The Night Manager er en fengende og lekker påskekrim basert på en roman av spionmesteren John le Carré fra 1993.

Historien er flyttet til vår nære fortid, og serien vever på utmerket vis sammen internasjonal storpolitikk, den arabiske vår, et mord og et høyrisikabelt spionoppdrag.

Det hele er elegant regissert av Susanne Bier, og frontes av et knallgodt rollegalleri som behersker den britiske krimstilen til fingertuppene.

Selv om dette er en serie som bruker hodet mer enn musklene, er det en distinkt smak av James Bond-universet i denne serien.

Både vignetten, stedene vi besøker og miljøene som skildres kunne vært hentet fra en Bond-film. The Night Manager presenterer også skurken sin med en timing som oser av klassisk spionfilm.

*Spoileradvarsel! Denne anmeldelsen inneholder noe av handlingen fra seriens første episode.*

ANMELDELSE: Tinker Tailor Soldier Spy – Må oppleves av alle spionfilmelskere

En handlekraftig nattportier

Jonathan Pine (Tom Hiddleston) er en tidligere britisk soldat som har funnet sin hylle i livet som nattportier på et luksushotell i Kairo.

Under tumultene rundt president Mubaraks avgang i 2011, blir han kontaktet av en av hotellets kvinnelige gjester som presenterer seg som Sophie (Aure Atika).

ANMELDELSE: Bosch S02 – En hardkokt tjuvstart på krimpåsken

Hun betror seg til Pine, og gir han en rekke dokumenter hun gjerne vil at nattportieren skal dele med den britiske etterretningen om noe skulle skje henne. Dokumenter som viser at den høyt respekterte britiske velgjøreren Richard Onslow Roper (Hugh Laurie) i virkeligheten er en av verdens verste våpenhandlere.

Uten å avsløre så mye mer, vikles Pine raskt inn i et internasjonalt nett hvor spionasje, drap og økonomisk makt utgjør trådene.

Men han er ikke alene. Blant de grå kontorene i den britiske etterretningen sitter sympatiske Angela Burr, glitrende spilt av Olivia Colman (Broadchurch), og hun har ventet lenge på en mulighet til å snøre nettet rundt Roper.

Richard Onslow Roper (Hugh Laurie)  er en britisk velgjører, og internasjonal våpenhandler, i påskekrimmen The Night Manager.  (Foto: TV2)
Richard Onslow Roper (Hugh Laurie) er en britisk velgjører, og internasjonal våpenhandler, i påskekrimmen The Night Manager. (Foto: TV2)
Tom Hiddleston er fortreffelig

Dette er Tom Hiddlestons serie i de første episodene. Han er en glimrende skuespiller som behersker balansen mellom tilbakeholden yrkeseleganse og en mer energisk helterolle – han kropsliggjør den siviliserte overflaten som skjuler verdens råskap.

Dette er en serie som bygger mye av «stolkantspenningen» og intensiteten sin mot møtene mellom karakterene til Hiddleston og Laurie, og de to skuespillerne har en underholdende kjemi som setter spenningen fra første blikk.

Regissør Susanne Bier er veldig god til å la seriens kulisser sette en distinkt smak på episodene. Spesielt seriens første episode på luksushotellet i Kairo får mye av sin eleganse og spenning gjennom hotellets utforming og dynamikk.

Og trekløveret Hiddleston, Laurie og Colman er skuespillere som virkelig utnytter føringene som de ulike omgivelsenes gir dem.

Det gir oss en variert, men stilsikker krim. Og med konspirasjonsknekkende kontorhelter som hutrer foran en defekt radiator, og selveste doktor House (Laurie) som veltalende superskurk, så er The Night Manager silkeføre på skjermen.

The Night Manager har premiere mandag 21. mars kl. 21.40 på TV 2 og TV 2 Sumo. Det vises to episoder hver dag frem til og med skjærtorsdag 24. mars.

Om SERIEN

The Night Manager
  • The Night Manager
  • Slippdato: 21.03.2016
  • Sesong: 1
  • Regi: Susanne Bier
  • Utgiver: TV 2, BBC
  • Serieskaper: John le Carré og David Farr
  • Sjanger: Action, Drama, Krim, TV-Serie

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.