Spotlight er en viktig og engasjerende film med en solid og lavmælt tilnærming til innholdet. En sann historie fra 2001 spinnes til et medrivende drama, fri for overdrevne virkemidler.

Regissør Tom McCarthy har valgt en filmatisk stil som lukter hverdag, med gråbrune farger og figurer uten perfekt hår.

Historien er enkel, men samtidig dyptgående. Hovedfigurene er dessuten av den typen journalister som alle kan elske, nemlig de som avdekker maktmisbruk, ikke romper eller bloggere.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Liev Schreiber treffer godt i rollen som redaktøren Marty Baron i Spotlight (Foto: United International Pictures).
Liev Schreiber treffer godt i rollen som redaktøren Marty Baron i Spotlight (Foto: United International Pictures).
Avdekker stor skandale

Den nye redaktøren i The Boston Globe, Marty Baron (Liev Schreiber), ber avisas Spotlight-redaksjon om å se på en sak der en prest skal ha begått seksuelle overgrep mot barn i mange år.

Ben Bradlee Jr. (John Slattery), Robby Robinson (Michael Keaton), Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams), Matt Carroll (Brian d’Arcy James) og Mike Rezendes (Mark Ruffalo) forsøker å få tak i dokumenter som beviser at den katolske kirken visste om overgrepene uten å gjøre noe.

De avdekker en skandale av uante dimensjoner, men motarbeides av sterke krefter fra kirkelig hold.

LES: Anmeldelsen av Carol

Det er svært lett å plassere sympatien her. Maktpersoners seksuelle overgrep mot barn er omtrent så utilgivelig som det kan bli, og den katolske kirkens forsøk på å dekke over saken er sjokkerende.

Sånn sett er det lett match for Tom McCarthy og hans medmanusforfatter Josh Singer å vekke publikums sympati og lojalitet til hovedfigurene.

De dyktige skuespillerne gjør til gjengjeld en god jobb med å fremstille dyktige pressefolk som ikke er ute etter heder og ære, men å fungere som engasjerte og velmenende vaktbikkjer.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams), Mike Rezendes (Mark Ruffalo), Matt Carroll (Brian d'Arcy James) Robby Robinson (Michael Keaton) og Ben Bradlee Jr. (John Slattery) i Spotlight (Foto: United International Pictures).
Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams), Mike Rezendes (Mark Ruffalo), Matt Carroll (Brian d’Arcy James) Robby Robinson (Michael Keaton) og Ben Bradlee Jr. (John Slattery) i Spotlight (Foto: United International Pictures).
Godt ensemble

Det er vanskelig å trekke frem noen, siden dette er et ensemblet der alle utfyller hverandre, men det er spesielt godt å se Liev Schreiber treffe godt i rollen som redaktøren Marty Baron, kort tid etter at vi så ham i det uinspirerte hjørnet i The 5th Wave.

Stanley Tucci gjør et godt innhopp som humørsyk advokat, og Mark Ruffalo får én sterk scene der figuren hans gir uttrykk for det sinnet vi alle føler etter de sjokkerende avsløringene.

LES: Anmeldelsen av The 5th Wave

Det finnes nok journalister som vil se på Spotlight som en ren fantasifilm.

Å være i en redaksjon som kan jobbe i månedsvis med én sak er mildt sagt en utopisk situasjon i dagens medievirkelighet, med høyt produksjonspress og daglige deadlines.

Hvis én film kan bedre kvalitetsjournalistikkens kår, er Spotlight en ypperlig kandidat. Dette er et velgjort, engasjerende og dramatisk stykke filmkunst som gjør inntrykk.

Om FILMEN

Spotlight
  • Spotlight
  • Slippdato: 11.3.2016
  • Regi: Tom McCarthy
  • Utgiver: United International Pictures
  • Aldersgrense: Tillatt for alle
  • Sjanger: Drama

  • Sjarlatan

    Den var bra, men ikke akkurat min favoritt til oscar for beste film. Også må norske kinoer ta seg sammen og få ut sånne filmer fortere. Dette er over tre måneder etter premieren i USA og det holder ikke.

    • Borkeby

      Dette var min favoritt til oscar. Fantastisk film, med dybde og herlige skuespiller prestasjoner..

      • Sjarlatan

        Håpte Room skulle vinne.

    • Louise Mossige

      Jeg bor i Grenland, og her ser det ikke ut som de har tenkt å sette den opp i det hele tatt 🙁 Gods Of Egypt, derimot!

    • magnarStoroy

      Men det er typisk at oscarkomiteen likar filmar basert på sanne historiar. Sjølv meiner eg at dei filmane ofte vert for forsiktige. Sjølvsagt kunne ikkje J.F.K, som er ein av dei beste sann historie-filmane, ende med at Kennedy skaut Oswald i staden for omvendt, men ein slik overraskande slutt hadde gitt ein betre film.

  • Marius Waage

    Beste filmen fra i fjor etter min mening. En sterk historie med sylskarpe skuespillerprestasjoner og et fantastisk manus med veldreid regi.

    Denne filmen må alle se.

  • Tor

    En av mine favoritter fra i fjor, elsket at den ikke gjorde så mye ut av seg selv, og holdt seg til den dagligdagse stilen. Fornøyd at den vant beste film over The Revenant!

    • Marius Waage

      Eneste relle konkurrenten til Spotlight i fjor var The Big Short etter min mening. The revenant ble for langdryg.

    • Tor

      Har ikke sett den, men har planer om det.

  • Guttorm Grevling

    Jeg synes personlig denne filmen var en grei terningkast 3. Er det ingen som reagerer på at regissøren av The cobbler med Adam Sandler plutselig lager årets beste film i 2016?
    Jeg føler historien er pregløs, men blir reddet av sterke skuespillere. Jeg savner nerve og skulle gjerne sett regissøren ta noen kunstnerlige friheter og grep for å skape mer drama. Jeg vil lære mer om karakterene, noe kun Mark Ruffalo greier med filmens eneste utbrudd, som anmelder også nevner.
    Jeg synes rett og slett filmen var ganske kjedelig, og setter heller på All the presidents men enn å se denne igjen.

  • Lucifer Morningstar

    Veldig bra film, men uforståelig at folk fortsatt går i kirken

  • magnarStoroy

    Dramathrilleren The Insider frå 1999 om 60 minutes var ein bra film. Det var alle presidentens menn også. Trur ikkje denne er like bra. Vert alltid skeptisk når Filmpolitiet gir høge terningkast. Troja fekk 4 av NRK, og det var den absolutt ikkje verdt.

    • Louise Mossige

      Troja var ikke verdt 4 nei. Selv er jeg skeptisk når Filmpolitiet gir *norske* filmer høyt terningkast (da kan man ofte trekke fra et terningøye), men ellers generaliserer du vel litt mye? Det er flere som liker denne enn Filmpol, Filmpol består av flere personer og Troja var en helt annen sjanger. Elsker All The President’s Men og Insider, så er spent på denne 🙂

  • Halvard Henry Bergum

    Undertegnede tør å påstå at Spotlight er årets mest viktigste film fra Hollywood. Hvorfor? Bakteppet handler om skandalen i katolske kirken i Boston som holdt overgrep hemmelig i over 30 år, og fikk med seg absolutt alt som kryp og gikk.

    Forferdelig historie men av og til så blir brutaliteten vakker på film som leverer og vil gå inn i historien som ikke blir glemt. Har du ikke sett Spotlight så er det på tide! Anbefales på det varmeste 🙂

  • Alexander Bjercke Schybergson

    Har ikke sett filmen men Tim Minchins Pope Song er rundhåndet i sin kondenserte behandling av samme tema og sangen hans kan du nyte fra din helt egen kontorstol. Du finner den på spotify…

  • svarduhl

    Moralsk og politisk sett er dette en viktig film, med fremragende skuespiller prestasjoner fra alle kanter, desverre både manus og regien er svak. Når filmen er ferdig får man følelese at noe mangler og det er rett og slett at filmen feiler å treffe. Hovedpoenget smuldrer i prat, møter og diskusjoner mellom jurnalister og mellomenn. Terningkast 4.

  • Ole Strømme

    Useriøst å klamre de katolske prestene for overgrepene, jeg trenger fakta, jeg er katolsk og har aldri blitt overgrepet!!

    • JonPon

      Jeg spiser meg mett hver dag, dermed kan vi med sikkerhet avblåse hungersnøden i verden.

    • Fredrik Andersen

      Ikke skriv så dumme ting i kommentarfeltet.