Westworld er en smart og visuelt lekker science fiction-serie som ser bakover mot westernsjangerens oppdagelsesmyter, for å vise oss hva som kan skje når kunstig intelligente roboter gjør kvantesprang i forståelsen av seg selv.

Med den underliggende spenningen om «hva kan gå galt?» i en fornøyelsespark befolket av androider, klarer serieskaperne Jonathan Nolan og Lisa Joy å bygge en fullblods dramaserie med flere potente sidehistorier og et nydelig sammensatt rollegalleri.

Ideen kommer fra en film av forfatter Michael Crichton, som utforsket et lignende scenario i velkjente Jurrasic Park.

Men i Westworld snur ikke vitenskapen seg mot sine skapere i en spektakulær og actiondrevet kollaps – her utforskes temaet fra flere perspektiver og med nyanserte repetisjoner som gir nerve til androidenes eksistensielle utfordringer.

ANMELDELSE: Kongens nei – En god historieleksjon

Teddy (James Marsden) finner tonen med livsglade Dolores (Evan Rachel Wood). (Foto: HBO Nordic)
Teddy (James Marsden) finner tonen med livsglade Dolores (Evan Rachel Wood). (Foto: HBO Nordic)
Fornøyelsesparken slår sprekker

Vi befinner oss i framtiden i en fornøyelsespark hvor rike mennesker kan leve som i ville vesten. Parken er befolket av bioteknologiske androider som imiterer mennesker så godt at de fungerer utmerket som både sex-, skyte- og samtalepartnere. Her er det kun robotene som kan dø, og gjestene kan fritt leve ut alle sine fantasier.

Vi følger også livet bak kulissene. Hvor den geniale skaperen Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) og hans kollegaer jobber med å lappe sammen og reboote de skadde robotene, samtidig som de utvikler den kunstige intelligensen til nye nivåer.

Definitiv en teknologisk lek som lett kan slå feil. Og vi har ikke hengt lenge i parken før vi ser at det profittorienterte gudeeksperimentet er i ferd med å slå sprekker.

ANMELDELSE: Better Things S01 – Treffer rett i trivselssentralen

Ingrid Bolsø Berdal spiller den skarpskytende roboten Armistice i Westworld. (Foto: HBO)
Ingrid Bolsø Berdal spiller den skarpskytende roboten Armistice i Westworld. (Foto: HBO)
Bolsø Berdal gjør en knallkul banditt

Skuespillet er nært og finstemt i Westworld. I hver sin ende av et stort og velskrudd rollegalleri imponerer både Anthony Hopkins som parkskaperen Dr. Robert Ford og Ed Harris som den kaldblodige og mystiske Gunslinger.

Ingrid Bolsø Berdal bekler den kule outlaw-rollen Armistice. Hun har både tilstedeværelsen, timingen og actionegenskapene som gjør henne til en av seriens mest fengende bekjentskaper.

Det er et par av rollene blant menneskene som jobber med parken som ikke treffer helt tonen fra starten av. Men inne i ville vesten skiftes det stort sett uanstrengt fint mellom westernklisjeer og androidenes voksende forvirring.

Den visuelle stilen varierer mellom fargesterk og landskapsidyllisk inne i parken, og kjølig og stilisert når vi befinner oss bak kulissene. Alt med et detaljfokus som gjør at Westworld kommer til live i alt fra pistoler og klær til futuristiske kroppstøperier.

Et virkningsfullt grep er det gamle trikset med å la de aller voldeligste situasjonene, som f.eks. en brutal skalpering, foregå etter at kameraet har svingt behersket bort fra det blodige motivet, og kun lar oss oppleve grusomhetene på lydsiden. Det funket for Tarantino i Reservoir Dogs (1992), og det funker i Westworld.

Komponist Ramin Djawadi (Game of Thrones) sørger for en jevn strøm av dramatiske underlag og musikalske overganger. Men det er saloonpianoets nedstrippede versjoner av Soundgarden og Radiohead-perler som fester seg sterkest, og gir referanselag og stemning til seriens eksistensielle sårhet.

Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) er skaperen av fornøyelsesparken Westworld. Her flankert av sin androidespesialist Bernard (Jeffrey Wright). (Foto: HBO Nordic)
Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) er skaperen av fornøyelsesparken Westworld. Her flankert av sin androidespesialist Bernard (Jeffrey Wright). (Foto: HBO Nordic)
Seig og detaljfokusert

Det er måten Westworld setter i gang tanketannhjulene våre på som er seriens største drivkraft.

Sentrale spørsmål om behov, frihet, skapertolkning og robotrettigheter spiller sammen med en fascinerende teknologivisjon som er så menneskelig at det blir vrient å distansere seg for oss som ser på.

Androidene er konstruert med mulighet til å improvisere, men hvis de ikke blir påvirket av gjestene, så faller de inn i forhåndsbestemte handling- og dialogmønster. Og det er i repetisjonen av disse motivene at vi ser dryppene av endringene i robotenes selvbilde.

Det er en seig og detaljfokusert fortellerstil, som kan være litt kjedelig til tider, men den gir rik innsikt i seriens versjon av kunstig intelligens, og ved hver repetisjon så blir vi belønnet med en ny puslespillbit.

Etter fire episoder har vi ennå ikke sett mer enn antydninger til hvor historiens overhengende spenningsplott skal føre oss. Westworld bør i andre halvdel utvikle seg videre langs de linjene, hvis ikke kan serien bli sittende fast i sine egne sirkler.

Og den tålmodige avdekkingen av de sentrale konfliktlinjene bygger forventninger som jeg håper innfris ved at seriens teknologifilosofiske brodd får en sentral rolle når de store hemmelighetene skal avsløres.

De fire episodene som denne anmeldelsen er basert på er ikke de endelige versjonene fra HBO. Vi vil komme tilbake med anmeldelse av hele sesong 1 når vi har sett alle 10 episodene.

Westworld har premiere på HBO Nordic 3. oktober.

Om SERIEN

Westworld

  • Gravlar Heimsund

    Denne serien har jeg venta og gleda meg til i et par år nå, og endelig kommer den! Det høres jo lovende ut ifølge denne anmeldelsen, men utifra det jeg selv har sett og hørt, så kan det se ut til at også denne gangen blir et enormt potensiale smålig ødelagt av innkvoterte kvinner i mannlige roller og unaturlig og urealistisk ‘likestilling’ i en setting der det blir mer enn absurd. Feminisme og likestillingspolitikk ødelegger utrolig mye om dagen. Jeg håper virkelig jeg tar feil, men det ser ut til at dette er blitt bortimot uunngåelig i moderne høy-budsjett serier og filmer.

    • Trond Kval Nordli

      Lol. Grusomt med likestillingspolitikk altså. Tenk at andre enn hvite menn også vil bli representert på tv. Nei, takke seg til tiden der vi hadde menn i alle roller inkludert de kvinnelige.

      • Gravlar Heimsund

        Likestilling å fremstille kvinner som like sterk (helst sterkere) enn menn? Det er ikke likestilling, det er faktafeil, vitenskapelig umulig, latterlig.
        Svarte har alltid vært representert på TV og film, så her falt kommentaren din fullstendig i grus før den ble skrevet ferdig. Tafatt forsøk på å vrenge det hele over på noe som aldri har blitt hevdet.

        Før var det vel strengt talt slik at kvinner hadde kvinnelige roller, og menn hadde de mannlige rollene. Nå begynner ting å fremstå som stikk motsatt. Men om du vil leke at fakta er noe annet enn det er, så skal jeg ikke nekte deg 🙂

        • Stiaros

          Så i en science fiction serie, er det kvinnelige skuespillere du reagerer på som «faktafeil» og «vitenskapelig umulig»? Folk overrasker stadig…

          • Gravlar Heimsund

            Hvordan i alle dager klarte du å komme frem til at det var det jeg sier?

            Det er ikke verre enn å lese det jeg skrev:
            «Likestilling å fremstille kvinner som like sterk (helst sterkere) enn menn? Det er ikke likestilling, det er faktafeil, vitenskapelig umulig, latterlig.»

            Jeg presiserer poenget i andre avsnitt, slik at akkurat en slik utenomjordisk vridning av det jeg skrev ikke skulle være mulig. Jeg tok visst feil. Folk overrasker stadig…

            • Eirik Brendholen

              ..ja det er mange bits som går over snøret. Er det happy-bits eller angry-bits? White-hat kontra black-hat

    • Havard

      Nå er jeg nok uenig med deg helt generelt, men for denne serien spesifikt, så er den jo ikke satt i USA på slutten av 1800-tallet, men i et skapt univers laget for å gi underholdning til rike kunder.

      Da er det ikke lenger urealistisk med annen kjønns- og rasedynamikk, da dette typisk vil være noe en slik virtuell verden vil ha for å tekkes sine kunder.

      Nettopp den trenden du klager på vil jo også gjelde i Westworld-konsernets univers, og da er det jo helt realistisk at den virtuelle verdenen er slik, akkurat som at det er helt realistisk at androidene er både penere og renere enn hva var tilfelle i f.eks. Deadwood.

      • Gravlar Heimsund

        Det skapte universet er satt i USA på slutten av 1800-tallet og er skapt for å gi en realistisk underholdning for rike kunder.

        Da er det veldig viktig med autensitet, slik det hele oset av gjennom hele handlingsforløpet til denne underholdnignsverden.

        For å opprettholde denne autensiteten, så spiller det en enormt stor rolle med kjønns- og rasedynamikk. Det hele vil falle sammen om de trosser dette. Dette er, som vi alle vet ingenting som er blitt «med» i serien på det grunnlaget du fremstiller, men fordi Hollywood i vår virkelige verden innkvoterer det, på grunnlag av ideologien feminisme og likestilling.

        Siste avsnitt angående skitt og dritt, så var disse representert her også. Det var ikke veldig ulikt Deadwood, selv om Deadwood i seg selv er ganske hardcore når det kommer til dette, og til dels politisk ukorrekt. Deadwood hadde ikke vært slik den er, om den ble laget i dag.

        Nå skal det sies at dette pesten jeg kritiserer som raver over den vestlige verden og underholdningsbransen for tiden ikke var et stort problem her. Jeg synes de gjorde det godt nok. Denne serien ble laget (mtp politisk innkvoterte kvinner og rasebestemte roller) 10 år for sent. De sniker inn disse tingene, men heldigvis i langt mindre grad enn jeg frykta.

  • oudeis

    Ok, der har vi en ‘sort’ ja, programmessig plassert inn i handlingen for å gi en illusjon av en virkelighet som ikke finnes, da vet vi at dette bare er møkk, for dette har vi sett før, folk som åpenbart ikke var de første til å oppfinne kruttet ruinerer gladelig sitt eget kunstneriske prosjekt bare for å trykke sitt eget behov for å erklære sine riktige meninger ned gjennom halsen på oss som uansett ikke vil bli invitert i middagsselskap og derfor ikke bryr oss, patetisk

    • Gunnar Brekke

      Hæ?

      • oudeis

        du finner det ikke noe påfallende hvordan filmer og tv-serier plutselig er pepret med kvinner og sorte i ulike roller og hvordan typisk sorte eller kvinner er plassert i roller hvor typisk hvite menn blir plassert i en underordnet rolle eller satt til å spille tungnemme så de sorte må forklare? du finner ikke dette noe påfallende og konstruert? at det tar noe av de kunstneriske verdiene ut av det du ser på?

        selv blir jeg sint av å bli satt i forlegenhet av slik patetisk og lett gjennomskuelig forsøk på å manipulere

        • Eirik Kristoffersen

          Hvite menn utgjør vel sikkert noe sånt som 10% av verdens befolkning, men har vel sikkert fortsatt minst 40% av alle hovedrollene på film og TV og 80% av dialogen (alt sammen selvfølgelig tall trukket ut fra lufta, men jeg tror ikke det er så veldig langt fra sannheten). Tror ikke du trenger å bekymre deg altfor mye, selv om det er en viss bevegelse mot reell lønnsmessig og etnisk representasjon.

          • oudeis

            dessverre kastes barnet ut med badevannet

          • Gravlar Heimsund

            Vi bør vel av selvfølgelige grunner se hvor filmene vi pleier å se kommer fra også. I den sammenhengen så er det ikke noe stor overraskelse likevel. Heller åpenbart.

          • oudeis

            Om hvite menn utgjør 10% av verdens befolkning, hvorfor i all verden lager ikke 90% av befolkningen film selv?
            Hva er det 10% av verdens befolkning gjør annerledes?

            Dette er bare gretten og egoistisk sutring fordi du/dere/noen ikke vil innse det åpenbare, å tro det finnes noen ‘undertrykking’ er et selvbedrag for feige og hatefulle mennesker som vil at noen skal gi dem ufortjente privilegier bare fordi de ‘fortjener det’

        • Lars Andersen

          Er ikke dette en SciFi-serie? Hvorfor passer det ikke med sorte og kvinner der? Selv om hvite menn som gruppering har vist seg som de mest innovative og dominerende etter middelalderen, betyr ikke dette at man ikke har variasjoner mellom individene innen hver gruppering som kan gi variasjoner i enkelte settinger.

          • oudeis

            jaha!? Javel!? bare ikke blant hvite heteroseksuelle menn!?

            • Lars Andersen

              Variasjoner har du over alt, så du kan fint få situasjoner der en hvit heteroseksuell mann kan få ting forklart av f.eks. en sort kvinne.

          • fleinkantarell

            Spar meg…

            • Lars Andersen

              Ok, men for hva?

          • Hasán Faruk

            Ikke mat trollet…

    • Zasumbadji

      Etter min mening er mange tiår med fullstendig dominans av hvite, heterofile menn i underholdningsindustrien et dårlig trekk. Savner du denne ensidige filmindustrien? Alle filmer er laget av mennesker, så det er like konstruert om du setter en hvit mann i en rolle som en svart.

      Det virker som du ønsker enda mer diskriminering mot svarte enn det allerede finnes i filmindustrien, selv på bekostning av kvaliteten på underholdningen. Sjekk opp hvor underrepresentert svarte skuespillere og regissører er for Oscar-utdelingen. Det virker som et krav for å få Oscar er å ha flaks nok til å bli født som hvit.

      Denne Westworld-serien er ikke noe for meg uansett, på grunn av sjangerblandingen de har valgt.

      • oudeis

        alle andre enn hvite heteroseksuelle menn kan lage og/eller gjøre hva de vil, hva i all verden er det som hindrer dem?
        det er jo de impliserte anklagene som provoserer, beskyldninger om at hvite heteroseksuelle menn går sammen om å holde andre nede er en alvorlig anklage dere slipper unna med fordi ingen stiller krav til dere

        • Zasumbadji

          Det som har hindret ikke-hvite menn i å slå gjennom i flimindustrien er at fortellinger og manus med ikke-hvite karakterer får mindre økonomisk støtte, og filmene oppnår lavere anerkjennelse i feks Oscar-utdelingen, for å nevne noe.

          Det jeg tror de fleste er ute etter, er rettferdig behandling uansett hudfarge, kjønn eller legning.

          Jeg vet forresten at hvite heterofile menn ikke møtes i mørke rom og bestemmer alt, fordi jeg har aldri hørt om eller blitt invitert til slike møter på tross av tilhøre alle de kategoriene. Jeg er derimot klar over hvilke kategorier som medfører visse privilegier og hvilke som medfører visse ulemper innen inntekt, formue, utdanning, dine møter med myndigheter, Oscar-utdelinger osv.

          Vi alle ønsker å oppnå like muligheter for alle, og for at det skal skje, må privilegiene til oss hvite heterofile menn bøte, og diskrimineringen mot andre må bekjempes.

          Unnskyld for anklagingen i første svar, det er ikke rettferdig mot deg å formulere meg slik jeg gjorde.

          • oudeis

            noen må møtes i mørke rom om det er så at privilegier deles ut i henhold til hudfarge og seksuell legning, litt rart bare at jeg hverken har laget film eller vunnet noen Oscar selv om jeg tilfredsstiller kravene for å få privilegier, hvorfor fungerer ikke systemet 100% og hvordan har det seg at homoseksuelle feks kan gjøre stor suksess når jeg ikke gjør det? og hvorfor skal ikke du ta privilegier fra homoseksuelle og gi den til meg? jeg kunne jo feks fått alle rettighetene til all musikken til Elton John feks? er det bare fordi jeg er hvit og heteroseksuell at jeg er diskvalifisert? og, hvordan i all verden kan will Smith dom er det få laget film? hvordan har det skjedd?

            • Zasumbadji

              Jeg skjønner ikke helt hvorfor du stiller disse spørsmålene når svarene er åpenbare. Det er ikke umulig for Will Smith å gjøre suksess i Hollywood, men ettersom vi vet at hvite har det lettere og svarte har det vanskeligere i filmindustrien, ser vi at hvite lettere oppnår urettferdig stor suksess sammenlignet med andre.
              Privilegier er ikke noe som gis bort her og der, men noe visse grupper har som gir dem små eller store fordeler sammenlignet med andre. Hvordan kan du selv spørre om du er diskvalifisert fra å lage musikk som hvit og heteroseksuell mann? Du vet jo at disse kategoriene er overrepresentert i alt av underholdning.

              Det er mistenkelig at du som tilhører en så privilegert gruppe velger å tro at bare fordi alle har de samme juridiske rettighetene til å jobbe i underholdningsbransjen, så har alle de samme mulighetene, når du vet at hvite menn har det lettere, mens mange andre møter diskriminering. Er ikke det mistenkelig lett for deg å være kritisk til endringer som prøver å rette opp de urettferdige fordelene hvite menn har hatt i århundrer?

        • disq_jp

          alle andre enn hvite heteroseksuelle menn kan lage og/eller gjøre hva de vil,

          Men hvis «hva de vil» inkluderer å spille i en TV-serie, så må de regne med kommentarer som

          Ok, der har vi en ‘sort’ ja, programmessig plassert inn i handlingen for å gi en illusjon av en virkelighet som ikke finnes

          Makes sense.

          • oudeis

            fordi det ikke er endel av et kunstnerisk valg, det er en politisk plassering, en påstand som ødelegger alt sammen, jeg skjønner jo at du ikke ser det men kanskje du i det minste får en anelse om at noen mister interessen

            • disq_jp

              På den ene siden er du gretten fordi regissøren av Westworld ikke har diskriminert mot svarte skuespillere. På den andre siden påstår du at det ikke finnes diskriminering av svarte skuespillere. Forstår du ikke at du argumenterer mot deg selv?

              • Per Ykk

                Godt mulig jeg tar feil, men er rimelig sikker på at det er en prisutdeling i usa som bare er for svarte, «bet awards» eller noe i den duren. Rasisme?

              • Gravlar Heimsund

                Hvis man skal skildre en tid der en svart «kugutt» skal være normalt, som vi ser i haugevis av moderniserte, politisk oppgulp, så er det historisk feil. Skaperne kan jo godt finne på å kvotere inn en svart mann/kvinne i en serie/film som skildrer et norrønt samfunn. Ikke fordi det var svarte menn/kvinner der, og at dette var normalt, men fordi det er politisk korrekt. De får historieløse folk som ser på dette til å få et inntrykk av at dette var helt normalt. Det er misvisende, urealistisk helt borti absurd. Det er ingenting som kan uskyldiggjøre det.

                Feminismen er også en landeplage i film/serie. Her skal kvinner være ledere i tidsepoker der det knapt fantes. Kvinner er i de hardeste elitestyrkene som finnes. De er helst fysisk sterkere, og bedre egnet til det meste. Det er ikke likestilling, det er tull.

                Se Thor filmene. En svart mann skildrer DEN «hviteste av dem alle» guden i norrøn mytologi; Heimdall. Dette mener de tydeligvis funka bra, så da bruker de Idris Elba AKA Heimdall i enda en HVIT rolle som Roland Deschain i The Dark Tower som kommer i 2017.
                Jeg skulle gjerne hørt ramaskrikene om situasjonen hadde vært motsatt. Folk/karakterer/guder(?) som uten tvil er SVARTE, hadde blitt spilt av HVITE skuespillere, som helst er blond og blåøyd i samme slengen.

                Dette er blitt så absurd at det ikke kan bortforklares på noen som helst annen måte enn at det hele er et ledd i det politisk korrekte presset som fungerer som en tsunami over hele den vestlige verdens filmbransje. Det er også begynt å forsøple spillbransjen, så her er det systematisk, og til dels sinnsykt! Mest fordi det er greit KUN den ene veien. Innkvotering PÅ GRUNN av rase; av samme folka som avfeier alt som har med rase å gjøre. Ironisk nok, så er ikke dét veldig merkbart i filmbransjen.

                • disq_jp

                  «Hvis man skal skildre en tid der en svart «kugutt» skal være normalt, som vi ser i haugevis av moderniserte, politisk oppgulp, så er det historisk feil. »

                  Det fantes svarte mennesker i USA på slutten av 1800-tallet. Det er ikke historisk feil å inkludere svarte i en western.

                  «Se Thor filmene. En svart mann skildrer DEN «hviteste av dem alle» guden i norrøn mytologi; Heimdall.»

                  Godt poeng. Bortsett fra at Heimdall er svart er jo disse superhelt-filmene helt realistiske. Rene dokumentarene, faktisk. Men en norrøn gud med feil hudfarge? Der ryker realismen, gitt.

                • Gravlar Heimsund

                  Selvfølgelig var det det. Det var mange svarte. Mange svarte kugutter var det derimot ikke. Det er ikke å overdrive om man sier at en kvinnelig gunslinger og en svart leder i en gjeng, i en western, er urealistisk. En svart kugutt i det hele tatt er kanskje mulig å kalle urealistisk.

                  Superhelter basert på konkrete gudebeskrivelser fra norrøn mytologi holder en viss «realisme». Det er, uten diskusjon, ABSURD å skildre den hviteste guden av dem alle i norrøn mytologi med en SVART skuespiller. Thor er jo veldig riktig utifra de norrøne beretningene. Nesten så riktig at det blir politisk ukorrekt. Det som gjør det ekstra latterlig er jo at tegneserien som Thor (superhelten) er basert på skildrer Heimdall som en blond og hvit mann, som er det helt naturlige, ettersom de norrøne gudene gjenspeiler det norrøne folket. Uansett, her er de så desperate etter det politisk korrekte at de ikke er tro mot tegneserien de baserer det hele på en gang. Nøyaktig det samme som skjer med The Dark Tower, med SAMME skuespiller. Du kan godt le det bort med sarkasme og bagatellisering, men det blir ikke mindre åpenlyst politisk korret, urealistisk og absurd av den grunn.

                  Hvordan ville folk flest reagert om situasjonen var motsatt, lurer jeg på.

  • Jostein Næsheim

    En slags remake av en fascinerende sci fi fra 73 med Yul Brynner. Remakes av tidligere filmklassikere slår så og si ALLTID feil. Som for eks: årets Ben Hur. og Cleopatra som kom for få år siden. Computer- plastic og elendig plot.
    Som det antydes i artikkelen ; det skjer svært lite selv etter 4 ! episoder.
    Kjøp heller Westworld 1973 og etterfølgeren Futureworld 1976 . Originalen er best.

    • Emil M

      Orginalen er ofte best, men med HBOs produksjonsverdi og historie for å levere glimrende serier ville jeg ikke vært så raskt ute med å dømme.
      Det at du begynner innlegget ditt med å henvise til skamløse Hollywood-produksjoner sier vel heller litt om relevansen til det du skriver.
      Jeg tipper også at HBO ikke har som mål å lage noen «remake» i ordets tradisjonelle form, men heller bruke ideen og konseptet til å utvikle sitt «eget» Westworld.

      • Jostein Næsheim

        Emil. du har gode argumenter , jeg «kjøper dem». Jeg får se først og eventuelt sammenlikne , om det går. HBO har jo laget bra ting , vet jeg .

    • Henrik

      Bare for å skyte inn, det skjer svært lite og er veldig kjedelige episoder i de 4-5 første av The Wire også. Og den har jo, hvertfall for meg og folk flest, vist seg å underholde i mang en time etter det.

  • Erland Nettum

    Det finnes nesten ikke en nettdebatt i dag som ikke er dominert av hatere. Var verden et bedre sted før internett, eller er det bare synligheten som har blitt større?

    • oudeis

      hatere lærer av hatideologier, som feminisme og black lives matter etc

      • Erland Nettum

        Jada, likestilling og likeverd er «hatideologi». Skjønner hva du står for.

        • oudeis

          anklager basert på hat, alle har like muligheter, å si noe annet er latterlig

          • Erland Nettum

            Å tro alle har like muligheter er latterlig.

        • Per Ykk

          Dagens utgave av feminismen sprer stort sett hat, intollerase og splittelse. Det samme gjelder den rasistiske gruperingen black lives matter.

          • Erland Nettum

            Sitter du og oudeis i et ekkokammer med sprøytet deres?

            • Per Ykk

              Hva får deg til å tro at vi sitter i et ekkokammer, at vi har en annen mening en deg?

              • Erland Nettum

                Jeg har ingen problemer med at folk har forskjellige meninger. Men når man har en virkelighetsoppfatning som er så fjern fra normalen som deres tenderer man til å være en sjeldenhet. Når det da plutselig opptrer to stykker blant en håndfull personer i en diskusjon kan man jo begynne å lure på det ene og det andre.

                • Per Ykk

                  Har du noen tall, eller håndfaste bevis, som underbygger din påstand om at min virkelighetsoppfatning er «så fjernt fra normalen»? Hvilken normal er det du tenker på? Hva er det som gjør denne «normalen» til en god målestokk for å bedømme om en mening er bra eller ikke?

                • Gravlar Heimsund

                  Her er ekko nr 3. Jeg er også av den oppfatningen av feminismen og den rasistiske bevegelsen Black Lives Matter.

                  Jeg forstår det er vanskelig å fordøye slike ting om du absorberer massemedia som en svamp, og til tross for aktivitet på nettet, fremdeles ikke har lært hva kildekritikk er.

                • Erland Nettum

                  Litt påtagelig at det skal dukke opp enda en med det aparte synet at feminisme og likeverd er hatideologi i en artikkel som ble lagt ut for over to uker siden. Snodig ja. Enten har noen snakket sammen eller så er dere en og samme person alle tre.

                • David Børresen

                  Det ble påpekt at det var en sterk kvinnekarakter her inne på forsiden.
                  Det er alt som skal til for å tiltrekke. .

  • «Bolsø Berdal gjør en knallkul banditt». Gjør en banditt? Det sier vi vel ikke på norsk?

    • Sigurd Vik

      Hei Lindgren. Mellomtittelen spiller her på at hun gjør en rollefigur.

      • Det hjalp vel ikke så veldig.

        • Eirik Kristoffersen

          Det er ikke noe i veien med det. Man kan også si at «du gjør en dårlig figur».

          • Per Ykk

            Jeg må si du gjør en dårlig norsk i komentaren din…

    • Allsportsunited

      Jo, det kan man si på norsk.

    • Dette var altså et retorisk spørsmål. Look it up.

    • Christian Aasen

      Det kan man absolutt si eller skrive. Akkurat på samme måte som man sier «Å gjøre en god rolle» eller «han gjør en god figur» osv

  • Ånund Ettestad

    Armistice… Lurer på om det er ett lite nikk til Androiden Armitage i novellen Neuromancer fra 1984. Evt. Den kvinnelige androiden i animasjonserien Armitage III fra 1995 med samme navn.

  • Per Ykk

    Hvordan i alle «gjør man en knallkul banditt»!? 😂

  • Einar Gregorios

    Panorerer de vekk fra skalperingene..? 😭

  • Helge Yndestad

    Hm.. detter unektelig likt scifi filmen med samme navn hvor Yul Brynner hadde en av rollene. Så man har jo sett liknende før.

    • mm

      Jeg håper du skjønner at denne serien er basert på Michael Crichton’s film av samme navn fra 1973.

      • rikardbjorstad

        Det virker ikke bare som den er basert på, men også i samme univers med 30 år senere. De nevner et «incident» som hendte for 30 år siden. Skaperne verken bekrefter eller avkrefter om det er i samme univers.

  • Einar Gregorios

    Da var første episode sett. Ubegripelig kjedelig, gav ikke mersmak i det hele tatt. Eneste positive var skuespillerprestasjonene men de alene klarer ikke å redde dette intetsigende fjaset.

    • rikardbjorstad

      Må si meg totalt uenig i det. For meg var dette en fantastisk første episode, gleder meg sykt til å se hva som skjer videre! Tror ikke det var en eneste ting jeg ikke likte i første episoden.

      • Einar Gregorios

        Så bra.. ingenting er bedre enn å finne en serie en liker. Jeg leter videre. ☺

        • rikardbjorstad

          Lykke til på letingen 🙂

    • aDyingApril

      Den er jo kjempe aktuell med gode skuespiller presentasjoner, interessant grunnhistorie og solide folk bak kamera! Men, alle kan jo ikke like den 😛 Jeg syntes personlig GoT er kjedelig såå, jupp! 😛

  • Svein Kristiansen

    Hvor stor rolle er det egentlig hun Ingrid Bolsø Berdal egentlig har i denne serien ?

    Nei jeg har ikke sett den enda. Tror jeg venter til den kommer på tv i Norge.

    • aDyingApril

      Håper den er større en det vi så i 1ste episode, fordi karakteren hennes er steintøff! 😀

    • Sigurd Vik

      Hei Svein! Etter fire episoder ser det ut til å bli en sentral birolle.

  • Orakelet

    Eg har no sett første episode. Sidan eg er opptatt av detaljar så var det eit par ting som «skurra», men eg synest at det var ein god og fasinerande start og eg gledar meg til dei neste episodene.

    Det som eg synest «skurra» litt var at «the black shooter»-roboten blei sendt inn igjen på settet så kort tid etter at han blei skoten. Sidan dei ønska å skape ei realistisk oppleving i western-landsbyen hadde det no vel vore meir naturleg at parkleiinga venta til neste gruppe med gjester kom før dei putta den roboten tilbake. Dei hadde no vel i det minste gitt han eit nytt kostyme.
    Eg set og igjen med eit spørsmål om korleis robotane plutseleg fikk tak i ekte kuler. Og om dei hadde ekte kuler heile tida, kvifor revolveren då gikk på batteri.
    Noko anna som eg synest er litt rart er at robotane inneheld «futuristisk» teknologi (for oss i dag), mens handlinga visuelt ser ut til å vere lagt til 70-talet. (Det visuelle likar eg forresten godt, og har absolutt ikkje noko imot 70-tals-preget.)

    Men dette blir no bagatellar i den store samanheng. Det ser ut til å vere ein god serie og eg er spent på fortsettinga. 🙂

  • John A. Nergård

    Bolsø Bærdal hadde vel kanskje én eller to replikker i hele første episode, så jeg vil nå ha ventet et par episoder til med formidabilitetserklæringen. Å se tøff ut i cowboy drakt og med et skytevåpen i hånda tror jeg de fleste av oss klarer….

    • Jørgen Wiborg

      De som har skrevet anmeldelsen har sett 4 episoder, det står i teksten…

  • Kommer definitivt til å følge med videre, denne serien stiller mange spørsmål som jeg synes er interessante. Minte meg litt om Dollhouse, til tross for at sistnevnte ikke brukte roboter.

  • axreason

    Den beste piloten jeg har sett på lang tid. Dette lover veldig godt!

  • Sindre Grindhaug

    Nå har jeg da sett 2 episoder. Og poersonlig, for min del altså, så er dette beint fram kjedelig, uorginalt, og ikke minst overfladisk.
    De hopper bukk over spesialefekter, med å bruke mennesker….som spesialefekter. Klokt og billig.
    Det er tidlig enda, men det ser ut til å være noe lignenede som at roboter(eller AI om du vil), får følelser og egne rakner. Derette tar de sikkert en lagelig hevn siden de er litt gretne med tanke på hvordan de blir brukt.
    Bolsø Bærdal lovprises, av hvilken grunn vites ikke etter 2 episoder. Rollen hun spiller, har så langt ikke vært noe komplisert eller på noen anne vis imponerende. Det betyr ikke at det er dårlig, men som sagt, alt er utrolig…ja..kjedelig!
    Hele konseptet er at det finnes en plass man kan reise til får å ha seg, eller drepe. Det er alt. Bortsett fra at det er en kar som har en plan, som Egon sa.

    Tynne greier så langt. Og med tanke på at dette ble nevnt som en GOT erstatning en så lenge, synes jeg en femmer på terningen er brutalt overvurdert. Kanskje noe pga av det er noen fra hjemlandet med? Håper de neste episoden virkelig tar av, for hittil, så er det rett og slett noe «dølt» over det hele. Prøver hardt, det skal de ha, men er ikke hektet enda.
    Når det er sagt, så er det ikke første gangen det tar 5-6 episoder før ting kommer i gang…og jeg er «lost»!
    Vi krysser fingrene og håper på en opptur!
    God serieseing allesammen!

  • ADMIN VIDMATE.mobi

    slösa inte din tid att titta på en film med en lägre kvalitet ..
    Jag tittade på en annan plats som är mycket trevligare och hög kvalitet.
    Jag försöker dela med dig ……..
    Följande webbplats där jag kan se att du vet vem du vill se det, alltför …
    Kopiera och klistra in länken i ny flik ➡ WORLD-MOVIEFREE.BLOGSPOT.COM

  • Lurer litt på hvor denne serien skal hen, når premisset er blåst allerede tidlig i første episode. Det blir litt som om Nemo i the matrix hadde våknet i kapselen sin fem minutt ut i filmen. Ser episode 2 nå og kjeder meg ganske greit.