2015 har vært et år for store spillopplevelser. Vi har fått noen fantastiske spillhistorier, spennende spillopplevelser og vanskelige utfordringer. Spill som Splatoon har vist oss at fantasien og kreativiteten fortsatt eksisterer hos store spillselskap som Nintendo, mens gamle travere som Hideo Kojima har vist oss at han fortsatt er best.

Det har vært spennende å se gamle franchiser få nytt liv i 2015. Metal Gear Solid, Halo, Battlefront og Fallout – gjensynet har stort sett vært gledelig.

Noen skuffelser har det selvfølgelig vært. The Order: 1886 var vakkert, men tomt og kjedelig, Cities XXL var kun en dårlig kopi av forgjengeren og Star Wars: Battlefront hadde rett og slett for lite innhold.

Det er sjelden lett å sette opp en toppliste for året og 2015 var intet unntak. Det var mange boblere som ikke nådde helt til topps.

Hvilke spill savner du på lista? Sett opp din egen toppliste i kommentarfeltet!

Trine 3: The Artifacts of Power
Skjermdump: Trine 3 har varierte og vakre omgivelser. (Foto: Frozenbyte).
Skjermdump: Trine 3 har varierte og vakre omgivelser. (Foto: Frozenbyte).

Trine 3: The Artifacts of Power gjør absolutt ikke skam på de to første spillene i serien. Dette eventyret er en særdeles underholdende spillopplevelse, selv om det også har et par irriterende svakheter.

Trine-serien er hjernetrim i en fargerik eventyrinnpakning. Og det kan være en real hjernetvister å finne ut hvordan man kommer seg gjennom brettene, ikke minst hvis du absolutt må ha med seg alle samleobjektene i spillet.

Siden spillet tvinger deg til å skifte mellom rollefigurene hele tiden, får du også en dynamisk og variert spillopplevelse som aldri blir kjedelig. Hjernetrimmen er ikke så utfordrende som i det forrige spillet i serien, men likevel vanskelig nok til at jeg får den deilige mestringsfølelsen når jeg klarer å komme forbi.

– Marte

Les hele anmeldelsen her!


Super Mario Maker
Super Mario Maker. (Foto: Nintendo).
Super Mario Maker. (Foto: Nintendo).

I år er det 30 år siden det første Super Mario-spillet kom til Nintendos første hjemmekonsoll. Den enkle melodien signaliserte starten på en ny æra i spillverdenen. Det første brettet, i det første spillet, er av enkelte genierklært.

Som en hyllest til en av verdens viktigste spillserier og -figur er Super Mario Maker på en side et genitrekk. Du får nå muligheten til selv å bygge fremtidens Mario-brett, med de samme byggeklossene som brukes i Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World, and New Super Mario Bros. U til rådighet, og gode muligheter til å dele dem på nett.

Oppi miksen har spillskaperne kastet humor og tonnevis med referanser til Nintendos mange spill og figurer. Det er lett å forstå, mulig for hvem som helst – ja, store og små – å sette i gang og lage ett brett.

– Rune

Les hele anmeldelsen her!


Life is Strange
Life is Strange. (Foto: Square Enix).
Life is Strange. (Foto: Square Enix).

Med Life is Strange ønsker Dontnod Entertainment å revolusjonere måten valg og konsekvener påvirker spillfortellingen på, ved å innføre muligheten til å skru tiden tilbake. Spillet, som er delt opp i fem episoder, er imidlertid ikke banebrytende, men tidsaspektet gir absolutt mer dybde til spillopplevelsen.

Du spiller Max, en fotografstudent som en dag får evnen til å spole livet tilbake. Hun blir vitne til et drap inne på jentedoen på skolen, men oppdager i panikken at hun kan reversere det som skjedde med sin egen tankekraft.

I min anmeldelse av første episode skrev jeg at den gode følelsen av mystikk er absolutt tilstedeværende i Life is Strange, men at episoden avsluttes når historien endelig har blitt interessant. Den får utfolde seg i de neste episodene og det er spennende å se hvilke konsekvenser valgene du har tatt gjennom spillet får.

– Marte

Les hele anmeldelsen her!


Bloodborne
«Bloodborne». (Foto: FromSoftware)
«Bloodborne». (Foto: FromSoftware)

I løpet av min første time med Bloodborne vurderte jeg minst fire ganger å legge det fra meg – å gi opp. Det samme kommer du mest sannsynlig til å oppleve. Å gjøre fremskritt, å faktisk overvinne fiender og få noen nye spor i spillets mystiske anslag, er svært vanskelig.

Men, stol på meg, ikke gi opp. Prøv en gang til. Lær av dine feil. Prøv enda en gang. Og en gang til. Du kan klare det og du vil klare det. For Bloodborne er ikke et spill du vil gå forbi.

Kampsystemet en tålmodighetsøvelse i mestring og repetisjon – kun din dyktighet står i veien for ferden videre inn i Bloodborne sine mørkeste hjørner. Og ja, du vil søke deg inn i alle hjørnene spillet kan vise deg, for maken til marerittaktig spillverden som også fascinerer og skjuler sine skatter, har jeg ikke sett før.

– Rune

Les hele anmeldelsen her!


Cities Skylines
Grafikken er god på kraftige maskiner, men spillet fungerer også overraskende godt på bærbare datamaskiner. Det til tross for den enorme kompleksiteten som ligger bak. (Foto: Colossal Order)
Grafikken er god på kraftige maskiner, men spillet fungerer også overraskende godt på bærbare datamaskiner. Det til tross for den enorme kompleksiteten som ligger bak. (Foto: Colossal Order)

Etter den katastrofale utgivelsen av SimCity i 2013 har byggespillsjangeren ligget nede med brukket rygg. Hundrevis av utviklere hos Maxis, med Electronic Arts i ryggen, klarte ikke å skape et moderne og fungerende spill.

Derimot har en liten gruppe finske utviklere klart det storkapitalen ikke klarte, med en liten nisjeorientert svensk utgiver i ryggen.

Spillstudioet Colossal Order overbeviser sterkt med Cities: Skylines, et byggespill som er både stort og utfordrende. Ved å lytte til spillerne, har Colossal Order funnet sin vei. Det betyr også omfattende muligheter til å tilpasse spillet med brukerskapte modifikasjoner og regler.

– Rune

Les hele anmeldelsen her!


Splatoon
Splatoon. (Foto: Nintendo).
Splatoon. (Foto: Nintendo).

Splatoon er et helsprøtt, fargesprakende, svært underholdende og ganske så avhengighetsskapende spill, som byr på tonnevis av moro. I spillet har paintgun og andre malingssprutende redskaper tatt over for tradisjonelle skytevåpen. Målet er ikke å drepe motstanderen, men å male spillbrettet i lagets farge, og det er mye artigere enn det kanskje høres ut som.

Figurene i Splatoon kalles «inklings», ikke bare fordi de bruker blekk for å male hver eneste mulige overflate, men fordi de kan gjøre seg om til blekkspruter.

Spillmekanikken er et kreativt grep fra Nintendo, som gjør Splatoon til et annerledes, men solid skytespill. Det er virkelig gøy å suse gjennom det knallfargede blekket, hoppe fram og drukne motstanderen i maling, før du søker dekning i blekket igjen.

– Marte

Les hele anmeldelsen her!


Xenoblade Chronicles X
Xenoblade Chronicles X. (Foto: Nintendo / MONOLITHSOFT).
Xenoblade Chronicles X. (Foto: Nintendo / MONOLITHSOFT).

Det japanske rollespillet Xenoblade Chronicles X er et gigantisk spill med en enorm spillverden å utforske. Utvikler Monolith Soft har virkelig klart å utnytte Wii U-en til det ytterste. Spillet er et av de flotteste jeg har sett til konsollen, og det gigantiske universet er rikt detaljert.

Jeg ble grepet av eventyrlyst med en gang jeg satte mine spillføtter på planeten Mira. Spillet er en drøm for deg som liker å utforske og oppdage, men størrelsen på spillverdenen kan nok være litt avskrekkende på noen. Det vil ta ekstremt lang tid å utforske alle krikene og krokene på Mira.

I ekte japansk rollespillstil så bruker Xenoblade Chronicles X lang tid på å komme i gang. De første timene av spillet setter deg inn i handlingen og universet, og det er først etter flere timer, når figuren din når nivå ti, at spillet virkelig starter.

– Marte

Les hele anmeldelsen her!


The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild Hunt. (Foto: Microsoft).
The Witcher 3: Wild Hunt. (Foto: Microsoft).

Med en eksepsjonell størrelse, en svært godt fortalt historie, og et underholdende og vanskelig kampsystem, er det lett å slå fast at The Witcher 3: Wild Hunt innfrir de skyhøye forventningene.

I de små øyeblikkene, hvor konsekvensene av dine tilsynelatende uskyldige handlinger blir smertelig åpenbare, treffer The Witcher 3: Wild Hunt klarest og hardest. Helt fra da hovedperson Geralt tok sine første skritt i det første spillet i 2007 har valg og konsekvenser vært den drivende faktoren i fortellingen. Det er det også denne gangen.

At det er et polsk spill er også viktig. The Witcher 3: Wild Hunt mangler den strømlinjeformede formen amerikanske rollespill har, mens spillet også er langt fra den høytideligheten japanske spill i samme sjanger ofte utviser. Popkulturelle referanser (blant annet en herlig hyllest til Pulp Fiction) dukker ofte opp, og viser at skaperne bak spillet tør å vitse med både sjangerkonvensjoner og sin egen fortelling.

– Rune

Les hele anmeldelsen her!


Fallout 4
Du kan modifisere og oppgradere power armour-drakten din i spillet. Akkurat her var min tom for energi. (Skjermdump: Marte Hedenstad, Bethesda Softworks).
Du kan modifisere og oppgradere power armour-drakten din i spillet. Akkurat her var min tom for energi. (Skjermdump: Marte Hedenstad, Bethesda Softworks).

Jeg tror du må lete lenge etter et spill som er mer underholdende enn Bethesdas postapokalyptiske actionrollespill. Her boltrer du deg i en spillverden der radioaktive mutanter og monstre kan angripe når som helst, der du må samle søppel for å overleve, der du gjør det du kan for å hjelpe andre overlevende – eller ikke. Alt mens herlig femtitallsmusikk strømmer fra gamle radioer gjemt i ruinene av sivilisasjonen som en gang var.

Det er åpenbart at Fallout 4 er bygget med en kjærlighet for spillmediet, med et genuint ønske om å skape en fordømt bra spillopplevelse for deg og meg. Og akkurat det har Bethesda klart. Fallout 4 er rett og slett så bra at det ikke gjør så mye at det er litt smårusk her og der.

Det er et spill du ikke klarer å legge fra deg før du absolutt må, som får en hel dag i spillverdenen til å gå på et blunk. Hjemme hos undertegnede kommer det til å bli krangling med mannen om TV’n i lang tid fremover. Ikke fordi en av oss faktisk vil se på TV, men fordi begge vil spille Fallout 4.

– Marte

Les hele anmeldelsen her!


Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. (Foto: Konami Digital Entertainment).
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. (Foto: Konami Digital Entertainment).

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain avslutter den legendariske spillskaperen Hideo Kojima sitt snart 30 år lange forhold med Metal Gear-serien.

Kojimas svanesang er et mesterverk av et spill – en velbygd spillopplevelse fra start til slutt, som utfordrer, engasjerer og underholder.

The Phantom Pain skiller seg markant fra de andre spillene i serien ved at spillverdenen er åpen. Afghanistans fjellandskap og Afrikas savanner og jungler er den perfekte sandkassa å boltre seg i, og den åpne verdenen gjør at du kan angripe de ulike oppdragene fra kanten du selv ønsker.

På grunn av friheten denne åpne verdenen gir, samt god variasjon i oppdragene, blir The Phantom Pain en spillopplevelse som alltid er engasjerende.

Siden spillet er en forløper er det også mer tilgjengelig enn resten av Metal Gear-serien. Du må ikke ha spilt de andre spillene for å bli underholdt av The Phantom Pain, men det vil selvfølgelig gi spillopplevelsen et ekstra lag om du kjenner til seriens historie.

– Marte

Les hele anmeldelsen her!


Hvilke spill mener du var de beste i år? Er du uenig med oss? Sett opp din toppliste i kommentarfeltet!
  • Hillbilly Idol

    Skulle gjerne sett begrunnelsen for at ikke Rise of the Tomb Raider er med på denne listen. Et av årets klart beste spill.

    • Neo

      Enig.

    • Ikke det at jeg tror Filmpolitiet gjør det med hensikt, men det er nesten så de overser alt fra Microsoft. Ori And The Blind Forest er så mye bedre enn Trine 3. Forza Horizon 2 lett over DriveClub i fjor, og Rise of the Tomb Raider i år o.s.v.

      • Harald Valar

        Ori Q_Q
        Om man skal snakke om vakre spill så blir årets 3D for meg Witcher 3 og årets 2D Ori.

  • God liste 🙂 Hver gang jeg leser noe sånt for tida tenker jeg to ting: 1. En kan ikke lage en liste for alle og 2. Rekkefølge betyr ingenting. Det er bare kult å se vi hadde så sykt mange bra spill i år at man går tom for plass på lista.

  • Sl3vin

    Har kjøpt to PS4-spill i år. Ingen av disse er her ser jeg, men det var vel heller ikke å vente. Ser at pressfire gav NfS en terningkast to, mens Black Ops 3 fikk fire stjerner. Heldigvis personlig preferanse.

    Forøvrig sitter jeg også i besittelse av Cities Skylines. Fantastisk spill. De har benyttet kreative ordninger for å fremme sjangeren til et helt nytt nivå. Blant disse spillene ville jeg nok satt det på topp. Hehe.

  • Tor Bjarte Kolshus

    Skjønner godt at mange spill ikke kan komme med, og alle slike lister er til slutt basert på smak 🙂

    Hvis jeg skulle nevnt ett spill må det være pvp-spillet World of Warships. Det er sjeldent man har sett noen lage et spill som er en så god kombinasjon av arkade og realisme kombinert med brukervennlighet. Lett å plukke opp, til dels vanskelig å mestre. Det er til slutt evnen til å trekke gode avgjørelser, prioritere riktig mål og situasjonsoversikt som avgjør, mer enn reflekser og adrenalin.

  • Harald Valar

    At fallout 4 er så høyt på listen skjønner jeg ikke. Spillet er jo nærmest for en solo mmo å regne. 80% av tiden brukte jeg på å beskytte settlercamp #16546. Storyen er middelmådig etter en noe interessant start, og spillet drukner i repetitivt og kjedelig innhold.

    For min del er Witcher 3 soleklart årets spillopplevelse. I mitt over 30 år lange gamerliv har jeg ALDRI spilt ett spill der jeg så ofte har bare stoppet opp for å måpe på en velkonstruert spillverden. Alt fra gresstrå og soloppganger til beltespenner er skapt med den største finurlighet. Fullstendig enestående.
    Det skader heller ikke med engasjerende oppdrag med bøttevis av moralske gråsonevalg.

    Når det er sagt tror jeg også at Broforce endelig fikk sin fulle utgivelse i år. Et herligere og mer kaotisk flerspillerspill skal man lete lenge etter. Anbefaler alle å ta en titt.

    • Marius Waage

      Det du beskriver fra Fallout 4 samsvarer dårlig med min erfaring fra det spillet.

    • hakotorg

      Jeg syns Witcher 3 var ganske kjedelig men elsker fallout 4. Smaken er som baken

      • empatien

        Jepp. Noen liker gode historier, mens andre trenger kjapp moro uten særlig dybde.

        Noen liker Shawshank Redemption andre liker Twilight. Noen liker Fargo andre liker Hotel Cæsar.

        Selvsagt betyr det bare at filmpolitet skuffer med sin liste. Men sånn er det.

      • Marius Waage

        Jeg syntes witcher 3 er nydelig. Men det ga meg ikke den samme gode følelesen av å utforske som Fallout 4 gjorde. Ikke er Witcher 3 et ekte open world spill heller.

        Witcher 3 føltes til tider langdrygt desverre. Så Fallout 4 var for meg et bedre spill, selv om det til tider definitivt hadde sine mangler.

      • Harald Valar

        At smak har noe å si er selvfølgelig, men enhver person som klarer å beskrive ett underholdningsobjekt som mer enn dritgøy eller dritkjedelig greier også å innrømme at ett verk har visse kvaliteter, selv om det faller utenom ens egen interessesfære.

        At en syns Witcher 3 (eller hva som helst annet for den saks skyld) er kjedelig er helt legitimt, men det er ikke nødvendigvis det samme som at det er dårlig håndverk.

        At du elsket Fallout 4 er helt greit, og det skal du ha lov til, men når jeg ser på «offisielle» anmeldere så forventer jeg ett visst profesjonelt/faglig nivå, ikke bare subjektiv synsing.

        Spill er annerledes enn de fleste andre medium, på den måten at gameplayet kan ha så mye å si, og at spesielt gameplay kan oppleves veldig subjektivt. Enten liker man å kjøre bil (i spill), eller så liker man det ikke. Enten liker man å fly simulator, eller så liker man det ikke. Enten liker man slåssespill med ekstremt lange comboer og innfløkt gameplay, eller så gjør man det ikke. Akkurat her stiller spill i en særklasse.

        Likevel er det mulig å analysere ett verk og si noe om håndverket. Jeg kan lett si at Guilty Gear er imponerende 2D-slåssespill. Mye dypere enn Street Fighter, og veldig godt konstruert, men jeg LIKER Street Fighter mye bedre.

    • empatien

      Veldig enig. Fallout 4 var virkelig en skuffelse i lengden dessverre.

      Hvis man ser bortifra fasaden er det ikke så mye spennende innhold gitt.

    • Stein Hansen

      At fallout i det hele tatt er på listen er helt utrolig, og ærlig talt senker det troverdigheten til journalistene litt.
      Det var et makkverk av et spill. Absolutt ingenting med det var nevneverdig bra. Det eneste underholdende i hele spillet var introen, synd den gikk over veldig fort.

  • Johnny Fuglestad

    Savner episke Heroes of migth and magic 7 på lista.

    • Larsern

      Det har vel stort sett fått midt på treet eller lavere anmeldelser. Har ikke testet det ut selv, da M&M3 enda funker.

  • Salvatoy

    syns dem må begynne å vurdere kvaliteten på spillene fremfor… ohhh ditte kommer fra nokken som er kjent og som har brukte haugevis av penger på PR og utvikling, garantert bra, dette må inn på toplista.

    mange av disse er console spill, som fungerer dårlig på pc uten controller, med andre ord et dårlig spill. Witcher er et godt eksempel på dette, en lidelse å spille på pc. En må vurdere spill utfra hvor godt de fungerer på alle platformer og ikke bra at dei ser bra ut, eller funker ok på console. Det er forbannelsen av å gi ut spill på flere platformer. Direct port = 0 poeng….

    Xenonblades feks. Vakkert spill, med nesten ikke story, eller noe, det er nesten som å åpne en vakker julepakke i ei stor ekse for så å finne 5 vedkubber inni. MGS ganske bra på console. men… PC øh nei.

    ellers syns jeg stortsett det var samme typen spill på denne listen, og at der ikke var noe variasjon. Sier noe om at spillmarkedet er generelt dårlig, spesielt for de som faktisk er «gamere» og har pc. Jeg har ikke prøvd de 4 andre RPG spillene som står på listen, men her er det nok en subjektiv vurdering fra anmelder som også spiller sterkt (selvfølgelig, meininga om hva som er bra og ikke er jo subjektive uansett) Syns at spillmarked i år som i fjor er vært en katastrofe. Skytespillene kommer ikke med noe nytt. Copy paste av tidligere. Alle de «store» rpg spillene ligner på hverandre og er laget for console. Cities, var en gledelig overraskelse, og var verd pengene uten tvil. Fallout har jeg ikke fått prøvd, vi får se til 2016 🙂

    Det er litt syn, når Steam early access spill er mye bedre enn det som store utgivelser har klart å få til med sine millioner.

    Prision Architect.
    Life is Feudal
    7daysto die
    Grand Ages: Medeival
    Hegemony 3
    Squad

    Den neste tittelen jeg nå har tro på er the Division. Jeg tror de kan tilby noe nytt og noe spennende i skytespill RPG MMO sjangeren. (usikker på hvilken sjanger de faller under) Ellers er det tynt. Vi hører om at COD team og BF team lager nye spill. Garantert copy paste, med enda flere våpen oppgrades og mere eksplosjoner og trangere kart.

    Blir spennende å se hva den reine RPG sjangeren kan klare om de fortsetter å lage console spill som er porta direkte til pc, eller om de noen sinne kommer til å prøve å lage noe som ikke smaker vondt på pc?`

    Lykke til i 2016. men jeg tror vi har mye mere kvalitet i vente fra steam early access enn fra de store spill produsentene også for 2016, som for 2015. Dere vet, hype gjør ikke et spill bra…. gode ideer og nyskapning gjør det.

    • ErlendMarkussen

      Vent litt… Sa du akkurat at ALLE spill som ikke kan spilles med mus og tastatur er dårlige spill («…spill, som fungerer dårlig på PC uten controller, med andre ord et dårlig spill»)?

      • Salvatoy

        Hehe, nei. Jeg mener spill som gir muligheten til å spille med mus og tastatur må funke like bra, som spill opplevelse som controller. Om du skjønner

        • MoRi86

          Jeg er faktisk ganske uenig med deg der og dette kommer fra en som har spillt utallige timer med Red Alert og andre RTS fra midten av 90 tallet, jeg mener at den store fordelen med PC er at du kan velge akuratt den kontrolformen som passer deg best.
          I noen sjangere som RTS og FPS så er det uten tvil at tastatur og mus er totalt overlegne, men andre sjangere som bilspill og footballspill eller andre sportspill så er den konsolkontrollen som er overlegne. Hvis du som gamer ønsker den beste opplevelsen så gir du blanke I hvordan controller du broker.
          En liten komentar til det du skrev om RPG, Witcher 3 blir av mange hardcore RPG fans regnet som et av de beste om ikke det beste open world RPG`et gjennom tidene, Fallout 4 på den andre siden blir av de den same gruppen I beste fall regnet som middelmodige og av mange regnet som et rent makkverk.

          • Salvatoy

            Heilt greit å være uenig 🙂 det er slik verden flytter seg fremover.
            Men du misforstår poenget. Det handlet om å skape mus tastatur alternativet like bra som controller. Får d ikke til det. Bør dei helle sette opp på coveret «best experience with controller» eller noe slikt.

            • MoRi86

              Uenighet er konge 🙂 Men jeg er nok forsatt ikke med deg, PC gamere har i alle år funnet andre kontroller enn mus og tastatur når sjangeren krever det, det har vært en selvfølge å kjøpe joystics for alle flyspillentusiaster uten at de spillene får kritikk for å fungere bedre med det. Et annet eksempel er i slossspill hvor de som spiller aktiv bruker manage hundre om ikke tusen kroner på egen fightingstics.
              Hele hovedpoenget mitt med forrige komentår står forsatt etter min mening: det geniale med PC er at vi forbukere kan modifisere opplevelsen akuratt slik vi selv vil, det er jo faktisk konsolspillerne som burde klage i med at de ikke kan koble til en mus og tastatur til sine konsoler.
              Du får jo xbox kontroller til nesten hundrelappen som det bare er å koble ritt inn i USB utgangen, når mann i utgangspunktet betaler mange tusenlapper for en dedikert gaming PC så ser jeg ingen grunn til at en gamer ikke også skulle legge inn noen hundrelapper på dette også.

              Edit: den beskjeden du foreslo at de skule ha coveret mener jeg ikke treffer helt blink, alle har forskjellige preferannser for hva de liker, noen foretrekker gud forby en konsolkontroll til FPS. Men det er noe som kansje bør nevnes i en anmeldelse og det er noe jeg har etterlyst fra filmpolitiet, jeg mener at de også bør ha teste spillene de anmelder en time eller to på PC for å finne ut bl.a hvordan mus/tastatur fungerer til akuratt det spillet.

    • Marius Waage

      Du vet at du kan spille med controller på pc sant ?

      • Skeptikeren

        Kan jeg spille med en ps3- eller ps4-kontroller på PC?

        • Marius Waage

          ja

          • Skeptikeren

            Kult. Det må jeg finne ut av. Takk.

    • Henrik Østensen Heldahl

      Beklager at jeg ikke gadd å lese hele kommentaren din (for lang, imo), men noen av poengene dine er jo helt ute på jordet. Spill må kunne funke på alle konsoller for å være verdige en slik liste? Hva med Super Mario Maker (eller Galaxy i 2007), The Last of Us eller håndholdte spill generelt? Noen spill, som Witcher, Rocket League (og sikkert andre), må man sync’e en kontroller til PC’en, sånn er det bare.

      Og det med Steam Early Access? Vi ser noen gode spill herfra, som du jo nevner, men generelt er det er «race to the bottom» hvor utviklere dumper halvferdige idéer. I tillegg kan man ikke nominere spill som ikke er utgitte, så disse spillene må nok forbli på Hipster GOTY-lista.

  • Daniel ‘van Sand’ Hansen

    Fin liste, men savner Rocket League!

    • Remi Fjelldal

      Rocket League er et mesterverk!

  • Marius Waage

    En grei liste dette. Jeg har ikke testet alle. Men må undres om ikke «Heroes Of The Storm» burde fått plass her.

    • MrTerje

      Det var det eneste spillet jeg også savnet! HOTS har gitt meg hundrevis av underholdningstimer i 2015.

  • empatien

    Flaut at The Witcher 3 er under Fallout 4.

    Et virkelig fantastisk spill slått av en middelmådighet? Her har dere bommet kraftig.

  • Mattias Håheim Johnsen

    Er lei av intetsigende tidsfordriv som Fallout 4 / MGS V. Undertale varte mindre enn 6 timer og ga meg mye mer igjen for det. Game of the year.

    • Lars Petter Johannessen

      Undertale er et genialt spill med vittig meta-humor og mange lune referanser til 8-bitsklassikere som Earthbound/Mother og Maniac Mansion. For den lave prisen er en første gjennomspilliingstid på ca. 6 timer akseptabel, og flere titalls mulige slutter avhengig av spillestil kan potensielt gi flere titalls timer underholdning. Soundtracket er også fantastisk. På den andre side syntes jeg spillet var altfor enkelt, jeg døde kanskje bare et par ganger på noen bosser jeg var uforberedt på.

      Jeg er stor fan av både metal gear-serien og Fallout, og MGSV og Fallout 4 er det ingen tvil om fortjener en høy plass på denne listen, til tross for en del mangler. MGSV er jo praktisk talt uferdig, men allikevel var det en fantastisk opplevelse på over 120 timer uten en gang at jeg var nær 100% fullført. Bare det helsprøe plottet er noe kun et kreativt geni som Kojima kunne pønsket ut,skulle likt å se noe vestlig stealth/skytespill prestere det samme.

      En kan alltids komme på spill som fortjener å være på topp ti-listen som Ikke er det. Pillars of Eternity er et åpenbart eksempel, et mesterverk av en CRPG som

      • Mattias Håheim Johnsen

        Om du trenger en større utfordring så kan du kjøre på med «genocide run» av Undertale (fight random battles i alle områder og drep alle til de slutter å skje før du møter bossene). Da blir det brått ganske mye vanskeligere. Finnes også en hard-mode du kan skru på, men begge disse metodene gir deg konsekvenser for spillstilen du har valgt, noe som jeg synes er genialt, men muligens kan føles som et lite stikk mot andre deler av publikumet.

        • Dr. Schnabel von Rom

          Min første gjennomspilling ville vært en genocide run hvis jeg hadde sloss mot flere fiender, men jeg drepte så å si alt i spillet ellers. Jeg sjekket ingen guide på forhånd så jeg endte derimot opp med «leaderless ending (no mercy)», og Sans ba meg dra til helvete på slutten. Jeg vil ikke tro at genocide run er så mye vanskeligere siden de fleste fiendene i starten av spillet er lette å grinde uten å miste særlig helse, og senere kan man jo bare kjøpe nok healing for det man tjener på å ta fiendene. De eneste fiendene jeg hadde moderate problemer med var uansett bare et par av bossene. Siden genocide run er ganske likt det jeg gjorde, tror jeg heller at jeg prøver noe radikalt annerledes ved neste gjennomspilling, f.eks. Pacifist. Men jeg kommer nok til å ta en genocide run etterhvert også.

          • Mattias Håheim Johnsen

            Genocide har to svært vanskelige bosser. Først en ny versjon av Undyne og senere Sans selv. Gi det er forsøk når du har gjort Pacifist. Er bad times.

  • jokke77

    Rainbow Six «Siege» Blir aldri lei den. Og ingen skytespill er i nærheten av den i spillbarhet og helt unike soldater med enorm variasjon da man må velge en annen type soldat hvis en annen har valgt en du liker 🙂

  • Rodskjegg

    Skjønner at listen primært er forbeholdt store produksjoner, men Undertale kan ikke unnlates i denne sammenheng. Ikke bare kandidat til årets spill, men noe av det beste og mest forfriskende som har kommet på veldig lang tid.

  • CerN

    For et makkverk av en liste.

    MGSV fortjener ikke å vinne, det er ikke et bra MGS spill, og det er uferdig.
    Ingen som faktisk kaller seg MGS-fan kan like dette spillet?

    Witcher 3 burde ha vunnet.

    Hvor er Ori and the blind forest?

    Hvor er Legacy of the Void?

    • Henrik Østensen Heldahl

      En vel negativ kommentar, må jeg si. MGSV er bare en annen type MGS-spill. Massevis av MGS-fans som elsker det. At Witcher 3 burde vunnet er enkelt og greit din mening, og ikke conventional wisdom (etter anmeldelser å skjønne er MGSV en fortjent vinner). Enig med Ori, men Legacy of the Void? Oss som ikke bryr oss om Starcraft har lagt de nye delene bak oss. Vekk oss når Starcraft III kommer.

      • obamahama

        Nei. Spør hvilken som helst mgs fan og den personen vil beskrivelse skuffelsen i detalj..

        Witcher 3 var en klar vinner.

  • Rune Meier

    Fallout 4 var et mesterverk, noe mangler seflvølgelig, men det er det første spillet som har klart å slå sammen alle de beste sjangerene uten at det har gått utover kvaliteten på spillet.
    Dritbra action fps.
    Fantastisk laget verden.
    Gode rollespillelementer.
    Eksepsjonelle stemmeskuespillere.
    Bra story.
    Kan også se frem til en myriade av mods som kommer i 2016, noen av de aller beste modderne fra Skyrim har allerede tatt turen innom fallout med sitt talent.
    Dette er hva jeg drømte om at fallout 3 skulle være.

    • killine

      Enig,:-)

    • obamahama

      Witcher 3 var objektivt bedre på alle måter. Men disse listene er jo bare subjektive

      • MrTerje

        Og velkommen til VM i å spille djevelens advokat. «Witcher 3 var objektivt bedre på alle måter.» er din subjektive mening. Det finnes ingen objektiv måling av kunst- og kulturformer.

        • Harald Valar

          Ingen som er 100% korrekt iallefall, men dersom man har en smule innsikt i mediet enn anmelder så burde det være en rimelig smal sak å plukke forskjellige produkter fra hverandre og innrømme de forskjellige kvaliteter, uavhengig av ens egen smak.

          • Rune Meier

            Men noen spill er mer enn summen av dets deler, fallout 4 er et slikt spill.
            Jeg synes feks at the binding of isaac rebirth er milevis bedre enn assassins creed (sett inn versjon her) som kommer vært år. og om man kun skal måle på objektive skalaer mister man kjærnen i et godt spill: Er det moro å spille. Og hvordan måler man det?

  • Jonas Heitmann

    Blei ikke Trine 3 slaktet omtrent overalt? Hadde utentvil IKKE satt det på en top 10 liste

  • rattus_norwegicus

    Så artig, jeg synes MGSV var en av årets største skuffelser. Det burde hett Extraction og ikke Phantom Pain, for det det eneste du gjør er å feste ballonger på folk og ting. Mekanikkene er også de samme som før og føles gammeldagse. Kritikerne elsket det, men det har nok mer å gjøre med den historiske betydningen av at det er Kojimas siste MG-spill og ikke spillet i seg selv. Typisk.

  • Kristian Bjerke Dalen

    Tydeligvis noen som ikke har spilt Undertale, her!

  • Fredrik Weisethaunet

    Jeg kommer aldri i verden til å forstå at så mange omfavner Life is strange, endimensjonalt, pretensjonelt, klisjefylt og ekstremt kjedelig. I tillegg har Life is strange den mest irriterende rollelista i spillhistorien, det er ikke en eneste sympatisk karakter i hele spillet, og alle er håpløst endimensjonale.

    • Joachim Lothe-Rikenberg

      Det er bra du klarte å fullføre alle episodene da.

      • Fredrik Weisethaunet

        Hehe, tre grunner til det: Jeg spilte det sammen med kona, og da måtte vi jo bli ferdige. Nummer to er at jeg sjeldent dømmer noe uten å ha spilt det igjennom, har jeg betalt for en film, ser jeg filmen ferdig, har jeg kjøpt et spill, skal jeg spille det ferdig.

        Og til sist så skriver jeg fra tid til annen om spill, og da er det nyttig å kjenne til hva som er populært og hvorfor det er det.

    • Jon Borknøyfjord

      Interessant. Eg meiner ganske nøyaktig det motsatte.

      • Fredrik Weisethaunet

        Kunne du forklart litt hva det er du liker? Jeg synes det kan være interessant å spille litt ball rundt slike ting med folk jeg er uenig med. Mitt hovedproblem med Life is Strange er vel at jeg synes hovedpersonen nærmest grenser til psykopatisk. Hun er ekstremt selvopptatt, elitistisk, arrogant, kynisk og fordomsfull, samtidig som hun er irriterende opptatt av å ta seg godt ut overfor andre. I tillegg er både hun og venninden ekstremt barnslige i forhold til hvor gamle de er satt til å være. Jeg har store vansker med å ta folk som bruker begreper som «are you for sereal» seriøst, og det var mange anledninger hvor jeg slo hånda hardt i fjeset over ekstremt flåsete og barnslige begreper de brukte.

        Ideen bak spillet er i tillegg som tatt ut av «The butterfly effect», som heller ikke er den mest orginale filmen i verden, og svært mange av konseptene er løftet rett ut fra filmen, uten at de har endret på noe i det hele tatt. Filmen bruker dem i tillegg langt mer effektivt enn det spillet gjør, men med langt fler begrensninger. Videre er de aller fleste karakterene klisjeer. Både nerden, bølla, den smarte jenta, den usikre, forelska gutten, den kjekke læreren, eks-soldaten som ikke har fått med seg at det ikke lenger er krig, den kyniske og kalde lokale kapitalisten… Alle karakterene med unntak av Joyce virker kunstige og gjennomsiktige. Jeg klarer simpelthen ikke å tro på noen av dem. Persongalleriet i Watch Dogs fremstår som troverdigheten selv i forhold etter min bok.

        Men jeg er fortsatt interessant i å høre fra noen som er uenig, og hvorfor de er uenige. Jeg sliter alvorlig talt med å forstå greia med Life is Strange. Mulig jeg er sær…

        • Marius Stubberud

          «Hun er ekstremt selvopptatt, elitistisk, arrogant, kynisk og fordomsfull, samtidig som hun er irriterende opptatt av å ta seg godt ut overfor andre.»

          Psykopatisk? Prøv heller tenåring. Spør du meg så ser det ut som største problemet ditt med dette spillet er at karakterene oppfører seg som tenåringer. Hvis du mener at disse menneskene oppfører seg mer barnslig enn en typisk tenåring, så kan det tyde på at du ikke har omgitt deg så mye med tenåringer i det siste.

          Ikke det at jeg sier at det er feil å synes tenårings-tendenser er irriterende karaktertrekk, det er helt opp til deg å bestemme. For meg, som ikke har noe imot det, så likte jeg spillet godt fordi spolinga var en spennende ny vri på telltale-style narrativ i spill. Selve historien var fengende her og der, ganske forutsigbar og noen ganger litt for treig, men ingenting så ille at jeg ikke likte den i det hele tatt. Alt i alt så synes jeg det var en veldig fin opplevelse.

          • Fredrik Weisethaunet

            Jeg kjenner flere, for meg fremstår hun snarere som 14 enn som 18. Men aller verst er at de er så ekstremt stereotypiske.

            Jeg likte implementeringen av spolefunksjonen selv også.

            • Marius Stubberud

              Merker ikke så stor forskjell på 14-åringer og 18-åringer selv, men jeg er kanskje litt sær på det området, heh.

    • Varm_kaffe

      Jeg elsket Life is Strange så høyt. Jeg likte karakterene som hadde motivasjoner for å gjøre som de gjorde, og ikke bare «jeg er slem fordi jeg er den onde i spillet». Jeg likte at spillet «tok opp» tema som mobbing og selvmord og behandlet dem på en respektfull og moden måte. Personene er arketyper og snakker på en måte dagens ungdommer ikke gjør, og spillet føles mer som det finner sted på 70-80-tallet enn i 2013, men det brød meg rett og slett ikke. Hver sin smak.
      Elsket også de sterke øyeblikkene, musikken og hvordan utviklerne brukte av musikk, og den håndmalte grafikken.
      At du opplevde det som kjedelig sier kanskje mer om din holdning til sjangeren. Tror aldri jeg kjedet meg i løpet av spillet, bortsett fra da jeg brukte 20 minutter på å lete etter tomflasker xD.

      • Fredrik Weisethaunet

        Estetikken kan jeg være enig med deg i at var helt ok, men du tar feil i forhold til sjanger. Jeg har sansen for Walking Dead og Game of Thrones-spillene til Telltale, og de tilhører vitterlig samme sjanger =)

  • Joachim Lothe-Rikenberg

    Jeg satte mest pris på Until Dawn som kom ut i august.

    • Henning Nilsen

      Until Dawn var fantastisk. Og selv om jeg likte Life Is Strange ville jeg rangert Until Dawn høyere enn det.

  • Eivind Krog Ravndal

    Bloodborne hører hjemme på 1. Plass i denne listen. 🙂

  • worB

    For meg så er det et under at det fortsatt finnes slike lister. Folk har såpass forskjellige meninger at en slik liste ikke betyr noen ting annet enn gratis reklame for de store kapitalist-selskapene som allerede har nok gratis-reklame fra før.

  • Varm_kaffe

    Er glad fantastiske Life is Strange er med på listen. Et av de beste og mest meningsfylte spillene jeg noen sinne har fått gleden av å spille meg gjennom.
    Får vel også gi plusspoeng for velutviklede kvinnelige hovedpersoner 😉 .

  • Asle Nymann

    Hvordan kom Metal Gear Solid V inn på førstepøass FORAN både Witcher 3 og Fallout 4? That’s crazy talk!

  • Kjetil Kverndokken

    At Witcher 3 ikke fikk førsteplass gjør at jeg ikke tar kåringen spesielt seriøst 🙂

  • Lars Sund

    Lol ass, hadde MGSV virkelig ‘god variasjon i oppdragene’, Filmpolitiet? Spillet var godt, men langt fra så fullkomment at det fortjener å bli kalt årets beste spill.

    Jeg synes Witcher 3 fortjente en høyere plass, er glad for å se at mange er enige med meg i det. DER har du et gjennomført stykke håndverk som fortjener all honnør.

  • Henning Nilsen

    Okei, la oss overse at MGS fikk førsteplassen (lol). NRK skal ha ros for å ha fått med City:Skylines, det er en undervurdert juvel.
    Men det som jeg stusser mest på er hvordan i helvete Fallout klarte å komme foran Witcher 3.
    De er ikke i samme liga engang. Fallout 4 er som et skoleskuespill, mens witcher 3 et et broadway show. Smaken er som baken, men når fallout 4 ikke klarer å overgå forgjengeren sin engang, åssen i huleste klarte det å komme foran spillet som alle fremtidige rollespill vil bli sammenlignet med?

  • Florian Gutbier

    ja nei er enige med mange andre her .Witcher 3 brude har fått første plass . dette spellet har sat en ny standart for rollespell generelt og er årets beste rolle spel . båte historie, verden, oppdrag , musikk og ellers alt aent er langt overlegene MGS og fallout 4

  • matste

    Batman

  • Vegard Gjuvsland

    SOMA var best for min del. Spilte ikke så veldig mange nye spill. Andre jeg kommer på er Victor Vran og TIS-100. Infinifactory skal visstnok være bra.