Evgenij Afineevsky, regissøren av Netflix-dokumentaren Winter on Fire, åpner sin nye dokumentarfilm Cries from Syria med de verdenskjente og tragiske bildene av den lille gutten Alan Kurdi, som ligger død på en tyrkisk strand med ansiktet ned i sanden.

Bildene som følger i løpet av de neste 112 minuttene blir ikke enklere å fordøye.

Det blir en eneste lang kamp mot tårene i kinosalen, som blekner fullstendig i forhold til kampene som kjempes på lerretet. Cries from Syria er en kompromissløs og viktig påminnelse om at krigen i Syria er mer enn nyhetsartikler og sporadiske tv-bilder. Det har vært en seks år lang kamp for å overleve, som over en halv million syrere hittil har tapt.

Filmen foreslår ingen løsninger, og biter kanskje over mer enn den klarer å tygge i møte med de mange kompliserte konfliktlinjene i krigen. Likevel mister den aldri kontakten med det aller viktigste – den sivile syrers skjebne.

ANMELDELSE: Snømannen – En ganske kjedelig krimfortelling

Sivilbefolkningen finner en måte å bidra på. Selv barna. (Foto: Tour de Force)
Sivilbefolkningen finner en måte å bidra på. Selv barna. (Foto: Tour de Force)
Ekstremt sterke scener

Filmen tar for seg krigen i Syria som helhet, og starter med å gi et historisk overblikk av tiårene som leder opp til den arabiske vår. Etter dette er filmen delt inn i kapitler, som viser hvordan krigen eskalerte til det marerittet landet befinner seg i i dag.

Vi får et intimt innblikk i krigens verste avkroker i form av videoklipp filmet med mobiltelefoner og håndholdte kamera – geleidet av intervjuer med journalister, sivile, barn og medlemmer av motstandsbevegelsen FSA (Den frie syriske armé).

Kvaliteten på videoene er varierende, men effekten av dem er desto sterkere. Jeg føler meg usedvanlig nær de brutale og høydramatiske scenene som utspiller seg.

Enkelte sekvenser er blant de aller verste jeg noen gang har vært vitne til. Man blir tvunget til å se torturerte lik, rom fulle av ihjelsultede barn og offentlige henrettelser. En mann blir banket, og får håret sitt påtent av soldater – de slukker brannen ved å banke ham mer. Spedbarn dras gråtende og blodige ut av sammenraste hus, av redningsmenn som også gråter i desperasjon og mistro.

Mange scener i denne filmen bruker dager på å forsvinne fra netthinnen. Bilder fra innsiden av et sykehus i kjølvannet av et saringassangrep kommer nok aldri helt til å forsvinne.

Publikum får få pusterom i grusomhetene, og man er fysisk sliten når filmen er ferdig. Om man er sliten etter to timer i kinosalen, er det utenkelig å sette seg inn i menneskene som har levd i kaoset i seks år.

Det såkalte "Uavhengighetsflagget" har blitt et symbol på motstandskampen. (Foto: Tour de Force)
Det såkalte «Uavhengighetsflagget» har blitt et symbol på motstandskampen. (Foto: Tour de Force)
Cher-ballade blir overfladisk

Selv om bildene taler for seg selv, har Afineevsky en tendens til å spille på publikums følelser litt mer enn strengt tatt nødvendig til tider. Soundtracket faller for eksempel ikke alltid i smak hos meg. Jeg trenger ikke en seig ballade sunget av Cher for å føle ting i utgangspunktet – men spesielt ikke etter bilder som er så uomtvistelig grusomme som de vi får se i Cries from Syria.

I filmens siste kapittel blir nesten utelukkende barn brukt som intervjuobjekter, noe som selvsagt tilfører en emosjonell tyngde, til fordel for en mer reflekterende og granskende tilnærming til flykningekrisen.

Å ta for seg hele denne konflikten, med alle dens nyanser og alle nære og fjerne storpolitiske ringvirkninger, er for mye å be om på 112 minutter. Det siste kapitelet i filmen føles som den heller burde vært starten på en ny film. Flyktningekrisen er en for kompleks situasjon til å takles tilfredsstillende på en så kort og sentimental måte, og jeg savner at filmen går mer i dybden.

Det går også an å spørre seg om fremstillingen av rebellene i motstandsbevegelsen FSA er helt uproblematisk. Gruppen blir fremstilt som helter og martyrer, til tross for at de har blitt anklaget for tortur og kidnapping, og for rekruttering av barnesoldater. FSA har nok færre svin på skogen enn Assad-regjeringen, men det gir likevel en liten bismak når ting males såpass sort-hvitt som filmskaperen gjør her.

ANMELDELSE: Blade Runner 2049 – Mektig og majestetisk science fiction

Barna i filmen gjør naturlig nok det sterkeste inntrykket. (Foto: Tour de Force)
Barna i filmen gjør naturlig nok det sterkeste inntrykket. (Foto: Tour de Force)
Et rop om hjelp

Den aller fremste helten i filmen er den sivile syreren. Gang på gang ser man eksempler på ekte pågangsmot og heltemot fra sivilbefolkningen, i møte med en marerittaktig hverdag. Man skal rett og slett være en kald, kald fisk om denne filmen ikke gjør inntrykk.

Jeg tror det er vanskelig å komme nærmere essensen av krig på film, og slik sett er Cries from Syria både en brutal øyeåpner og en av årets viktigste filmer.

Om man bare får se en slik konflikt på avstand, er det dessverre lett å glemme det mellommenneskelige, det nære og det virkelige. Slike ting har en tendens til å bli en statistikk eller en nyhetsoverskrift – som foregår langt, langt borte.


Cries of Syria minner deg på, med et velrettet slag i ansiktet, at krigen og menneskene som lider er ekte. Uansett hvordan man vender på det er krigen i Syria en sann menneskelig tragedie, som har ødelagt livene til generasjoner – ikke spesielt langt unna.

Det er en film som er like kompromissløs som konflikten den portretterer, med en tittel som er sjeldent passende. Det er både et to timer langt smerteskrik, og et hjerterått rop om hjelp.

Filmen tilbyr aldri noen konkrete løsninger. Den fungerer imidlertid som en gripende påminnelse på hvor mye det haster å finne en slik løsning.

Vær forberedt på grafisk støtende, dypt forstyrrende bilder, men for Guds, Allahs og din egen skyld: se den!

Om FILMEN

Cries from Syria
  • Cries from Syria
  • Slippdato: 13.10.2017
  • Regi: Evgenij Afineevsky
  • Utgiver: Tour de Force
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Dokumentar, Krig

  • Svein Storetvedt

    Alt avhenger av hvilke Utgangspunkt en har til denne konflikten. For min del støtter jeg 100% opp om Assad og SAA. Da glir filmer som dette rett ned i søppelbøtta. Dette er en kvitmaling av terrorister og krigsprofitører. Trist at artikkelskriver er så lite analytisk og at artikkelen overøser oss med Banale påstander: Kan også bemerke at FSA ikke er en «motstandsbevegelse»

    • Ole J Brom

      Er ikke så vansklig å forstå hvem NRK og resten av det kjøpte pakket vi kaller elite jobber for nei. Det er oljesjeiker i UAE og krigshunden deres USA. IS hjelmene må vel Norge være med å betale for snart.

  • ola hansen

    Foreslår ingen løsninger… «krig er grusomt», sånn da slapp du å se den. Titalls tusen barn og unge verden over dør vær dag av fattigdom, så fler dør på en uke enn 7 år i Syria. Bare sånn i tilfelle dere trodde Syria var et alvorlig problem i den store sammenhengen, stakkars dere når det går opp for dere hvor jævlig sted verden er.

  • Johannes Frimann

    Hvite hjelmer er part i konflikten på opprørerenes side. Filmen er krigspropaganda av samme sort som Hamas bruker i konflikt med Israel. Dette blir tøv NRK.

    • Dagfinn Farstad

      Dessverre slipper NRK gjennom alt som kan demonisere Assad-regjeringen, gjerne på løgnaktig grunnlag, og da er slike filmer en «velsignelse». Til og med den kyniske kaldkrigeren Zbigniew Brzezinski (som døde i mai i år) sa allerede i 2012 at løgnpropagandaen i vestlige medier for hvitvasking av strupekuttende, anti-demokratiske jihadister har vært MASSIV. Til tross for at NRK-plakaten krever at NRK søker balanse, integritet og fakta-basert informasjon, formidler statskanalen systematisk det motsatte i sin Syria-dekning, for så vidt i likhet med andre vestlige medier. Journalistiske grunn-begreper som kildekritikk er blitt totalt frakoplet blant hovedstrøm medier i dekninga av Syria-krigen, slik at NRK og andre fungerer som mikrofon-stativer for ytterliggående jihadister. Ved påpekning av dette unnskylder NRK seg med at det er rett å la begge sider komme til orde. Det er bare det at akkurat det skjer nesten aldri. Forskergruppa til professor Alan Kuperman ved Harvard University fant ut at så godt som alt hovedstrøm medier (som NRK!) formidlet om Libya-krigen var grovt ensidig løgn-propaganda. Professor Tim Andersson har i boka «The Dirty War On Syria» funnet ut at samme, desinformerende «mal» er blitt brukt i Syria-krigen. NRK-plakaten forhindrer tydeligvis ikke NRK fra å fortsette som ukritisk kolportør for løgn-propaganda til fordel for terrorister og en kriminell, krigersk elite som gir «beng» i Folkeretten og FN-pakten.

  • evathomassen

    Jeg har vært i Syria 4 ganger siden 2015. Jeg har også sett krigen, vært i områder Free Syria Army (FSA) har operert. Det er INGEN forskjell på FSA Al- Nusra og IS. Det er kun navnet for å villede sånne som kjøper propaganda. Jeg har ikke sett filmen. Derfor spør jeg var det bilder, filming og intervjuer med syriske soldater? Det har dødd flere hundretusen mennesker i Syria. Av disse er over 100 000 soldater. Er det Assad som har drept dem?? Nei, det er ´heltene´i denne filmen og de andre propagandafilmene Vesten lager og sprer. Bare å lese hvordan denne anmelderen opplever filmen sier at dette er billig propaganda. Jeg regner med at det ikke var filming fra sykehus som lider under sanksjonene Vesten har påført Syria. Sanksjoner som gjør at barn dør- fordi kreftmedisiner til barn står på boikottlisten. Jeg regner også med at den ikke viser hvordan bistandsmidlene blir brukt. Milliardene Norge bevilger til ´Syria´følger norsk politikk i Syria- og det er å støtte ´opposisjonen´som ikke består av 90% av den syriske befolkningen som ikke nyter godt av disse bistandsmidlene. Man spiller mye på at Assad sulter ut hele landsbyer, Øst Aleppo etc — det kommer ikke mat inn osv. Det er ren løgn. Da Øst Aleppo ble befridd ble det funnet tonnevis av mat, medisiner og våpen. Hvor i Øst Aleppo. Jo, i hovedkvarteret til Al-Nusra som de delte med White Helmets og NGOér. Denne krigen er stygg- skitten- og folk i Vesten som knapt vet hvor Syria ligger på kartet, lar seg rive med av all propagandaen. At vanlige mennesker i Vesten støtter terrorgrupper som Al-Qaida er meg ubegripelig.Ta en titt på denne videoen som er laget om White Helmets i Øst Aleppo og få en annen historie. PS- har noen sett en utsultet terrorist eller frihetskjemper om du vil??

    • Jonas F Larsen

      Da er det supert at vi har folk som Eva Thomassen her til å forklare og opplyse oss mindre smarte, som eter propaganda til frokost.

      • RobertMugabe

        Så sarkasme var det nærmeste du kom til et motargument? bravo Jonas!

  • Tori

    Jeg synes alltid mest synd på barna, som uskyldig blir trukket inn i dette, og det ergrer meg at folk etter flere år med krig er i mot «familieplanlegging». Hvorfor føde enda flere barn inn i verden som «kanonføde»? På flukten til Europa så vi både bittesmå barn og høygravide kvinner, mange druknet på veien. I flyktningeleirene er kvinner blitt tilbudt prevensjon leste jeg, men mennene nekter dem å bruke det.
    Toril Hansen

  • Det er forferdelig at NRK låner seg til terrorist-propaganda på denne måten. Den eneste grunnen til at de (for det meste) slipper unna med det er at de henvender seg til et uinformert publikum. Da kan man presentere emosjonelle suggererende, oppkonstruerte scenarier og late som man bedriver «opplysning».

    Alle som har kunnskap om Syriakonflikten gjennom å ha fulgt den i informerte og faktabaserte mediekanaler er fullstendig klar på realitetene i denne konflikten. Disse realitetene gjenspeiles overhode ikke i dette produktet.

  • Fahrid Lotfi

    Det koster å reise seg mot tyranner. Spesielt tyranner som støttes av Russland, foretrekkes av Israel og har likegyldighet hos Vesten. Da er det folket i Syria som reiste seg som må betale det ultimate. Folk der har mistet absolutt alt, fordi de ville ha frihet til å velge selv.

    • Men du er dessverre et eksempel på dem som bare har blitt servert usann propaganda og ikke kjenner til realitetene bak konflikten. Det var aldri «folket» i Syria som reiste seg mot «tyrannen» men terrorister som ble ført over grensa fra Jordan og som skjøt på befolkninga i landsbyen Daraa. Dette skjedde i midten av mars 2013 og har blitt framstilt i Vesten som da det folkelige opprøret starta. Nå er det gjennomdokumentert at dette var fremmede krigere og at det syriske politiet og soldater i Daraa var ubevæpnet på det tidspunktet. Dersom du leser greit engelsk og vil ha en god forståelse av det som har skjedd anbefaler jeg boka ‘The Dirty War on Syria’ av den australske journalisten Tim Anderson.

    • oudeis

      Vesten blir fortalt at vesten må ut av midtøsten men du sier vesten skal inn i midtøsten, hva blir det til egentlig?

      • Fahrid Lotfi

        Inn når det er rettferdig. Ikke inn når det er for egeninteresser.

        • oudeis

          Ok, skjønner, det skulle være et enkelt og greit prinsipp alle forstår

    • J.S.M

      Unnskyld meg men forrige gang jeg tok en liten faktasjekk angrep Israel syriske regjeringsstyrker i en ganske brutal fremferd med missiler fra sine jagerfly som var over Libanon i forbindelse med den største øvelsen holdt på 20 år, en mnd`s tid siden?

  • oudeis

    Syria trenger kultur, alle vet jo at det bringer velstand og styrke, hvorfor gjør ikke Syria som oss egentlig? Syria skulle naturligvis tatt imot millioner av mennesker fra hele verden av ulike religioner og raser slik vi blir fortalt så freden og velstanden kunne senket seg over landet, kan da ikke være så vanskelig dette her?

  • oudeis

    Syria må slippe inn millioner av mennesker av ulike raser og kulturer for å skape velstand, fred og styrke, og ikke minst, norske politikere må fortelle syrierne at de er fordomsfulle rasister som ikke kan være venner

    • J.S.M

      Jo selvfølgelig er allawittene rasister, de er hvite

      • oudeis

        Sier du det altså, ja da fant vi de som har skylden, det er tross alt det viktigste

  • Thierry Heyler

    «Følg pengene og finn faen «. Jeg har ikke sett filmen. Men jeg har fulgt litt med i hva som har skjedd i Syria. Tenkte at det var fint at det kom noen «ekte» bilder fra krigen. Helt til jeg så hvordan de hvite hjelmene ble framstilt som engler. Og hvordan «motstandbevegelsen» F.S.A. ble beskrevet. Vet ikke om det er verdt å se denne filmen? Det har ikke vært mange journalister fra vesten i Syria den siste tiden. Men det finnes noen unntak. Her vil jeg trekke fram Eva Bartlett (fra canada) som har tilbrakt mye tid der og beskrevet noe av hva som faktisk foregår… Forøvrig er årsakene til kriger er som regel forankret økonomiske interesser. Multinasjonale selskaper får ikke viljen sin og vips så har vi en ny krig. Siden Tv og aviser også har havnet under såkalte mediekonsern har vi heller lite nøytral informasjon å få fra dem lenger. Og som vanlig er USA der og bomber litt for demokrati og litt for fred på jord ! Det skjer uten at noen i vestlige medier hever så mye som ett øyenbryn.

  • Tor Anders Engen

    Det er flaut at folk fremmer denne propaganda filmen. Den er til støtte for ISIS og Al-qaida. Siden alle disse «forskjellige» opprørere er egentlig akkurat de samme. Pluss de hvite hjelmene er konstant sammen med disse terrorister. Det er også viktig å vite at George Soros er en av de som finansierer denne konflikten, den samme som via NGOer dumper på oss «flyktninger». Som den norske stat stjeler penger fra sine egne borgere å gir til disse NGOer. Klart at media holder tett, ofte blir journalister kjøpt opp av George Soros.

  • Bernt Halvard Sleire

    En video som viser uniformerte og sivile som skyter. Mørkelagt bakgrunn. Et kort klipp av demonstranter som flykter. Ingen sårede, ingen falne demonstranter. Dette er fake propaganda

    • Fahrid Lotfi

      I 2011 var det ingen som hadde våpen i Syria enn hæren, politiet og Shabbiha (paramillitære fra Assad som var over loven). Alle som demonstrerte ble skutt eller torturert. Husk jeg har fulgt revolusjonen siden mars 2011 og sett live videoer, bilder, webcams, FN personell som var på bakken, etc. Assad er en kriminell.

      • Bernt Halvard Sleire

        Fahrid Lotfi, den påstanden du kommer med er grundig tilbakevist av flere uavhengige vitner om hva som skjedde i Daraa i mars 2011. Reformbevegelsen i Syria hadde pågått i flere år mot korrupsjon og for politiske reformer, mot Baath-partimonopolet. Den nåværende grunnloven i Syria bekrefter at reformbevegelsen fikk gjennomslag for sine krav. Assad var for reformer. Der var antiAssaddemonstrasjoner, men de største demonstrasjonene på den tiden var pro Assad (dokumentert flere hundretusen flere steder i Syria) mot de sekteriske anti-Assad salafi-islamistgruppene som historisk i mange år har kjempet med våpen i hånd for en islamistisk revolusjon i Syria, et shariastyrt samfunn (dominert av Muslim brotherhood, og deres daværende leder Muhammad Riyad Al-Shaqfa, foruten salafister/alQaidagrupper og radikale ISIS). Flertallet i befolkningen på tvers av religiøse og politisk/kulturelle skiller ville ha demokratiske valg, økonomiske og sosiale reformer, flere partier, likhet mellom kjønnene og demokratiske valg på grunnlov, parlament og president. CIA, Mossad, Tyrkia, Qatar og Saudi Arabia støttet islamistopprøret med våpen og fremmedkrigere.

        • Fahrid Lotfi

          Tror du virkelig en av verdens ondeste regimer tillater reformer og demokratisering? Ingen benekter Assad hadde og har tilhengere, det er ikke poenget. Alle har tilhengere, selv jeg og deg! Poenget er legitimiteten til noen.

          • Bernt Halvard Sleire

            Du tyr til demoniserende besvergelser av mangel på faktabasert, saklig diskusjon

            • Fahrid Lotfi

              Er du ansatt i den syriske ambassaden? Tingen er i et totalt diktatur, så finnes det ingen saklighet, ingen objetiv tilnærming eller journalistikk. Alt er enten med oss eller så dukker du under på en eller annen måte. Kim Jung-Uns regime er også sekulært, populært regime er det ikke?

  • Bernt Halvard Sleire

    Filmkritikeren har jo sine motforestillinger: «Det går også an å spørre seg om fremstillingen av rebellene i motstandsbevegelsen FSA er helt uproblematisk. Gruppen blir fremstilt som helter og martyrer, til tross for at de har blitt anklaget for tortur og kidnapping, og for rekruttering av barnesoldater. FSA har nok færre svin på skogen enn Assad-regjeringen, men det gir likevel en liten bismak når ting males såpass sort-hvitt som filmskaperen gjør her». Han lar seg likevel påvirke av regissørens filmdramatiske grep, men alt er mulig å skape på film. Filmkritikeren lar seg påvirke av de grusomme bildene, skulle bare mangle. Men i likhet med filmen om White Helmets som var en Hollywoodproduksjon, er den laget av representanter for Nasjonalkoalisjonen finansiert av Qatar og allierte som vil islamisere Syria. De kaller seg for demokratisk og revolusjonær opposisjon og du er en av mange som har slukt propagandaen

  • Ole J Brom

    Propagada skit.

  • J.S.M

    Er det den syriske befolkningen som stemte på Assad vi følger her?

    • Nei, det er ulike islamistgrupper (leiesoldater) finansiert, utrustet og opplært av USA enten direkte eller via Saudi-Arabia, Qatar, Israel eller Tyrkia. Målsettingen er krystallklar: å få til et regimeskifte i Syria, nedkjempe Assad og den syriske hæren og få kontroll over Syria.

  • Jan Erik Kvalheim

    Denne (filmen) er 100% propaganda og løgn!

    • Forsøkte å legge inn et lengre innlegg, men det har ikke kommet igjennom sensuren. Men du har jo helt rett !

    • Einar Olsen

      Utdyp gjerne, ettersom jeg ser mye dokumentarer om Syria og tenkte se denne.

  • ”Selv om enhver krig gjør bruk av løgner og desinformasjon, har den skitne krigen om Syria sett et nivå av massiv desinformasjon som verden aldri har sett maken til. Ifølge denne har en øyelege med mildt vesen blitt ’den nye ondskapen’ i verden, og den Syriske hæren har ikke gjort annet enn å drepe sine egne sivile på mer enn fire år.

    Den dag i dag er det mange som ser på den Syriske konflikten som en borgerkrig, et folkelig opprør mot en despot, eller en slags intern gruppekonflikt. Disse mytene er diktert av stormakter som har utført en serie med regimeskifter i Midtøsten de siste femten årene, alle under falske påskudd. Når så få i vesten går ut mot krigen i Syria i motsetning til invasjonen av Irak, er det fordi de er forledet om dens sanne natur.” (Fra boken til Tim Anderson «The Dirty War on Syria». Uten link til bokanmeldelsen kom innlegget igjennom …)

    Til slik desinformasjon er filmen et ypperlig bidrag.