En film som heter It Comes At Night høres kanskje ut som en billig grøsser fra 1950-tallet. Det dreier seg heldigvis om en tett, liten thriller av nyere dato, med en stadig tiltagende følelse av paranoia som smitter over på publikum.

Filmens historie har kanskje et litt smalere fokus enn man kunne forvente i situasjonen som figurene befinner seg i, men dette er både spennende og klaustrofobisk, mens godt skuespill sørger for å gjøre det klinkende klart hva som står på spill.

Anmeldelse: Fra balkongen er lekende og eksperimentell om livet

En familie på tre, Paul (Joel Edgerton), Sarah (Carmen Ejogo) og deres 17 år gamle sønn Travis (Kelvin Harrison Jr.), har barrikadert seg i et hus i skogen, langt fra folk. Åpningen antyder at en viruslignende trussel dreper mennesker som blir smittet.

Så kommer det en ny familie på flukt til huset, nemlig Will (Christopher Abbott), Kim (Riley Keogh) og deres lille sønn Andrew (Griffin Robert Faulkner). Deres tilstedeværelse letter på stemningen i begynnelsen, men så begynner tegn til mistro og mistenksomhet å melde seg.

En vanskelig start for Paul (Joel Edgerton) og Will (Christopher Abbott) i "It Comes At Night". (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
En vanskelig start for Paul (Joel Edgerton) og Will (Christopher Abbott) i «It Comes At Night». (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Paranoia og usikkerhet

Skuespillet i It Comes At Night er svært solid, med Joel Edgerton som et kraftsenter. Når vi sent i filmen får vite hvilket yrke han hadde før alt brøt sammen, forstår man hvilken forandring figuren må ha gjennomgått. Alle de andre i det lille persongalleriet understøtter paranoiaen og usikkerheten som melder seg i et samfunn i full oppløsning.

Små tegn og kommentarer er nok til å vekke Pauls beskyttelsesinstinkt. Det er åpenbart at hans egen families sikkerhet har førsteprioritet, mens Will har samme innstilling om sin. Karene inntar jegerrollen, mens kvinnene er omsorgspersoner.

Man kan godt tenke seg dette som et sannsynlig scenario i en ekstrem situasjon der liv står på spill. Travis er på mange måter en passiv iakttager, og vi får flere hint om hva dette gjør med et ungt sinn.

Anmeldelse: Grusomme meg 3 byr på småslem humor i familievennlig innpakning

It Comes At Night bare antyder hva smittefaren egentlig består i. Figurene virker nesten merkelig lite opptatt av å diskutere dette. Paul spør på et tidspunkt Will om han vet hva som foregår der ute, men får bare et kort svar om at folk i byen ble syke.

Kanskje er det naturlig at man får et smalt fokus i en slik situasjon, men de virker lite interessert i å finne ut hva som egentlig skjer rundt dem. Dette oppleves som en mangel i historien som manusforfatter og regissør Trey Edward Shults (Krisha) med fordel kunne ha adressert i større grad.

Familiene er samlet til bords i "It Comes At Night". (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Familiene er samlet til bords i «It Comes At Night». (Foto: Norsk Filmdistribusjon)
Sjokkerende klimaks

Filmen er godt fotografert, der mørk skog opplyst av søkende lommelykter fremstår som en truende representant for det skumle som lurer der ute. Drew Daniels sitt effektive foto formidler også den klaustrofobiske stemningen i huset på en overbevisende måte, med dyktig bruk av små rom, trange ganger og bratte trapper.

Filmen har et annet interessant formgrep, der widescreen-bildet innsnevres i topp og bunn i noen mareritt-sekvenser, og enda mer mot slutten, når også virkeligheten har blitt et mareritt. Her har leken med bildeformatet en reell funksjon, i motsetning til den siste Transformers-filmen, der det virker helt tilfeldig.

Anmeldelse: Whitney: Can I Be Me er en sørgelig og severdig dokumentarfilm

It Comes At Night beveger seg ubønnhørlig mot et klimaks som kanskje er ventet, men like fullt sjokkerende når det inntreffer. Da har man rukket å bry seg nok om figurene til at deres skjebner gjør inntrykk.

Denne filmen føyer seg inn i rekken av gode, moderne grøssere som for eksempel It Follows, Get Out og The Babadook. Dette er altså en skremmende thriller som engasjerer emosjonelt, selv om noen sentrale spørsmål forblir ubesvarte.

Om FILMEN

It Comes At Night
  • It Comes At Night
  • Slippdato: 30.06.2017
  • Regi: Trey Edward Shults
  • Utgiver: Norsk Filmdistribusjon
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Drama, Skrekk

  • Daniel Jaros Knudsen

    Så den nå. Som skrekkfilm er det terningkast 1 Den er ikke skummel.
    Som psykologisk drama, terningkast 4 pga estetikk og godt skuespill.
    Generelt litt kjedelig. Styr unna

    • Mattis Finstad Hansen

      Ca. helt uenig. Skummel var den ikke i så måte, men jeg likte den veldig godt for alt det andre den hadde å vise til.

      • Daniel Jaros Knudsen

        Du må gjerne være uenig Mattis. Det er alltid en som er det. Men de fleste i min kinosal, ytret høylytt missnøye med filmen. Det forteller meg at min vurdering er mer enn generøs.

        • Esp3n

          At publikum høylytt ytret misnøye med en film i en kinosal forteller en del om publikumets tilnærming – jeg skjønner godt at en slik film ikke nådde helt frem til dem.

          • Daniel Jaros Knudsen

            Hei Espen.
            Jeg tipper det var fordi filmen var markert som skrekkfilm. Som jeg skrev var det en ræva skrekkfilm, men bedre som psykologisk drama. Men likevel ikke full pott for min del.

            • Esp3n

              Noen filmer krever mer av publikum enn andre. Different strokes for different folks 😉

  • Mattis Finstad Hansen

    For en ubehagelig opplevelse!
    Jeg gikk inn med et åpent sinn og lite informasjon rundt denne filmen og det er jeg glad for nå. Den treffer meg akkurat der jeg liker og den har en guffen nerve hele veien. En pest har fått fotfeste og vi følger en liten familie, hvor tragedie og sorg fyller huset deres. Ting skjer, tillit må gis og handlinger får konsekvenser. Alt pakket inn i en mørk og klaustrofobisk atmosfære som virkelig suger deg inn i lerretet.

    For stemning er utrolig viktig i denne mørke perlen. Som sagt klaustrofobisk og mørk, med et ubehag som holder deg fast gjennom lyssetting (eller mangel på sådan) og lyd. Historien er satt i et skogområde og den tette og til tider ubehagelige stillheten dette gir, gjør at du føler frykten til Joel Edgerton og Kelvin Harrison Jr.’s karakterer, som jeg anser som de to viktigste bidragene. Disse, samt de andre skuespillerene, gjør troverdige tolkninger og jeg føler fort sympati og medlidenhet med dem underveis. Regissør Trey Edward Shults tør også å klemme hardt på det moralske kompasset vårt og visse scener er tunge og tankeprovoserende. Noen vil kanskje si at slutten blir hengende litt i luften, men jeg likte grepene som ble gjort veldig godt. Som sagt, filmen treffer meg utrolig godt.

    Alt i alt var dette en veldig solid og bra film som jeg ser frem til å se flere ganger. Mulig topp tre hittil i år.

  • Laila Hareem

    VER_it-comes-at-night 2017 COMPLETA_HD_PELICULA >> DREAMSFILM-4K.BLOGSPOT.COM

  • Håkon Hovda

    Så filmen forrige uke og ble litt skuffet. Ikke spesielt skremmende. Mange løse tråder som aldri blir nøstet opp. En del hint mot en større bakenforliggende sannhet som forblir kun hint ut i løse luften. Når filmen slutter lurer man på hvorfor. Film som egentlig var glemt dagen etter.

  • Michel Schrøder

    Denne filmen er et fullstendig makkverk. Salen var halvfull og flere gikk underveis. At denne får terningkast 4 tyder på at noen sovna under filmvisningen.