Kinoåret 2015 har vært temmelig blockbustertungt, med sterke innslag fra både Star Wars-, James Bond-, Jurrasic Park- og Fast and Furious-universene.

Vi har opplevd noen nydelige animasjonsfilmer og har sett norske filmer gjøre suksess både på hjemmebane og på den franske rivieraen.

Og så har musikkfilmene virkelig gjort seg bemerket på kinoen i år. Både godbiter basert på virkeligheten, som Straight Outta Compton og Cobain: Montage of Heck, og rene fiksjonsfilmer som Whiplash.

Det er selvsagt ikke plass til alle de gode filmene fra 2015 på vår toppliste, men her får du toppen av kransekaka – de absolutt aller beste filmene fra 2015!

Vi i Filmpolitiet vil gjerne høre din mening – sett opp din egen toppliste i kommentarfeltet nederst!

Carol
Cate Blanchett spiller hovedrollen i regissør Todd Haynes' film Carol (Foto: Festival de Cannes).
Cate Blanchett spiller hovedrollen i regissør Todd Haynes’ film Carol (Foto: Festival de Cannes).

BIRGER VESTMO: Forbudt kjærlighet mellom to kvinner skildres elegant og sofistikert i Carol av regissør Todd Haynes, med solide prestasjoner fra Cate Blanchett og Rooney Mara i hovedrollene.

Filmen går ikke etter de store emosjonelle toppene, men holder figurenes indre og ytre kamp på et sobert nivå, understøttet av filmens utsøkte sans for tid og rom.

Carol er en fryd å se på kino. Ed Lachmans fotografi er mesterlig. Carter Burwells musikk kler dramatikken godt og skaper en lett gjenkjennelig tidsånd.

Todd Haynes dirigerer dramatikken stødig, godt hjulpet av Blanchett og Maras sikre skuespill.

Filmen er ikke ute etter publikums krampegråt, men er en stilig, vakker og rørende kjærlighetshistorie.

LES: Anmeldelsen av Carol


Louder Than Bombs
Gabriel Byrne og Jesse Eisenberg i Joachim Triers Louder Than Bombs (Foto: SF Norge AS).
Gabriel Byrne og Jesse Eisenberg i Joachim Triers Louder Than Bombs (Foto: SF Norge AS).

BIRGER VESTMO: Louder Than Bombs er en stille, vakker og poetisk film om en sorgprosess i stampe. Joachim Trier har igjen regissert en film der stemninger, episoder og tankerekker går opp i en høyere enhet.

Historien, som Trier har skrevet sammen med Eskil Vogt, er full av innsikt og livsvisdom om en familie som ikke makter å kommunisere med hverandre.

Filmens tittel spiller på det usagte. Stillheten smeller høyt.

Filmen er kanskje ikke så frisk og leken som Reprise, ei heller rammer den like knallhardt emosjonelt som Oslo 31. august gjorde, men det var trolig aldri målet, heller.

Louder Than Bombs viser igjen at Joachim Trier er en filmstemme med en verdifull særegenhet, mye takket være manussamarbeidet med Eskil Vogt.

LES: Anmeldelsen av Louder Than Bombs


Sangen fra havet
Saoirse i selkiekåpen sin. (Foto: Arthaus).
Saoirse i selkiekåpen sin. (Foto: Arthaus).

MARTE HEDENSTAD: Et vakkert stykke filmkunst er resultatet når filmskaperen Tomm Moore bruker håndtegnet animasjon, med en blanding av akvarellkunst og en moderne strek, til å fortelle et eventyr inspirert av det irske sagnet om selkiene, selene som kunne kaste hammen for å bli mennesker.

Sangen fra havet er en nydelig film, som trekker assosiasjoner til det japanske animasjonsselskapet Studio Ghiblis fantasifulle filmer.

Fortellingen, som blander gamle folkeeventyr med en moderne historie, er magisk – en sterk filmopplevelse for både store og små.

LES: Anmeldelsen av Sangen fra havet


It Follows
Hugh (Jake Weary) viser Jay (Maika Monroe) hva hun har i vente i It Follows (Another World Entertainment Norway AS).
Hugh (Jake Weary) viser Jay (Maika Monroe) hva hun har i vente i It Follows (Another World Entertainment Norway AS).

BIRGER VESTMO: Sex har lenge vært et klart signal på nært forestående død i skrekkfilmer. Har man seg, er man per definisjon et kommende offer.

It Follows går ett skritt videre. Her er sex selve årsaken til figurenes ublide skjebner. Regissør David Robert Mitchell gjør et dundrende gjennombrudd med denne filmen.

I tillegg til en original vri på sjangerens konvensjoner, er It Follows nemlig både ekstremt stilsikker, gjennomgående angstfylt, herlig pirrende og deilig skremmende.

LES: Anmeldelsen av It Follows


Innsiden ut
«Innsiden Ut» foregår inne i hodet til tolvåringen Riley. I hjernen aka Hovedkvarteret er det følelsene Sinne, Avsky, Glede, Frykt og Tristhet som råder. (Foto: The Walt Disney Company Nordic).
«Innsiden Ut» foregår inne i hodet til tolvåringen Riley. I hjernen aka Hovedkvarteret er det følelsene Sinne, Avsky, Glede, Frykt og Tristhet som råder. (Foto: The Walt Disney Company Nordic).

BIRGER VESTMO: Pixar er tilbake i praktslag med Innsiden ut! Historien har den typen dobbel bunn som preger de beste Pixar-filmene.

Barn vil underholdes av fartsfylt moro med fargerike figurer, mens voksne i tillegg vil felle tårer over svunnen barndom.

Innsiden ut er regissert av Pete Docter, som også lagde Monsterbedriften og Se opp.

Også hans tredje Pixar-film som regissør blander ypperlig animasjon med en forbausende rik historie med flere lag, varm humor og emosjonell slagkraft.

LES: Anmeldelsen av Innsiden ut


Whiplash
Andrew (Miles Teller) holdes under strengt oppsyn av dirigent Terrence Fletcher (J.K Simmons) (Foto: United International Pictures)
Andrew (Miles Teller) holdes under strengt oppsyn av dirigent Terrence Fletcher (J.K Simmons) (Foto: United International Pictures)

SIGURD VIK: Gjennom intenst skuespillersamspill og lekre visuelle detaljer leverer regissør Damien Chazelle en musikkfilm helt utenom det vanlige, med en uhyre god J.K Simmons som lærermonsteret Fletcher.

Også unge Miles Teller imponerer, han leverer en troverdig trommeslager og treffer svært godt som den strebende og undertrykte eleven i samspillet med sin dirigent.

Whiplash har et herlig lydspor som blander gamle storbandklassikere og spretne trommesoloer. Men det er på bildesiden det virkelig svinger.

Kameraet ligger tett på både hud og messing, og det klippes smakfullt mellom vakre oversiktsbilder og svetteperler på cymbaler.

LES: Anmeldelsen av Whiplash


Mad Max: Fury Road
Eksplosiv action med Tom Hardy som Max Rockatansky i Mad Max: Fury Road (Foto: SF Norge AS).
Eksplosiv action med Tom Hardy som Max Rockatansky i Mad Max: Fury Road (Foto: SF Norge AS).

BIRGER VESTMO: Dette er en film som kobler inn turboen fra start, og aldri ser seg i bakspeilet!

George Miller har virkelig lagt inn ekstragiret i Mad Max: Fury Road. Man må bare bli imponert over energien som jager gjennom hver eneste scene med ekstrem stilsikker visualitet.

Mad Max: Fury Road er på alle måter en vanvittig film. Dette er en satans brudulje som gleder mitt postapokalyptiske actionhjerte!

LES: Anmeldelsen av Mad Max: Fury Road


Der vindane møtes
Erna (Laura Peterson) er lykkelig mor før deportasjonen i Der vindane møtes (Foto: AS Fidalgo).
Erna (Laura Peterson) er lykkelig mor før deportasjonen i Der vindane møtes (Foto: AS Fidalgo).

BIRGER VESTMO: Den estiske filmen Der vindane møtes er intet mindre enn et stilsikkert, formfullendt og gripende mesterverk!

Dette er et helt spesielt krigsdrama, fortalt med et modig og innovativt filmspråk i gnistrende sort/hvitt-bilder, der hvert tablå er et kunstverk med sjel og dybde.

Der vindane møtes er en poetisk praktfilm som anbefales på det varmeste!

LES: Anmeldelsen av Der vindane møtes


Birdman
Riggan (Michael Keaton) får besøk av datteren Sam (Emma Stone) på teaterprøve i Birdman (Foto: 20th Century Fox).
Riggan (Michael Keaton) får besøk av datteren Sam (Emma Stone) på teaterprøve i Birdman (Foto: 20th Century Fox).

BIRGER VESTMO: Med Birdman (The Unexptected Virtue of Ignorance) har regissør Alejandro González Iñárritu skapt et svimlende mesterverk, breddfull av nerve, originalitet og skapertrang.

Michael Keaton spiller sitt livs rolle med en figur som har noen klare paralleller til hans egen karriere. Han filmes av et kamera som fanger inn stemninger, følelser og nyanser med syngende virtuositet, av og til akkompagnert av jazztrommer.

Denne filmen ER frijazz! Den puster og lever. Den er en av disse filmene som bare MÅ eksistere. Birdman er en berusende, livsbejaende og eksepsjonell bragd!

LES: Anmeldelsen av Birdman


Star Wars: The Force Awakens
Rey (Daisy Ridley) og Finn (John Boyega) under angrep i Star Wars: The Force Awakens (Foto: The Walt Disney Company).
Rey (Daisy Ridley) og Finn (John Boyega) under angrep i Star Wars: The Force Awakens (Foto: The Walt Disney Company).

BIRGER VESTMO: Regissør J.J. Abrams har gitt oss en Star Wars-film som er bedre enn det verden anno 2015 kanskje fortjener.

Dette er en spektakulær frisk start som setter prequel-filmene fra 1999–2005 i skammekroken, men står skulder til skulder med de originale.

Mitt filmhjerte banker av fryd og glede over at en av verdens beste filmserier er tilbake på nivået der den hører hjemme, nemlig på den absolutte toppen.

Dette er Star Wars-filmen jeg har drømt om, og litt til!

LES: Anmeldelsen av Star Wars: The Force Awakens


Hvilke filmer mener du er årets beste? Savner du noen på lista? Si din mening i kommentarfeltet!
  • Treogmetall

    Beste man kan si om denne listen, godt blanda drops. It follows (dette er en middels god pluss grøsser) og Mad Max, what?

    • Mightyunknown

      It follows, en middels god grøsser? Hva er det som skjer med verden, hvordan kan seriøst noen like en så dårlig b-film? Begynner å miste bakkekontakten her altså..

      • Marius Waage

        http://p3.no/filmpolitiet/2013/10/topp-5-filmer-pa-havet/

        Her har du filmpolitiet i et nøtteskall.
        På denne listen finner de plass til «kapring på åpent hav», men ikke «mytteriet på bounty»…..

        Og de sidestiller «kapring på åpent hav» med «haisommer»!!!…… hjelp…

        • Mightyunknown

          Liker veldig godt filmpolitiet, men må si meg enig i det du skriver og..

        • Roberth Sjonøy

          Reagerer også på at The Abyss er lengre opp en Das Boot.

        • Listesaker er morsomme, men bør ikke tas for seriøst!

          • Marius Waage

            Sant nok. Men likevel.. Kapring på åpent hav da Birger… Av alle filmer…

      • Lars Sund

        Ser det er flere som ikke liker It Follows her, selv synes jeg den var veldig bra. Hvis du mener It Follows var en ‘middels’ grøsser, kan du si en grøsser du mener er godt over middels? Er også interessert i å høre hva du mener It Follows ikke fikk til, som gjorde at den bare ble en ‘dårlig B-film’?

        • Mightyunknown

          1. Filmen har et utrolig dårlig plott, det er vel det første jeg vil legge fingeren på. Det er vel noe av det mest idiotiske jeg har sett i en film; har du sex med en spesiell person, så blir du forfulgt av «zombier» som vil drepe deg, hva i svarte ……?

          2. Skuespillet det er horribelt!

          Mer kommer jeg ikke på (lenge siden jeg så filmen på kino), men jeg skal være ærlig at regissøren prøvde på noe nytt, men noe så dumt som dette kan man vel spare seg for..

          Det er flere grøssere jeg har sett som jeg synes er veldig skumle, men jeg er enig i at mesteparten av det som lages i dag rett og slett er søppel. Kommer heller ikke på her hvilken, da jeg er totalt ubrukelig på å huske filmer, og da spesielt navnene.

  • MoRi86

    Er det bare meg eller har det vært et relativist labert filmår? Har vel strengt tatt ikke følt at det er noen filmer jeg mååååå få med meg i år kansje med unntak av Mad Max og Starwars.

  • MKej

    De fleste på listen er jo fra 2014

    • Der tar du feil, så feil så feil. Om filmene er vist i 2014 i USA er irrelevant når vi bor i Norge. Her kom ikke Whiplash, It Follows, Birdman og Song of The Sea i 2014. De kom i år, i 2015. Carol er vel eneste spørsmålet om er en 2015-film i Norge (med kinopremiere tidlig neste år), men det er vel fordi Filmpolitiet har sett den på en filmfestival eller noe. Kanskje har den hatt visning på en norsk filmfestival og (uten at jeg har lagt merke til det).

      Nightcrawler er også en 2015-film i Norge. Det er en film Filmpolitiet har oversett helt.

      • MKej

        Hva med de som aldri får premiere i Norge? Hvilket år skal jeg sette de under?

        • Det er et annet spørsmål. Hva med når de kommer på DVD/Bluray og iTunes?

      • FornavnEtternavn

        Hvor vi bor er irrelevant. Året defineres av verdenspremiere. Man kan selvsagt velge å lage sin egen vri basert på norske datoer, men det er rotete og gir liten mening. Som MKej er inne på, da vurderer man bare en liten del av filmene og ender opp med en ufullstendig liste.

      • Sjarlatan

        Det nytter ikke å bruke norske kino-premierer for å fastslå hvilket år en film er fra. Spesielt ikke når mange filmer ikke vises her før et år etter resten av verden.

        • Anders Jacobsen

          Svaret ditt ligger i ingressen. Siden du ikke klarte å lese denne i første omgang har jeg, av godheten i mitt hjerte, kopiert den inn her: «Disse filmene mener Filmpolitiet var de beste på kino i år.»

          PS: Om det fortsatt ikke var klart, «PÅ KINO I ÅR» er ett hett tips.
          PPS: Det betyr at de har tatt utgangspunkt i hvilket år filmen kom ut i Norge.

          Værsågod, du trenger ikke takke.

  • Anne Hansen

    Slike kåringer er og blir meningsløse dominert som de er av vulgær amerikansk kommersiell støy. For hvor er smale europeiske kvalitetsfilmer? Totalt fraværende. Derfor, nei takk.

    • MoRi86

      Tja, leste du lista? Kunn to av disse filmene er det du kaller støyende kommersielt støy, både nr to og nr tre på lista er i utgangspunktet smale filmer og jeg tror ingen og særlig ikke pengefolka I Holywood forventa suksessen til birdmann.

      • Anne Hansen

        Greit nok, men kommersiell suksess må aldri bli et barometer for kvalitet.

        • Tom Peng Pong

          Hva du anser som kvalitet er jo 100% subjektivt. At en film er en kommersiell suksess er jo et tegn på at den har kvaliteter som mange liker.

          • Sara Iversen

            Det er selvfølgelig umulig å fornekte subjektiviteten som filmseer, men å kalle en kvalitetsvurdering 100% subjektiv blir galt. Film er som så mye annet håndverk. Og håndverk kan være både bra og dårlig. Jeg har sett flere filmer av dårlig kvalitet som jeg likte utrolig godt, og filmer av høy kvalitet som ikke traff meg i det hele tatt. Man er alltid subjektiv, absolutt, men det er fortsatt mulig å skille smak og kvalitet. Men prøver meg ikke på en prosentsats altså. 😉

            • Tom Peng Pong

              Nei, men det virker som du automatisk ikke liker en film fordi den er en amerikansk «blockbuster».

              • Sara Iversen

                Tror du forveksler meg og Anne Hansen.

          • Anne Hansen

            At plebsen omfavner en ting er intet kvalitetstegn. Folk liker jo Svampe-Bob, ikke sant?

            • Tom Peng Pong

              Hvordan kan du si det ikke er kvalitet?

              • Anne Hansen

                Jeg nekter å trekke kvalitetsbegrepet ned i relativismens forvirrende hengemyr.

        • MoRi86

          Sant menn en film er ikke nødvendigvis kommersiell selv om den blir en kommersiell suksess, en film som birdmann oppnådde suksessen sin på tross av at den ikke på noen måte var en typisk kommersiell film og det er for meg ofte et tegn på kvalitet. Å ikke like en film fordi den oppnår suksess er for meg bare dumt og ekstremt snobbete.

          • Anne Hansen

            Du misforstår. At en god film oppnår kommersiel suksess er bare en uvesentlighet, ikke et kvalitetstegn. Filmen er god uansett kommersiell suksess eller ikke kommers suksess.

    • Rips Saft

      Slike filmer du beskriver kommer dessverre ikke godt nok fram i rampelyset, og blir dårlig representert på internasjonal basis. Den typen film er nok for spesielt interesserte som oppsøker de, og bare en liten promille kommer seg kanskje på norske kinoer (noe som denne listen handler om). Filmpolitiet og NRK er jo rettet mot allmennheten i befolkningen, og tar hensyn til den gjennomsnittlige kinogjengeren når de anmelder filmene sine.
      På en annen side er mindretallet av filmene på denne listen «vulgær amerikansk kommersiell støy».

      • Anne Hansen

        Riktig, forsåvidt, alt du skriver, men jeg mener at ratinger, seertall og lignende målinger som bare bekrefter de tarvelige verdiene i konkurranseøkonomien og konkurransesamfunnet, er helt forkastelig. Svinsk kassaapparat-filosofi som også har infisert kultur og kunstsektoren i vårt samfunn.

        • Anders Jacobsen

          Så fint. Du har din mening, filmpolitiet har sin mening, og så får dere heller være uenige.

          Crazy idè: Hva om du lager din egen liste der du og dine meningsfeller kan sitte med nesa i sky og diskutere de smale, kunstneriske europeiske filmene dere liker?

          Problemet er vel kanskje at ingen ville brydd seg om det, så da er det bedre å sutre i åpne fora? Ikke vet jeg. Hva grunnen er til at du følte at det på noen som helst måte ville fremme din sak å prate nedsettende om andres smak istedet for å hause opp de kvaliteter du etterlyser i en god film er også noe som er uforståelig.

          Sånn, det var den tiden jeg gadd å kaste bort på elitismen din.

          • Anne Hansen

            Søk hjelp. Terapi, medisinering?

            • Anders Jacobsen

              Nååå, så søt 😀

              • Anne Hansen

                Lykke til med oppholdet på Gaustad. Ingenting å skamme seg over.

                • Anders Jacobsen

                  Tror du må jobbe litt med hersketeknikkene dine. Dette var svake saker. Jeg hadde forventet at du var hakket mer oppfinnsom, med tanke på dine kunstneriske preferanser.

                • Anne Hansen

                  Hersketeknikker? Jeg gir deg bare gode råd. Vis litt takknemlighet!

                • Anders Jacobsen

                  Skuffende.

          • Itanimulli

            Kommentaren din blir tragikomisk da du selv skriver i en hånlig og nedlatende tone. Sitte med nesa i sky? En artikkel om årets beste filmer med kommentarfelt er ment for diskusjon. Å skrive at man ønsker flere europeiske filmer er ikke å sitte med ‘nesa i sky’. Det er du som fullstendig sporer av tema. Det hjelper ikke å anklage andre for elitisime når du driver med det samme selv.

            • Anders Jacobsen

              «Å skrive at man ønsker flere europeiske filmer er ikke å sitte med ‘nesa i sky'» Nei, men la meg hente ut noen eksempler fra teksten til Anne Hansen som jeg mener er ER å sitte med nesa i sky: «vulgær amerikansk kommersiell støy», «ratinger, seertall og lignende målinger som bare bekrefter de tarvelige verdiene i konkurranseøkonomien og konkurransesamfunnet, er helt forkastelig. Svinsk kassaapparat-filosofi som også har infisert kultur og kunstsektoren i vårt samfunn.» «At plebsen omfavner en ting er intet kvalitetstegn.»

              Jeg sporer av tema? Dama sier straight out of the box at denne typen kåringer er meningsløse, og likevel bruker hun tid på å rakke ned på andres meninger som mindreverdige. At hun da får svar i samme tone som hun leverer ut burde ikke være overraskende.

              Noe mer overraskende er det at hun har en hvit ridder som er klar til å overse all dritten hun skriver. Oh welp.

    • Tom Peng Pong

      «vulgær amerikansk kommersiell støy»

      Må være trist å være så forutinntatt og trangsynt.

      • LaClemenza

        Jeg er enig med Anne H, amerikansk film er ikke annet enn et masseprodusert industriprodukt med liten kunstnerisk verdi og hvor det mest utpregede særtrekk er en utpreget skrekk for pauser eller stillstand, film tilpasset et publikum som ikke hadde kjent igjen åndfullhet om det så kom og knabbet kinobillettene ut av fingrene deres

      • Anne Hansen

        Tvert i mot. Heller gøy og interessant.

    • Sjarlatan

      Sjekk 8. og 3. plass. Der har du de smale europeiske kvalitetsfilmene dine.

  • foca9

    Ex Machina for meg. The Force Awakens også. Ellers er de beste filmene jeg har sett i år fra tidligere år, Turist (2014), Mandariner (2013), Relatos salvajes (2014, med «norsk» tittel Wild Tales) og Ida (2013).

    Er det fortsatt mulig å se Sangen fra havet på kino? Føltes som om den var borte etter utrolig kort tid.

    • Jan Petersen

      Ex Machina var enormt tynn og åpenbar spør du meg.

  • KeroT

    Jeg likte ikke Birdman er jeg virkelig den enesten? Synes den var langtrekkelig, den overvurderer seg selv, og er for støyfull. Den har noen øyeblikk, men overall, neitakk.

    • Jeg likte den godt, men fremdeles er den litt overrated synes jeg og. Wild Tales og Inherent Vice var mye bedre enn Birdman synes jeg, men en ekstra sær amerikansk film og argentinsk film er nok ikke noe som popper opp for folk flest.

    • Rips Saft

      Du er ikke alene. Er personlig lei av den typen overambisiøse filmer som tar opp små temaer på en altfor høytidelig måte.

    • Sting

      Helt enig med deg Kero. Birdman virket kunstig.

    • Kroknes

      Birdman? Knallfilm.

  • Mightyunknown

    Jeg er dypt sjokkert. It Follows er en god film? The hell? Er den dårligste filmen jeg har sett på mange år jo!

    Har ikke sett Star Wars ennå, skal faktisk se den ikveld, men Max max er nok min favoritt film for 2015.

  • Marius Waage

    Det her er en skandale av en liste. Men det er som forventet.

    Det er skremmende å se hvor hjernevasket til og med filmjournalister er, når de presterer å kalle star wars årets beste film og trille terningkast seks som betyr mesterverk.

    Og dere fant ikke plass til nightcrawler på denne listen?…….??

    *Riste på hodet*

    • Softclocks

      Her er det ikke plass til stort annet enn de absolutt største kinosuksessene.

      Per Paulsen

    • Nightcrawler på 11. plass! 😉

      • Marius Waage

        Ålreitings Birger, siden det er jul og greier. 🙂

        Men Nightcrawler var en meget god film, den burde vært her!

      • MrTerje

        Betryggende å høre at Nightcrawler var like bak. Flott liste, mange filmer her jeg ikke har sett som jeg har lyst å se.

  • Slenger på tre filmer jeg synes fortjener en helaften.

    * Cop Car
    * Sicario
    * Bone Tomahawk

  • Bjørn Ellingsen

    Kun Whiplash hører hjemme på den listen (av de jeg har sett). Ville ellers tatt med:
    – The lobster
    – Pawn sacrifice
    – Still Alice
    …og som nevnt av flere andre: Relatos salvajes aka Wild tales

  • Jonas Sturedalen

    Litt snodig å kåre dette før året er omme? Det er tross alt noen premierer mellom idag og nyttårsaften selv om Point Break remake neppe aspirerer til noe topp 10 🙂

    • Hei, Jonas! Vi har allerede sett alle julefilmene.

      • Jonas Sturedalen

        Den er god. Intet framifrå i vente kommende dager, altså.

  • JensPetterOlsen

    The Martian fortjener en plass på listen.

  • SindreGud

    Burde dere ta med filmer som Birdman og Whiplash i en best of 2015 liste når de begge vant Oscar priser i 2014?

    • Som jeg skrev nedenfor. Birdman og Whiplash kom på kino i Norge, landet vi bor i nå i 2015.

    • Andre

      Disse filmene vant ikke Oscar i 2014, men 2015, altså i år, og gikk altså som nevnt på kino her i år.

  • SindreGud

    Og for meg var the Force Awakens 80% materiale av film 4 og 6, lite nytt og ganske kjedelig.

  • Martin Totland

    Ikke Sicario? Si i fra når filmkritierne i NRK får sparken slik at andre kan søke på stillingen. HAH.

    • Zenit99

      Første halvdel av Sicario var søvndyssende. Det var egentlig bare den siste halvtimen som var serverdig.

      • Martin Totland

        Jeg elsket hele filmen – utrolig spennende tvers igjennom.

  • magnarStoroy

    Hadde vel ikkje forventa at Filmpolitiet hadde tatt med desse, men har dei gløymt San Andreas, Mission impossible og Bølgen? Det er dei beste av årets filmar, som eg har sett.

    • QQ

      San Andreas var en middelmådig disaster film og Bølgen nådde den ikke opp til knærna engang. Slutt å vær så stolt over Bølgen. Hvis folk gir signaler om at dette er top-notch film, så kommer Norge aldri til å nå store høyder i film. Fingers crossed for Birkebeinerne!

      • magnarStoroy

        Bølgen, Flukt og Svik er dei tre mest spennande norske filmane som eg har sett. Eg håper også at Birkebeinerne er ein god film. Dei fleste katastrofefilmar er gode filmar. San Andreas inkludert.

        • QQ

          Fair enough. Hver sin smak! 🙂

  • Benjamin Lakselv

    Synes Bridge of Spies fortjener en plass på denne listen mye mer enn It Follows, som ikke var mer enn en middelmådig skrekkfilm. Star Wars var god, men er ikke verdig å kalles årets beste etter min mening 🙂

  • Jonas Heitmann

    Star Wars er tilbake der det hører hjemme og det er på toppen!

    • trieste

      Toppen av barnefilmene, men det er helt OK.

  • Jon_A_S

    Huff, nok et år der jeg har fått med meg lite film. Men nr. 1 på lista har jeg i det minste sett.

    Da er det vel egentlig bare å hive seg i tittinga så man er klar til å bli sur når filmene man liker ikke får de prisene man mener de fortjener neste år, og kan klage og sutre i kommentarfeltene her om det. 😉

    • CLPE

      Hehe! Det er jo ein slags invitasjon til «debatt;)»

  • Trond Kval Nordli

    Carol har vel ikke hatt premiere i Norge ennå?

  • Zenit99

    Mine favoritter: Cartel Land, Ex Machina, Birdman, It Follows, Nightcrawler, Going Clear.

    • trieste

      Nightcrawler er 2014, ellers enig med mye.

      • Zenit99

        Den hadde først norsk premiere i 2015. Birdman er også fra 2014. Det samme gjelder Whiplash.

  • AkselAnkerHenriksen

    Jeg likte Turbo Kid veldig godt, men om det bare er kinofilmer som får være med så er den vel diskvalifisert.

  • HaakonHaakon

    Spectre og The Martian mangler.

  • Linus Sommer

    Snekret Filmpolitiet denne lista sammen på julebordet? Joda, det er gøy at Star Wars er tilbake, men at årets beste film liksom skal være en oppusset kopi av en klassiker som kom for nesten tretti år siden sier litt om edruligheten til redaksjonen.

    • Stein Hansen

      Helt enig. Både Whiplash og Birdman banker Star Wars ned i støvlene.

      Sjokkerende at It Follows er på listen. Årets dummeste film 2015? Det er frustrerende å se så dumme mennesker på skjermen.

      • Linus Sommer

        Hva var så dumt med It Follows? Selvsagt kunne hovedpersonen flydd til Tokyo og hindret klamydiamonsteret å følge etter over Stillehavet, men da hadde man ikke hatt en film.

        Jeg synes It Follows var en stemningsfull og vellagd film, om ikke fullt så skummel som den kunne ha vært.

        • Stein Hansen

          Fordi det er en åpenbar og selvsagt løsning. Karakterene er idioter som ikke gjør det og det ødelegger hele filmen.
          Vi hadde ikke hatt noen Ringenes Herre-filmer hvis de bare droppa hele turen til Morder heller, eller?

          • Linus Sommer

            For å ta Ringenes Herre som eksempel: Det skal ganske mange innviklede unnskyldninger med henvisninger til bøker og lore for å forklare hvorfor Gandalv ikke tilkaller fuglebussen med engang, men når alt kommer til alt; gjør det egentlig så mye?

            • Stein Hansen

              Ja, fordi det er en helt soleklar logisk brist. Det er som om de velger å bli jaget av «monsteret» istedenfor å løse problemet.
              Det er som at alle folk i alle skrekkfilmer bare skal legge seg om og dø når de havner i en farlig situasjon. Faktisk var det ca så spennende den filmen var.

              (Hvis du ha sett Ringenes Herre så forklarer de det med ørnene).

              • Linus Sommer

                Gjør de? Det har jeg ikke fått med meg, annet enn referanser til bøkene. (vdr. Ringenes Herre)

                For meg blir det litt flisespikkeri å henge seg opp i hvorvidt kidsa i It Follows bør fly til Tokyo eller ikke. Jeg kan se innvendingen fra et rent logisk standpunkt, men det er såpass lite at det ikke overskygger for filmens styrker og det bryter ikke med filmens tema. I så fall ville det vært svært mange filmer jeg ikke kunne hygget meg med.

        • QQ

          Fordi den blir rost for sin nyskapende horror-tolkning, når det i realiteten er en dårlig The Ring-kopi med sexsykdom istedefor en videokassett.
          Derfor er It Follows en av årets dummeste filmer.

    • Jomar Bakkeli

      Helt enig, skuffende liste. Age of Ultron er jo årets beste film og den har de ikke på lista engang.

      • Linus Sommer

        Vel, akkurat der er jeg enig med NRK. Age of Ultron var årets skuffelse for min del.

      • Ole

        De fleste superheltfilmer har akkurat det samme problemet som TFA: Det er de samme gamle ideene om igjen. Det kan dog fremdeles være god underholdning, men det har ingenting å gjøre på en liste over årets beste filmer…

  • Jcr85

    Star Wars har virkelig ingenting å gjøre som nr 1 på noen liste. En svak kopi av episode 4, tilpasset for å tilfredsstille dagens SJW miljø.

    Mad Max, derimot, er en klar kandidat for 1.plassen.

    Tor Erik Johanssen

  • Fossum

    Whiplash er vel en like god trommefilm som Crossroads er en god gitarfilm…
    Altså…en sånn film må lissom være noenlunde troverdig…eller…?

    • Sigurd Vik

      Steve Vai er jo kanongod i «Crossroads»!:)

  • Jeg føler jeg har sett veldig lite filmer fra i år, og da mest actionfilmer, så kan egentlig ikke si meg enig eller uenig i denne lista. Går ikke så ofte på kino og jeg kjøper sjeldent bluray til full pris lengre, så den eneste jeg faktisk har sett av alle på topp 10 til nå er Fury Road. Men den var til gjengjeld sinnsykt rå, jeg forstår godt at den har en høy plassering! (:

  • Marius Olsgård

    Godt forsøk men her er det mange mangler, skulle likt å sett the martian, pan og chappi høyt i toppen.

  • magnusmazarino

    Hvorfor er er det filmer fra 2014 på listen?? Birdman og wiphlash er jo oscar favoritter fra i fjor??? Kunne hvertfall tatt filmer fra i år til denne listen… Hvor er the martian, black mass,Beast of no Nation, Sicario,Dope, Mr.holmes, the revenant, spectre eller legend er alle kanidater som burde inn istedenfor filmer fra 2014… Og star wars som nr 1 =p har filmpolitiet glemt seg i alt star wars hysteriet… Glem ikke at hateful eight kommer denne måneden. Tarantino har vel lagd en av årets 5 beste filmer hvert eneste år han slipper en film så denne listen burde dere lage på nytt!!

    • Gaston_Lagaffe

      Henger meg på med Beast of no Nation. Fantastisk bra film med en meget sterk historie.

    • Hei, «Birdman» og «Whiplash» hadde norsk premiere i år, og er derfor med her. «The Hateful Eight» har norgespremiere i januar, og blir således eventuelt med på neste års liste.

  • svada1

    Merkelig, at ingen av de beste filmene var her…

    • Markus Båtvik

      Dette er smak og behag, alle filmene kan jo ikke stå på listen heller..

  • Sting

    Birdman henger stadig med ser jeg, selv om vi snakker om 2015. Dette er en typisk film for kritikere, som får bare terningkast 2 i underholdning. Den er ikke på min topp 100 liste. Mad Max kunne vært omdøpt til Mad Girl.

    • Hei! «Birdman» hadde Norgespremiere i år, og er derfor med på denne lista.

  • Kalle F

    Så nært! Utvelgelsen mangler litt brodd og det helt store slaget for å la listen slå ekko inn i 2016. Anmeldelsene er gode, jeg kunne ønsket litt mer frisk ærlighet, men FILMPOLITIET representerer en god, om enn lett, filmkritikk. Likevel, der hvor verken EN NATT I BERLIN eller LEVIATHAN fikk slått Whiplash ut og vekk blir det for luftig og vi står igjen med en god oppsummering av noen kritikeralgoritmer fra det forrige året og et rikt utvalg til netflixen, heller enn en ante up på filmkonsumet.

  • MartinKristofferHykkerud

    Så mye bra, og dårlig, som er sagt om lista under her, men slenger meg med allikevel. Enig i noen, uenig i andre. Så er det også flere der jeg ikke har sett, gleder meg å få de «under beltet»! Men mens jeg satt å ristet på hodet over noen av valgene, Star Wars (grei film, men top 10?) It Follows (samme der), så slo det meg, men hva annet bra har du sett i år da? og svaret blei, nei si det? Er det bare meg, eller har det vært et labert filmår, ihvertfall hva oss amerikaniserte hollywooddisipler angår? Og please, ikke nevn superheltfilmer…

    • QQ

      Jeg mener 2015 har vært ett veldig bra filmår. Utifra kommentaren din, så konkluderer jeg med at du ikke er en blockbusterfan, så jeg vil anbefale deg å sjekke ut filmer som; Sicario, Southpaw, Everest, Slow West, Focus, bare for å nevne noen mindre filmer, Alle disse er utenfor min personlige top 10, med unntak av Sicaro, fordi jeg liker blockbustere like mye som de mindre filmene. Er en film bra, så er den bra, uavhengig om den har ett $200mill budsjett eller $10mill.

      Bare fordi jeg må, fordi jeg ELSKET The Force Awakens, så mener jeg personlig at samtidig som det er en bra film, så var det noe med hele opplevelsen og magien rundt filmen. En film-serie vi trodde vi tok ett litt kjølig og bittert farvel med for 10 år siden vendte endelig tilbake. Alle spekulasjonene rundt filmen, måten produksjonen ble hemmeligholdt, hvor lite de avslørte i trailere, hele opplevelsen av å få en ny start på Star Wars i denne alderen av internett. Det er derfor jeg har satt den på min toppen av min liste.
      Men en hver har rett på sin mening og den mening skal respekteres. Syns man Star Wars var en grei film, så syns man det. En ting kan vi være enig om, It Follows, topp 10 beste? Eeeh, no. Se The Ring, samme filmen, bare bedre 😉

  • Mi liste vil vel sjå slik ut:
    1. Star Wars. The Force Awakens.
    2. Chappie
    3. Mad Max. Fury Road
    4. Whiplash
    5. Inside out
    6. Ant-Man
    7. The Martian
    8. Nightcrawler
    9. It follows
    10. Ex Machina

  • Haavard Hana

    Mener også Straight Outta Compton er en av årets beste. Sjekk ut hva gutta i Skont mener er årets beste film og serie https://youtu.be/JNo34JgiYwc

  • QQ

    1. Star Wars: The Force Awakens
    2. Mad Max: Fury Road
    3. Kingsmen: The Secret Service
    4. Inside Out
    5. Mission Impossible: Rogue Nation
    6. Bridge of Spies
    7. The Martian
    8. Straight Outta Compton
    9. Sicario
    10. Ant-Man

    Det er min mening 🙂 Syntes året har vært for det meste bra. Noen store comebacks skuffet (Jurassic World og Terminator) men andre traff spikern på hode (ref. lista). Føler jeg har sett fler bra filmer enn dårlige fra 2015 og har fortsatt ett par filmer å catche up på. Mega hyped for 2016! Hateful Eight starta året med ett blod pang i ypperste Tarantino stil og jeg føler at vi har ett nytt, godt filmår i vente!

  • Danielhero1998

    Min top 10 av favoritt filmene mine fra 2015. De er:
    10. Kingsman The Secret Service
    9. Ant Man

    8. Mad Max Fury Road
    7. Bølgen
    6. Avengers Age Of Ultron
    5. Jurassic World
    4. Mission Impossible Rogue Nation
    3. The Martian
    2. Bridge Of Spies
    1. Star Wars The Force Awakens