*Spoileradvarsel: Anmeldelsen inneholder handlingsbeskrivelser fra serien*

Dokumentarminiserien O.J. Simpson – Made in America er en kompleks, ambisiøs og gnistrende godt fortalt true crime. Og som tittelen antyder – en velplassert kilevink mot USA.

Dette er ikke bare en dokumentar om kjendisen O.J Simpson og en gammel rettssak.

Simpson er en mann som har satt dype merker i amerikansk idrettshistorie, krimhistorie og sladrepressehistorie. Med imponerende grundighet maler regissør Ezra Edelman et levende og analyserende portrett av «The Juice» og hvordan rettssystemets systematiske overgrep mot svarte ble en avgjørende brikke i det som kalles århundrets rettssak i USA.

Ferske intervju med advokater og agenter byr også på flere spennende avsløringer fra både rettssaken og Simpsons privatliv. Og seriens siste episode, som tar for seg Simpsons liv etter frikjennelsen, inneholder en drivende godt komponert gjennomgang av begivenhetene som førte til at O.J Simpson i dag soner en dom på 33 år i Nevada.

ANMELDELSE: The People v. O.J. Simpson – Underholdende om 90-tallets store rettsdrama

O.J. Simpson i glansdagene. (Foto: NRK, ESPN)
O.J. Simpson i glansdagene. (Foto: NRK, ESPN)
Gnistrende godt fortalt

Dramaturgisk er historien om O.J. Simpson – fra fattigdom, til kjendishimmelen, og ned igjen – en klassisk fabel som driver seg selv. Men Ezra Edelman har tatt seg flid med oppbyggingen – noe som øker forståelsen vår og gir historien en ekstra dimensjon.

Her er det hentet sitater og poengterte situasjoner fra arkivene som, i tillegg til å være fascinerende god sportshistorie, viser hvor merkelig mye skryt vi gir våre idrettsfolks personlighet, og hva slikt skryt kan gjøre med et ungt og blomstrende ego.

Vi får også se hvordan Simpsons kjendisstatus og betydelige sjarm gjorde at han stadig slapp unna konsekvensene – fra bisarr småjuksing i golf til flere voldelige episoder i hjemmet.

For å sette rettssaken i perspektiv serverer Edelman flere historiske tilbakeblikk på den sosiale situasjonen i Los Angeles i etterkrigstiden, og hvordan politiets behandling av svarte og deres rettssikkerhet har vært full av systematiske overgrep.

Og da vi senere hører et jurmedlem bekrefte at O.Js frikjennelse for drapene på Nicole Brown Simpson og Ronald Lyle Goldman var «payback» for frikjennelsen av politimennene som banket Rodney King, så har Edelman bygd sin historie så grundig, at vi kjenner hele tyngden bak den forferdelige rettslogikken.

ANMELDELSE: The Night Of – HBO går tilbake til røttene med oppslukende krimdrama

O.J. Simpson – Made in America har skaffet seg unik tilgang til alt fra fengselshøringer, 911-opptak og hjemmevideoer.

Dette gir både troverdighet og unik innsikt i den fasaden O.J. Simpson var opptatt av å bygge og virkeligheten han lenge klarte å skjule.

Noe av det som er mest fortellende er en hjemmevideo av at O.J ber agenten late som han er en paparazzi som smugfilmer Simpson i det han tar ned flagget i sin tvangssolgte villa. Pressen betalte gode penger for private O.J-videoer og den falmede stjernen ville ha både regien og pengene for sladrepressens dekning.

Den berømte hvite Broncoen som fraktet O.J. Simpson da han rømte fra politiet i 1994. (Foto: NRK, ESPN)
Den berømte hvite Broncoen som fraktet O.J. Simpson da han rømte fra politiet i 1994. (Foto: NRK, ESPN)
En bauta av en true crime

Serieformatet utnyttes til det fulle i O.J. Simpson – Made in America. Ikke et minutt av de nesten åtte timene oppleves overflødig, og dokuseriens formgrep er godt egnet til å sy i hop alle de ulike kildene som til sammen forteller denne historien.

O.J har levd nesten hele sitt liv i TV-ruta, fra idrettsrekorder til biljakten i Broncoen, så de store byggesteinene i historien er allerede filmet for den lille skjermen.

Sjangergrep som rekonstruksjoner, ofte de folketomme stedene det snakkes om, og dveling ved fotografier brukes hyppig og er med på gi visuell forankring av intervju og andre lydklipp.

LES: Aktor stanset nesten «Making a Murderer»

Seriemediet er godt egnet til å kombinere arkivlyd og visuelle motiv, og i tråd med sin tittel har Edelman gått for å gi serien en kledelig symbolsk smak av americana. Dette er en serie som handler like mye om USA som O.J Simpson. Og dette forsterkes når vi ser bilder av idylliske landeveier og værslitte colabokser mens vi hører voiceover om O.J og den falne amerikanske drømmen.

Dette er ikke en serie som sikter på å framstå objektivt, her ligger det underliggende frustrasjoner mot det amerikanske rettssystemet. Og regissør Edelman blir selv en tydelig stemme når han lurer på hva i «helvete som skjedde» i et konfronterende spørsmål til en av jurymedlemmene.

Likevel oppleves dokumentaren som for kompleks og grundig til å bli ensidig og dømmende. En blir sittende igjen med både forståelse og forargelse når det gjelder både O.J, jurymedlemmer, advokater og dommere. Men mest av alt en frustrasjon. I en serie som spenner fra etterkrigstiden og fram til i dag, er det sørgelig mange grusomme feil som gjentar seg i det amerikanske rettsystemet.

Svakhetene og urettferdighetene i det systemet har vært refrenget i en rekke sterke true crime suksesser de siste årene, hvor produksjoner som Serial, The Jinx og Making a Murderer alle har pekt på ulike aspekter som truer rettssikkerheten til amerikanske borgere.

O.J. Simpson – Made in America plasserer seg inn som en bauta i denne tradisjonen. En bunnsolid produksjon som aldri mister den fengslende røde tråden som er O.J. Simpsons tragedie. Men rundt den tråden klarer Ezra Edelman å brodere et fascinerende portrett av de sammensatte årsakene som snudde en drapssak til et mediesirkus med en helt annen agenda. Samtidig som han går i dybden rundt de historiske og kulturelle årsakene til et av de største problemene i det amerikanske rettssystemet – svartes rettssikkerhet.

O.J. Simpson – Made in America får norsk premiere på NRK2 mandag 29. august. Hele serien er også tilgjengelig på nett.

Om SERIEN

OJ Simpson - Made in America
  • OJ Simpson - Made in America
  • Slippdato: 29.08.2016
  • Sesong: 1
  • Regi: Ezra Edelman
  • Utgiver: NRK, ESPN
  • Originaltittel: O.J.: - Made in America
  • Sjanger: Biografi, Dokumentar, Krim, TV-Serie

  • Marius Waage

    Helt enig med denne anmeldelsen. Jeg å denne dokumentaren for ca 1 måned siden og det er en av de beste dokumentarene jeg noensinne har sett.

    At de har inkludert nærbilder av åstedsfoto av både Nicole og Ron var noe jeg virkelig ikke forventet heller. Når jeg så disse bildene så gikk det virkelig opp for meg hvilket raseri og hat som hadde gått igjennom hodet på OJ når han drepte dem. Hva får en mann til å kutte av strupen på moren til sine barn helt inn til nakkebeinet?

    Nå sier ikke denne dokumentaren om han var morderen eller ei, men jeg tror alle med litt hjernekapasitet skjønner at han var mannen som gjorde dette, og jeg har aldri selv vært i tvil om akkurat det.

    Hele dokumentaren er gjennomsyret mesterlig laget. Anbefales på det sterkeste.

  • Eirik Sognnes

    Bra NRK har sikra seg denna. Gleda meg!

  • PLgeek

    Elsker filmpolitiet og podcastene deres! Men er det ikke litt dårlig presse-etikk å anmelde en serie dere selv eier?

    • Sigurd Vik

      Hei PLgeek. Vi anmelder aldri noe NRK selv har laget eller vært med å produsere. Men vi anmelder andre serier som vi synes er veldig relevante for oss, som f.eks Mr. Robot, Sherlock, Luther og Game of Thrones, selv om de blir vist på NRK i Norge.
      Og takk for hyggelige ord:)

      • PLgeek

        Skjønner, takk for svar!

  • ola hansen

    Synes dokumentarer har tatt seg opp noe vannvittig de siste årene, er nesten så fiksjon begynner å bli litt «teit».

  • Halvard Henry Bergum

    Er nok den beste dokumentaren jeg har sett noensinne. Alt har blitt grundig gjort til summene og alle skikkelsene leverer fra første sekund i denne fem deler dokumentaren. Det er syv timer med historie opp i mente og gjett om jeg elsket det. Tusen takk til NRK som kjøpte rettighetene til denne serien!! Fantastisk 🙂

  • Kroknes

    Flott dokumentar! I høyeste grad enig med anmelder. Og er det ikke fantastisk at man kan gjennomføre en så flytende og engasjerende og lett forståelig historie uten å bruke en ekstern voice-over – kun ved bruk av de faktiske intervjuene, arkivopptak, nyhetssendinger osv. For et klippearbeid!