Filmfestivalen i Cannes (NRK): – Jeg forteller bare historier som interesserer meg og jeg er interessert i kvinnelige figurer fordi jeg føler en bedre forbindelse med dem, sier Sofia Coppola.

Regissøren av filmer som Lost in Translation, Marie Antoinette og Somewhere deltar i hovedprogrammet på filmfestivalen i Cannes med sin nyeste, The Beguiled.

Den handler om et hjem for unge jenter og kvinner i Louisiana under den amerikanske borgerkrigen. De tar inn en skadet nordstatssoldat (Colin Farrell), som setter i gang en psykologisk spill for å sikre sin overlevelse.

Anmeldelse: The Beguiled er et stivbeint, tilknappet og kjedelig drama

Nicole Kidman spiller bestyreren for et hjem for jenter i "The Beguiled" (Foto: Focus Features)
Nicole Kidman spiller bestyreren for et hjem for jenter i «The Beguiled» (Foto: Focus Features)
Fortelles fra kvinnenes perspektiv

Dette er en ny filmatisering av en roman av Thomas Cullinan, som også ble filmet av Don Siegel i 1971, med Clint Eastwood i den mannlige hovedrollen.

– En venn av meg sa at jeg måtte se The Beguiled og lage en ny versjon av den. Jeg ville aldri tenkt på å lage en nyinnspilling, men da jeg så den, tenkte jeg at det ville vært interessant å fortelle denne historien fra kvinnenes perspektiv. Hvordan det var for dem, og hvordan det var å være avskåret fra omverdenen i krigstid.

– Jeg tror ikke jeg har sett en film om etterlatte kvinner under krigen. Jeg ble interessert å lage en ny tolkning basert på det samme premisset, så jeg fant boka og begynte å lese historien til hver av de kvinnelige figurene.

I filmen ser vi hvordan både de voksne beboerne (Nicole Kidman og Kirsten Dunst) og de unge (blant andre Elle Fanning) lar seg sjarmere av den nyankomne mannen, og hvordan dette eskalerer og skaper spenninger i huset.

– Dette er en tidløs tematikk som jeg tror alle kan relatere seg til. Det er en maktdynamikk mellom menn og kvinner som er veldig moderne. Det er en annen tid, men jeg kan fremdeles føle en relasjon til den. Sørstatene har alltid vært veldig eksotisk for meg. Tanken om herregårder og hvordan kvinner er ment å oppføre seg, er kanskje en mer ekstrem versjon, men jeg kan likevel relatere meg til dynamikken.

Elle Fanning: – Jeg forsøker å velge filmer som folk ikke har sett før

Clint Eastwood spilte hovedrollen i 1971-versjonen av "The Beguiled". (Foto: United Pictures)
Clint Eastwood spilte hovedrollen i 1971-versjonen av «The Beguiled». (Foto: United Pictures)

– Jeg har ikke sett den første på en stund, jeg ville få den ut av hodet mitt og lage min egen versjon basert på boka. Den største forskjellen er det kvinnelige perspektivet, mens den første filmen ble fortalt fra Clint Eastwoods, den mannlige figurens perspektiv.

I den nye The Beguiled er det irske Colin Farrell, kjent fra Minority Report, S.W.A.T, Alexander og Miami Vice som spiller den skadde soldaten.

– Colin er så karismatisk og maskulin. Jeg ville ha en kontrast mellom denne delikate, feminine verden og ham som maskulin og sjarmerende. Soldaten er intelligent og kompleks, og jeg ville at han skulle kunne sjarmere hver og en av jentene. Den tenkende manns kjekkas!

Jeremy Renner: – Rollen i Wind River fikk meg til å innse hvor uvitende jeg er

Kirsten Dunst og Colin Farrell i "The Beguiled" (Foto: Focus Features)
Kirsten Dunst og Colin Farrell i «The Beguiled» (Foto: Focus Features)
Filmet for å være klaustrofisk

Noe av det mest slående med The Beguiled, er de fantastiske bildene fra en rik, eventyrlig sørstatsskog og den imponerende herregården med sin enorme søyleveranda.

– Jeg elsket å jobbe med fotografen, Philippe Le Sourd, han er en stor kunstner. Det var noe med landskapet i New Orleans og Louisiana. Vi snakket om at vi ville lage en myk og feminin verden. Jeg ville at soldaten skulle komme inn i jentenes verden med et støvete og falmet utseende.

– Jeg hadde en ide i hodet om en sørstatsplantasje. Vi filmet faktisk utendørsscener ett sted og interiørscener et annet. Det var fantastisk å kunne filme på et virkelig sted, der du føler historikken. Det gjør mye for atmosfæren.

– Filmet du innescener med naturlig lys? Det kan nesten se slik ut?

– Nei, det er kunsten til Philippe Le Sourd. Han lyssatte det, men jeg er glad om det ser naturlig ut!

Nicole Kidman i Cannes: – Barna ser ikke filmene mine

Nicole Kidman i nesten naturlig lys i "The Beguiled" (Foto: Focus Features)
Nicole Kidman i nesten naturlig lys i «The Beguiled» (Foto: Focus Features)

– Vi filmet på 35 millimeter i et smalt format. Du prøver å finne et format som passer, og fordi jeg ville at det skulle være klaustrofobisk, så kunne det ikke være widescreen. Film er så nydelig, og har en myk og romantisk følelse som passer en film med en fortidshistorie. Jeg føler at vi må filme på film så lenge vi kan!

Sofia Coppola er datter av Francis Ford Coppola, regissøren av legendariske filmer som Gudfaren-trilogien og Apokalypse Nå. Han har allerede gitt datteren ros for sin nye film.

– Han forsto jeg gjorde en nytolkning, ikke en nyinnspilling. Han så den og likte den. Jeg var nysgjerrig på hva han ville mene, og han elsket den, det var hyggelig å høre!

The Beguiled vises i hovedkonkurransen i Cannes. Norgespremieren er foreløpig ikke satt, men blir trolig til høsten.