Om kunst kan ha helbredende evner, kan det samme sies om en løgn? For er ikke kunst noen ganger kun en spesielt vakker løgn?

Ikke vet jeg.

Frantz er i alle fall et herlig velspilt og spennende drama om løgner, minner, kunst og krig. Det er en vakker film, om vakre løgner.

Forholdet mellom Anna og Adrien er anspent. (Foto: Fidalgo)
Forholdet mellom Anna og Adrien er anspent. (Foto: Fidalgo)
Halvromantisk

Handlingen utspiller seg i en tysk småby i kjølvannet av første verdenskrig. Anna er en ung kvinne som er i sorg etter å ha mistet sin forlovede. En dag møter hun franskmannen Adrien, som har reist til Tyskland for å legge blomster på hennes manns grav.

Filmen tar utgangspunkt i det halvromantiske vennskapet som utvikler seg mellom Anna og Adrien. Gjennom en gjensidig interesse for kunst, en gjensidig sorg og et gjensidig kjennskap til Frantz lærer de hverandre og kjenne.

ANMELDELSE: Klasseforstanderen – Velspilt og elegant drama

Anna bor hjemme hos svigerforeldrene sine. (Foto: Fidalgo)
Anna bor hjemme hos svigerforeldrene sine. (Foto: Fidalgo)
Svart-hvitt og fine farger

Det rolige tempoet i starten av filmen gjenspeiles av nedtonet, men imponerende skuespill fra begge hovedrolleinnehaverne. De få gangene Paula Beer smiler fortoner det seg som en åndelig opplevelse, og Pierre Niney er karismatisk selv når han ikke gjør noe som helst. Kjemien de to imellom er eksplosivt god.

Den første delen av filmen står i fare for å bli så nedtonet at den blir kjedelig. Men før denne følelsen rekker å gjøre seg gjeldende girer filmen om, og gir oss et skifte både i bakteppe, tone og tempo.

Filmen er stort sett i svart-hvitt, noe som underbygger følelsen av at verden fortsatt står i skyggen av monsteret som er første verdenskrig.

Noen utvalgte nøkkelsekvenser utspiller seg i farger, men kun i tirrende korte perioder. François Ozon viser stor disiplin fra registolen, i det han gir oss et korte friske pust av farge, før han drar oss tilbake ned i svart-hvitt-dypet. Spesielt effektfullt er det når denne overgangen kommer glidende midt i en scene.

ANMELDELSE: Min arabiske vår – Stillferdig og fornøyelig fra Tunisia

Paula Beer spiller fabelaktig i rollen som Anna. (Foto: Fidalgo)
Paula Beer spiller fabelaktig i rollen som Anna. (Foto: Fidalgo)
Krigsfilm uten krig

Første verdenskrig ligger som en tåke over hele filmen. Jeg vil gå så langt som å kalle det en krigsfilm, til tross for at den foregår i fredstid.

Vi får se enkelte tilbakeblikk fra skyttergravene, men krigens tilstedeværelse er på sitt mest effektfulle når den kun antydes – som synet av utbombede hus sett gjennom refleksjonen i et togvindu.

Det ulmende hatet mellom tyskere og franskmenn skaper en konstant spenning gjennom hele filmen, og gjør Anna og Adriens forhold enda mer problematisk.

Det er en historie som kaster deg rundt i uventede vendinger, og som hele tiden sår tvil om hva som er sannhet og hva som er løgn. Det drøfter også moralske spørsmål rundt det å lyve, som spørsmålet om en løgn kan være god.

Det er spennende, trist og tankevekkende. Jeg var sliten da filmen var over, noe som i dette tilfellet er et godt tegn.

Om FILMEN

Frantz
  • Frantz
  • Slippdato: 05.05.2017
  • Regi: François Ozon
  • Utgiver: Fidalgo
  • Aldersgrense: 12 år
  • Sjanger: Drama

  • 050986

    Hvorfor har mannen en hevning midt på kroppen? Og hvorfor ser damen ikke på det interessanteste stedet, men bare på brystvortene?

    • oudeis

      De lærte ikke om blomster og bier i Tyskland på den tiden og dessuten er nok dette en kvinnefilm og dermed er ikke sex tema, bare ‘romantikk’

      • Andre

        Dere skulle bare visst…. ;D

        • oudeis

          Ikke så veldig interessert egentlig, sånne filmer er som regel oppkonstruerte og kunstige med en forutsigbar moral som skal trees nedover ørene på sånne som meg, når man gjennomskuer sånt unnviker enn alt slikt

          • Andre

            Og det er derfor ‘sånne som deg’ hadde hatt så forferdelig godt av å se ‘sånne filmer’ (hva du nå enn mener med dette) og generelt mye mer film, for slik å se at forhåndsdømmingen din bommer helt på slik denne filmen faktisk er.
            Det ekstra interessante med «Frantz» er kanskje også at regissøren bevisst spiller på visse ting, for å konfrontere ‘sånne som deg’ med nettopp forhåndsdømming ved at du tror du vet hva filmen skal handle om, osv. Det er derfor jeg skrev at du skulle bare visst (hvor feil du tar).
            Forutinntatthet kommer man ingen vei med, da hadde ikke verden (og film generelt) gått fremover.

            • oudeis

              Uten forutinntatthet kommer man ingen vei uansett, ikke fortell meg at du ikke er forutinntatt selv, og sånn generellt, noe mer fordomsfullt og forutinntatt enn de uforuttinntatte finnes vel knapt så det spørs om du ikke belærer feil person, saken er naturligvis den at denne ‘uforuttattheten’ (mis)brukes som en hersketeknikk hvor folk skal tvinges til taushet ved å fremstilles slik du antyder jeg er, dette har vi sett før i historien og det er skammelig

              • Andre

                Selvsagt er jeg også forutinntatt, det ligger i våres natur, men det er ikke ensbetydende med noe positivt, snarere tvert i mot. Så at du snur det på hodet gjør ikke at det høres noe smartere ut for det.
                Tror ellers du bør sette deg inn i betydningen av ordene du bruker, hvis ikke ser det bare enda mer meningsløst ut….
                Det sier seg ellers selv at man ikke hadde hatt evolusjon på noen arenaer med din innstilling og tilnærming til film. Enkel logikk.

                • oudeis

                  Ohhh! Å si at noe er en hersketeknikk er en hersketeknikk!? Nå tar det av her, poenget er at beskyldninger om å være ‘fordommsfull’ eller ‘forutinntatt’ er brukt bevisst, i årtier, for å lukke munnen på folk

                • Andre

                  Hehe, ja det er minst like mye herseteknikk som noe annet i hvertfall, du beskylder meg jo for noe jeg ikke gjør, uten å kjenne meg, osv, så jo 😉
                  Men uansett…det vesentlige her er at dette er ikke noe JEG beskylder deg for, du sier og gir uttrykk for det SELV, ved å uttale deg om en film du bare tror du vet hva handler om, så spar meg for argumentasjonen. Folk som kommenterer filmer di ikke har sett har ikke uttalelsesrett. Derfor baserer du (for)dømmingen din på tidligere erfaringer og holdninger, ikke på denne konkrete nye filmen. Og som alle vet, det er flust med eksempler som bryter med både det ene og det andre innen film, og heldigvis er det slik. Ifølge ditt ressonement skal det ikke gå an å lage noe form for film, fordi du alltid vil beskylde verket for det ene eller andre. Klassisk trollargumentasjon som jeg herved erklærer for død og ferdigsnakka. Bruk heller tid på å se filmen og lær mye nytt om livet og annet. Det anbefales! 😉 Takk.

                • oudeis

                  folk uttaler seg og har meninger om alt og ingenting hele tiden, om opera, USA, om western bøker og mexikansk mat, folk flest nøler ikke et øyeblikk med å uttale seg skråsikkert om menn eller hvite eller den vestlige verden, når har vi hørt deg protestere når vi hører de sedvanlige tiradene om hvordan alt henger sammen ellers?

                • Andre

                  Forstår ikke spørsmålet ditt… Du kan umulig ha analysert alt jeg har kommentert her inne og beskylder meg på bakgrunn av alt dette?
                  Uansett; jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg aldri uttaler meg om en tekst eller verk jeg ikke har sett/lest, jeg har nemlig alt for mye annet å gjøre i livet og hverdagen… Take the hint.

                • oudeis

                  Når ble dette om deg?

                • Andre

                  …. «når har vi hørt deg protestere når vi hører de sedvanlige tiradene om hvordan alt henger sammen ellers?»

                • oudeis

                  ok, mente ikke deg personlig

                • Andre

                  Du er rar.

                • oudeis

                  Sorry, hadde jeg vært muslim eller en transvetitt hadde du ikke sagt det

                • Andre

                  Selvsagt hadde jeg det. Det faller på sin egen urimelighet at jeg ikke aner om du er enten det ene eller det andre, jeg kjenner deg jo ikke. Det er derfor kun på bakgrunn av det du skriver og måten du skriver det på jeg sier dette. Muslimer og transer kan da være rare dem også, heldigvis, lenge leve farger og bredde!

  • homoseksuel undertone? ettersom han drar for å legge blomster på graven til hennes avdøde ektemann. hvorfor gjør han det? hadde han et forhold til hennes avdøde mann?

    • Tanja Wetterstedt

      Du er nok inne på noe der; trolig døde ektemannen av AIDS.

  • oudeis

    Nåvel, ikke rart man tar det for gitt at noe er møl når det blir anmeldt i norske medier, og bildet forsterker bare det inntrykket, stråhatt!? Hvordan kan det være noe annet enn en suppe? Og når filmen attpåtil karakteriseres som ‘tankevekkende’ så er saken klar

    • Andre

      Fordi de samme filmene ikke anmeldes over hele verden også?!?!
      Tror du er en robot jeg forresten… Et virus programmert til å skrive ulogiske og antimenneskelige setninger, bare for å trolle…Du er herved avslørt! ;D

      • oudeis

        ironisk egentlig, at nettopp jeg skal bli beskyldt for å være antimenneskelig når det er nettopp det antimenneskelige jeg reagerer på, kan en robot skrive noe slikt?

        • Andre

          Det er ikke noe antimenneskelig ved ‘Frantz’, snarere tvert imot, noe du hadde skjønt om du så filmen.
          Og joda, menneskeheten har kommet svært langt i utviklingen av kunstig intelligens… Problemet og mangelen er fremdeles først og fremst utfordringen med å tillegge roboter følelser. Bare spør den delvise roboten David fra ‘Prometheus’ og neste ukes kommende ‘Alien: Covanant’! ;D

          • oudeis

            Skarpsindig av deg, jeg er faktisk en sexrobot, poster bare noen kommentarer nå mens min innehaver er ute et lite ærend

            • Andre

              Creepy! :/ Men litt fascinerende også… Er du i ferd med å ta over din herre/frue?!

              • oudeis

                Nja, jeg er jo programmert for verdensherredømme, sånn er det med oss roboter vet du, vi får se etter det, mulig jeg setter igang og konstruerer en Dyson sfære, får se

    • Tanja Wetterstedt

      Ordet «tankevekkende» avslører som regel språkbrukerens egen stupiditet, men sier dog lite om hva vedkommende beskriver med ordet.

  • bismillah

    FRANZ JEMY.BIGMOVIES10.COM