat. Jeg husket ikke den nettbrett / Blueberry-aktige dingsen. Trodde det var en feil i headingen.

        • Werner

          Ingressen, ikke overskriften (headingen).

  • Eddie Duvholt

    Tipper at vi om 30 år har lært såpass mye om dyr at det har blitt utenkelig å spise dem. Og at kjøtterstatningen som er utviklet smaker mer enn godt nok.

    • Neo

      Du kan ALDRI erstatte en saftig indrefilet med erstatninger. ALDRI. Det er min påstand.

      • Mats Eriksen

        Aldri si aldri! Har ikke tro på at menneskene på magisk vis blir så altruistiske at de vil gi opp noe de liker så godt, men har tro på at det kommer fremskritt innen produksjon av in vitro-kjøtt, som vil være sunnere, etisk riktig og kanskje være skreddersydd til å smake bedre!

        • Hiawatha

          Fremtiden vs etikk: Man kan i prinsippet mane til å slutte med kjøtt men jeg er enig i at dette er helt urealistisk. Også her må man ta i bruk ny teknologi. Kjøttet kan vi dyrke som planter i lab, på den måten får vi i pose og sekk samtidig.

      • Eddie Duvholt

        Nei, man kan vel ALDRI egentlig erstatte menneskeslaver som kan gjøre ting for oss heller. Men vi klarte langt på vei å komme over den kneika også, gitt?

        • Sigrid Randers-Pehrson

          Slavene finnes fortsatt, de… Vi bare kaller dem noe annet.

          • Eddie Duvholt

            Kan man sikkert si. Hence: langt på vei.

      • Terje Olsen

        Alt kan erstattes med erstatninger… det er min påstand.

      • Truls Ulseth

        Den kan sikkert 3D-printes etterhvert. Som alt annet. Så lenge riktig atom kommer på riktig sted blir alt likt. Smak, tekstur, konsistens, farge.

    • Her håper jeg virkelig at du har rett, men får meg ikke helt til å tro det.

    • carlmathisen

      Hvis vi ikke skulle spise dyr, hvorfor er de da laget av kjøtt!?

      😉

    • Fahrid Lotfi

      Det du som hedning ikke skjønner er at Skaperen skapte visse dyr, og da sier jeg visse dyr, ikke alle (Ulv, hund, svin, krokodille) er ikke ment som mat. Vi som muslimer og jøder spiser ikke det iallefall.

      • Karl Lund

        Kanskje vi om 30 år har forstått såpass mye av verden rundt oss at vi har sluttet å tro på en allmektig Skaper? Man kan jo alltids håpe…

        • Fahrid Lotfi

          Nei, troen på Skaperen vil være der helt til slutten, når Allah sender en vind som fjerner alle troende fra Jorden også setter Han igang dommedag på de ikke-troende som blir igjen når alt går under. De kommer til å ha sex som aper på gata.

          • Karl Lund

            Tja, vet ikke akkurat hva slags aper du sikter til, men har ikke de fleste sex omtrent som oss? I så fall kunne jeg klare å se for meg verre fremtidsscenarier. Men med dette utgangspunktet tror jeg dog en film med handling i 2045 blir litt mindre familievennlig enn Tilbake til fremtiden var.

            • Fahrid Lotfi

              Redd deg selv mens du kan Karl Lund, jeg kødder ikke.

              Narrated by Muslim, 117.

              Al-Nawawi said:

              “the Hour will not begin until it is not said on earth, ‘Allaah, Allaah’”; and “It will not come upon anyone who says, ‘Allaah, Allaah’”; and “It will only come upon the most evil of people.”

              «Eventually the Day of Judgment is established upon the worst of the people, who copulate in public like donkeys.»

              Så like før endetiden, vil det ikke være noen troende på jorden, fordi Allah ikke vil at de skal oppleve den grusomme enden som skjer. Jeg tok feil om aper, det var eseler.

              • Auintr

                Hvorfor må det være fortellerstemmen til en 117 år gammel muslim?

                • Fahrid Lotfi

                  Jeg skal forklare:

                  I Islam er kildekrav veldig viktig. Det vil si alle handlinger og sitater av profet Mohammed har referanser og kvalifisert som Enighet om, sterk eller svak. Så «Muslim 117» betyr at sitatet er fra samlingen av Sahil Muslim, sitat nr 117.

                  «The collector of the Sahih Muslim, Muslim ibn al-Hajjaj, was born into a Persian family in 204 AH (817/18 CE) in Nishapur (in modern-day Iran) and died in 261 AH (874/75 CE) in the city of his birth. He traveled widely to gather his collection of ahadith (plural of hadith), including to areas now in Iraq, the Arabian Peninsula, Syria and Egypt.

                  Out of 300,000 hadith which he evaluated, approximately 4,000 were extracted for inclusion into his collection based on stringent acceptance criteria. Each report in his collection was checked and the veracity of the chain of reporters was painstakingly established.»

      • haio

        Både ulv, hund, svin og krokodille er menneskeføde i forskjellige deler av verden, selv om du mener det er feil. Men selv du spiser kjøtt? Hva har det da med saken å gjøre?

        • Fahrid Lotfi

          Spiser du rotter?

          • haio

            Ikke fra kloakken nei. Men dersom de kom fra et oppdrett hadde det gått greit. Rotter er menneskeføde det også noen steder. Men skjønner fortsatt ikke hva det har med saken å gjøre.

            • Fahrid Lotfi

              Saken er mennesket gjør alt mulig. Fra å spise rotter til å ha sex egen søster. Derfor har Allah den allmektige skaperen sendt oss veiledning på hva som egner seg og ikke.

              • haio

                Dette gjelder for deg. ikke meg. Har fotsatt ingenting med saken å gjøre.

                • Fahrid Lotfi

                  Det gjelder hele menneskeheten, men du som hedning avviser det. Og dermed velger du din egen skjebne på dommedag. Allah vil da ikke ha gjort deg urett, men du selv vil ha valgt din endestasjon. Vil du ta sjansen?

                  Allah (swt) is Self-sufficient (Samad) (even though everything in need of him in every aspect, he is the one who is not in need of anything.)” (Ikhlas, 2)
                  Allah does never need anything that he could need our worship! It is us who need worship. If a merciful doctor insists on his patient to use the medicines on healing his pain, then if the patient should tell that doctor: “Do you need my using these medicines that you insist that much?” That statement of the patient shows how ignorant and illogical he is.

                • haio

                  Fra mitt ståsted er det du som er hedningen. Jeg vet ikke hva du mener du skal oppnå med denne diskosjonen? Dessuten har det fortsatt ingen ting med «back to the future» å gjøre.

                • Fahrid Lotfi

                  Vet du hva ordet hedning er?

                • haio

                  Ja. Det vet jeg godt. Men dette har ingenting for seg, og ingenting i dette kommentarfeltet å gjøre.

    • Werner

      Hva skal vi ha lært som gjør det utenkelig? At de er levende vesener? At de har følelser? At de tenker? Kan ikke se noen argumenter som blir bedre enn disse.

  • NinjaZombie42

    «Sett med dagens øyne så har nok filmene tapt seg når det gjelder produksjonsdesign, manus og skuespillerprestasjoner «… Hva faen?

    • Tilbake til fremtiden II er fortsatt kjempemorsom! 🙂 Men når det gjelder manus og produksjonsdesign er den ikke like god i dag som den var da. Man ler mye av filmen, isteden for med. Men herregud, den kommer selvfølgelig alltid til å ja en stor plass i hjertet uansett. 😉

      • magnarStoroy

        Ein god film er ein god film om den er laga i 1985 eller 2015.

        • Trond Wassæther

          Enig. Og synes de filmene holder seg bra etter så mange år. De er like bra i dag som da.

        • Werner

          Kommer helt an på øyet som ser. Og selv det samme øyet kan utvikle nye preferanser eller ha et nytt syn på verden etter 30 år. Så den påstanden er ikke universell.

      • Trond Wassæther

        Jeg ler med og ikke av 🙂

      • NinjaZombie42

        Som utdannet animatør og skolert innen historie og karakterutvikling må jeg si at jeg ikke helt forstår hva du mener med at manuset var bedre før enn nå.. Skuespillerprestasjonene har heller ikke falmet og passer veldig godt til sjanger og fortellerstil og det uttrykket filmen presenterer. Sterke og tydelige karakterer med indre og ytre utvikling fra begynnelse, gjennom midten til slutten i en lik tre-akts-modell og hollywood-modell som brukes den dag i dag. Back to the Future som film er tidløs på veldig mange måter. Den var god da og er like god nå. Filmene holder også en filmatisk høy og god produksjonsverdi, med god scenografi og tydelige effekter og bildebruk, for ikke å glemme lyd og musikk. Men fint du ler og har en plass til den i hjertet ditt;) Men jeg blir en smule trist over at du ikke klarer å ta den helt seriøst:(

  • Svein Erling Lode

    De hadde ikke nettbrett i filmen. De hadde til nød trådløse enheter (databriller) koblet til hustelefonen. Og så hadde de telefonkiosker på gata. Hele greia med mobiltelefoner og trådløst internett var fortsatt utenkelig i 1989. Det var først to år senere (1991) at Tim Berners-Lee, han som fant opp html og www, demonstrerte nyvinningene ved å lage verdens første internettside.

    • Hvordan klarer Doc da å få værmeldinga på klokka?

      • Trond Wassæther

        Han hadde vært der før så han viste på sekundet når det ville slutte å regne.

        • Ahhh – selvfølgelig. Det var bare ei vanlig klokke, med andre ord.

          • Trond Wassæther

            Ja tror det 🙂 Har sett de filmene så mange ganger, årlig gjennomgang.

    • Det å si at det i 1989 var utenkelig for noen som lager en film om framtida å foreslå at vi en gang kan komme til å snakke i mobile telefoner synes jeg er litt å ta i, det har blitt spådd fjernere ting enn det gjennom tida.

      • JRise

        Tja, jeg fikk min første mobiltelefon i 1987 (Mobira NMT), så helt utenkelig kunne det vel ikke vært i 1989

    • Eddie Duvholt

      De stpr jo med en dings som er en skjerm med tastatur, koblet til et eller annet eksternt. Nært nok, spør du meg.

    • Martin Aas

      Arthur C. Clarke forutså da nettbrettet allerede i 1968, så jeg vil neppe kalle det «utenkelig i 1989»

      • Karl Lund

        Og denne har jo også en ganske menneskelig stemme.

  • ammagad
  • Trond Sinfour Borgersen

    Vi i Retrotimen har selvfølgelig spilt inn podcast hyllet til Tilbake til Fremtiden. Og beste av alt, den kom ut i dag 😀 http://retrotimen.blogg.no/

  • mlid

    At barn i 2015 ikke var ute på kule Segway-brett , men satt inne og stirret og trykket på mobilen og nettbrett hadde vert skrekkvisjonen for barn for 30 år siden.

    • Holger Lockertsen

      For 30 år sidan satt eg inne med teikneseriar, bøker og heimedatamaskin. Lite har endra seg…

  • John Doe

    Ser det er tilsvarande artikkel på http://www.bbc.com/news/technology-34569759 med ein anna forfattar, med små forskjellar. Denne vart publisert 20 oktober. Syns det er litt rart at det ikkje blir gitt kreditt til denne forfattaren eventuelt om dette er ein masseprodusert artikkel burde dette komme fram her ein plass. Tvilar på om dette er hundre prosent eigenprodusert, kor er kjeldene om det ikkje er det?

    • Har ikke lest den artikkelen du referer til, derfor hadde det vært enda rarere om vi ga ham kreditt! Det er lagd hundrevis av artikler om akkurat dette, de inneholder nødvendigvis ganske mye likt i og med at alle sitter med samme 2015-fasit. Vår er hundre prosent egenprodusert, uansett hva du måtte tro om akkurat dét.

      • John Doe

        Ja det stemmer sikkert. Ser VG også har noko liknande. Vart nysgjerrig berre om det er noko anna. Fint å få klart svar 🙂

  • Marius_Jakobsen

    Tror flyvebiler vil være på plass, i etterkant av terrorkrigen. Hva skal vi gjøre med millioner av droner i fredstid? Så vi har dem faktisk allerede di er bare holdt tilbake til millitær bruk. Til å transportere bomber i stedet for mennesker.

    • Jeg var på CES i Las Vegas i januar i år – det er den ledende teknomessa i verden, et slags gløtt inn i fremtida. Der demonstrerte de hvordan du kan ta flotte selfies med kameradroner, dvs. at vi lett kan sysselsette ikke bare millioner, men milliarder av droner i fredstid!

    • Roy Sigurd Karlsbakk

      Siden USA har vært konstant i krig mot en eller annen eller ett eller annet siden 2. verdenskrig, er det vel ikke så veldig trolig at de gir seg med det første. Det finnes alltid noen å bombe og har man ikke fiender nok fra før, så lager man noen sånn at man til enhver tid har noe å rette fokus på. Man vil jo ikke at folket skal begynne å se på internt anliggende saker 😛

  • Jan Hansen

    Hva med hovedpremisset for intrigene, og hovedgrunnen til at «Sports Almanac» ble kjøpt? Vinner Cubs serien i år? De ligger i alle fall godt an, mot alle odds (som i filmen)…

  • Svenn Endre

    https://www.youtube.com/watch?v=WUgsyYotLkQ flyvebilen er under utvikling

    • RiksyWiksy

      Det er selvfølgelig bare tullete guttedrømmer.

      • Holger Lockertsen

        Kvifor er det det? Terrafugia har allereie ein flygande bil som du kan reservere for kjøp. Dei utviklar samstunde TF-X i videoen over, med eit langt perspektiv, men det er jo heilt klart realistisk. Du kan ikkje driva eit firma med 30 tilsette basert på «tullete guttedrømmer»
        http://www.terrafugia.com/

        • RiksyWiksy

          Det er klart det er realistisk å få til det tekniske, det er ikke det jeg sier. Men dette er guttedrømmer av mange årsaker.

          Det jeg mener er at det er guttedrømmer å tro at dette vil bli allemannseie og noe du bare kan bruke på vanlig veg og lette når du får lyst. Luftsikkerhet for andre fly, sikkerhet for folk på bakken og ikke minst støy for befolkningen vil sette en stopper for det. Tenk deg selv: Hvor enkelt vil vi egentlig gjøre det å utføre terrorangrep?
          Den vil også sluke drivstoff, siden den av åpenbare grunner får alt for korte vinger.

          Dermed blir det bare noe eventeuelt bare politiet kan benytte seg av, hvis den sikker nok i drift og lett nok å kjøre og fly. Jeg vet iallefall at jeg ville være skeptisk til å fly i noe som har vinger som er festet i bevegelige ledd. Det er mulig det går siden de er så små, men likevel.

          Det blir mao bare noe for spesielt iteresserte guttedrømmere som skal leke seg med pengene sine, men som vil trenge flytilatelse. Og da er jo poenget borte. For dette vil jo bare være et dårlig fly, og ikke minst en dårlig bil.

  • Ninni

    The government is very touchy about us being in the air. Let us run around on the ground as much as we want. Anything in the air is a big production.

  • Comrade Pootie

    De bommet vel kanskje mest på motebildet.

    • Ole M. Olsen

      Det er jo omtrent umulig å gjette seg til hva moteindustrien kommer til å bestemme seg for er «moderne» sjøl seks måneder inn i framtida, så det er det vanskelig å si noe på.

      • Comrade Pootie

        Jeg er enda litt i sjokk over at de med stor suksess klarte å bringe hockeysveisen tilbake jeg. For en som har fått med seg 80-tallet er det ikke til å tro at de klarte å få hipstere til å spasere rundt med hockeysveis med highlights i lokkene.

  • TheOddy

    «– Ja, tror ikke jeg har lyst til å betale på butikken med fingeravtrykket mitt.»

    Det kan du bli ganske alene om etter hvert 🙂

    http://www.digi.no/itnorge/2015/10/15/41-millioner-til-norske-zwipe
    http://www.nrk.no/telemark/betaling-med-fingeravtrykk-1.11992268

    • Grubleren

      Uhygienisk å måtte ta på ting… heller noe trådløst…

      • Bjørn Olav Henjum

        Har nylig fått tilsendt et nytt kort som erstatter det gamle. Det skal være trådløst, og de fleste betalingsterminaler har fått tilrettelagt for dette, men ikke satt det i drift enda, bortsett fra enkelte store kjeder som Dressman. Med dette kortet må man taste PIN-koden kun første gang det brukes, deretter kan man bare holde det foran terminalen og det går trådløst, uten å taste PIN eller annen form for fysisk kontakt.

        Litt skeptisk til sikkerheten her da. Om man mister kortet kan jo hvem som helst bruke det til å handle med. Men det gjelder jo også forøvrig betaling på nett. Om man har et kredittkort som ikke er sperret så kan hvem som helst bruke det.

  • Kjell Håkon

    Synes skjorta Doc har på seg (fargerik med tog) kunne gått rett inn som en av dagens hipsterskjorter 🙂

  • cleanupordie

    I kommentarene til DVD/Blu-ray-utgaven sier Zemeckis og Gale, som har skrevet scriptet sammen, at de laget framtiden morsom og overdrevet med vilje, siden ingen klarer å få framtiden riktig uansett. Og at de ikke trodde at man ville ha f.eks. flygende biler heller, men det var så kult at de måtte ha det med. Men det var morsomt å se denne gjennomgangen av hvilke «spådommer» som ble sanne likevel.

  • Cgat1978
  • Olav Drageset

    Neste fremtidsfilm blir kanskje vekk fra teknologi og inn i en mer naturnær verden. Ny teknologi er lite imponerende i dag. Den blir antagelig mer og mer usynlig i våre liv. For eksempel kan det meste av transport fjernes fra overflaten slik at den frigjøres til mer trivelige omgivelser. Informasjonsutveksling, betaling etc blir mer og mer sømløst og trådløst. Transport av mennesker og varer skjer ute av syne svært raskt. Turisme kan bli et stort problem.

  • Gaute Lo

    Vi skal fortsatt nøyaktighetssjekke «Demolition Man» om en 17 års tid, volkens!

  • Jomar Bakkeli

    En tanke som slo meg i kveld: Filmen starter med at Doc tar med seg Marty for å forandre fremtiden til barna hans. Deretter endrer plottet seg når gamle-Biff bruker tidsmaskinen til å endre sin fremtid. Han er den store slemme fordi han forandrer sin fremtid. Mens det er greit når Marty forandrer fremtiden for sine? Er ikke filmen ekstremt dobbeltmoralsk?
    Nesten like ille som Karate Kid hvor vi jubler når Daniel vinner sistekampen med et ulovlig spark mot hodet til motstanderen.