Det finnes mange filmer om hvordan menneskeheten forsøker å kommunisere med besøk fra verdensrommet. Likevel greier Arrival å fortelle en slik historie med en frisk, spennende og original vinkling.

Regissør Denis Villeneuve (Polytechnique, Nawals hemmelighet – Incendies, Prisoners, Enemy, Sicario) har laget et betagende drama som er selve motsatsen til effektsirkus a la Independence Day.

Arrival er smart, tankevekkende og voksen science fiction med en troverdig tilnærming til hvordan vi ville ha reagert dersom utenomjordisk intelligens tok kontakt.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Oberst Weber (Forest Whitaker) rekrutterer språkprofessor Louise Banks (Amy Adams) og matematiker Ian Donnelly (Jeremy Renner) i Arrival. (Foto: United International Pictures)
Oberst Weber (Forest Whitaker) rekrutterer språkprofessor Louise Banks (Amy Adams) og matematiker Ian Donnelly (Jeremy Renner) i Arrival. (Foto: United International Pictures)
Forsøker å kommunisere

12 store objekter lander på forskjellige punkter rundt jorda, og skaper naturlig nok stor uro blant verdens befolkning og myndigheter.

Språkprofessoren Louise Banks (Amy Adams) blir rekruttert av Oberst Weber (Forest Whitaker) til å lede et team på den militære basen som er blitt opprettet nær objektet som svever få meter over bakken på prærien i Montana.

Der skal hun sammen med blant andre matematikeren Ian Donnelly (Jeremy Renner) forsøke å kommunisere med den fremmede farkosten for å finne ut hvorfor de er her og hva de egentlig vil med oss.

Anmeldelse: Doctor Strange er en ny Marvel-film med overbevisende kvaliteter

Arrival er formet som et stillfarent drama med en jevn spenningskurve som inviterer til nysgjerrighet og refleksjon. Regissør Villeneuve holder igjen informasjon og lar det dryppe over oss, slik at man ikke får den store oversikten for tidlig.

Hovedpersonen gis en bakgrunn som gjør at man forstår hennes innstilling til oppgaven, hva hun har å frykte og hva som står på spill. Utviklingen holder på nysgjerrigheten og følelsen av å stå foran noe helt nytt og fremmed.

Filmen er intelligent fortalt av Villeneuve etter et manus av Eric Heisserer, basert på Ted Chiangs novelle Story of Your Life fra 1998.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Louise (Amy Adams) forsøker å kommunisere i Arrival. (Foto: United International Pictures)
Louise (Amy Adams) forsøker å kommunisere i Arrival. (Foto: United International Pictures)
Ser ut som stor lakrisbåt

Også visuelt er Arrival godt gjennomført og gjennomtenkt. Fargepalletten er dempet i fotograf Bradford Youngs nydelige bilder. De visuelle effektene er avmålte, men virkningsfulle.

Farkosten ser ut som en stor lakrisbåt, noe som ble avslørt i traileren, og har så absolutt noe utenomjordisk over seg i et fantastisk introduksjonsbilde.

Man kan kanskje sette spørsmålstegn ved utformingen av dets mannskap, uten at det skal avsløres her, og uten at jeg har et bedre forslag.

Anmeldelse: Bone Tomahawk er en brutal western om cowboyer og kannibaler

Musikken må også berømmes, for her har islandske Jóhann Jóhannsson nok en gang komponert toner som varierer fra det nære og intime til det storslagne og fryktinngytende.

Scener fra farkosten tonelegges med store, forstyrrende og utenomjordiske lyder.

Dette er Jóhannssons fjerde samarbeid med regissør Villeneuve, inkludert kommende Blade Runner 2049, og gir filmen den atmosfæren den trenger.

I tillegg brukes Max Richters On the Nature of Daylight som kontrasterende lydspor både som innledning og avslutning.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Den fremmede farkosten i Arrival ser ut som en stor lakrisbåt. (Foto: United International Pictures)
Den fremmede farkosten i Arrival ser ut som en stor lakrisbåt. (Foto: United International Pictures)
Sorg og kjærlighet påvirker valg

Arrival diskuterer menneskehetens ulike tilnærminger til det ukjente. Den viser hvordan noen drives av nysgjerrighet og trang etter innsikt, mens andre gjør sine valg basert på frykt og aggresjon.

Filmen viser også effektivt vår mistenksomhet til hverandre, og hvordan det skader oss.

På en mindre skala viser den hvordan sorg og kjærlighet påvirker våre valg, tanker og handlingsmønstre, fortalt gjennom Amy Adams sitt nydelige skuespill, som går innover i stedet for utover.

Anmeldelse: Deepwater Horizon er en eksplosiv katastrofefilm fra virkeligheten

Det er også ting i historien jeg med vilje ikke nevner, slik at du skal få oppleve det selv. Noen av elementene krysser riktignok grensen til det absurde og bryter med logikken i filmens etablerte univers.

Men dette endrer ikke det faktum at Arrival er imponerende science fiction, og det er betryggende, ett år før Denis Villeneuve kommer med oppfølgeren til en av sjangerens aller beste, nemlig Blade Runner.

Om FILMEN

Arrival
  • Arrival
  • Slippdato: 11.11.2016
  • Regi: Denis Villeneuve
  • Utgiver: United International Pictures
  • Aldersgrense: 9
  • Sjanger: Drama, Sci-fi

  • Birk Kolmannskog

    Ææææææ😆 Jeg har gleda meg så sykt til denne filmen! Da blir det nokk denne filmen Jeg ser til helga da ja 😃

  • Einar Gregorios

    Så det er ikke noe som eter seg ut av magen til folk i den her?

    • Olav Gundersen

      Nei det er bare lakrisbåter som kommer inn i magen til folk i denne filmen.

  • Arne Pind

    «Vår mistenksomhet til hverandre .. skader oss». Hadde ikke vært mistenksomme hvis det ikke hadde vært den beste strategien, tenker jeg. Lander svevende lakrisbåter bør vi mistenke at vi kan komme til å dele skjebne med f.eks. tasmanierne.

    • Dagtor

      De møtte noe veldig primitivt – andre mennesker. Disse besøkende er på et utviklingsnivå utenfor vår fatteevne, så sammenligningen fungerer ikke helt? Fremmedfrykten din syns 🙂 Hvorfor skulle slike vesener reise så langt for å skade mennesker?

      • Tom Valen

        Få levedyktige planeter? Fordi man kan se at egoismen er på fremvekst i det moderne samfunnet 😉

        • Dagtor

          Ikke for å spoile filmen jeg ikke har sett enda.. Men disse «gutta» trenger ikke levedyktige planeter. Samt, hvis de trengte planeten kunne de bare drept oss – ingen grunn til å opprette dialog.

          Jeg forstod ikke hva du mente med egoismen.

          • Tom Valen

            Jeg tenker denne diskusjonen er mer ift. hva Hawkins uttalte enn filmen i seg selv.

            Hvis det er naturlig at man utvikler seg i mer egoistisk retning jo mer opplyste/moderne man bli, da er jo de «superegoistiske» Om vi ser bort fra mye av historien. 😉

            Poenget er at vi ikke vet nok om hvordan de kara tenker, kanskje de trenger et materie som kun finnes på få planeter og at det ødelegger atmostfæren å utvninne dette. Det kan være flere grunner til at de ønsker å kvitte seg med oss. Og det kan godt hende vi burde unngå å ta kontakt om det er mulig.

      • Jomar Bakkeli

        Hvorfor skulle så avanserte vesener se på mennesker som utviklede? Ville ikke de heller se på oss slik vi ser på maur? Eller veps. Og veps klasker man til uten hemninger.

        • Dagtor

          Nei, DU klasker til veps uten hemninger. Mange har en del mer respekt for livsformer. Selv jeg som er kjøtteter og sporadisk fluedreper.

          Uansett, hvis du klasker insekter i hemningsløst tempo, hvorfor inviterer du dem hjem til deg for en samtale først? Ekstremt ulogisk oppførsel! MEN som jeg også kunne skrevet til Arne: Menneskelig logikk og alien logikk er ikke nødvendigvis den samme. Alt kan skje.

  • Marius Waage

    Anbefaler alle å se denne regissørens andre filmer også, de er alle bra. Sicario, Hostages, Incendies osv. Jeg så Sicario først for en uke siden, og dæven steike… selv om historien til tider er bittelitt over the top så er det en seriøst intens film med fantastiske skuespillerprestasjoner.

    • Einar Gregorios

      Takker for tipset om Sicario, den hadde jeg ikke fått med meg. Den likte jeg godt… ☺

    • Lisa Naarseth Myklebust

      Fantastisk film, men politikken i Sicario er forkastelig. Reine Trump-propagandaen.

  • Tommy Grønvold

    Lakrisbåter blir vel obligatorisk kinogodteri her…

  • Blir litt traust og kjent med Lois Lane og Hawkeye i hovedrollene. Kanskje vært bedre med et par mindre kjente? Eller ikke, de to er jo så fantastiske og gir filmen ekte alien preg

  • 5er!?? hadde håpet på 6er.
    Vi har laget den optimale oppvarmingen til denne filmen. Hva er den beste Alien visitor filmen ever?

  • axreason

    9/10. Best sci-fi jeg har sett siden interstellar. det sier sitt.

    • Lisa Naarseth Myklebust

      Dette er den møljen Interstellar skulle ha vært.

  • 𝕃𝔸𝕋𝕀ℕ𝕆ℤ.𝔼𝕊𝕋ℝ𝔼ℕ𝕆𝕊𝟟𝟙 ℂ𝕆𝕄

    Kopier og lim inn profilnavnet

  • Svein Kristiansen

    La meg gjette dette er enda en Sci-Fi film som er laget for å vise hvor totalt overlegne Amerikanerene er alle i universet på alle mulige måter.

    • Ikke syt over det, det bruker mye penger på det så kan de da få inkludere noe patriotisme 😉

    • Lisa Naarseth Myklebust

      IKKE i det hele tatt. Villeneuve er kanadier, og filmene han lager er «små» i skala, som dermed også betyr at han har mer kontroll over det han gjør. Da slipper man blant annet «AMERIKA FUCK YEAH»-aspektet, heldigvis.

    • trieste

      Feil. 6/6.

  • Malvin Nybakk

    Dessverre nok en scifi film som tryner i sine egne føtter på samme måten som Interstellar. Hvorfor? Årsaken er enkel. Hvis en først skal introdusere «hard scifi» i filmformat, så kreves det et gjennomført univers. For hvis filmen først mister troverdighet på et punkt så mister den det på alle. The Martian er eksempel på en scifi film som bare snubler litt. Men Interstellar og Arrival? Fullstendig mageplask rett på asfalten. Tror Hollywood må begynne å leie inn Steven Moffat for å få tidsparadoks til å fungere halvveis på skjermen uten at publikum blir flaue på produsentens vegner. Det blir bare for dumt å få ødelagt en flott visuell opplevelse med tanken «har de aldri hørt om skånsom bruk av deus ex machina?». Irriterende.

    • lenimukerji

      besøke dette nettstedet
      𝕣𝕖𝕞𝕠𝕟𝕞𝕠𝕧𝕚𝕖𝕤 𝕔𝕠𝕞

    • Det at du mener dette forandrer ikke det faktum at tankegodset i disse to filmene fasinerer de fleste i verden. Filmene i seg selv er også elsket i sin helhet i verden. Hvem har rett? den fattige kunstneren som mener at han har malt verdens beste maleri og du er enig med ham? Eller kunstneren som har malt et maleri som er elsket av verden?

      Mvh Kenny P Skont Productions

      • Malvin Nybakk

        En kommentar som henviser til objektive meninger om en film som et faktum viser bare hvilken målgruppe denne filmen appellerer til. Dette blir som å diskutere Stalingrad med Battlefield spillere i stedet for militærhistorikere. Ha en fortsatt god kveld.

        • Lisa Naarseth Myklebust

          >»Dette blir som å diskutere Stalingrad med Battlefield spillere i stedet for militærhistorikere. »

          Sier han som henger seg opp i det tekniske sci-fi-elementet til Arrival, i stedet for den psykologiske, sosiale og ikke minst politiske aspekten av filmen; det som er fundamentet til filmen. På bare noen få år har Villeneuve gjort seg til en ledende figur i industrien, fordi han ikke bare lager «små filmer», men fordi han også klarer å lage noen av det nærmeste du kommer «kunst-filmer» i den delen av industrien han er i, i Nord-Amerika.

    • Petter2009

      Interstellar er en meget bra film. Men krever en del bakgrunnskunnskap. Buzz Aldrin og flere astronomer har vært konsulenter. Martian er også en meget realistisk film.

    • Andreas Skoglund

      Dette er en film som så og si forteller deg «plot-twisten» med en gang filmen starter (jepp, åpningsreplikken.)
      Det er ingen deus ex machine, bare historien om romvesen som kommer på besøk for å gi oss «våpenet» som er den fjerde dimensjon (tid.)

  • Frank Robert Luni Høstmark

    Er dette en film der man sitter igjen med 1000 spørsmål når filmen er ferdig?

  • Reflektor

    Jeg så denne filmen med min 12 år gamle sønn. For å si det forsiktig var det tungt for junior å komme seg gjennom filmen uten å sovne. Han hadde nemlig en forventning om at det etter hvert ville bli skikkelig action. Men det var det jo lite av.
    Forestillingen vil gikk på begynte kl. 21.00, så det var kanskje ikke bare filmen sin skyld at han duppet av helt på slutten. Fredag kl. 22.00 ++ for en 12-åring er jo «leggedags».
    Men da filmen var slutt, og da vi kjørte hjem, gikk det gradvis opp for junior hvor genial filmen var 🙂

    Spoiler alert!
    Junior hevdet at grunnen til at «lakrisbåtene» helt på slutten gikk i «oppløsning» var at de reiste i tid. Den teorien støtter jeg 100%. Og når han etter hvert fikk rensket hodet for sitt ønske om action-handling, fant han ut at det Louise (Amy Adams) klarte å få til med de utenomjordiske var noe verdens stormakter ikke var i stand til; nemlig å kommunisere uten å ty til våpen. Så filmen hadde en slags «dobbelt bunn» etter det min sønn kunne se; både reise i tid og evnen og viljen til å kommunisere.

    Det er imidlertid en ting vi ikke helt klarer å få tak på; hvordan klarte Louise å se frem i tid? En ting er å reise frem i tid, og også tilbake slik «lakrisbåtene» må ha gjort, men langt vekk fra fysikkens teorier er jo det faktum at noen kan se frem i tid. Hvordan klarte hun det? Var det noe med aktomosfæren inne i «lakrisbåten» som gjorde henne i stand til det?
    Jeg må nok se den en gang til; jeg må sjekke om hennes evne til på se frem i tid først dukket opp etter at hun hadde vært inne i «lakrisbåten».
    Filmen plasserer seg for øvrig på 2. plass på min liste over de beste Sci-fi-filmene:
    1. Interstellar
    2. Arrival
    3. The Matrix
    4. A.I.

    • Andreas Skoglund

      Hei! Det som skjedde (etter min oppfatning) var at når hun endelig lærte språket skikkelig (eller «våpenet» som romvesnene kalte det) så endte hun opp i den fjerde dimension (som er tid.) Hvordan den fjerde dimension fungerer makter jeg ikke å forklare, men det er ganske interessant. Det er som om hele livet ditt skjer samtidig.

  • Lonya L. Salmond

    Arrival ===>> ɴᴏʀᴅɪsᴋ-ʟᴏᴄᴋᴇʀ71.ʙʟᴏɢsᴘᴏᴛ.ᴄᴏᴍ

    https://uploads.disquscdn.com/images/64b84595304a6670e502f496d440024b534711c08fddf9f81bd3535dd7d8e54a.png

    Tilgjengelig 12 Undertittel:
    Engelsk, spansk, portugisisk, russisk, Danmark, Sverige, Vietnam, hindi, Japan, Korea, Thai, filippinsk.
    Bemerket: Jeg garanterer ikke at hvis du besøker den andre linken. 🙂

  • Mads Leonard Holvik

    Utrulig bra film! No som Star Trek har komt på Netflix, anbefalar eg episoden Inner Light i sesong 5 av Star Trek TNG. Overgår The Arrival, perfekt sci fi.

  • Lars Biagio

    Som et Norsk fjernsynsteater fra 80-tallet. Et langt gjesp. Joda, den hadde sine punkter, men satt noe skuffet igjen. Ventet liksom på noe hele tiden, som aldri kom.