Alien: Covenant bekrefter regissør Ridley Scotts ry som en virtuos verdensbygger. Kjennere av Alien vil bli henrykt over hvordan han har gått tilbake til sin originale film fra 1979 og hentet frem elementer som effektivt trekker oss tilbake inn i dette universet, både med visuelle og soniske virkemidler som gir den rette atmosfæren av skrekk og mystikk.

Dette er samtidig en av filmens svakheter. Den følger i all hovedsak den samme strukturen som Alien, og historien virker derfor i overkant kjent. Alien: Covenant inneholder heldigvis en ganske radikal utvidelse av det kjente universet som besvarer noen spørsmål som fansen har stilt seg i nesten 40 år.

Dette er bokstavelig talt en fullblods Alien-film, for dette er hard sci-fi-horror som yter sagaen rettferdighet.

Intervju: – Han er et spesielt beist, sier Ridley Scott om det originale Alien-monsteret

Romskipet Covenant er på en årelang reise til den fjerne planeten Origae-6 med 2000 kolonister i hypersøvn. Mannskapet, som blant andre består av Daniels (Katherine Waterston), Oram (Billy Crydup), Tennessee (Danny McBride) og androiden Walter (Michael Fassbender), vekkes av en nødsituasjon, og lander på en ukjent planet for å sjekke et mystisk signal.

Der oppdager de noe fryktelig som setter dem alle i stor fare, men de får uventet hjelp. Her bindes handlingen sammen med den forrige filmen i serien, Prometheus. Etter hvert som omstendighetene blir stadig klarere, blir det tydelig at faren slett ikke er over.

Mannskapet på romskipet Covenant mottar et mystisk signal i "Alien: Covenant" (Foto: 20th Century Fox)
Mannskapet på romskipet Covenant mottar et mystisk signal i «Alien: Covenant» (Foto: 20th Century Fox)
Blodige effekter

I en tid der mange store og dyre studioproduksjoner innretter seg mot en lavere aldersgrense for å tjene mest mulig penger, er det hyggelig å kunne konstatere at Ridley Scott definitivt ikke har brydd seg om dette.

Alien: Covenant er en hard sci-fi-horrorfilm som virkelig tråkker til med blodige effekter, som av og til er direkte kvalmende. Dette føles helt riktig i et univers der man kanskje må ty til hardere virkemidler for å skremme og vemme et publikum som er mye mer vant til horror nå enn de var i 1979.

Anmeldelse: De første skal bli de siste er et underfundig krimdrama fra en europeisk Coen-slektning

Dette er science fiction basert på et faktum. Menneskeheten må på et eller annet tidspunkt ut i verdensrommet for å overleve. Rundt dette spinner Ridley Scott en skrekkhistorie som diskuterer noen interessante teorier om å skape nytt liv, hvordan menneskeheten kanskje har gått ut på dato og om kreativ kunstig intelligens.

Men det viktigste elementet i filmen er selvsagt de fascinerende alien-monstrene, som ikke er sett på film siden den elendige Aliens vs Predator: Requiem i 2007. Mens den første filmen hadde ett elegant H.R. Giger-designet monster som beveget seg grasiøst med en skrekkinngytende ro, har Alien: Covenant flere forskjellige versjoner, som alle er lynraske, aggressive og uforutsigbare.

Det resulterer i flere gode skrekkscener, der monstrene er en konstant trussel. Likevel er de ikke omspunnet av mystikk i samme grad som i Alien eller Aliens. De er litt for glatte og digitale.

En av mannskapet ombord i romskipet Covenant sliter med noe voldsomt i "Alien: Covenant" (Foto: 20th Century Fox)
En av mannskapet ombord i romskipet Covenant sliter med noe voldsomt i «Alien: Covenant» (Foto: 20th Century Fox)
Åpenbare referanser

Alien: Covenant er full av åpenbare referanser til den første Alien-filmen. Det merkes på atmosfæren om bord i Covenant, på romskipets ytre linjer, på lydene, på dialogen og på Jed Kurzels stemningsskapende musikk, som låner kjente toner fra Jerry Goldsmiths banebrytende komposisjoner fra den første Alien.

Også persongalleriet har flere likheter. Alien hadde Sigourney Weaver i rollen som Ripely, mens Alien: Covenant har Katherine Waterston i en åpenbart Ripley-inspirert rolle, der Daniels motvillig tar på seg en lederfunksjon.

Alien hadde en Dallas (Tom Skerritt), mens Alien: Covenant har en Tennessee (Danny McBride). Alien hadde androiden Ash, mens Alien: Covenant har androiden Walter. Det er fascinerende å se Michael Fassbender i denne rollen, som faktisk ikke er hans eneste i filmen.

Anmeldelse: Alien Anthology er ekstremt elegant på Blu-ray

Alien: Covenant følger altså malen fra den første filmen, uten å avsløre noe av det her, for å ikke spolere handlingen. Det kan påpekes som en svakhet, for det øker forutsigbarheten for de som kjenner Alien ut og inn, men det er mulig at Ridley Scott så hvor godt det fungerte for kassasuksessen Star Wars: The Force Awakens, som også fulgte flere hovedpunkter fra den første Star Wars-filmen rimelig tett.

Det fungerer også godt for Alien: Covenant, som samtidig bygger ut dette horror-universet i en interessant retning, og avslutter på en måte som gir sagaen alle muligheter til å fortsette. Denne filmen holder en høy nok kvalitet til at det absolutt er ønskelig.

Om FILMEN

Alien: Covenant
  • Alien: Covenant
  • Slippdato: 19.05.2017
  • Regi: Ridley Scott
  • Utgiver: 20th Century Fox
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Action, Sci-fi, Skrekk

  • Per-Øivind Martinsen

    Hvorfor vente til 19 mai? Her i Oslo går den både på Ringen og Colosseum i morgen lørdag 13. Jeg gleder meg som en unge allerede 👍

    • Jomar Bakkeli

      Håper ingen unger gleder seg til denne. Eller slipper inn i kinosalen.

      • Michel Schrøder

        Ungene har ikke vondt av dette….. Er du like bevisst når det gjelder dataspill? For det er voldelig.

    • Marius Waage

      Den har førpremiere i kveld. Utekino på Akershus festning i Oslo. 18 års grense, servering osv. Dørene åpner 21:00, filmen started ved midnatt.

    • Michel Schrøder

      I Grenland går den også

  • Werner

    Alien er fortsatt den skumleste filmen jeg har sett, og det som gjorde den skummel var alt man ikke så. En etter en viste Alien-filmene mer og mer av monstrene og filmene ble mindre og mindre skumle. Splatter og blod gjør ikke en film skummel. Og det hjelper ikke helt om man i denne filmen har gjemt monstrene igjen (noe det for øvrig ikke høres ut som om de har gjort), for «rasen Alien» har blitt avmystifisert og er nå noe på linje et hvilket som helst annet rovdyr.

    • Harald W Andersen

      Jeg liker ikke mørke filmer, altså med lite lys. Det er irriterende, og gir inntrykk av at de forsøker å skjule dårlige saker og ting. De slipper kanskje å male en isoporvegg eller to?

  • Ola Friesland

    Skal se den i kveld på Ski Kino. Dette blir stor stas!

  • Erland Nettum

    Det virker som om også mainstream Hollywood omsider er i ferd med å ta inn over seg at om de skal lage kvalitetsfilm så må de droppe PG13. Eksempel Rogue One, Logan og nå denne.

    • Marius Waage

      Rogue One er PG-13.

      • Erland Nettum

        Tok det for gitt at den ikke var det siden den er så mørk. Volden er ikke like eksplisitt som i Logan dog. Virker som med de to andre at den er laget for voksne. Det er når man bevisst sikter seg inn mot PG13 at det blir en tvangstrøye som ødelegger for kvaliteten. Dette skjer så utrolig ofte.

        • Marius Waage

          Ja. Den voldeligste PG-13 filmen jeg har sett er Casino Royale tror jeg. Rett og slett utrolig at den torturscenen med bjellene til 007 gikk igjennom nåløyet.

          • Erland Nettum

            Men ingen pupper.

            • Harald W Andersen

              Pupper.
              Splatter-filmer er vel laget for tenårings-par der jenta trenger et plausibelt påskudd til å klenge og klemme hardt på han – og han i puberteten trenger å få servert mange halvnakne og spretne «babes» å se på i fri dressur. En kombinasjon av behov som bringer dem som temporært par inn i kinosalens mørke og miljø.

              Aliens-filmene er ikke slik. Noe «undertøyreklame» bringer en viss realisme og fine kamerascener til torgs. Å helt unngå hud eller kroppsformer er vanskelig og unaturlig i våre dager og for moderne folk i 20-50 års alder.

              Tror jeg.

            • Harald W Andersen

              Det var pupper med. I dusjen etter avgang fra planeten.

    • Lars Løren

      Hvorfor er graden av vold avgjørende for at det skal være en god film?

      • Erland Nettum

        Det er det da ingen som har påstått. Påstanden er at om man skal lage filmer som kan ses av hele familien unntatt de aller minste så er det en stor sjanse for at begrensningene man må forholde seg til vil gå ut over kvaliteten på filmen.

        • Lars Løren

          Hvilke begrensninger er det da?

          • Michel Schrøder

            Se filmen så forstår du hvilke begrensninger…… om den skulle hatt 12 års grense…. Har du sett filmen og forstår det ikke så kan vi ikke hjelpe deg.

            • Lars Løren

              Jeg så filmen fredag. Dersom den skulle hatt 12-årsgrense så måtte graden av vold og «gufne scener » vært senket betrakteĺig. Så kan man spørre seg om det hadde gjort filmen dårligere.

              • Michel Schrøder

                OK. Personlig hadde jeg sovnet om de gufne scenene hadde blitt klippet bort (sensurert). Man er så vant med slikt i dag at man må dra den lenger for å få samme effekt. Jeg mener at scenene som var blodige var helt ok. Hadde man blitt f.eks bitt av et slikt vesen ville det jo blitt blodig, hvorfor skjule det? Spenningen blei ikke ødelagt av disse scenene. Bra gjort av produsenten å kjøre på selv om de viste at dette ville medføre færre betalende.

                • Lars Løren

                  Det du skriver er sentralt her. Vi har blitt så vant til vold at det hele tiden må dras lenger. Synes du det ikke ble være noen grense i det hele tatt?
                  Du skriver også at uten de gufne scenene ville du sovnet. Vil det si at det i dine øyne var disse scenene som gjorde filmen bra?

                • Michel Schrøder

                  Det var helheten som gjorde at filmen var gjennomsnittlig men jeg mener jo at volden passet inn i filmen. Jeg syns absolutt det ikke skal være noen grense for vold etc. Minst mulig sensur, men med aldersgrenser. Man veit at er det 15 års grense er det scener som ikke passer barn. Og så er det jo slik at det er ikke mange filmer som har 15 års aldersgrense lenger, rett og slett fordi man får et mindre publikum. De som ikke ønsker å se slike filmer trenger jo ikke betale kr 110 og møte opp. Det er nok av filmer som har 12 års grense og nedover.

                • Harald Valar

                  Det du skriver er feil. Filmer har ikke blitt mer voldelige med tiden, snarere tvert i mot. Det var vanligere at de store franchisene før var for voksne. Dødelig Våpen, Alien, Predator, Terminator, Rambo. 80-tallet hadde mange av disse. Det er mye mindre vanlig i dag.

                  Det grafiske er dessuten ikke avgjørende for hvordan volden oppleves. Har du noensinne sett Braindead? Der er en scene med en mann som går amok i en stor ankomsthall med en gressklipper. flere titalls mennesker (zombier) blir saget i filler. Men så sant man ikke har blodskrekk er det en scene som er mer komisk enn grusom.

                  I motsetning kan man se på den første chest-burster scenen i Alien. Den er horror. Scenen settes først med lang oppbygging med mystikk og stemning, før den roes ned til ett koselig og humørfyllt måltid. Måltidet får en brå slutt da en av besetningen (Kane?) får ett anfall, er i tydelig smerte og må holdes av sine venner/besetningsmedlemmer i det xenomorphen tygger/bryter seg ut av brystet hans. Ikke på langt nær like mye blod, eller gørr, men en MYE fælere scene.

                  Alvorsgrad vold/mengd blod/gørr er ikke avgjørende for opplevelsen av volden. Ergo er det ikke nødvendig å dra det lenger. Man må bare skape rette stemningen.

              • Michel Schrøder

                I en tid der mange store og dyre studioproduksjoner innretter seg mot en lavere aldersgrense for å tjene mest mulig penger, er det hyggelig å kunne konstatere at Ridley Scott definitivt ikke har brydd seg om dette

  • Bjarne

    Gleder meg…aaaaahhhhh!!! 😀

    • Ola Hansen

      Det er det mange som gjør ja!

      • Bjarne

        Husker når jeg så den første ALIEN. Jeg viste ikke hva jeg gikk til. Jeg var 17 år og blei skremt livskiten av! Det var en livsopplevelse jeg aldri glemmer. Jeg er mildt sagt hel-fan! 😀

        • Harald W Andersen

          Jeg var 22 på Alien i 79, og hadde dype kloremerker i armen etter min utkåredes klør. De røde stripene kom vanligvis på ryggen min etter aftenstemninger.

  • Orakelet

    «Her bindes handlingen sammen med den forrige filmen i serien, Prometheus». Den filmen har eg ikkje sett, men så vidt eg har forstått så var ikkje den ein del av «Alien»-serien. Men det kan vel kanskje diskuterast sidan den ser ut til å ha sitt utspring i eit slags «Alien»-prosjekt og har same regisør. Men den er nok ingen offesiell «Alien»-film.

    «In 2008, Ridley Scott and Sigourney Weaver announced they were planning to make a film focusing on Ellen Ripley with no appearance of the aliens. The project never materialized and eventually evolved into Scott’s Prometheus (2012). IMDB

    • Foumarr

      Prometheus er en del av Alien-universet, om ikke samme serie.

    • axreason

      jo. prometheus er prequel-en til alien, så å si.

    • Nocturne83

      Kronologien er noe slik:

      – Prometheus
      – Alien Covenant
      – Untitled alien project (2019)
      – Alien (1979)
      osv.

    • Harald W Andersen

      De som henger sammen med denne er der du ser psykopat-maskinen David er med som hovedperson.

  • Harald W Andersen

    Den første Alien er/var stor filmkunst. Det samme er Prometeus.

  • oudeis

    Jeg synes temmelig mange av de amerikanske skuespillerne ser ut som skuespillere som jobber som kelnere for å få en jobb som skuespillere, jeg tviler sterkt på at romfarere kommer til å se sånn ut egentlig, og, hvorfor går alle i fremtiden med singlet?

  • Gman

    Savner videoanmeldelsene. Hva skjedde med de?

  • meesee

    Ja… da var den sett. Kan vel si at jeg ikke er enig med mr. Vestmo.

    • Marius Waage

      Var ikke all verden?

      • meesee

        Bingo 🙂

        • Marius Waage

          Så den selv i kveld. Enig med deg gitt. Dette var heller stusselig.

    • Fasya Famila

      Sett av siste film
      ==> Lost City of Z
      ==> skjebnen til FURIOUS 8
      Og mange flere.
      La oss ta deg tid til å se filmen på dette nettstedet
      behage kopier og lim linken min ==> ANAYFLIX. US

  • Jarle Abelhaug Eek

    Det er tre prikker for mye på terningkastet ditt. Begredelig og ufattelig kjedelig. Pinlige og pretensiøse dialoger. Filmen kunne lett vært kuttet med 1,5 timer.
    Forresten har Volvoen min mer avanserte funksjoner enn romskipet de kløner rundt i.

    • Harald W Andersen

      Avansert Volvo 240? haha

  • Michel Schrøder

    Midt på treet. Så den nå i kveld. Enig at romskipene og utstyret var klønete. Jeg hadde forventet mer av filmen…..

  • LarZen

    Huff å skuffende…. Terning 5? Horror? Har vi sett samme film Birger Vestmo?

    Action film for tenåringer. Dette er ingen grøsser. Det er skumlere og mer spennende å se på Eurovisjon.

  • Morten Knutsen

    Jeg så denne i går kveld på Fram kino i Bodø. Jeg hadde gledet meg i mange måneder til denne, men gikk ut av kinoen med blandede følelser for å si det mildt. Cinematografien er fantastisk som forventet, og det er en film som er best å se på kinolerret utvilsomt.
    Dessverre syns jeg filmen svarer på for få spørsmål, og en del valg som tas av mannskapet er helt urealistisk og idiotisk. Jeg syns det hele blir for dumt ved mange tilfeller i filmen. Michael Fassbender er uten tvil filmens høydepunkt med knallsterkt skuespill i sine to roller. Likevel blir det hele for forutsigbart og teit til tider. Jeg håper oppfølgeren blir bedre og gir en god avslutning på serien.

    • oudeis

      Hva mener du med Cinematografi? Jeg googlet, mener du det er fint filmet? Bortsett fra filmer med håndholdte kameraer og filmer hvor kameramann konsekvent filmer i feil retning så synes jeg, (rent generelt) at filmingen ofte er det beste ved filmer, nå har ikke jeg sett den filmen her, men, jeg tar det for gitt at det er endeløse korridorer, monstre som spretter frem som troll av eske og amerikanske skuespillerne som skriker i skrekk og smerte, pluss mulig noen bilder av en rakettmotor ute i verdensrommet, er det filmingen av det som imponerer?

      • axreason

        cinematography eller kinematografi på norsk. det handler ikke bare om «filmingen», men kunsten bak hvordan historien fortelles gjennom filmingen. tenk interstellar, the shining, fight club, ben-hur, american beauty, inception, vertigo… litt vanskelig å forklare.

        • oudeis

          Ok, nerde-ord altså, mener ikke å fornærme altså men det aner meg at det er et sånt ord som gir innpass i enkelte miljøer, men uansett, takk for forsøket, jeg ser bare sånne filmer jeg finner i restekurven på samvirkelaget så jeg er ikke så kresen

    • Michel Schrøder

      Enig….

    • Nocturne83

      *****SPOILERS********

      Vel, det ble forklart, så vidt jeg forstod, med at sporene som infiserte de første i crewet hadde kortere inkubasjonstid enn facehuggersene (som legger egg). Dette så du også med at de første aliensene som ikke kom ut av brystet som chest-bursterne gjør. Ellers enig i at filmen var litt for lik Alien.

    • Harald W Andersen

      Androiden David hadde videreforedlet patogenet til å bli mere taktisk effektiv de 10 årene fra ankomsten.

  • Marius Waage

    Birger slår til igjen. Denne filmen var pinefullt gjennomsnittelig. Jeg anbefaler folk å la være å bruke pengene sine på denne filmen.

  • peterpane

    Klarer ikke å forstå all den negative kritikken i dette kommentarfeltet, så filmen på fredag og nøt hvert minutt av den. Det er enkelte ting som skurrer mtp inkubasjonstid til xeno ol, men filmen i seg selv syntes jeg var vel verdig birgers anmeldelse. Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som forventes hvis denne ikke holder mål ?

    • LarZen

      Det er jo bare å se dem 3 første filmene for å se hva som ikke holder mål?

      Det er jo gått ifra grøsser til action film. Mest trolig for å igjen som med så mange andre filmer får flere solgte billetter.

    • meesee

      Det viktigste var at den ikke skremte eller utfordret. Det var umulig å ikke forutse hvor «sjokk»-punktene skulle være, og bruk av blod og gørr for skremmende effekt… ehh… neeei. Det fungerer ikke.
      Men for min del var det all den manglende logikken og de billige triksene som ødela mest. Kan bidra med noen punkter, men vil ikke spoile filmen for andre.

    • watching for movie full-HD———>> LAMOVIE21.NET

    • Lars Petter G. Bøe

      Ingen suspense, den bar mer preg av å være en actionfilm, og gjør også det ganske dårlig. Tempoen i filmen var helt grusom. Dette filosofiske elementet funker ikke i disse filmene, filmer er helt i identitetskrise. Aliens kan utvikles fra en spore? Burde ikke alle dø ganske momentant idet de ankom planeten isåfall, hvis denne patogenet er så intelligent og utvikler seg? Ingen av karakterene har logiske reaksjoner på at de blir slaktet som dyr, de er litt stressa noen sekunder når deres nærmeste blir kjøttdeig, etterpå virker de likeglade. Den scenen med da den perfekte alien liksom fødes? «Nooooooooooooo.»

      De kunne hatt én/få alien(s), på ett skip. Og to timer med å lure på hvor faen den er hen, masse stressa folk og laget en psykologisk thriller. Hadde funket 1000 ganger bedre!

      • Marius Waage

        Helt korrekt. For å prøve å beskrive problemet med prometheus og covenant med få ord, så er det dette. Skapningen i Alien var mystisk, skremmende og livsfarlig, men selv om den var det, så er det lett å beundre den for hva den var, en utrolig velutviklet skapning, en overlever. En skapning uten naturlige fiender.

        Når Ridley så introduserer «black goo» i prometheus, så er det bare kaos som blir igjen. Ikke nok med at alien skapningen bare er en «random» mix av goo og diverse arter, all mystikken ble borte.

        Så er alt man trenger å gjøre å kaste inn tullinger i historien og helvete er løs. Man kan skrive hva som helst når man har laget dette utgangspunktet. Black goo kan gjøre millioner av ting. Derfor trenger ikke de som skriver historien bruke hjernen i hele tatt. Alt de prøver å gjøre er å få black goo til å infisere noe, og deretter prøve å time jumpscares. Det er alt de trenger å gjøre.

        og det er akkurat hva de har valgt å gjøre.

    • Harald W Andersen

      Enig. Det var som forventet – og underholdende. Bortsett fra at popkornet var dyrt og gammelt.

  • marisa marrine

    alien-covenant FULL MOVIE —– ALLMOVIESIMDB2017.BLOGSPOT.COM

  • Harald W Andersen

    Jeg var og så Prometeus i Vika, Oslo. En fin opplevelse, bortsett fra at de som solgte popkorn der hadde brukt gammelt popkorn samlet inn fra søppelet og solgt om igjen. Begeret mitt var halvfullt av gammelt, fett, salt og typisk bunnrask som var både harskt og klissete- med nytt og sprøtt på toppen. Jeg ble rasende da jeg forsto at de brukte det som folk satte igjen av popkorn om igjen, bare fylte på en halvdel med nytt på toppen. Jeg klaget muntlig, med bevissikring og skriftlig klage. Alle blånektet og nektet å se på bevis. Siste gang jeg kjøper noe slikt på kino. Og aldri mer kino i Vika.

    Å bruke om igjen det av mat kunder etterlater er lavmål, en stor helserisiko og frekt.

    • Nerd in Norway

      Æsj, seriøst? Det der er jo direkte helsefarlig og en sak for media.

      Geir Olsen

      • Harald W Andersen

        Ja, men du kan sikkert «forstå» at det er fristende å gjøre når du mangler empati/moral og vil tjene/spare penger – når du ser at mange setter igjen krus halvfulle av popkorn. I USA tør ingen å gjøre sånn mot kunder. På Lillestrøm var det en lignende sak med ris som folk satte igjen på en kinarestaurant, og en kveld fikk en takeaway-kunde en snusklyse i risen.. Med ris og pasta er slikt «gjenbruk» direkte livsfarlig pga en bestemt bakteriespore. Alt sånt gjenbruk er forbudt i forskriftene. Enkelte er også tatt for å gjenbruke engangsbestikk og engangskrus.

        Ref
        Lotte P. Stenfors Arnesen, Annette Fagerlund and Per Einar Granum (2008) From soil to gut: Bacillus cereus and its food poisoning toxins. FEMS Microbiology Reviews 32, 579-606.

      • Harald W Andersen

        Det er eksempler på at moralen i samfunnet råtner. Forbrukerombudet drukner i klager på alt fra ubrukelige fyrstikker til huskjøpere som er rundlurt av profesjonelle.

    • Erland Nettum

      Hva var beviset ditt? Jeg tror nemlig heller ikke på deg.

      • Harald W Andersen

        Beviset var hva jeg faktisk fikk i kruset, viste fram og tok med meg.
        Om noen ikke tror det, eller avviser, forandrer ikke fakta.
        Spørsmålet er hva jeg skal utsette meg for på vegne av andre kunder.
        Jeg valgte å gi opp, og bare ignorere stedet i framtida.

      • Harald W Andersen

        P3 vil ikke legge ut svaret mitt til deg. Sensur.

        • Lars Petter G. Bøe

          Bullshit xP

          • Harald W Andersen

            Svaret står på «Pending».

      • Tormod Amo Smeby

        … du er så skeptisk du Erland… hahaha! 😉

        • Harald W Andersen

          Det er bare retorikk. Noen er ikke her for å har det hyggelig.
          Jeg etterlyser saklig debatt, ikke personangrep.

        • Erland Nettum

          Jepp. Ting skal underbygges. Skulle nesten tro du kjente meg.

          • Harald W Andersen

            Tingene er nå underbygget siden innlegget på «Pending» er lagt ut.
            5 år etterpå er det kun observasjonen som finnes. Jeg trenger ingen bevis for hva som skjedde. Ferskvare som var dårlig da det ble servert er enda dårligere når det senere skal framvises. Men nå er jeg ferdig med saken.

    • Jan

      Su får klage til mattilsynet. Men jeg tror heller ikke på det med å bruke popcorn om igjen.

      • Harald W Andersen

        Jeg var nå på SF-Kino på Lillestrøm og fikk viskelær-popkorn og viskelær-bacon substitutt som ikke var stekt i dag fredag, men har ligget over fra går. Kastet alt og klaget ikke. Siste gangen det også. Heretter blir det fra MENY rundt hjørnet i stedet og se hva de kan by på.

        • oudeis

          Hvorfor kan du ikke kjøpe en pose ‘M’ som alle andre?

  • H1S

    Forutsigbart dessverre.
    Et signal mottas. Noen lander på en ukjent planet, ting skjer, redningsaksjon, «unknown lifeform discovered» Alt ved det gamle, men dessverre ingenting som ligner på den første filmen det psykologiske var i sentrum og hvor monsteret beveget seg uhyggelig langsomt og bare viste seg nok til å skremme vannet av alle.
    Dette var tynne greier. Men jeg kommer nok til å se den neste Alienfilmen også.

  • magnarStoroy

    Bør ikkje endre for mykje på filmseriar. Dei bør lagast for fansen, slik at deira forventingar vert innfridde. Viss fansen kan kjenne seg igjen i denne filmatiseringa av Alien, så er den godt laga. Håper James Bond går tilbake til slik som det var med Pierce Brosnan og Roger Moore når Daniel Craig ein gong sluttar.

  • Mads Nordtvedt

    Øh… har vi sett samme film, Vestmo?
    Visuelt imponerende, men syltynn overtydelig story. Ikke i nærheten av å være skummel.
    Den yter ikke sagaen rettferdighet. Jeg gir en treer på terningen.

    • Harald Valar

      Generøst. Jeg lander på en 2er. Det visuelle er ene og alene med på heve den fra en ener. Jeg elsker alien.

  • Carl-Fritjof Bergan

    Begynner å bli en smule lei av Alien-filmene. Jeg har sett det før. Dersom dette skal være god film rent historiemessig, så måtte han funnet på noe litt nytt. Det er ikke spesielt underholdende å se xenomorphs sprette ut av alle kroppens flater lenger. Hva med the engineers, som ble introdusert i prometheus? Det kunne jo vært en interessant historie og mytologi å spinne videre på om det ble gjort med litt stil:)

  • Luis Corral Lacy

    Jeg for min del skal spare meg selv for denne filmen, jeg har inntrykk at det blir kjempe dårlig. Scott har en fin rykte på seg bl.a. pga. Alien og ikke minst Blade Runner, men har begynt å lage middelmodig filmer som er basert på gammel stoff, dessverre er dette det vanskeligste vei til bra film. Og en så stor produksjon som dette kan bli en stor kalkun. Da er det faktisk bedre å se igjen de forrige nevnte filmer på Bluray.

  • Tom Helge Hennum

    Det er bedre og se film anmeldelser på youtube isteden for NRK.
    Dette er jo bare reklame for filmen, til og med «kritikken» er skredder sydd for å få fansen tilbake i kino salen: «Det eneste problemet er at filmen er for lik den beste i serien..»

    Husker fremdeles hvordan filmpolitets radio anmeldelse skrøt hemningsløst av alien 4, en film som var så forferdelig dårlig at den aldri fikk noen oppfølger selv om den la opp til det.

  • Tigergut

    Jeg skal se denne filmen, uavhengig av kritikker. Hart sett dem alle og Alien var og er favoritten.
    Hadde ønsket å se denne lenge «back in old days». Begynte Tromsø Maritime og denne filmen var på video. En eldre slektning av meg gikk der på «styrmannsskolen», hadde reist ute og spart opp midler. Han hadde leid tv og videospiller, så her var muligheten til å få sett filmer jeg ønsket. En helg leide jeg filmen og han skaffet god mat og drikke. Vi storkoste oss…trodde jeg.
    PÅ mandag på skolen kom han rett bort til meg og sa at «slike filmer måtte jeg ALDRI leie mer, ellers fikk jeg ikke komme til han å se film… Han hadde hatt skikkelig mareritt natta etterpå. Fortalte også at han ikke torde gå ut på brovingen atter at de hadde vist Haisommer 1 om bord der på kinokveld.. Han likte nok ikke skrekkfilmer… Jeg har hatt mye moro når jeg minner han på det når vi en sjelden gang møtes.

  • Lars Ihle

    Så den forrige helg. Terningkast 4 . T

  • Tradisjoner

    Hvis man sammenlikner med Star Wars universet, så er Covenant dessverre Alien universets Attack of the Clones verken mer eller mindre. Scott glimter til med noen vellykkede kopier av ikoniske scener fra de to første filmene, men som trofast fan av dem blir man allikevel ikke imponert når helheten i Covenant dessverre er ujevn. Der den opprinnelige Alien førte seg som en dødelig balettdanser, hopper dagens utysker rundt som gresshopper på speed. Hvordan har Scott tenkt å forklare denne overgangen i neste film? Og der Nostromo føltes som en endeløs labyrint av mørke, dryppende kjellere, føles Covenant-skipet som en ganske oversiktlig ungdomsskole med fellesdusj i kjelleren. Terningkast drei.

  • Marius Waage

    Ehm nei. Ridley Scott besøkte James Cameron på settet av Avatar. Der kom de inn i en samtale hvor James Cameron spurte hvorfor Ridley hadde sluttet å lage Sci-fi, en sjanger han tidlig etablerte seg som svært god i. Det er denne samtalen som fikk Ridley til å begynne med Prometheus.

  • ebey follan

    alien-covenant —- ALLMOVIESIMDB2017.BLOGSPOT.COM

  • Mattis Finstad Hansen

    Dette var saker! Alien: Covenant gir deg akkurat det du vil ha, både action, skrekk og en veldig solid fortsettelse fra Prometheus. Måten Covenant og Prometheus flettes sammen, gjøres på en god måte, med solide skuespillerprestasjoner, særlig fra Michael Fassbender som David / Walter. Danny McBride overrasker positivt og det var morsomt å se han i en seriøs rolle for en gangs skyld.

    Ridley Scott gjør veldig mye riktig igjen og det er godt å se både kjente og kjære filmgrep fra tidligere filmer, sammen med nye og friske grep. Nydelige bilder og mektige landskap danner en spektakulær ramme og det åpne og mektige blandes med den klaustrofobiske følelsen romskipene i Ridley Scotts filmer som regel har.

    Noen små svakheter her og der, men ingenting som ødelegger for filmen på noen måte. Det var morsomt å se xenomorphs igjen, både de perfekte vi er vant med og de mer utradisjonelle. Jeg er veldig stor fan av Alien-franchisen og dette var et veldig bra kapittel videre og jeg ser frem til eventuelle nye kapitler.

    • peterpane

      Bra det finnes flere som klarer å nyte covenant. Jeg pluss de 5 andre jeg dro på kino med nøt hvert eneste minutt. Virker som om det er veldig mange som gjerne skulle sett alien 1 remake i stedet for en ny film.

  • Eric Bakke

    Nordmann spurte Ridley Scott om hvorfor han ikke lager mer science fiction filmer….

  • Harald Valar

    Dette er en film som høres, og ikke minst ser smart ut, men det er bedrag. Filmen er elendig, stort sett pga elendig arbeid fra forfatterne. Som science fiction film er dette terningkast 3. Som Alien-film er det terningkast 2.

    HVORFOR BRUKER IKKE FORSKERE HJELM I UKJENT BIOLOGISK MILJØ?!

    Filmen er idiotisk og full av dårlige, ulogiske og irriterende valg fra alle deltakere. Ridley Scott begynner å bli senil, det virker ikke som om han husker handlingen fra Prometheus engang.

    Gi tømmene til Neil Bloomkamp i steden. Og styr unna denne mølja.

    • Thomas Holm

      Steike enig!!

    • Major Minority

      HVORFOR BRUKER IKKE FORSKERE HJELM I UKJENT BIOLOGISK MILJØ?!

      Det er fremtiden, vi kan være gjort genetisk imune, kan hende de har analysert atmosfæren for lengst (vi bestemmer jo atmosfæren på planteter mange lysår unna i dag), kan hende originalhistorien, og til og med filmingen, tok dette med men det ble klippet bort, dette er sci-fi, det er eventyr hvor premisset er at ting kan gjøres annerledes, fanatastiske ting er mundant pga en tenkt utvikling. Det er hele poenget med sci-fi, å kunne fortelle en historie du ikke kan putte inn i dagens verden!

      Jeg mener, hvor mange filmer har du ikke sett med lyd i rommet? Eller at du SER laser bevege seg fra A til B i steden for bare å umiddelbart være der?

      For ikke snakke om å reise med lysets hastighet? Reiser du noen timer i lysets hastighet har det gått mangfoldige år i resten av universet, (du veit, Einstein og relitivitetsteorigreiene..).

      Skal man plukke detaljert på sci-fi, eller Lord of the Rings for den saks skyld, sliter man med å nyte alt annet en faglitteratur. 🙂

      Det ER en eventyrfilm

      • Harald Valar

        Jeg skjønner hva du mener, men du tar simpelthen feil.

        Atmosfære er ikke det samme som bakterier. Man kan fint puste inn bakterier av svartedauden uten å kveles, men det har andre, kjedelige konsekvenser. Dersom de hadde teknologi til å analysere både bakterier/virus/atmosfære på en gang hadde de jo uansett plukket opp sporene som de ble smittet av.

        Det er IKKE seerens oppgave å unnskylde å finne på grunner til hvorfor en spesifikk filmverden fungerer. Det er filmskaperens oppgave å etablere ett univers og regler i det som fungerer konsekvent som seeren kan stole på.

        Det er også forskjell på lyd i verdensrommet, og ting som å gå uten hjelm. Lyden eksisterer for seeren, ikke for personene i filmen. Det får ingen praktisk betydning for de figurene som eksisterer i filmen at vi får en lydeffekt. Hard science fiction har også for vane å vise scener i rommet, stort sett uten lyd.

        Alien Covenant er en dum film, med dumme folk som tar dumme valg. At romvesen eller romreiser er «urealistisk» har INGENTING med det å gjøre.

    • trieste

      Kalkunen Bloomkamp? Nei.

  • Harald Valar

    Fra best til dårligst: Alien – > Aliens – > Alien 3 – > Alien: Resurrection -> ………………………………….Prometheus —————- Det var alt. Jeg nekter å godta Covenant som en del av universet.

    • Hehe, bra innspill. Så du videoen vår? Vi har en haug med videoer om film og Tv. Ta en titt å se om du liker noe. Kult å fått høre din mening.

  • bekki

    jeg synes rett og slett den ikke var spennende men forutsigbar….lettere skuffet.
    Håper ikke Blade Runner skuffer når den kommer….

  • Tony Chapek

    Anmeldelse: Alien Anthology er ekstremt elegant på Blu-ray at — IMAXMOVIES21.BLOGSPOT.COM

  • Terje Sandberg

    Så den i går med 4dx på Ringen. En ganske svak Alien film. Et lite hakk bedre enn Promeheus, men langt unna stemningen i de første Alien filmene (de 3 første er gode). Covenant er ikke spennende. Vi får ikke Alien figuren så tett innpå oss som vi gjør i de første filmene. I Covenant er det roboten David som er den skumleste. Alien er forvandlet til et «husdyr». Covenant er preget av svak historiefortelling og mange logiske brister (som er nevnt andre steder i dette forum). 4dx systemet støtter forøvrig bare delvis handlingen og bidro således heller ikke til å gjøre filmen til en minneverdig opplevelse. Det virket mer som om man har hatt 4dx systemet i tankene når man laget filmen og skrevet inn noen scener der det kunne «riste litt». Jeg hadde gledet meg veldig til denne filmen, særlig fordi det ble sagt at Alien fans skulle komme til å like den og at den fikk en 5’er på terningen, en bedømmelse som i dag virker helt uforståelig.

  • Andreas Lillebø

    Begynner å bli et temmelig utvannet frenchise. Bygge kommende filmer på hendelser som skal forklare ‘fenomenet’ xenomorph – er et totalt bomskudd i mine øyne.
    Nå har jeg ikke sett filmen enda, men kjenner laber interesse grunnet forgjengeren – Som var et ballespark av en skuffelse. Godt at Ridley Scott selv erkjente at det var et makkverk.
    Mulig noen likte at det ble mer utforsket hvem/hva/hvor. Men jeg foretrakk space jockey’en som en mystisk stage prop.

    De kunne like godt laget to filmer av Batman vs Alien serien. Frank Miller, noir style. Tror faktisk det hadde blitt 10 ganger bedre..

  • Tor Lindberg

    Å gi denne filmen terningkast 5 er helt ufattelig! Første problem er et persongalleri som man ikke bryr seg om. Det er egentlig ett fett om de dør eller ikke (og de fleste gjør jo det). Traileren med navnet «The Last Supper» er heller ikke med. Den hadde bidratt til at man ble litt bedre kjent med besetningen og f.eks. hvem som var sammen med hvem. Og så må det jo bare nevnes at de som lander for å utforske planeten må være utrolig dumme. Ingen bruker hjelm eller beskyttende klær selv om de ikke har noen anelse om hvorvidt det kan være skadelig sporer eller bakterier i lufta. På bakgrunn av dette fortjener de egentlig å dø. De har ikke noe der å gjøre. Og så har vi en fem minutter lang sekvens der to androider spiller blokkfløyte. Det blir så dumt, pinlig og mislykket erotisk at det er helt flaut! Det eneste positive ved denne filmen er at den gir svar på noen av spørsmålene vi satt igjen med etter at forløperen Prometheus var slutt. Resten er et sammensurium av dårlig manus, uinteressante karakterer og halvhjertet filosofi. Ikke en eneste gang er den skremmende, intens, nervepirrende eller atmosfærisk. For min del er denne sett og glemt. Lag heller en film basert på spillet Alien Isolation. Det er en historie som passer godt inn mellom Alen og Aliens.

  • Major Minority

    Nerdeinfo:
    -Katherine Waterston holder en Steyr AUG (brukes bl.a. av Østerike og Australia).
    – Bildet er speilvendt (reimfestet er på venstre side av kolben i virkeligheten).

    Gleder meg til å se flimen, film er best på hjemmekino! 🙂

  • bismillah

    ALIEN COVENANT — JEMY.BIGMOVIES10.COM

  • Dakota Fanning

    Loved it! alien movie — USMOVIES2017.BLOGSPOT.COM

  • melymell

    ~~~~~~~~~ LIVE.USEEHD.US ~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Tor Schjølberg

    Bås…

  • Trodde ikke det gikk an å lage en verre Alienfilm enn Prometheus, men der tok jeg feil gitt. Terningkast 3.