*SPOILERADVARSEL – DENNE ANMELDELSEN AVSLØRER BITER AV HANDLINGEN I SESONGFINALEN*

Med Westworld har HBO igjen klart å skape en storslått serie som byr på fascinerende tankegods, et imponerende visuelt uttrykk og en historie som inviterer publikum til å hele tiden investere følelser og hjerneceller i hva som kommer til å skje videre.

Balansen mellom science fiction, action og nyansert og referansedyp filosofering er løst på smart vis og skaper en serie som fungerer både for dem som avkobles, og de som vil tilkobles.

Det er en serie som, i likhet med Game of Thrones, virkelig har lyktes med å trigge publikums innlevelse. Teorier og diskusjoner rundt hver episode har forsterket seeropplevelsen og gitt mye grubleglede til veldig mange.

Finaleepisoden var raus med å bekrefte flere av de store og populære fanteoriene (som en kan finne blant annet på reddit og i dedikerte podkaster) som har blitt antydet underveis – både med ulike tidslinjer og den rystende «hendelsen». Noe av dette ble en smule overforklart i den 86 minutter lange sesongavslutningen. Men sesongen fikk en slutt som både fullførte en del sirkler, samtidig som en ny verden ble lagt åpen for neste sesong.

*HERFRA OG UT BLIR DET STORE SPOILERE*

ANMELDELSE: Westworld E01 – E04: Grublegod science fiction

Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) er skaperen av fornøyelsesparken Westworld. Her flankert av sin androidespesialist Bernard (Jeffrey Wright). (Foto: HBO Nordic)
Dr. Robert Ford (Anthony Hopkins) er skaperen av fornøyelsesparken Westworld. Her flankert av sin androidespesialist Bernard (Jeffrey Wright). (Foto: HBO Nordic)
Årets TV-rolle av Anthony Hopkins

I et solid skuespillerensemble er det en som stikker seg ut. Jeg kan knapt huske å ha kost meg så mye med en rolleprestasjon som det Anthony Hopkins leverer som parkens skaper Robert Ford.

Hver scene med den gamle mester er en nytelse. Hvert vendepunkt og hver eneste avsløring som kommer gjennom den veltalende og møysommelige rollefiguren gjør at det kribler av glede i seriemagen min.

Han veksler sømløst mellom å være troverdig som både visjonær helt og stormannsgal skurk fram til sesongens siste scene, og han er nærværet som redder et par av sesongens litt kjedelige episoder fra å bli rene transportetapper.

For det er en del transport i Westworld. Både fysiske reiser i westernlandskapet, og den reisen vi i publikum må gjennomføre for å skjønne vårt rollegalleri.

De stadige repetisjonene av hendelser, samtaler og motiver var en tålmodighetsprøve til tider. Og jeg er blant dem som synes det ble et par runder for mye med tidshopping og sterile samtaler om identitet og bevissthet. Målet var likevel verdt gjentagelsene, og måten serien avslørte sine store overraskelser – spesielt hintene som kom i nest siste episode – var god belønning for tålmodigheten.

Men det var også i overgangen mellom de to siste episodene at serien mistet litt av sin eleganse for meg. Finessen og de subtile hintene om både Williams rolle og Wyatt ble doblet opp med veldig tydelige forklaringer i sesongfinalen – det var fint med bekreftelse, men jeg skulle gjerne sluppet teskjeemetoden.

Sesongfinalen ga noen svar på hvordan roboter kan reagere når de blir klar over sin egen eksistens, og forholdet til sine skapere. (Foto: HBO Nordic)
Sesongfinalen ga noen svar på hvordan roboter kan reagere når de blir klar over at de blir styrt av mennesker… (Foto: HBO Nordic)
Ut av labyrinten

Jeg har stor sans for måten serieskaperne Jonathan Nolan og Lisa Joy har latt Michael Crichtons originale ide ligge å dirre i bakgrunnen helt ut.

I både Westworld-filmen fra 1973 og i Crichtons Jurrasic Park er det de katastrofale følgene av tukling med vitenskap og skaperverk som blir den dominerende handlingsmotoren – med en underliggende moralsk pekefinger som poengterer at en ikke bør leke gud.

Men i Westworld-serien er denne pekefingeren fraværende, og det er de komplekse følgene av vitenskapen, med intrikate etiske, evolusjonsmessige og personlige dilemmaer, som utforskes.

Seriens siste episode gjør likevel effektiv bruk av den fryktbaserte delen av originalfilmens mytologi ved at noen av de mer actionglade vertene får ta en blodig hevn på sine teknikere og voktere.

Jeg satte også pris på Armistices (Ingrid Bolsø Berdals) og Hectors (Rodrigo Santoro) humørfylte opprør som holdt døren på gløtt for Westworlds mer groteske side. (Hvis du mot formodning skrudde av i det rulleteksten begynte, er det bare å gå tilbake for litt splatter med glimt i øyet.)

Et ankepunkt jeg har mot serien er at den ikke har klart å få fullt utbytte av westernsjangerens mange godbiter – den ble litt seig og tam i sin lek med nybyggerklisjeene. Derfor liker jeg hintene om at det finnes andre verdener bortenfor ville vesten som vil åpne flere horisonter som Joy og Nolan kan leke med i sesong 2.

Selv om sesongavslutningen signaliserer en radikal endring i parken, er jeg herlig grublende på hva denne endringen vil innebære.

Dolores tok steget ut av labyrinten. Hun og Bernard må velge hvordan de vil forholde seg til sine medroboter, og om de vil opprettholde illusjonen om en velfungerende fornøyelsespark laget for menneskers forlystelse. Men har Ford sluttet å dra i trådene? Hva med Maeve? Hva med Peter Abernathy? Hva med Fords private lab under huset? Og hva skjedde egentlig med Logan?

Jeg digger at jeg egentlig ikke aner hvor vi skal når vi vender tilbake til Westworld neste gang, og jeg gleder meg til å bli engasjert i dette tankegodset på nytt. Hatten av for HBO for det.

Hva likte du? Hva likte du ikke? Kjør Westworld-debatt!

Om SERIEN

Westworld

  • Luffy

    ‘Røpealarm’ faktisk.. Noen ord funker bare ikke på norsk.

    • Språkpolitiet kommer nok og drar med seg herr Vik til en skjult kjeller et sted og tvangsklipper skjegget grunnet hans bruk av «spoileradvarsel» ved artikkelens start. ^^

      Måtte humre litt av «røpealarm». Den der tror jeg er en tapt sak. Spoiler er nok kommet for å bli.

      • Ingrid Randisdatter Fjellberg

        «Røpealarm» kan spores helt tilbake til begynnelsen av NRK P2s TVseriepodkast, og er et ord som er i hyppig og organisk bruk av podkastens deltakere og lyttere. Flott å se at filmpolitiet endelig har plukket det opp!

        • Sigurd Vik

          Tvseriepodkasten leverer flere flotte og nyttige nyord til seriepratvokabularet, men her må jeg presisere at det er folkene på forsiden til nrk.no som har valgt å sette en «røpealarm» på saken. Vi i Filmpolitiet bruker fremdeles spoileradvarsel:)

      • Louise Mossige

        De gjorde et tappert forsøk…

    • darklordofgorgoroth

      Ja, stussa litt på den. Språkpolitiet er jo idioter.. Og nei, det funker bare ikke.

    • Christian Aasen

      Du står fritt til å bruke/ikke bruke ordet. Det er en free verden

    • Rolf Ralfsen

      Avsløringsadvarsel er langt mer beskrivende, hvis man absolutt skal gjøre det på norsk. Røpealarm skriker litt at man er kontraktsforpliktet til å bruke norsk, men så fikk man det ikke til.

  • MrTerje

    Desidert sesongens beste episode. Hopkins, Bolsø Berdal, musikken, plot-twistene, alt var perfekt. Jeg får noen ordentlige The Prestige-vibber av historien, en film som kanskje har det beste manuset av alle Nolan-Nolan-prosjektene.

    • Louise Mossige

      The Prestige er fantastisk, veldig undervurdert. Hyggelig at noen flere setter pris på den!

      • MrTerje

        Oh yes! Alt av Chris Nolan er blant mine favorittfilmer, og mye av det er på grunn av latterlig gode historier. Så når Jonah skal ha en del av æren for det, så har jeg visst i to-tre år at Westworld ville være up my ally.

        Men ja, The Prestige er helt spesiell når det kommer til å skjule hint «in plain sight», som gjør den til den beste filmen i verden å se om igjen to-tre ganger, fordi man hele tiden finner nye frampek og plot hint. Jeg vet allerede nå at også Westworld er proppfull av det, så jeg gleder meg stort til andre gjennomgang!

  • David Børresen

    Om kritikerne til opplagt bruk av sex og vold ikke hadde noe godt nok eksempel kan de endelig trekke frem scenen til Berdal når hun kommer i frame i denne episoden 😀
    Jeg synes egentlig det er litt rart at de store produksjonene nå på mange vis er mer pulp i hva man bevisst serverer publikum for å holde oppmerksomhet, enn hva selv Ash vs Evil dead er.
    Underholdende ja, men ikke så mye visjon under glossen egentlig.

  • Rune Bjørnsen

    Nesten like kjedelig som Lost….

    • chrisekz

      Takk for at du delte din subjektive mening

  • dagjohansen

    Toppserie. Say no more.

  • Ole Jensen

    Jeg lurer på om de som misliker denne serien fordi den er «kjedelig», enten har for lav intelligens til å skjønne den, eller at de er SÅ mye smartere enn oss andre at Westworld blir for dem, som teletubbies blir for oss andre?

    • MoRi86

      Jeg er ikke spesielt smart og jeg følte meg enda dummere en vanlig når avsløring på avsløring kom i de siste episode. Godt mulig disse plotivista ble for åpnbar for de smarte 🙂
      Du kan definitivt kritisere serien for å ha en treig start, personlig likte jeg det men forventer du masse action fra første sekund så blir du skuffa. Jeg elsker også serier hvor du ikke vet vet slutten i episode 2 og der traff Westworld innertier.

  • Louise Mossige

    Dette fremstår mer som en firer- enn en femmer-anmeldelse. Jeg syntes også finalen ble litt langtrukken, repetetiv og forutsigbar. Jeg ble grusomt lei av Dolores til slutt og hennes gjentakende kvasifilosofiske dialoger med «seg selv» og andre. Og kunne de ikke ha funnet på en mer original historie for henne??
    En ting til: De hadde horribelt dårlig sikkerhet i den parken. Horribelt! De glassveggene var bortkastede penger!
    Men ja, skuespillet er strålende. Emmys og/eller Golden Globe til Anthony Hopkins og Thandie Newton. Så er det gøy med Ingrid «The Gods Are Pussies» Bolsø Berdal. Tenke seg til at hun spilte mammaen i Mormor og de åtte ungene for ikke så lenge siden!
    Hva jeg ønsker meg i neste sesong: At noe positivt endelig skal skje for stakkars, miserable, naive TEDDY.

    • Rolf Ralfsen

      Hehe, sikkerheten og kontrollen var absolutt noe å kimse av.

  • En firer fra meg, mest p.g.a. tiden det tar å bygge opp rollefigurene.
    Når det er sagt, dette var også en del av teknikken i Breaking Bad, der første sesong tidvis ble langtekkelige greier.
    BB skjøt for alvor fart i sesong to, og satser på at Westworld følger samme mal. Bare så synd at vi må vente til 2018 på neste sesong.

    • Steinar Beider

      BB ble også mer og mer en superheltserie etterhvert som det skred frem, jeg tok meg i å savne realismen fra sesong 1 etterhvert. Dette er ikke så relevant for westworld, riktignok

      • Fredrik Thoresen

        Helt enig. Du burde se Better Call Saul hvis du ikke har gjort det enda. Langt bedre enn BB, etter min mening.

  • Men finnes det flere verdener? Når de gikk inn dørene med logoen SW og fant samuraier, viste de da at det finnes flere parker? feks: Samuraiworld?

    • Kim Lindbeck

      Adresselappen Maeve fikk sa «park 1 …». Du teller ikke noe du har bare en av.

    • I. M. Stone

      Originalfilmen med Yul Brynner hadde en middelalderpark, så det er rart om de ikke viderefører konseptet med flere parker/verdener i serien.

    • Emil M

      Passer vel bedre med enten «Southworld» eller «Shogunworld».

  • Andreas Lindahl Flåten

    Storkoste meg med Berdal i finalen. Helt enig i at veien videre er uklar. Veldig godt skrevet, Sigurd.

    • Emil M

      Vel, det blir jo etablert hvordan Felix er motivert av nysgjerrighet og fascinasjon for robotene, samtidig som det understrekes at han er villig til å bryte reglene for å tilfredsstille disse. Jeg tenker da på scenen med fuglen. Det er litt mer vanskelig å rasjonalisere hvordan Sylvestre er med på leken i den grad han er, på tross av både trusler om vold, og at han faktisk får strupen skåret over. Man kunne kanskje tro at han likevel ville rapportert dette til Quality Assurance. Men dette er uansett flisespikking. Han er en feiging, og klarer ikke stå imot presset fra Maeve, funker godt nok for meg.

      • Andreas Lindahl Flåten

        Enig i det du skriver, men tenkte mest på det faktum at de gjør endringer i programvaren på Maeve uten at noen merker det. Generelt sett i serien virker det rart hvor lite robuste sikkerhetssystemene er, og hvor tafatte de som har ansvaret for sikkerheten virker.

      • Louise Mossige

        Felix er i tillegg tydelig tiltrukket av Maeve, noe hun utnytter, og han har derfor vanskelig for å stå imot henne.

  • Fredrik Thoresen

    Syns nesten det er litt synd at det blir en sesong 2, for denne ble avsluttet på en temmelig god måte.
    Er redd vi kan komme til å se Matrix 2 og 3 igjen, her.

    Maeve & Cos lille rømnings-tokt var dårlige greier, men ellers var det en flott avslutning på serien!

    • Kim Samuel Sollie

      Rømningstoktet var noe av det beste med hele episoden synes jeg. Det blir noe av det beste når det går opp for deg at Ford planla hele rømningsforsøket lang tid i forveien, og programmerte det inn i Maeve. Rømningsforsøket blir enda bedre npr du forstår at det hele var iscenesatt av Ford som en avledningsmanøver for at alle hosts i storage skulle slippe fri og delta i massakren som avslutter episoden.

      • Fredrik Thoresen

        Joda, historien og konseptet var interessant, men selve utførelsen var litt pinlig.
        Av en eller annen grunn gidder ingen av vaktene å skyte på de rabiate morder-robotene, for eksempel. (Men de var kanskje programmert, de også? lol)
        Ellers syns jeg alt skuespillet til Maeve var dårlig gjennom hele serien, spesielt sammenlignet med f.eks. Ford.

        • Kim Samuel Sollie

          Stormtrooper syndromet ja. Mulige forklaringer: vaktene er blitt late, ingenting å gjøre de siste 30 årene. Sikkert ikke de beste i verden heller, siden deles har pengeproblemer og sparer der det er mulig. Eller så er vaktene hosts også, programmert til å la dem slippe unna. Slik som stormtroopers i episode 4. De bommet ikke fordi de var dårlige, de bommet fordi Vader hadde gitt dem ordre om å bomme slik at Millennium Falcon kunne rømme. Tror jeg vaktene er hosts? Nja neppe, finnes vel en annen forklaring, eller så er det bare et plothole som du sier. Dog ikke stort nok til å ødelegge suspension of disbelief.

          Åja, du synes en annen skuespiller har en dårlig prestasjon sammenlignet med Sir Anthony Hopkins??_Alle_ vil levere en dårlig prestasjon sammenlignet med SAH, så det er helt greit.

          • Fredrik Thoresen

            Joa, stort sett enig i alt du sier her.
            Men kontrasten var ikke like stor mellom noen av de andre skuespillerne, etter min mening. Bernard/Arnold, Delores og young William var ganske gode, og old William var veldig god. Dermed ble Maeve liksom litt teit, uansett hvor mange ganger hun sa «fuck».

          • Louise Mossige

            Hehe, har faktisk aldri tenkt over at stormtrooperne i Ep 4 bommet med vilje. Dette gir meg et helt nytt syn på dem!

        • Louise Mossige

          Er enig i at ide at og historie var kjempebra, men det var litt å si på utførelsen. Da tenker jeg helst på manus, med sine svulstigheter og gjentakelser, som mange alt har nevnt. Men også den ekstremt dårlige sikkerheten i parken, finnes det ikke et eneste overvåkningskamera som noen faktisk sjekker?? Ford kan riktignok ha lagt opp til at det skulle være slik.
          Uenig når det gjelder Maeve, synes sammen med Ford/Hopkins at det var Thandie Newton som skilte seg ut skuespillermessig. Hun var en av de beste, men det kan også ha hatt med å gjøre at det var mye lettere å identifisere seg med henne (bortsett fra bordellvertinne-delen, altså…), enn Dolores, som var veldig klisjefylt som karakter, enten naiv uskyld eller badass morder. Det var jo ikke Evan Rachel Wood sin skyld, hun gjorde en bra jobb.

    • MrTerje

      Enig i at avslutningen var såpass bra at sesongen fint kunne stått alene som Westworld. Men Jonathan Nolan er en erfaren manusforfatter, så jeg er overbevist om at de klarer å gjøre fortsettelsen minst like god.

  • Emil M

    For en fantastisk reise! Jeg oppfattet Dolores/Teddy/Wyatt-scenen i episode 9 som den definitive bekreftelsen på at Dolores var Wyatt, så ble litt overrasket selv da de, som du sier, foret det inn med teskje i den siste episoden.
    Ellers er jeg veldig enig, hatten må av!

    Føler også jeg vil ta en liten tur innom den helt ekstreme jobben Ramin Djawadi har gjort med soundtracket i denne serien. Hvordan orginalsangene og tekstene disse har passer med handlingen i serien er helt sinnsykt. Det er nesten sånn at man sitter å undrer seg om ikke soundtracket ble satt opp før manus. Amy Whinehouse med «Back in black», hvor hun synger «I’ve died a houndred times» satt opp mot Maeve som sier «I’ve died a thousand times», eller slutten på e10, hvor Radioheads «Exit music (for a film)» spilles mens Dolores tar det siste steget til selvbevissthet. Maeve som blir tatt med «upstairs» til «Motion picture soundtrack»:
    «Beautiful angel
    Pulled apart at birth
    Limbless and helpless
    I can’t even recognize you
    I think you’re crazy, maybe
    I will see you in the next life»

    • Rolf Ralfsen

      De snedige versjonene av de fantastiske låtene som utgjør soundtracket hever serien, absolutt! Gøy å høre etter hva det faktisk er når for eksempel pianoet begynner å klimpre på noe.

  • Paul Birgensen

    Bra serie, men de kan spare seg for alle kukene (nakenhet generelt), alt for mye av det uten at det har noe relevans til serien.

    • chrisekz

      Ta deg en bolle’a. plis. Du aner ikke hva du snakker om. Det har en sublim relevans til serien. Viser til scenen hvor Ford skjellte ut en av de folka for at de dekket til en av vertene.

    • MrTerje

      I de tre første sesongene av Game of Thrones synes jeg at nakenheten er unødvendig. Uten at jeg har lest bøkene synes jeg nesten det virker som om de spiller så mye på sex kun for å få mediaoppmerksomhet.

      Mens i Westworld synes jeg det er på en annen måte. De fleste gangene man ser en naken kropp så er det ikke noe seksuelt med det. Vi ser stort sett roboter sitte eller stå i kalde lagerlokaler uten at de er opphisset eller noe sånt. Og da synes jeg ikke det gjør noe. Det understreker hvor ekte disse «hostene» er, og hvor hjelpesløse de er under menneskenes kontroll. Dette er en serie jeg ikke hadde hatt problemer med å se sammen med mamma. Det samme kan jeg ikke si om GoT.

      • Eivind

        Mediaoppmerksomhet? Media underbygger seksualiseringen. Er det noe Hollywood og filmindustrien generelt, har blitt flink på, er det seksualisering.

      • Louise Mossige

        Jeg er enig i at det føltes mye mer spekulativt i GoT, mens nakenheten hadde en funksjon i Westworld. Det var ubehagelig å se på, jeg følte meg ydmyket på robotenes vegne, og ønsket alltid at de andre karakterene skulle dekke dem til. Men det fikk de ikke lov til av Ford. De skulle minnes om skillet, at dette ikke var mennesker. Og for seerne var det meningen at det skulle virke ubehagelig, unaturlig og irriterende, for at vi skulle bli minnet om hvordan robotene ble dehumanisert. Det hadde forbauset meg veldig om det ikke var et bittelitt spekulativt element i det, at serieskaperne håpet bittelitt at nakenheten også skulle trekke seere. Men hovedsakelig ikke.

    • JanSlette

      Hvorfor det? Vold er greit, men ikke naturlignakenhet? Gir opp….

      • Paul Birgensen

        Figurene er ikke nakne i parken, hvorfor ta av dem klær når de skal kjøre analyser inne i laben? Høres veldig tungvint og lite effektivt ut. Nakenheten og nærbilder av peniser og pupper er der kun på grunn av at de tror det selger/trekker publikum til serien.

        • Emil M

          Det er jo ofte analyser i etterkant av «reprasjoner», vask og denslags. Er ikke så unaturlig. Når klærne er skutt i fillebiter, eller fulle av blod er det vel heller ikke rart disse må av? Eller?

          • Paul Birgensen

            Ser den, men synes det er unødvendig med så mye skrittfilming.

        • MoRi86

          Spoilervarsel:!!

          Hovedmålet til Ford var å gjøre robotene beviste, måten han gjorde det var å utsette de for å mye lidelse som over hodet mulig. Det at de ble undersøkt splitter nakne er med på å forsterke dette. Når robotene bare forbinder mennesker med lidelse og ydmykelser så var dette med å gjøre robotene om til mennesker.

          De scenene særlig i starten av sessongen har også en viktig rolle, det viser at det er bare er en maskin du har foran deg, ikke et menneske.

        • JanSlette

          Uenig, serier kan være så dårlige de vil, da hjelper det ikke med pupp.

        • I. M. Stone

          Uff da. Fikk du se nakne mennesker? Skal jeg leie deg tilbake til safe spacen din slik at du kan føle deg trygg etter å ha sett all denne fryktelige nakenheten..?

    • stein lilleholt

      Kukene er hentet fra GoT, one penis next to another penis prinsippet.

    • I. M. Stone

      Fikk du se kuk(er)? Stakkar.. Må ha vært en stor trussel mot seksualiteten din dette.
      Skal vi ikke holde hender og synge Kumbaya slik at du greier å overleve dette overgrepet..?

      • Paul Birgensen

        Dust! liker serien, men liker ikke å se nakne tisser hele tiden. Det må da være lov å mene dette?

  • Emil M

    Personlig mest imponert over Hopkins og Newton.

  • David Jahanlu

    too slow

  • Øystein Bergesen

    Enig i at enkelte ting i finalen ble litt overforklart, men synes fortsatt dette var en av de beste åpningssesongene av en TV-serie noensinne. Hvis ikke dette er terningkast 6 vet jeg ikke hva som er.

  • Sondre Auestad

    Er sterkt uenig i at ting er overforklart, dere må huske at ikkje alle som ser serien leser fanteorier! Så den sjølv med to kompiser som ikkje leser sånn, og ingen av dei hadde vurdert eingong at det var to tidslinjer.
    Når det er snakk om mindre ting, f.eks. karakterbyggende tvister fra fortida, er eg enig i at subtile hint er nok. Men når det er såpass viktige plotpoeng MÅ serieskaparane vere sikre på at alle skjønner det.