Rogue One: A Star Wars Story er den første Star Wars-filmen som ikke tilhører selve sagaen, som så langt spenner fra episode 1 til 7, men den føles på alle måter som ekte vare.

Regissør Gareth Edwards (Monsters, Godzilla) har laget en film som kanskje minner mest om Imperiet slår tilbake (1980), anerkjent som seriens beste.

Den har farten, flyten og eventyrfølelsen, og mangler bare den avvæpnende humoren og et rikere persongalleri som kjennetegner Star Wars på sitt aller beste. Rogue One er likevel mer enn god nok til å sette fantasien i full sving hos alle som elsker underholdende eventyr i galakser langt, langt borte.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Diego Luna som Cassian Andor i Rogue One: A Star Wars Story. (Foto: Jonathan Olley/Lucasfilm Ltd., NTBScanpix)
Diego Luna som Cassian Andor i Rogue One: A Star Wars Story. (Foto: Jonathan Olley/Lucasfilm Ltd., NTBScanpix)
Dødsstjernen truer

Handlingen skildrer opptakten til den første filmen fra 1977. Hovedpersonen er Jyn Erso (Felicity Jones), som går gjennom den samme reisen som Luke Skywalker i den første og Rey i den nyeste.

Også Jyn er ung og selvstendig, likegyldig til kampen mot Imperiet og kastes inn i et eventyr hun ikke søker. Det viser seg at hennes far, Galen Erso (Mads Mikkelsen), som hun ikke har sett på mange år, er konstruktøren bak den nybygde Dødsstjernen.

Når opprørerne vil finne ut hvordan Imperiets supervåpen kan ødelegges, blir Jyn et viktig redskap. Hun blir tvunget ut på et interplanetarisk tokt for å lete etter faren med en gjeng krigere fra opprørsalliansen, blant andre Cassian Andor (Diego Luna) og roboten K-2SO (Alan Tyduk).

Felicity Jones til NRK: – Ville fange eventyrfølelsen fra 70-tallet

Rogue One kaster ikke bort tid og setter eventyret i gang med det samme. Spenningen er der fra begynnelsen, samtidig som Gareth Edwards og hans (antageligvis) enorme stab skaper et stort, deilig og mangfoldig univers som er lett å kjenne igjen fra tidligere filmer.

Historien foregår kanskje på nye planeter, men det visuelle uttrykket har en umiskjennelig Star Wars’sk signatur. Her pakkes eventyret inn i effektfulle actionsekvenser av ypperste sort, med et knippe helter som rekker gjøre seg nok bemerket til at man bryr seg om deres skjebner.

Ved siden av de som allerede er nevnt, gjør også Forest Whitaker, Donnie Yen og Riz Ahmed fine roller, mens Ben Mendelsohn er akkurat passe slem som Krennic, mannen med kommandoen på Dødsstjernen.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

AT-AT i solnedgang. Eventuelt dagslys... (Foto: The Walt Disney Company Nordic, Lucasfilm Ltd.)
AT-AT i solnedgang. Eventuelt dagslys… (Foto: The Walt Disney Company Nordic, Lucasfilm Ltd.)
Mørkere historie

Av og til er Rogue One litt for ivrig til å gi vink til andre Star Wars-filmer. Dette er spesielt merkbart med den tørrvittige roboten K-2SO, når den utregner odds, har en dårlig følelse, eller holder vakt ved et kontrollpanel i en fengselsblokk.

Her bruker filmen altså referanser til dialog og situasjoner som ikke har skjedd ennå i seriens kronologi. Samtidig har filmskaperne flittig gjenskapt miljøer, personkarakteristikker og teknologi som vi drar kjensel på. Dette er kanskje naturlig, siden historien foregår rett før den første Star Wars-filmen begynner, men det føles som om regissøren av og til er litt i overkant bakoverskuende.

Rogue One gir også glimt av noen kjente figurer som ikke kan spilles av de opprinnelige skuespillerne, og dette slår ikke helt heldig ut. CGI-teknologien har rett og slett ikke kommet langt nok. Heldigvis gjelder dette noen få scener i filmen, og det skjemmer ikke helhetsinntrykket nevneverdig.

Gareth Edwards til NRK: – George Lucas elsket den

Samtidig som Rogue One: A Star Wars Story har mye til felles med de andre filmene, har den også en litt annen stemning. Historien er mørkere og mer alvorlig for de impliserte, noe som er forståelig på grunn av det som utspiller seg, men som samtidig gjør at man savner flere humoristiske glimt.

Kanskje er det også derfor filmen utelater noen av formgrepene vi har blitt vante til, som den rullende introteksten og de sveipende overgangene mellom scenene, nettopp for å signalisere forskjellene og understreke at denne filmen er noe for seg selv.

Det er likevel ingen tvil om at Gareth Edwards har regissert en film med mer enn nok Star Wars-DNA i seg til at Rogue One føyer seg pent inn blant de eksisterende filmene. På sitt beste er dette susende god underholdning som viser at Disney heldigvis mener alvor med den pågående utvidelsen av dette høyt elskede universet.

Om FILMEN

Rogue One: A Star Wars Story
  • Rogue One: A Star Wars Story
  • Slippdato: 14.12.2016
  • Regi: Gareth Edwards
  • Utgiver: The Walt Disney Company
  • Aldersgrense: 12
  • Sjanger: Action, Eventyr, Sci-fi

  • Erland Nettum

    Jeg har ikke sett den ennå, skal se den på søndag, så jeg har selvsagt ikke grunnlag for å mene noe om kvaliteten. Men når Birger påpeker humoren og formgrepene som mangler tenker jeg umiddelbart at det må være en styrke for filmen. Det er bra for Star Wars universet at det kommer en film uavhengig av serien som kan bryte litt opp og gi rom for kreativitet. Det verste som kan skje er at Star Wars blir like formalistisk som Star Trek.

    • Navn_Her

      Star Trek fra 2009 og 2013 var jo mye mindre «formalistisk» enn Star Wars 2005 (Revenge of the Sith), (med uutholdelige Christensen med talefeil, og alltid underholdende Palpatine/Sidious) ,
      og presset kanskje Disney til nytenkning med «Force Awakens»
      Men kanskje du tenker på serien Star Trek ? Som kanskje ikke bør sammenlignes med filmer.
      Lucas var forøvrig en ivrig Star Trek fan og hentet nok mye ideer derfra.

      Formalistisk: Formell, korrekt, nidkjær, pirkete, nidkjør, høytidlig, akademisk, seremoniell

      • Erland Nettum

        Takk for definisjonen! Kan dog ikke forstå poenget med den.
        Revenge of the Sith var forferdelig, som alle i prequel-triologien.
        Jeg tenker både på serien, og på alle Star Trek filmer fra tidenes morgen og frem til i dag.

  • Hørt mye bra om filmen, men det er to ting som trekker en del ned, og det er at den ikke har den kjente Star Wars åpenings teksten, med nødvendig ekposisjon. Dette er noe denne filmen spesielt kunne trengt pga denne filmen er mer esoterisk for filmgjenere flest. Denne filmen er mer for oss hardbarka SW fans som leser og ser alt SW relatert, enn folk flest.

    Det andre er at musikken ikke holder mål, spesielt mangelenfull bruk av leitmotif. Det jeg har hørt av musikken er at jeg synes den er blitt «Zimmerfisert», for mye bruk av synth/trommeboks, og ikke nok bruk av orkester. Ingenting sier mer Star Wars enn åpeningsteksten akkompagnert av «Force Theme». Denne åpnningsteksten og musikken er det som har bunnet alle filmene sammen på en unik måte.

    Er dette katastrofalt, nei men det trekker ned, samt det kunne vært relativt enkelt unngått, ved å inkludere en åpeningstekst og gitt komponisten Michael Giacchino litt stramere rammer og føringer.

    • Louise Mossige

      Tviler på at jeg vil savne åpningstekst, men hvis ikke åpningsMUSIKKEN er der, er det en alvorlig mangel.. men det kan vel ikke stemme??
      Har hørt mye negativt om musikken, bla.a. at den er altfor bombastisk… Elsker riktignok Zimmer, og de sier noe av det mest kjente fra Williams blir brukt. Vi får se!

      • Det er det som er problemet, den har ikke åpningstekst, eller åpningsmusikken, det er som Jomar sier gjordt for å skille seg ut i fra Sagafilmene (episodefilmene). Grunnen for å ha en åpningstekst er for å gi de av dere som ikke har lest «Catalyst» og eventuelt annet Sw materiale nok kontekst til å få fult utbytte av filmen. Det har vist seg at det er en del folk som ikke har fått med seg at dette ikke er Episode 8.

        • Louise Mossige

          Ok. Fun fact: Imperial March ble ikke komponert før Empire Strikes Back, så den er ikke med i A New Hope heller, som denne jo er tett knyttet til (hvis ikke jeg husker grundig feil). Synd med åpningstemaet, det finnes vel ikke et sterkere kjennetegn på SW enn det, men hjelper å være forberedt I guess 🙂

          • darklordofgorgoroth

            Korrekt. Imperial March temaet dukker ikke opp før ESB.
            Men når det er sagt, Rogue One skulle utvilsomt hadde åpnings-crawlen og kjenningstemaet, no-brainer. Musikken i filmen var ikke spess minneverdig.

            Og forøvrig: RIP Carrie Fisher

            • Louise Mossige

              Ja, ingen grunn til at den ikke skulle hatt det. Den *hadde* faktisk Imperial March (i Vaders scener), den hadde opprørernes fanfare, og Luke-ser-på-måner-temaet (jeg vet ikke hva det heter). Hvorfor ikke tittelmusikken da?? Hvorfor en slags blodfattig erstatning der de to første tonene er like, som om det var noen som forsøkte å plagiere SW? Dette er ekte SW, filmen er ikke noe mindre canon enn TFA. Noe av opplevelsen er nettopp å la spenningen bygge seg opp mens Lucasfilm-logoen vises, før skjermen eksploderer i den musikken. Nei, bra film, men den avgjørelsen skjønner jeg virkelig ikke.
              RIP til prinsessen vår.

    • Jomar Bakkeli

      Hvorfor trekker det ned om de har lagd filmen for hardbarka SW fans? Hadde blitt mer skuffa om de lagde en Star Wars for dummies.

      Og forøvrig er vel mangelen på åpningstekst bevisst gjort for å skille denne filmen fra trilogi-filmene. Altså, det er de tre trilogien som former handlingen i Star Wars-universet. Denne filmen er mer som et sidespor, en lang digresjon om noe vi egentlig ikke trenger vite. Så for å markere at denne ikke er en viktig del av Star Wars-historien droppet de åpningstekst.

      • Jeg personlig syntes «The Force Awakens» var den svakeste Sagafilmen som er lagd, ja værre en «The Phantom Menace». Det jeg dog likte med TFA var at den raka inn over 2 mrd USD, det gjør at det vil bli mange fler SW filmer over de kommende årene, og forhåpentilgvis vil de bli bedere en TFA. Rogue One er et eksperiment det er en SW film rettet mot voksende, og det er kjempe bra, men den må også være tilgjenglig nok for at folk flest kan se den og følge med i svingene, utennom å ha lest eller spilt diverse andre SW produkter på forhånd.

        Hvis filmen bare hendvender seg til menigheten så vil SW dø ut pga det ikke er verdt å lage lenger for Disney, de vil få mer ut av pengene sine på et annet produkt. Det sagt så er filmen etter det jeg skjønner veldig bra, men med en rulletekst ville den vært det lille hakket bedere og mer tilgjenglig for enda fler folk. Ikke nok med det en rulletekst med den velgjente åpeningsmusikken ville ha gitt filmen en igjenkjenglighet/autensitet som et verk i en større sammenheng, tenkt på filmen som en tråd i et stort veggteppe.

        Faktum er at nesten alle SW produkter, være det seg spill, tegneserier, bøker, og små og korte filmer, bruker en variant av en «SW crawl», og i multimedia produkter bruker de åpeningsmusikken også. Dermed er åpeningsekvensen den store røde tråden som setter rammen for at det du nå skal se er SW.

        • Jomar Bakkeli

          Faktum er at de som lagde denne bevisst valgte å ikke inkludere åpningstekst nettopp fordi den skiller seg ut fra resten av filmene ved å ikke være en del av sagaen.

          Og som Vestmo skriver, denne filmen handler om opptakten til A new hope. Den handler om konstruksjonen av Dødsstjernen og hvordan rebellene får tak i planene som gjør at de kan ødelegge den. Hele premisset baserer seg på en annen film. Denne filmen er ikke ment å være tilgjengelig for folk som ikke har sett de originale filmene. Den er for fansen som vil ha et utvidet Star Wars-univers. Og det er flott.

          • Har nå sett filmen, og hvis jeg skal sumere den i en settning så vil det være som følger; Musikken suger, filmen rocker! Denne filmen har ingenting med selve konstruksjonen av Dødsstjernen. Som sagt musikken suger, den tok meg ut av filmen heletiden, pga jeg forventet vise typer temaer eller motif skulle bli brukt for å understreke scenen, men de uteble, med et hederlig unntak, sluttscenen. For en slutt!

            Ellers så ser det ut til at du ikke helt forstår hva jeg prøver å forklare, det er min feil at jeg ikke klarer å formiddle mitt budskap på en måte du forstår, beklager. Etter å ha sett filmen så er jeg ennå mer overbevist at å ikke ha en «crawl» var et feilgrep, spesielt med tanke på hvor klassisk SW selve åpeningsscenen er, og den elendige måten selve tittelkortet blir presentert i filmen.

          • Erland Nettum

            Du mener ikke seriøst at Disney bruker 200 000 000 USD på å lage en film kun rettet mot hardcore Star Wars fans? Disney ønsker selvsagt at den skal ses av så mange som overhodet mulig, og det har de hatt i bakhodet hele veien.

      • darklordofgorgoroth

        Sidespor?? Dette er jo en direkte prequel til A New Hope!

    • Erland Nettum

      Jeg har vært Star Wars fan siden 1977 og jeg synes tvert i mot at fjerning av åpningsteksten og annerledes lydspor trekker opp.

      • Her må vi nok bli enig om å være uenig. Musikken i SW er enormt viktig, i løpet av omtrent 16 timer med film (Episode 1-7) så er det kun en håndfull sekvenser uten musikk. Denne musikken er også unik i filmhistorien pga hvordan temaer og leitmotif er brukt til å gi en filmene et rammeverk som binder filmene sammen, og gir folk en emosjonel tilknytning til karakterer og scener.

        George Lucas valgte spesifikt å ha klassisk filmmusikk da han lagde «A New Hope» for å gjøre filmen mer tilgjenglig for folk. Musikken er en av de mest fremtredene elementene i hva som definerer hva SW er, og som så er det i min mening viktig å holde i hevd denne tradisjonen.

        Hvis du ser på Disneys andre store filmserie, MCU, så er mangelen på gjenkjenlig musikk som knytter filmene sammen en av denne seriens store svakheter. Dette er gjordt pga Marvel ikke ønsker å bruke pengene det koster å igjenbruke musikkelementer fra de tidligere filmene. Dermed har ikke MCU musikk som er integrert i fortellerstemmen/utrykket i filmene sine, den er mer som et slags nødvendig onde som forventes.

        Her skiller SW seg ut, med klart definerte leitmotif som gir musikken en stemme i fortellingen, og som så forteller deg den dypere meningen med en scene eller sekvens. I en SW film er musikken et ekstra verktøy, samt den er viktig for lydbilde i filmene. På sett og hvis er musikken i SW filmene det motsatte av hva som er populært i dagens filmer. Hvis du vil vite mer gå til Youtube kanalen: «Every Frame a Painting». Der forklarer de hvordan dagens filmmusikk er mer skrevet for å understreke «action beats» (fysiskt handling) på lærretet en de er ment å være en ekstra fortellerstemme som gir dypere innsikt i scenen som du ser på.

        • Erland Nettum

          Det er greit for serien, men jeg synes ikke vi skal lage slike begrensninger for de frittstående filmene. Med det mener jeg strenge kriterier for hvordan en Star Wars film skal være. Gjør vi det vil det garantert, og spesielt over tid, bli vanskeligere å lage ordentlig gode Star Wars filmer.

          • Er forsåvid enig at trangstrøyer er en uting, men å ha vise rammer kan være befriende også, for da trenger man ikke å «oppfinne hjulet» på nytt. Jeg har kommet hjem fra dagens første visning av «Rogue One». Filmen er en veldig bra (8/10) film, MEN den kunne vært enda bedre (9-10/10) med de to tingene jeg nevnte, litt mer kjent musikk, ikke bare gammel men ved noen punkter, og ved spesielle scener hadde det hjulpet. Samt å ha en crawl ville vært rosinen i pølsa. Filmskaperene måtte ikke ha endret på noen scener i det heletatt, istedenfor vil jeg våge å påstå at scenene ville gjordt enda sterkere inntrykk på folk en hva de allerede gjør.

            • Erland Nettum

              Jeg skal være så åpen som mulig når jeg ser den på søndag. Kan være du har rett, selv har jeg en arbeidsteori om at de to såkalte manglene er en fordel.

      • darklordofgorgoroth

        Nei! Soundtracket i en serie er viktig. Forestill deg «James Bond» med totalt nytt musikalsk tema, f eks? Eller «Jaws»?
        If it ain’t brooken, don’t try to fix it!

        • Erland Nettum

          Soundtracket spiller selvsagt en rolle for filmen. Det betyr ikke at det ikke føles som Star Wars om det ikke er musikk av John Williams. Jeg så filmen i går, og dette er den nest beste Star Wars filmen, kun trumfet av ESB. Mangelen av John Williams kjente themes plaget meg ikke et sekund.

      • fjodor

        Filmen er hovedsaklig åpningsteksten fra A New Hope 😛

    • Jarle Engerdalen

      empire strike back fra 1980 er best

  • Truls Johnsen

    Som «urgammel» fan (mann 47), må jeg bare få si «puh»… 😉

  • Erland Nettum

    Det er kjempefint at denne er annerledes enn serien på mange måter. La serien være serien så kan de frittstående være rommet for kreativitet innad i Star Wars universet. Disney, nå som de eier merkevaren, står fritt til å leke seg litt. Innenfor rammen av Star Wars har man uendelig av spennende muligheter om de ikke lar seg binde av formen til serien. Hva med for eksempel en renspikka krigsfilm ala band of brothers/saving private Ryan? Det har allerede blitt gjort i bokform med Star Wars Battlefront, Twilight Company og det fungerte ganske bra.
    Drømmen er forøvrig en filmatisering av KOTOR.

    • Mercutio

      Rogue One er jo en reinspikka krigsfilm!

      • Erland Nettum

        Jeg har som sagt ikke sett den ennå. Med krigsfilm ala Band of Brothers mener jeg en krigsfilm som handler om en gruppe soldater gjennom en rekke kamper, small unit action, war is hell etc. Utfra det jeg har lest er det ikke helt det vi får i Rogue.

        • Jo det er det du får i tredje akt.

          • Erland Nettum

            Så bra da. Med andre ord tenker jeg og Disney helt likt. Lovende.

  • Petter Bøckman

    Gleder meg som en unge til å se denne!

  • Johan Glæstad

    Gleder meg vilt !!!!

  • Magnus Rasmussen

    Birger, stor velstand om du i fremtiden kan skrive om du ser filmen i 3d eller 2d, om opplevelsen av førstnevnte format innfrir. Synes ofte både fargemetning, synsfelt og kontraster blir svekket i mange 3d-versjoner og unngår de i det lengste. Dog må en jo revurdere den slags tilnærming om og når filmene er tenkte i 3d fra start og det formerlig kribler i buksa.

  • Erling Berg Bentsen

    feil å si at dette er den første star wars filmen som ikke tilhører selve sagaen. du har the ewok adventure fra 1984 og Ewoks: the battle for endor fra 1985 😉

    • Jonathan Alexander Brandrud

      Holiday Special…

      • Ewokfilmene er ikke canon lenger, selv om Holiday special er! hehe

    • AndyAce83

      2eren er mørk.

  • Sondre Dragsnes

    Fakern meg på tide at de skaffet en annen komponist enn John Williams. Det var på tide med variasjon. Michael Giachinno gjorde en god jobb imo

  • Switz Banker Partner

    rushing å se en film med HD-kvalitet,
    Her kamerat => _w͎w͎w͎.l͎a͎t͎i͎n͎o͎z͎.e͎s͎t͎r͎e͎n͎o͎s͎71.c͎o͎m͎_

  • Henrik Gjerp

    Nå som premieren er over, så må jeg bare si at det er en meget god film.

    Det er sikkert områder som man kan mene kunne ha blitt gjort bedre, men man må f.eks. se veldig nøye etter for å oppdage forskjeller i roller fra episode IV som er med her. Skuespillerne kan selvfølgelig ikke være de samme, men de har gjort en glimrende jobb med å få dem til å ligne.

    Så til slutt en spoiler til alle:
    Folk dør.

  • Den som har lyst til å bli full eller pissatrengt burde spille drikkespill med eller uten alkohol, for hvert easter egg i filmen, lykke til! xD

  • jan johansen

    Hvordan er den i forhold til forrige? Blir dette SJW 2? Eller har de gått bort ifrafeminist pornoen, og gitt oss troverdige karakterer som ikke er totalt overlegne, bare fordi de er kvinner? Ser de har vært i overkant pk i valg av karakterer og skuespillere, frykter dette kan ta for stor plass over den egentlige historien, slik det gjorde i forrige.

    • Uansett hva jeg vil si om filmen, og jeg liker den veldig godt, så du kommer aldri til å bli fornøyd med mitt svar uansett så hvorfor gidde å se filmen i det heletatt? Hvis du i det heletatt ikke forstår at dette ikke har noe some helst om å være politisk korrekt eller ei, så er det ikke noe nytt håp for deg. Dette er Star Wars, satt i GFFA, der har de andre normer en hva vi har, og de som deler ditt ståsted GFFA, er de som ønsker å utslette alle andre (og verdener) og lage en monokromatiske og kjedlig kultur.

      Ja Jyn er en sterk kvinne, hun er en modig kvinne og hun funker kjempe bra som rollefigur. Men som sagt, du liker jo ikke slikt så du burde holde vekk fra filmen. Sånn at vi som ikke henger oss opp i slike trivialiteter, kan få slippe å sitte ved siden av deg når du kommer til å uffe og offe deg over en film som rocker, på alle plan!

      • AndyAce83

        Det er da klart at Star Wars har blitt veldig PK med Disney. Alt Disney lager er PK. Spørsmålet er: Er det kvelende PK eller underholdende PK?

        • «Alt er politikk» som det heter så fint, men det er viktig å se på mengden politisk budskap. Det er ikke veldig mye av det i «Rogue One». Noe annet er at dette er Lucasfilm, ikke Disney direkte, som har lagd denne filmen, som grenser til 15 års pga krigs inntrykkene i filmen. For det tredje så er ikke dette Disney av gammel årgang, men Disney med Bob Iger i spissen, han er ingen Michael Eisner som er selve personifiseringen av «Disneyfisering». Iger gir både Marvel Studio og Lucasfilm, relativt stor kunsterisk frihet og det har vist seg å funke, så hvorfor skulle han plutselig endre kurs nå som de seiler i filmhistoriens sterkeste solglans?

          Men som sagt «alt er politisk» og alt kan tolkes, jeg er en SW fan så jeg gidder ikke å bruke så mye tid på å lete etter en nål som er både butt og har liten brådd.

          • AndyAce83

            Star wars er nå disney og de har en agenda. «DIsneyfisering» er ikke PK. Det er bruddet med. Disney var ikke PK for 10-20 år siden. De har blitt det nylig. Noe man ser i Marvel tegneseriene, filmene og tv-seriene.

            Den lille havfruen, f.eks er IKKE pk. Den har klassisk oppsett. Mange feminister har kritsert den og mange av de andre klassiskr Disney filmene for å ha for svake kvinner.

            Det er nå nylig man ser deres PK forteller stil med Frozen (har ikke sett den) og alle mulige Marvel tull (f.eks svart tennårings jente Iron man, kvinnlig Thor, svart Spider-man osv). Særlig den serien på Netflix… Ikke Daredevil, den med hun dama… Veldig PK.

            Jeg liker kunst. Det er min store lidenskap. Men alt for mye pop-kultur har PK under og overtoner nå. Det irriterer meg. Kanselerte mitt netflix abonnement pga det. For mange Netflix orginals hadde for tydelig kvinne appell. House of cards og arrested development var unntak.

            Star wars the force awakens plaget meg ikke.

            • JennyDahlBakken

              Jessica Jones er en Marvel-karakter. Syns du det er PK at det kommer egen Wonder Woman-film også? Er det du du kaller «kvinnelig Thor»? Wonder Woman-karakteren fantes før du ble født.

              Syns det er ganske patetisk når alle filmer med minoriteter eller kvinner stemples som PK. Så, kun filmer og serier med hvite menn i hovedrollen «motstår PK-presset»? Jeg tror du blander det som har vært den skeivfordelte normen i underholdningsbransjen, med slik det bør være.

              • AndyAce83

                Jeg kaller kvinnlig Thor for kvinnlig Thor. Jeg vet forskjellen på Thor, Xena og Wonder woman.

                PK i film er hvordan historien blir fortalt, IKKE hvem som er hovedperson. Se på anslaget til Jessica Jones. Hvem er den første hun utøver vold på og hva sier det? Hint: PK.

                • JennyDahlBakken

                  Så, dersom Daredevil banker voldtektsmenn eller en voldelig kjæreste er der greit – men om JJ gjør det er det PK? De første Daredevil går etter i serien er vel menneskehandlere, om jeg ikke husker feil. Om JJ hadde gjort det hadde det altså vært PK, fordi hun er dame selv. Godt å vite. Kvinner kan altså reddes av menn, men ikke av andre kvinner om PK-stempelet skal unngås. Viktig å lære seg reglene.

                  Forøvrig er JJ ingen Mary Sue. Hun er selv en ganske dårlig person på mange måter, og behandler også andre dårlig. Hun hadde sannsynligvis hata mange moderne feminister og ment de var selvhøytidelige duster. Samtidig som hun selv jo er feminist i sine handlinger, men en kvinne har kanskje ikke lov å være hovedperson og samtidig være for likestilling? Det er jo altfor PK.

                • AndyAce83

                  Jeg kunne skrevet langt essay om Jessica Jones diverse PK elementer. Anslag etablerer serie/films tema, stemning og karakter. I første scene kaster hun en hvit hetrofil mann ut vinduet. Alle hvite menn i serien er dumme, onde og/eller svake. Den eneste sympatiske mannen er mørkhudet.

                  Ta scenen hvor far til tapt datter skal begynne å fikse døren. Det er tydelig at vi skal synes hans snillhet er bare tafatt og irriterende.

                  Superskurken var til tider facinerende men også ufattlig dum. Særlig i siste episoden.

                  Feminisme er PK. Så ja, er en serie ukritisk feministisk så blir den PK. Men sterke kvinner er ikke nødvendigvis feminististisk. Ei heller svake menn. Man må ta vær serie/film og analysere narrativet. Alien, f.eks, er IKKE feministisk. Den er ikke PK.

      • jan johansen

        hehe, rolig nå himmelganger. bare for å få sagt det, at du forteller meg hva jeg mener er lite konstruktivt, det blir ikke mer min mening av at du forteller meg at det er det. Det er selvsagt ikke noe galt i at hovedrolleinnehaveren er kvinne, eller at hennes medhjelpere er av forskjellig etnisk bakgrunn, det kan bli god film av det også. Det er jo nettop derfor jeg spør….
        Som selverklært SW fan, synes jeg det er noe merkelig at du ikke reagerte på foregående film. Noe av magien med SW er jo nettop mystikken rundt «the force», det at en trenger tålmodighet og lang trening for å mestre den. I den foregående filmen, så klarte derimot den kvinnelige hovedrolleinnehaveren å ta i bruk ekstremt avanserte deler av «the force» som svært få jedier orginalen i det hele tatt ville prøvd seg på. For de av oss som synes noe av sjarmen med SW er kampen for å overvinne det onde, den endeløse fortapelsen, det mektige imperiet, med de overlegne onde sithene mot de ressurssvake, underlegne rebellene, så falt den foregående filmen igjennom. Her var det viktigere å vise at kvinner kan være badass, tøffe og bedre enn alle andre, enn å fremstille en troverdig og vanskelig kamp mot ondskapen. Jeg har ikke lyst å kaste bort ytterligere tid og penger på å se den kvinnelige hovedrollen knuse all motstand som om de var korthus. Jeg vet jo selvsagt at det til syvende og sist kommer til å gå bra, men det er ikke noe jeg vil få bekreftet midt i filmen. Helst vil jeg se at ondskapen blir overvunnet mot alle odds, ikke at ondskapen mot alle odds klarte å manne seg opp til kamp.

        • Louise Mossige

          Jeg kan være enig i at Rey klarte det for enkelt, men det var ekstremt mye info de holdt tilbake i den filmen, særlig om Reys bakgrunn, så synes det er for tidlig å dømme.
          Ellers får du vel holde deg til den originale trilogien, der Leia ikke bare var den eneste sterke kvinnerollen, men den eneste kvinnerollen, punktum (hvis du ser bort fra miniroller som tante Beru og Mon Mothma).
          Poenget er at det er en GRUNN til at feminister og PK-innstilte kanskje overdriver litt nå for tiden, nemlig hvor ekstremt skjevt det har vært i den andre retningen.

          • Såpass….da skal altså nå kvinner dø «en masse» i fremtidige kriger….for å oppnå likestilling. Fantastisk herlig.

          • jan johansen

            Vel, da gikk det ikke utover historien. At det i hovedsak var hvite menn var i hovedsak forsinket var hvite menn som laget disse filmene, da var det også naturlig at det var hvite menn som spilte hovedrollene. Deres kjønn og hudfarge hadde ingen videre innvirkning på historien. Det er aldri en god grunn til å la slike politiske meninger gå utover historien en forsøker å fortelle, og jeg kan ikke si meg enig i at hvite menns overlegenhet fikk forrang for de foregående filmene, tvert imot, det var et ikke tema. Synd en på død og liv er nødt å ødelegge en slik franchise, tror også det bare er kontraproduktivt, skal det ha en virkning må jo tross alt karakterene ha en viss troverdighet. Det hadde de ikke force awakens

            • Louise Mossige

              Vel, i så fall var jo det som var problemet, at det var hvite menn som var de eneste som laget filmer. Synes du virkelig det var greit?? Kvinner utgjør 50% av befolkningen, de var sikkert under 1 % av figurene man så i den eldre trilogien, som jeg likevel elsker. Det var ikke et tema i historien, men det var likevel en veldig påfallende skjevhet og usynligggjøring, som fikk en til å lure veldig som jente og Star Wars-fan som kjenner mange tøffe damer. Heldigvis var prinsesse Leia en man kunne være stolt av, og man kunne trøste seg med at Mon Mothma hadde en høytstående stilling, selv om hun var på skjermen et halvt minutt. Barn trenger forbilder, det er det ingen tvil om. Ja, det må være troverdig, og ja, det kan bli for demonstrativt slik det er i dag. Jeg har faktisk ofte irritert meg over at kvinnelige karakterer kan bli for overtydelig tøffe. Men de må iallfall få VÆRE I FILMEN I DET HELE TATT. Samme med etniske minoriteter.

              • jan johansen

                jeg har ikke tenkt å fortelle kvinner at de skal lage film, eller fortelle menn at de skal slutte. Jeg ønsker bare å se gode filmer. Det finnes jo også et annet aspekt som gjør det ganske naturlig at det er i hovedsak menn i star wars, det er slik det er og alltid har vært i krig, at det er menn som utkjemper den. Det er selvsagt også enkelte kvinner som også har deltatt, men når 99,9% av de som er en del av krigføring er menn, så er det jo også en riktig representasjon at det i hovedsak er menn som spiller rollene som krigere. Derfor finner jeg heller ikke «skjevheten» påfallende, eller en form for usynliggjøring, heller en synliggjøring av de faktiske forskjellene. Jeg synes overhodet ikke kvinner MÅ ha sentrale roller i enhver film, akkruat som jeg ikke mener at menn må ha en sentral rolle i enhver film. Sistnevnte ser de fleste ut til å være enig i, men når det kommer til kvinner, ser det ut til å være en konsensus om at de må få sentrale roller i enhver sammenheng.
                Jeg synes i utgangspunktet denne ny-stereotypiske rollebesetningen, der kvinner og minioriteter er de undertrykkede gode opprørene som kjemper mot de onde, patetiske hvite mennene er i overkant kjedelig og sneversynt. At en har brukt så mye tid og krefter på å sørge for at rollene besettes av de riktige etnisitetene og kjønnene finner jeg for å være ganske ugreit. Det er tross alt menneskene som er av betydning her, og ikke deres etnisitet og kjønn. Jeg hadde nok klart å se bort ifra dette, om det i filmen i hovedsak var menneskene bak disse kjønnene og etnisitetene som fikk utfolde seg på lerretet, men dessverre gikk denne rase og kjønnsbevisstheten utover filmens innhold også. Som enhver form for propeganda, er filmen platt, kjedelig og uinteressant. Menneskene har ingen plass i filmen, her er det de ideologiske glansbildene som får utfolde seg på lerretet, og det synes jeg er synd. Jeg hadde ikke brydd meg om dette var en av disse nyere hollywood filmene, de kunne jeg med enkelhet latt være å se, men det er litt trist at barndomsminnene blir offer for denne propegandafiseringen, at barndomsminnene mine blir tatt til inntekt for en ganske sneversynt og kategoriserende ideologi. Jeg hadde nok hatt stor glede av å se en star wars film av nyere kvalitet, men den gleden fikk jeg ikke.
                Det er tross alt mye bedre at det er mennesker som får spille ut sine roller i en film, heller enn kategoriserende og ideologisk betonte etnisiteter og kjønn spiller rollene. Synes det i bunn og grunn er litt merkelig at det er blitt en konsensus om at sistnevnte på et vis er en bra ting, av hensyn til likestilling, da det i bunn og grunn har mer til felles med diskriminering og generalisering enn alternativet. Er ikke det endelige målet at det er menneskene som er i fokus? ikke deres kjønn, eller etniske bakgrunn? Så hvorfor kan en ikke starte der? hvorfor må en ta denne kjedelige og uinteressante omveien?

        • Rikard Fjellhaug

          Helt klart TFA hadde flere svakheter, den hadde en gedigen oppgave å gjenopplive franchisen. De greidde det bra syntes jeg selv om de tok noen snareveier. Rey sin raske opplæring av å bruke «the force» kan sees i sammenheng med «Luke» sin raske fremgang. Luke er kanskje den aller beste jediridderen som finnes, hans integritet er overlegen, han så det var noe godt i Darth Vader noe verken Kenobi eller Yoda så. De advarte ham mot å prøve det.
          Luke hørte ikke på dem og som de sier resten er historie.
          Rey kan være Anakin skywalker inkarnasjon. En spennende teori om det finnes på nettet. Anakin var som kjent skapt av «kraften» selv, og en av de sterkeste «force wielders» siden de gamle sithene.
          kanskje neste film vil gi oss noen svar på nettopp det.
          Syntes det blir rart å tillegge manglende informasjon på usmakelige referanser som «feministporno» SJW og PK osv. videre. Har klokketro på at Lucasfilm som fortsatt gjør mesteparten av arbeidet har gode historier på lur.
          feminist narrativer er noe av det som selger mest i dag. handler om mishandlede kvinner som reiser seg og tar hevn, blir sterke osv. jmf. Westworld, GoT osv.
          – SW fan og feminist.

          • jan johansen

            vel, luke fikk derimot en viss trening, og hans evner var langt ifra totalt overlegne. Han var også anakins sønn, hvilket ga hans evner en viss troverdighet. Hans fremgang var heller ikke særdeles rask, han brukte lang tid sammen med yoda på å trene seg i bruken av the force, og selv om han gikk ut i krigen noe tidlig, så brukte han ikke the force til annet enn å styre torpedoen inn i sjakten, hvilket, om enn var en stor prestasjon, hadde en viss troverdighet. Han møtte også på motgang, og mistet blant annet en hånd i sin kamp mot det onde.
            Det er overhodet ikke rart å komme med kommentarer som «feministporno» «SJW» og «PK». Her er hovedrollen en kvinne av nettop disse grunnene, og hun blir tildelt uante og overlegne krefter for å drive ideen om at kvinner kan være tøffe, badass, dyktige og kule. Det ødelegger historien og karakteren mister dessverre all troverdighet. Nå er det simpelthen ikke mulig å kjenne seg igjen i historien til hovedpersonen, det er et eneste stort glansbildet, der evner blir servert på et sølvfat. Det er hjernedød underholdning for de som har et overdrevent og usunt fokus på kjønn. Enhver god historie lar seeren leve seg inn i fortellingen som blir fortalt, og gir seeren karakterer og en fortelling de kan kjenne seg igjen i. I det virkelige liv, så eksisterer motgang, en får ikke 6ere uten å ha åpnet boken, slik ray gjør i the force awakens. Dessverre har dette obsessive kjønnsfokuset ødelagt SW. Det er trist at de ikke klarte å viderebringe den arven. Her kunne de med enkelhet ha gitt oss en hovedperson som faktisk møtte en viss motgang, en hovedperson seerene kan relatere seg til. I stedenfor får vi servert dette, og den hjernedøde massen ser ut til å svelge det rått. Er det rart mange sliter med jaget etter det perfektet, når tilsynelatende alle andre har det en helt motgangsløs, perfekt tilværelse? hva slags forbilde ser egentlig filmskaperne for seg at denne filmen gir unge jenter? Her bidrar en tvert imot til å øke prestasjonsjaget hos unge jenter, og det gjør en under belegget om likestilling. den hjernedøde massen sluker det rått i en eneste stor massesuggesjon, så lenge hensikten er PK så er det bare fryd og gammen.

            • Rikard Fjellhaug

              Eg legg merke til at det er kun Rey du kritiserer for å ha god tek på kraften men ikke Kaylo Rein, som du beskriv som en sithlord, Noe han ikke er. Og hva vet du om at Rey ikke har fått trening (ho har nemlig det) ?
              Det er nemlig en grunn at de begge har god tek på kraften, noe som episode 8 vil avsløre (dei har og en relasjon). I motsetning til deg som leiter etter problemer eller konstruer dem, så eg som SW fan opptatt av påskeggene og teoriene rundt det.
              det eneste som påviser «obsessive kjønnsfokus» her e deg. Eg må le av dine stråmannsargumenter, for i motsetning til deg greier kvinner og jenter å skille mellom virkelighet og fantasi, at dei ikke kan bli jediriddere, ikke fordi dei er kvinner, men fordi det ikke finnes jediriddere i virkeligheten. Det jenter har vondt av er sånne som deg som skal fortelle de hva de har godt av og hva de ikke har godt av. Hadde du vært venn av kvinner hadde du ikke kalt det «feministporno» du hadde kalt deg feminist. Er din maskulinitet virkelig så sårbar at du ikke klarer sterke kvinneroller på lerretet?
              prestasjons-kulturen du nevner, at vi alle skal være gode eller best i noe rammer kvinner like mye som menn.
              Igjen vil eg påpeke at det er KUN Rey du kritiserer ikke Kaylo som begge har overdreven tek på kraften.
              Du sier videre at Rey ikke møter motgang. i filmen er hun en fattig skrapsamler som venter på at hennes næreste skal komme tilbake.
              I sitt første møte med Kaylo blir ho fanget og ført avsted.
              I sitt forhør med Kaylo lærer hu noe. At Kaylo viser svakhet FORDI han vil ha henne over på sin side.
              Dette er en nydelig parallel til Darth Vaders svakhet for LUKE. I likhet med Kaylo ville Vader og ha med Luke. Men det faller dårlig for Sithlæren, der du ikke skal vise sympati for andre. Gjør du det svekker du deg selv og den mørke kraften i deg.
              I andre møte med Keylo greie ho såvidt å holde tritt med en skadet Kaylo. Kaylo holder tilbake fordi han vil fremdeles prøve å overtale henne til å bli med han. Bare en meget timelig jordskjelv redder henne fra å bli fanget eller drept?
              For meg fremstår Rey som en troverdig karakter i et utrolig univers. Ho er meget menneskelig både svak og sterk. ho er og veldig uavhengig. Du derimot velge å trakke henne ned av den enkle grunn ho er kvinne i serien. og at ho allerede er et forbilde til mange jenter (og gutter). Og ho er et godt forbilde.
              Det finnes mange grunner til å ikke like filmen. At den bruker mye tid på å gi en SW innføring, at den hviler mye på ANH, og ikke kommer så langt videre. Mange mener det er en reboot av ANH, noe eg er sterkt uenig i, men den debatten må vi ta en annen gang.
              En ting er sikkert episode 8 vil gjøre dine teorier til skam.

              • jan johansen

                motgangen Ray møter, er motgang påført av hennes omgivelser, det er den ganske så oppbrukte klisjeen om det kvinnelige offeret, hun holdes nede av grådige menn som vil tjene penger på henne. Hun møter ingen indre motstand i kraft av kampen hun kjemper. Hun fremstår som en inkarnasjon av uendelige friksjonsfrie muligheter, der det eneste som holder henne tilbake er systemet hun lever i.
                Stråmanns argumentasjonen er det vel i bunn og grunn bare du som farer med. I stedenfor å tenke deg frem til hva jeg mener, kan du jo forsøke å faktisk lese hva jeg skriver? eller blir det for mye for deg? Du fremstår totalt uinteressert i å faktisk diskutere filmen, og høre hva andre mener om den. Alt skal passe inn i ditt svært snevre virkelighet, der enhver kritikk av en kvinne plasseres inn i det svært enkle rammeverket ved bruk av uttrykk som «tråkke på», og sårbar maskulinitet. En sier jo at på andre kjenner en seg selv, kanskje det forklarer denne hjernedøde kritikkmotstanden du her utviser, dine tvil knyttet til din egen kjønnsidentidet får deg til å innbitt gjøre alt du kan for å vise omverdenen at du tvert imot er svært sikker og komfortabel.
                Ikke bare er kritikk mot virkelige kvinner uhørt, her kan en heller ikke kritisere en kvinnelig filmkarakter, uten at varsellampene blinker, og din snevre virkelighetsoppfatning får fritt spillerom. Det ser vi blant annet på hvordan du trekker ut påstander om at jeg har kalt Kylo en sithlord, mens det resterende av setningen forsvinner i tasteturkrigens kaos. Jeg sa ganske klart og tydelig at han var en halvtrent sithlord. Det sa jeg selvføglelig fordi jeg ikke vet hva en sithlord under opplæring kalles, men det kommer ganske tydelig frem at Kylo har fått trening i bruk av kraften, han er riktignok ikke ferdig og får beskjed om å fullføre treningen i the force awakens, derav halvtrent. Det er dermed troverdig at han allerede har lært å mestre deler av kraften, og han burde være kapabel til å motsette seg jedi mind tricks av en liten jente som ikke vet forskjellen på opp og ned på en lyssabel.
                Når det er sagt, så stilles det altså større grav til troverdigheten til hovedkarakteren enn de øvrige rollene. Det er klart at enhver nyanse til samtlige karakterer ikke lar seg fortelle i et slikt format som film er. Som seere er vi nødt til å ta visse sider ved historien for gitt. Eksempelvis gis det ikke mye informasjon om darth wader i den første filmen, det trenger en jo heller ikke, for oss som seere er hans rolle i fortellingen ondskapen han representerer. Det er ikke hans reise vi tar del i, og derfor er ikke en slik dybde like nødvendig.
                Det fremstår ganske tydelig at jeg er en god del hakk mer kritisk som filmkonsument enn det du er. Jeg ønsket i bunn og grunn ingen dyp og grundig karakterutvikling når jeg gikk å så SW, jeg vet jo selvfølgelig at dette ikke er filmene for det, men jeg hadde forventet at det var en viss motgang hovedpersonen måtte overkomme, for å krone selve kampen og den endelige seieren. Men det fikk jeg ikke.

                • Jomar Bakkeli

                  Lenge siden jeg så TFA men de gjorde da aldri noe poeng ut av at Rey var jente. Hun var foreldreløs og forlatt i en stusselig tilværelse. Akkurat som Luke i A new hope. Kjønn har ingenting med historien å gjøre.
                  Sånn som et tankeeksperiment, hvor mye av historien vil måtte skrives om dersom vi skulle hatt en gutt i Rey-rollen? Fint lite eller ingenting?

                • jan johansen

                  jeg mener jo de gjorde et poeng av at hun var en jente. Hvilket jeg har argumentert for ovenfor, og i flere andre kommentarer her. Du kan jo lese de.
                  som et tankeeksperiment, hva skal egentlig til for at en slik endring hadde krevet omskriving? Det er vel i bunn og grunn fint lite en, i disse dager androgyne dager, ikke kan pakke inn i det kjønnet en vil, uten at historien får mangler av den grunn. Det er dog ikke poenget mitt. Poenget mitt er jo, som jeg gjentatte ganger har sagt, at historien må vike for det ideologiske glansbildet en forsøker å fremme. Dette gjør historien og karakterene blasert, uengasjerende og lite troverdig. En kan selvsagt lage en film med en mannlig hovedrolle der, både historien og karakterene er blasert, uengasjerende og lite troverdig. Men en slik film hadde blitt laget av en annen grunn enn den TFA ble laget for. Det er vel heller tvilsomt at en hadde kommet unna med en slik fortelling, om hovedpersonen var en mann. Da hadde en nok heller valgt å fokusere på den gode fortellingen, fremfor karakterens anti-kjønnstereotypiske natur. Siden formålet nettop er å dra karakteren så langt ifra vanlige jenter, og det feminine, så ender en opp med en karakter som står tilsvarende langt ifra det rent menneskelige, og motgangen og problemene vi mennesker opplever i våre liv.

                • Rikard Fjellhaug

                  Kjære venne. Eg har gått i lengder å diskutert filmen med deg. beskrevet Rey sine utfordringer, teorier om hvorfor både Rey og Kaylo har så god tek på kraften.
                  Og som Jomar Bakkeli poengterer så har ikke TFA gjort noe poeng ut av Rey var jente. Det er KUN du som leser inn i SW sagaen om at Lucasfilm har en agenda å fremme kvinner som noe overlegent.
                  Men Rey kunne like godt vært en gutt, men da tviler eg på at du hadde brydd med å kommentere det.

                  OG her har lest nøye det du skriver også det du skriver mellom linjene, måten du ordlegger deg på, og ikke minst måten du endrer ståsted fra post til post. Eg skjønner at TFA ikke falt i smak og eg veit hvorfor du syntes det. Eg har og lest alle de andre postene du har skrevet.

                  Når du bruker ord som «feministporno» SJW PK, «androgyne dager» Og her må eg sitere deg for du så vakkert avslørte deg selv:

                  «…fremfor karakterens anti-kjønnstereotypiske natur. Siden formålet nettop er å dra karakteren så langt ifra vanlige jenter, og det feminine, så ender en opp med en karakter som står tilsvarende langt ifra det rent menneskelige,…».

                  Vanlige jenter, altså du definere hva som skal være en vanlig jente ut ifra dine kriterier. Hva POKKER vet du hva en vanlig jente er? Om noe så vil absolutt holde fast på kjønnstereotypiske foreldete rollemodeller.
                  I dag kan en jente være hvem pokker hun vil, hun kan være feminin, hun kan være maskulin, hun kan ha tradisjonelle omsorgsyrker hun kan være elitesoldat og skarpskytter. Hun kan være en jåledukke eller en oljeinsmurt bilmekaniker. Også i film kan hun være det som hun vil.

                  Eg har ikke noen problemer med at folk ikke liker filmen, men når den eneste grunnen til at DU ikke liker filmen er fordi…på grunn av en kvinne og påstått feministagenda, ja da må du tåle motgang og kritikk, for sånt hører ikke heime i det 21. århundre.
                  Og ikke ver redd for tastaturet mitt, eg har mekanisk tastatur som ikke let seg slite ut.

                  Du får fortsette å ro ro din båt mens eg sitt er trygt forankret på skjæret og ser deg kave. Båten din lekker akkurat som argumentene dine.

                  Eg prøver å se dine argumenter at man lager urealistiske forventninger og feile forbilder for jenter. men det for meg virker det som ett stråmannsargument, fordi den egentlige grunnen er at du syntes Rey er feministpropaganda, men for dei aller fleste andre så gjør nettopp ikke filmen ett poeng av at hu er en jente. Og det er DU som har en veldig klar formeining om ka en vanlig jente skal være. Det er DU som setter kvinner i en bås og seie dei skal være feminine. Og når Rey ikke passer inn i din verdensforestilling, så konstruer du en haug med BS argumenter. sorry as eg kjøper ikke det du sier.
                  -SW fan og feminist.

                • jan johansen

                  Her er det noen som ønsker seg nytt tastatur til jul ser jeg. Jeg er fullt klar over at du er et troll, og som sagt så er det ikke noe poeng i å fortsette.

                • Jomar Bakkeli

                  Mens du burde ønske deg et par baller. Så slutter du kanskje se feministspøkelser på høylys dag.

                • Rikard Fjellhaug

                  Hei
                  Det du sier er hva troll sier når de skjønner de har en svak argumentasjon. Men i en utvidet betydning har du rett. Vi er alle noens troll. sånn er det i forumsdiskusjoner noen av de mest episke krangler eller «flamewars» har vart i årevis.
                  uansett ønsker jeg deg god jul og at du finner styrke til å se Rogue one.
                  synd jeg ikke fikk bruke de 24 kommentarerene jeg hadde skrevet ned. men men det kommer nok alltid en ny diskusjon.

            • Rikard Fjellhaug

              Du skriv: «Her er hovedrollen en kvinne av nettop disse grunnene, og hun blir tildelt uante og overlegne krefter for å drive ideen om at kvinner kan være tøffe, badass, dyktige og kule. Det ødelegger historien og karakteren mister dessverre all troverdighet».

              Så i følge deg kan ikke kvinner være tøffe, badass, dyktige og kule?

              Det fortell dimensjoner om deg, og det minner sterkt om rein kvinneforakt. Men eg velger å tru at du ordla deg klossete og ikke mente det slik eller?

              Det du beskriv har vært vanlig for barske helter i filmhistorien. Der menn har vært alt du skriver her. usårlige som de gamle Conan filmene, eller steintøff som de gamle spagettiwesterne.
              Men så snart det kommer ein og annen kvinne som gjer det samme så blir det plutselig rabalder. Nei man skal ikke tråkke på mannerevirene da blir det bråk.
              Nei du bør holde deg langt unna Rogue one. Faktisk gjør oss alle en tjeneste og holde deg langt vekke fra SW vi vil ikke ha fans som deg.
              Eg skulle gjerne holdt en mer forsonende tone overfor deg (som en villfaren son). Men eg ser du tordner videre i kommentarfeltene der du later som du har kvinners ve og vel i tankene. So eg ser ikke noe grunn, du er fast bestemt på holde fast på dine oppkonstruerte ideer.
              eg håper du en dag ser lyset at feminisme er det beste som kunne ha skjedd også for menn. Og at SW ikke har noen agenda bortsett fra å fortelle eventyrlige fortellinger som tar deg tilbake til barndommen.
              -SW fan og feminst.

              • jan johansen

                Rikard, du Rikard, har du så vanskelig for dette her du? Det er selvsagt helt greit om folk har lyst til å lage dårlige filmer, men denne gangen med kvinner i hovedrollen, i stedenfor menn. Men da må jeg nesten også få lov til å la være å se dem og kommentere at jeg synes det er dumt at en franchise, som jeg har hatt et forhold til opp gjennom barndommen, skal måtte bli offer for en slik utvikling. For å legge til det, jeg hadde blitt like skuffet om det skulle vise seg at det kom en harry potter oppfølger, der den nye mannlige hovedrolleinnehaveren het Rambo. For meg er ikke hovedrollens kjønn av videre betydning, men når det får så ettertrykkelig betydning for filmen, slik det gjør i force awakens, så kan jeg ikke la være å bry meg. Det er fullt mulig å lage en god film, med en kvinnelig, og ja sterk, hovedrolle, dersom det ikke lyser gjennom, både på historien og oppsettet at det er det politiske budskapet om kvinnelig overlegenhet som er det viktigste. Derfor er også sitatet du her farer med en god måte å forklare hva jeg mener om filmen. Det er ikke jeg som ordlegger meg klossete, det er du som velger å smøre på med en god porsjon av egen trangsynthet mellom linjene. Din totalt manglende interesse for hva jeg faktisk sier og mener, får meg til å tro at du allerede har skrevet et svar på denne, og mine potensielt 24 neste svar på dine kommentarer. Du kan i bunn og grunn spare tastaturet for den slitasjen, for de utkastene kommer du ikke til å ha bruk for.

        • Jomar Bakkeli

          Hvilke avanserte deler av «the force» tenker du på? Jedi mind trick? Hvor lang trening mener du man trenger for å beherske denne godt?
          Og i A New Hope brukte Luke «the force» til å styre fotontorpedoen sin ned i det bittelille eksosrøret til Death Star. Og det var så og si helt uten trening. Hvor troverdig var det lissom?

          • jan johansen

            vel, i de tidligere filmene var det vel bare jedier som faktisk klarte å ta i bruk jedi mind trick og det var mot vanlige folk. det var ingen som klarte å ta i bruk slikt mot en sith lord, uten å i det hele tatt ha hørt om «the force» for Ray hadde jo såvidt hørt om et lasersverd, likevel klarte hun å ta i bruk jedi mind trick, mot den onde, riktignok halvtrente, sith lorden. Å styre er en torpedo ved hjelp av the force er derimot en helt annen ting, en torpedo har ikke en selvbevissthet, og luke hadde tross alt trent på å ta i bruk the force, og visste om den, på tross av at han ikke var ferdig utlært. Han var også darth waders sønn, hvilket gir en større troverdighet til at han faktisk skulle kunne klare det. Det viktigste var derimot at Luke var nødt til å legge ned et visst arbeid for å oppnå det han gjorde. Ray klarer det derimot uten å ha ofret det en eneste sjangse. Her har vel the force sagt seg enig i at de må kvotere inn noen kvinnelige jedier og gitt henne alle de kreftene hun måtte ha behov for, uten at hun skulle måtte legge inn noe egeninnsats, ikke helt ulikt slik det fungerer i det virkelige liv. Så en viss realisme kan en vel si at det var, men det gjorde likevel historien lite engasjerende og interessant. Ingen har lyst å se en film der hovedpersonen får alt servert på et sølvfat, og slutten nærmest blir annonsert underveis i filmen.

    • darklordofgorgoroth

      Så vidt jeg har skjønt er alle bad guys hvite, sinte menn og alle good guys er flerkulturelle med kvinnelig hovedkarakter.. SJW 2 mao

    • JennyDahlBakken

      Ja, jeg mener, alle filmer med damer i er feministporno. Er mye mer realistisk at det kun er hvite menn med. Det gjenspeiler tross alt virkelighetens verden langt mer. 😛

      • jan johansen

        Vel, når det var hvite menn I star wars filmene, så var det jo tross alt en kamp de måtte kjempe for å vinne. De hadde ihvertfall en viss troverdighet, og måtte smøre seg med tålmodighet før de evnet å mestre. I force awakens ser det derimot ut til at The force har kvotert Ray inn i de gode rekker. Jeg spør meg nå hvilke forbilde det egentlig gir unge jenter, og om det ikke er uheldig at disse blir bombadert med kvinnelige rollefigurer som helt uten å i det hele tatt kjenne vinden i håret suser gjennom enhver utfordring som om det var som å stjele godteri fra små barn.

    • Rikard Fjellhaug

      PK? er det et nytt ord som betyr «andre folk enn hvite»? Og hva er det politiske budskapet i en sci-fi fantasy univers som Star Wars? Er det twi’leeks som tar jobbene våre?
      Rey i TFA, var ikke bare overlegen fordi hun var kvinne, men kraften var sterk i henne. Jedier er overlegne uansett kjønn. Hva med klonekrigerne som The Empire benyttet i episode 2 og 3? de var jo ikke hvite? *gisp*.
      Eg trur for deg er det best å ikke se den, for din egen helse. Man kan lett kave seg opp av Felicity Jones sin fremragende fremstilling av den sterke og uavhengige Jyn, som kan være truende mot skjør maskulinitet. 😀
      -hilsen SW fan og feminist.

      • jan johansen

        Ray var ingen jedi. Hun var ikke en padawan engang. Karakteren har ingen troverdighet, eller mennesklighet. Til og med Rambo er en dypere karakter, mer menneskelig og troverdig karakter enn det Rey er. Og i Rambo er nettop den hjernedøde volden selve premisset for filmen. Likevel knuser SW 5ere og 6ere. Det er for gale. Så lenge det politiske budskapet er edelt nok kan en servere seerene utvannet piss til heder og ære.

        • Trond Kval Nordli

          Hva er det politiske budskapet?

          • jan johansen

            at jenter og minioriteter er tøffe og dyktige, og fortjener all heder og ære. Hvite menn med en egen mening er onde.

    • Mattis Finstad Hansen

      Det er bare idioter som bryr seg om kjønn i populærkultur.
      Felicity Jones og Daisy Ridley gjorde sterke og veldig gode rolletolkninger og det kan man ikke komme unna, uansett hvor mye man ønsker det.
      De er en del av Star Warsuniverset og det er strengt tatt ingenting annet som betyr noe.

      • jan johansen

        Merkelig logikk. Så lenge det står star wars på det, så er det flotte greier uansett. Vel, der er vi uenige, enn

        • Mattis Finstad Hansen

          Vel, de to filmene og karakterene det er snakk om, er i allefall tommel opp her i gården. Resten av kommentaren min var veldig generell, derfor jeg skrev populærkultur og ikke Star Wars spesifikt.
          At alt skal være kjønnsdebatt nå om dagen, er ærlig talt både idiotisk og rimelig patetisk i lengden.

          • jan johansen

            «At alt skal være kjønnsdebatt nå om dagen, er ærlig talt både idiotisk og rimelig patetisk i lengden.» vel, det er jeg helt enig i, det er vel nettop derfor jeg spør…

            • Erland Nettum

              Det er du som debatterer.

              • jan johansen

                jeg forhørte meg vel egentlig bare om filmen, hvorvidt den også denne gangen lider under et overdrevent kjønnsfokus. Jeg vurderer å gå å se filmen, ettersom jeg har kost meg med de foregående filmene, men jeg orker ikke å se en film hvor historien må vike for kjønnsfokuset. Du har kanskje en formening om det?

  • Oliver Olson

    Jeg prøvde virkelig å like den, men må si meg enig med NYT 🙁 Tarkin og Leia var helt forferdelig.

    • Maikel Bavan Karaman

      Du kødder meg meg… Det var noe av det beste jeg har sett av animasjoner. De ville skape lit liv i filmen, om du kun hadde sett ryggen dems hadde ikke det vært veldig kjedelig ?!?

  • HalvdantheBlack

    Hvis de ikke greier å komme opp med annet enn ‘Imperial walkers’ (noe dummere våpen konstruert noensinne?) og ‘Deathstars’ med ubeskyttet eksos/ventilasjon tror jeg ikke jeg orker å se, om jeg enn synes de kan være grei underholdning ellers. Rart forøvrig at amerikanerne, som burde være nokså langt fremme militærteknologisk, generelt sett tror man kun kan skyte et missil fra kloss hold, og har så puslete våpen at de ikke gjør inntrykk på noe som helst annet (enn om de kommer inn i motoren). Please…. Skaff en fyr med litt iq til å skrive manus.

    • Rikard Fjellhaug

      haha eg ler av kommentaren din. Det er science fiction og har ingenting med amerikansk våpenteknologi å gjøre. Ikke vær så seriøs slapp av og gå å se den du blir ikke skuffet. kanskje du t.o.m. får noen svar på dine kritiske spørsmål. hvem vet.
      -hilsen hardcore SW fan.

      • Per Martinsen

        Sorry det er nok ikke SCIENCe fiction. Det er bare fiction. Så du ikke hvordan de sto og pratet i vei da romskipet akselererte til lyshastighet. De satte seg ikke en gang ned. Har du aldri hørt om G-krefter du?

        • Jonathan Alexander Brandrud

          Science Fiction forutsetter ikke at handlingen henger vitenskapelig på greip.

          • Pål

            Man deler ofte science fiction inn i to underkategorier, «hard science fiction» og «soft science fiction». Hard science fiction er mer naturvitenskapelig orientert og prøver å forholde seg til tekniske og vitenskapelige forklaringer som er teoretisk mulig. Soft science fiction forholder seg mindre til naturvitenskapens lover og har et mer samfunnsvitenskaplig fokus.

            Star Wars tilhører en tredje kategori «science fantasy». Kjennetegnet ved denne sjangeren er at den blander inn overnaturlige elementer som nøkkelelement i historien. Dette er i sterk kontrast med science fiction, hvor dette ikke er tillatt.

            • Jonathan Alexander Brandrud

              Overnaturlige elementer ikke tillatt? Det er bare sprøyt og det finnes ingen autoritativ kilde som kan underbygge en slik påstand. I siste instans uansett en meningsløs distinksjon innen SF, jf. Clarke’s tredje lov.

        • Luffy

          Øøh, aldri hørt om inertia dampeners/negation? For i sci-fi så fins de nemlig..

    • Per Martinsen

      Ha-ha. Star Wars er definitivt ikke scifi. Den er nok mest for barn med lasersverd og verdens tregeste og mest sårbare angrepsvåpen tråkkere – pansrede kjempekalver (fantastisk ide! De må ha glemt oppfinnelsen av hjulet…). En helt sprang rundt med laserpumphagle. Dataoverføringen fra tårnet var topp – stappet en blinkende VHS-kassett inn i parabolantennespilleren og dro i en spake. Man det beste var hammerromskipet som dundret inn i imperiekrysseren som en gresk trimaran fra bronsealderen.

    • Maikel Bavan Karaman

      Gjør oss en tjeneste.. Ikke se filmen ;o)

    • Louise Mossige

      Lest VGs anmeldelse? RO er «gaffateip» over nettopp plotthullet med den ubeskyttede sjakten på dødsstjernen. Som prequel benytter den sjansen til å forklare det.

  • Jarle Engerdalen

    pk ?

  • Hallvard Hvidsten

    AT-AT i solnedgang, det vil jeg ha til jul! 🙂

  • Per Martinsen

    Fine bilder, men tynn story og mye drøvtygging. Har aldri forstått hvorfor de absolutt må fly rundt å sprenge planeter. Hvorfor må de være så slemme?

    • Maikel Bavan Karaman

      De sprenger planeter for de the Sith og the Empire vil være enestående i universet. De viser makt vi a terror og frykt, det er som å si skjønner ikke hvorfor Sauron fra LOTR vil ødelegge
      middle earth

      • Jomar Bakkeli

        Imperiet skaffet utallige arbeidsplasser innen konstruksjon og militære. Og et strengt men rettferdig politisk system. Det må da være bedre enn masse småkonfliktee blant småkongene på alle småplanetene og et håpløst ineffektivt jediråd som styrer på religiøst grunnlag.

        • Maikel Bavan Karaman

          Sith og the Empire lever av destruction – hate – death tviler på at de bryr seg så mye om det du mener. Konflikten mellom jediråden er jo rett og slett Good vs Evil enkelte og greit. De vil utryddet alt og alle som er god

          • Jomar Bakkeli

            Jaja, du svelger jedipropagandaen rått og ukritisk. Men altså, hvor rett er det at en håndfull gamle menn og kvinner skal sitte isolert i tårnet sitt og sende ridderne sine rundt i universet for å tvinge gjennom viljen til disse gamle yppersteprestene?

            • Maikel Bavan Karaman

              Mr.. Det er er en film :o)

      • Per Martinsen

        Men det gir ikke mening å sprenge dem. De kunne vel heller erobret dem og utnyttet ressursene til fordel for seg selv? Sauron ville jo ikke sprenge Midgard. Han ville bare la sine folk overta.

        • Maikel Bavan Karaman

          Absolutt.. Skjønner poenget ditt der, men en gal leder er direkte en gal leder. Han vil drepe og ta over universitetet. Sist gang jeg sjekket det så sa Sauron all men must die

          • Per Martinsen

            Ja nettopp. men orkene skulle leve.

            • Maikel Bavan Karaman

              Selvfølgelig skulle dem leve.. Grunnen for at de sprengte planeten var jo for de var desperate. The evil side are always desperate

              • Maggotbrain

                Man så jo det i Hiroshima og Nagsaki i 1945. (for ikke å glemme Dresden) ………………

        • Steinar Vilnes

          De sprengte en planet for å statuere et eksempel. En helt vanlig taktikk i krigføring. I antikken og middelalderen var det helt vanlig at man totalt raserte den første byen som gjorde motstand, og dette gjaldt selv viktige byer som Kartago og Korint. Verdien av å avskrekke andre er større enn ressursene det aktuelle stedet.

        • Louise Mossige

          Det er for at eksplosjonene er så fine 😉

  • Olav Gundersen

    Synes å huske at den forrige filmen også fikk gode kritikker, men den var jo helt elendig. Håper på det beste, men har ikke spesielt høye forventninger.

    • jan johansen

      det er vel fordi anmeldelser ikke lenger er det det en gang var. Nå til dags er det ikke matens smak som gir utslag på terningen, men dens næringsinnhold. På samme vis ser det ut til å være når det kommer til film, her er det det underliggende politiske budskapet som er viktigst, fortellingen og formidlingen er av mindre betydning.

  • bekki

    skuffende….

    • Maikel Bavan Karaman

      Du kødder med meg….

      • bekki

        nei jeg synes historien ble meget tynn. Dog bedre filmer nå som Lucas er borte

        • Maikel Bavan Karaman

          Hvordan kunne historien blitt bedre.. Og jeg vil bare punktere at det er absolutt akseptabelt at du ikke likte filmen

          • Erland Nettum

            Jeg aksepterer det ikke. Tror han troller.

    • Maggotbrain

      var det dårlig skjulte politiske budskap i den? er det det du mener?

  • Maikel Bavan Karaman

    Herre min hatt.. dette var filmen jeg har ventet lenge på. Noe av det beste jeg har sett på veldig lenge, ja filmen gikk lit for fort på begynnelsen. Ja det var noen Character vi ikke fikk vite så mye om, det må jeg si er kanskje de eneste problemene. ( visse folk mener filmen var dårlig siden Vader ikke var så mye med filmen) skjønner egentlig ikke logikken i det argumentet. Det var ikke meningen at han skulle være med i neste hele filmen, dette var ett oppdrag som gikk under the table. Fantastisk film opplevelse helt rått action og fy f***** data animasjonen var ut av denne verden. Stående applaus for regissøren og Disney for at de turte å lage en mørk Star Wars filmen. Endelig 🙂 en sterk 5’er av meg

    • Mattis Finstad Hansen

      Stiller meg bak dette. Den var fantastisk bra.

  • Mattis Finstad Hansen

    Så filmen i går og jeg er solgt. At Disney tør å gå en mer mørk og voksen vei med Star Wars, er bare positivt og bra i mine øyne. Vi som har vokst opp med filmene, blir eldre og det ser ut som Disney er med på notene. Gode skuespillerprestasjoner, gode kampscener, en historie du bryr deg om og ikke minst de subtile referansene til tidligere filmer.

    Må nesten trekke fram Alan Tudyks tolkning av K-2SO som en «comic relief» som fungerer veldig bra og ikke minst Darth Vaders scene på slutten. Herregud, det var frysninger på ryggen og mer mer til. Når det er sagt, var det veldig mange andre scener som også burde bli nevnt.

    Alt i alt en meget verdig del av Star Wars-universet og jeg ser frem til flere filmer og historier å kose meg med.

    Star Wars is love. Star Wars is life.

    • Givani Gumilang

      Se Full HD

      Rogue One Online HD Link: OW.LY/zyTa307eDEh

      online Movies….

    • Givani Gumilang

      Se Full HD

      Rogue one: A star Wars Online HD Link: OW.LY/zyTa307eDEh

      online Movies….

    • Louise Mossige

      Helt enig! Trist, men bra!

  • Erland Nettum

    Så den i går, og dette er den nest beste Star Wars så langt. Kun trumfet av ESB. Fantastisk deilig at Disney har laget en film for voksne, og takk og lov for at de klarte å redde serien fra George Lucas.

    • Alexander Nguyen

      Må si meg enig med deg her altså!
      🙂

  • Vinci

    Så den i dag. Det var bra film med noen gode funn. De unngikk de kjente kjedelige star Wars klisjeene. Det var også et stort pluss i boken min. Syntes ellers at de kunne ha fornyet spaceshipene, spesielt de fra opprørene som man med fordel kunne ha pusset av støvet fra gamle tider. Til og med James Bond får hver gang nytt kjøretøy. Kampscenen i slutten kunne de ha kuttet noe ned.

    • Solan Gundersen

      fornyet romskipa? hvorfor? handlingen i filmen er jo rett før episode 4, altså den første filmen som kom ut i originaltriologien i 1977.. romskipa må selvfølgelig se like ut..

    • PUBFILM. US

      Jeg fant en film nettsted, som ligger på facebook-side, basert på min erfaring, jeg vil membagikan,
      kvaliteten er sikkert veldig garanti, HD-kvalitet, mye undertekster .
      det er en god film => _𝒑𝒖𝒃𝒇𝒊𝒍𝒎.𝒖𝒔_

      ny HD => _VIKINGS

  • Alexander Hansen

    Skuffende greier.
    En handling som ikke engasjerte noe særlig, karakter jeg ikke brydde meg om, latterlige «cgi face-swaps», musikk som rører det til med gamle, kjente toner halvveis blandet med noe annet. Til og med dårligere enn Phantom Menace, som i det minste inneholdt en historie jeg var litt nysgjerrig på.
    Action-scenene så bra ut, det er vel det eneste skikkelig positive jeg klarer å dra fram om Rogue One.

    • Luffy

      Bra jeg ikke hører på sånne folk som deg. ‘Dårligere enn Phantom menace’ faktisk.. Wow, kanskje det dummeste jeg har hørt på lenge. Koste meg godt med denne filmen, som er milevis over den søpla George Lukas gulpet opp sist. Virker ikke som om SW er noe for deg.

    • darklordofgorgoroth

      «Dårligere enn Phantom Menace» trolololol.
      Dette er den eneste ekte prequelen Star Wars trenger. Punktum, finale.

      RIP Carrie Fisher