Den legendariske spillskaperen Fumito Ueda er kjent for å lage spill som er mer enn underholdning, som gir deg noe på et følelsesmessig plan, en opplevelse som sitter i kroppen lenge etterpå.

Nå som den sagnomsuste oppfølgeren til Ico og Shadow of the Colossus omsider er lansert, har han enorme forventninger å leve opp til. Og The Last Guardian innfrir så absolutt på de viktigste punktene.

Spillet har noen tekniske utfordringer som forstyrrer spillopplevelsen noe. Men den japanske spillskaperen har likevel nok en gang laget et spill som griper tak i selve sjela mi.

Spillanmeldelse: «Shadow of the Colossus» – Et tidløst eventyr.

En emosjonell reise

Du spiller en liten gutt som våkner opp i en hule, uten å ane hvordan du kom dit. Et gigantisk dyr ligger lenket fast til gulvet, vonde spyd står fast i kroppen. Du vil hjelpe dyret, men beistet er redd og sint. Hva gjør du nå?

Slik starter eventyret The Last Guardian. Herfra legger du ut på en emosjonell reise i en vakker spillverden.

Et enormt kompleks av ruiner med mange hindringer å forsere er arenaen for handlingen som utspilles, en spennende verden å utforske.

Spillverdenen i The Last Guardian er spennende å utforske. (Foto: Sony Computer Entertainment).
Spillverdenen i The Last Guardian er spennende å utforske. (Foto: Sony Computer Entertainment).
Et fascinerende vesen

Det store dyret, som ser ut som en blanding av hund, katt og fugl, heter Trico. Og det er Trico som er selve spillopplevelsen i The Last Guardian. Alt du gjør i spillet dreier seg rundt det fascinerende dyret.

Du merker fort at Trico er et traumatisert vesen. Hjernenøttene du må knekke underveis består stort sett av at du ikke kommer videre fordi Trico er redd eller aggressiv på grunn av noe i omgivelsene, som du enten må fjerne eller lede ham forbi.

Fumito Ueda og utviklerteamet hans har gjort en fabelaktig jobb med å få den merkelige kattehundefuglen til å virke som et levende vesen. Figuranimasjonene for Trico er strålende, han har bevegelsesmønster og fakter som vitner om at han reagerer på omgivelsene.

Det tar tid før han stoler på deg, han lærer av det du gjør i spillet og han oppfører seg på svært troverdig vis som et mannevondt dyr som sakte, men sikkert tør å stole på mennesket som vil hjelpe ham.

Du kan kose med Trico når som helst i spillet. Du må også klappe ham for å få ham til å roe seg ned hvis han blir redd eller sint. (Foto: Sony Computer Entertainment).
Du kan kose med Trico når som helst i spillet. Du må også klappe ham for å få ham til å roe seg ned hvis han blir redd eller sint. (Foto: Sony Computer Entertainment).
Knytter sterke bånd

Og det er nettopp i denne utviklingen av ditt forhold til Trico at The Last Guardian utfordrer konvensjonene for hvordan handlingen i et spill fortelles.

Som i Shadon of the Colossus skildres ikke historien gjennom filmsekvenser, men gjennom handlingene som utføres i spillet. Gjennom Tricos reaksjoner på det som skjer forstår man mer av fortiden hans, noe som igjen gir deg en forståelse av hva du må gjøre videre.

På denne måten utvikles båndet mellom Trico og gutten også i sanntid, og du blir en del av handlingen i mye større grad. Dette gjorde at det emosjonelle båndet jeg selv knyttet til Trico ble mye sterkere. Jeg tror aldri jeg har brydd meg så mye om en kamerat i et spill noen gang.

Du må løse en rekke hjernenøtter for å lede Trico forbi ulike hindringer i spillverdenen. (Foto: Sony Computer Entertainment).
Du må løse en rekke hjernenøtter for å lede Trico forbi ulike hindringer i spillverdenen. (Foto: Sony Computer Entertainment).
Klønete kontrollsystem

Følelsene dette vakre og stemningsfulle spillet klarer å vekke, gjør at The Last Guardian blir en helt unik spillopplevelse. Jeg blir rørt bare jeg snakker om spillet og jeg skulle gjerne trillet en sekser på terningen for Fumito Ueda siste spill i det vi kan kalle en trilogi.

Dessverre er det problemer her som hindrer meg fra å kunne belønne spillet med toppkarakter. Når jeg lar meg trollbinde av den fascinerende spillverdenen er The Last Guardian enestående, men et dårlig kontrollsystem og knotete kamera gjør at jeg stadig blir revet ut av spillopplevelsen.

Kontrollsystemet er såpass upolert at det blir et irritasjonsmoment og kameraet panorerer stadig en annen vei enn det som føles naturlig. I flere situasjoner var dette såpass ille at det ble ødeleggende for spillopplevelsen.

Likevel så kan jeg ikke annet enn å konstatere at The Last Guardian har vært den beste spillopplevelsen for meg rent personlig i 2016.

Fumito Ueda har nok en gang vist at spill kan være mer enn ren og skjær underholdning.

(Spillet er testet på PS4 Pro).

Om SPILLET

The Last Guardian

  • Fredrik Thoresen

    Joda, ser pent ut, men «klønete kontrollsystem» i noe som stort sett bare ser ut som en film med ispedde QTEs høres ikke ut som noe femmer-spill i mine ører.

    • Dette er absolutt ingen film. Det er noe av poenget meg The Last Guardian, at handlingen utvikler seg gjennom interaktivitet ikke via cutscenes. Det er litt vanskelig å forklare hvor sterk den emosjonelle opplevelsen av spillet er. Det må neste bare oppleves. 🙂

      • Marius Bendiksen

        Ja, det formelig koker når kontrollene er på sitt verste, i en sånn grad at det bør oppleves, på noen andres konsoll. 😉

        I min bok får spillet en ener-terning som Trico har tygget i biter, men ville blitt en sekser om kontrollene hadde fungert bedre. Enig at det som er flott er virkelig flott, og en kan fint se mellom fingrene med bugs, jukseclipping og en dårligere kinematikk enn i Shadow of the Colossus. Men at kontrollsystemet er såpass ille gjør at advarslen godt kunne vært enda mer uthevet.

  • Lars Erik Andreassen

    Årh! Dette, og snart Red Dead. Er redd PS4 må førast opp på ønskelista.

    • Marius Waage

      RDR2 kommer til pc også.

      • Kjell Makrell
        • Marius Waage

          Det er ikke annonsert for PC enda, men det kommer. Etter suksessen med GTA V på pc ville det være komplett galskap å ikke gi ut RDR2 på pc, men det vil komme senere, akkurat som GTA V.

  • Zombie dino

    Om du vurderer å kjøpe dette: Dette er et spill for spesielt interesserte. Det er sikkert help topp for noen (deriblant anmelder), men for meg er det helt ulidelig kjedelig, med kontroller og framerate som er så dårlig at man tror man har reist 10 år tilbake i tid.

    Ikke la dere lure av hypen (og synd man ikke kan gi bort eller selge digitale spill).

  • poprockmo

    Hei Filmpolitet,

    Kommer en anmeldelse av Planet Coaster? Fått gode reviews så langt.

    Husker fortsatt det fantastiske spillet Rollercoaster Tycoon fra 90-tallet.

  • Peter Andreas Sandøy

    Det man kan merke seg her med spillet er at det er for Pro versjon av PS4. Det vil hakke noe med å spille det på PS4.

    • Hallvard Hvidsten

      Det er gitt ut til PS4, så da skal det virke på standard PS4. Så vidt jeg vet er det ennå ikke gitt ut noen spill som krever PS4 Pro.

      Men er det mange som opplever dårlig ytelse, så bør utvikler komme med fiks.

      • Peter Andreas Sandøy

        Ja, spillet virker. Men det er ikke det jeg skrev. Det jeg skrev var at det ville hakke noe. Bakgrunnen av hvorfor jeg skriver det er fordi jeg har lest en del artikler om spillet og blant annet her (NRK) og Pressfire så har spillet blitt testet på PS4 Pro.

  • Maggotbrain

    Nei takk, kameravinklene suger, grafikken suger, å alt bare renner ut av meg… fy f…. Pelle

  • Thomas Løtvedt

    Det har tatt sin tid. Godt det er ute nå. Men hvorfor kun Ps4, ugh. Spilt gjennom ICO og Shadow of the Colossus. Så må nok få meg dette, uansett om kameravinkler/kontroller er dårlig.

  • Fróði Terjesson

    Jeg måtte gi opp jeg, Marte. Den første timen eller så var så vanskelig å navigere i, kameraet hoppet hit og dit og det hakket og ristet i bildet. Hadde jeg ikke kjøpt spillet digitalt, hadde jeg levert det tilbake. Superskuffa. Kjøpte meg Uncharted 4 på tilbud i stedet og da var forskjellen på styringsmekanismene enormt merkbare, gitt…

    • Å nei, så synd! Jeg har jo testa det på Pro, så har ikke erfart noe hakking, men spillet skal jo, som du sier, søren meg fungere på plattformen det gis ut til. Kontrollmekanismen og kameraet er det jeg trakk ned for, og enig i at det var sykt irriterende i starten. Jeg be litt mer vant til det etter hvert, slik at det ikke ble et stort irritasjonsmoment. Selv om det aldri var helt optimalt fungerte det greit nok til at jeg kunne nyte historien. Og det er jo den og samspillet mellom figurene som gjorde spillet så bra for min del.

      • Fróði Terjesson

        Mulig jeg bare må komme meg gjennom irritasjonen på et aller annet tidspunkt. Nå spiller jeg jo ikke like mye som dere spillanmeldere, så regner med dere er mer vant til å måtte slite dere gjennom dårlige kontrollmekanismer. Selv kjøper jeg kanskje bare 3-4 spill i året og da går jeg alltid for de mest kritikerroste spillene – rett og slett fordi det er dyrt å bruke penger på noe du ikke synes er morsomt.

  • worB

    Sikkert et bra spill, men jeg synes det er teit at spill med ekslusiv-avtaler til en konsoll vinner «året’s spill» priser. Uansett om det er Nintendo, Xbox, Playstation eller PC. Jeg tenker at dette måtte være en utrolig mulighet for medier og presse ekslusiv-avtaler ut av dage. Dette er kun penger for eierne og bare hinder for forbrukerne. Teit.

    • Enig i at titler som er eksklusive til en konsoll ofte er irriterende. Slik som Microsoft kapra Tomb Raider i et år før det kom til PS4. Men jeg lar ikke plattform være et hinder når jeg skal kåre årets beste spill. Den beste spillopplevelsen er den beste spillopplevelsen, uavhengig av plattform.

    • Tmfwang

      Er noe annet når det er kjøpt og betalt slik som MS med Tomb Raider, og dette spillet som er utviklet av Sony selv….

  • fluffy_monster

    Jeg elsket dette spillet og syntes ikke at å kontrollere den gutten var så vanskelig. Litt klønete, men syntes spillopplevelsen var såpass vakker at jeg rett og slett glemte av å irritere meg over det. Jeg likte at Trico var så godt laget, bare personligheten, at man føler han har sin egen fri vilje der han går rundt. Minnet meg veldig mye om katten min til tider faktisk. Veldig vakkert spill. Jeg syntes i hvertfall det er den beste spillopplevelsen jeg noen gang har hatt.