Kresne filmjournalister i Cannes luktet en skandale fredag morgen, da pressevisningen av Netflix-filmen Okja måtte stanses etter 8 minutter på grunn av tekniske problemer.

Da hadde store deler av publikum i enorme Grand Théàtre Lumiére allerede buet, hoiet og klappet siden begynnelsen, noe andre i salen trodde var en kulturell protest på grunn av kontroversen rundt inklusjonen av to Netflix-filmer i hovedprogrammet (Den andre er The Meyerowitz Stories av Noah Baumbach).

Den amerikanske strømmegiganten vil nemlig ikke la sine filmer vises på kino, noe mange entusiaster og fransk kinobransje stiller seg kritiske til. Derfor trodde mange at buingen var såkalt «heckling».

LES: Russisk suksess i Cannes

Festivitas på rød løper på den 70. filmfestivalen i Cannes. (Foto: REUTERS/Regis Duvignau)
Festivitas på rød løper på den 70. filmfestivalen i Cannes. (Foto: REUTERS/Regis Duvignau)
Hoder ble kuttet

Den egentlig årsaken var imidlertid en helt annen, nemlig at filmen ble vist i feil format. Alle hoder ble kuttet på toppen på grunn av en maskeringsfeil på lerretet, og den øverste delen av bildet ble projisert i taket.

Slike tekniske tabber er svært uvanlig på filmfestivalen i Cannes, der alle visninger blir nøye testkjørt natten før, med teknisk utstyr og personell som skal være førsteklasses.

Likevel gikk det feil med Okja, som riktignok ble startet i riktig format til slutt, men da hadde det allerede gått 20 minutter siden oppsatt tid, noe som kaster en skygge over både filmens avgjørende pressevisning, og dens rykte i Cannes.

Det høres kanskje ikke ut som en stor affære, men i et prestisjefylt miljø som dette, skal det ikke mye til for at en film kommer på defensiven. Man må bare håpe for Okjas del at den lukkede juryvisningen, med jurysjef Pedro Almodovar i det beste setet, avvikles uten teknisk trøbbel.

LES: Marion Cotillard: – Jeg har en liste over de jeg ikke liker

Den sør-koreanske regissøren Bong Joon-Ho på en pressekonferanse i Seoul 16. mai 2017. (Foto: AFP PHOTO / ED JONES)
Den sør-koreanske regissøren Bong Joon-Ho på en pressekonferanse i Seoul 16. mai 2017.
(Foto: AFP PHOTO / ED JONES)
Tar kontroversen med ro

Dette er en svært uheldig hendelse for Netflix, som trenger all godviljen de kan få på Rivieraen. Selskapet har måttet tåle mye kjeft for sin avgjørelse om å ikke vise sine to Cannes-filmer på kino.

Protestene har gjort at festivalen har laget en ny regel som sier at alle filmer i Cannes-programmet fra og med 2018 må ha en planlagt fransk kinopremiere for å kunne være med, noe som også vil gjelde Netflix-filmer. Da får man bare vente å se hvor viktig strømmetjenesten synes det er å ha sine filmer med i Cannes.

Regissør Bong Joon Ho (Snowpiercer) tar kontroversen med stor ro.

– Alle filmer blir til slutt arkivert på DVD, Blu-ray og andre digitale medier etter en periode med kinovisninger. Siden det er alle filmers livssyklus, tror jeg ikke en film finansiert av Netflix spiller en stor rolle for meg som filmskaper, sier han til Variety.

Okja handler om en koreansk jente som reiser alene til Amerika for å redde sitt store kjæledyr fra klørne til et stort multinasjonalt selskap. Tilda Swinton og Jake Gyllenhaal spiller to av rollene i filmen. Om Okja kommer seg over Cannes-kneika, får vi svar på senere i dag, når anmeldelsene begynner å komme inn.

  • Teo

    «…alle filmer i Cannes-programmet fra og med 2018 må ha en planlagt fransk kinopremiere for å kunne være med» – lurer på om dette gjelder kortfilmer av ulikeslag også?