Det er lett å like regissør Reinert Kiils ambisjoner om å være Norges fremste leverandør av exploitation-film. Det er dessverre vanskelig å stille seg positiv til hans siste forsøk, Juleblod.

Filmen lider under et usammenhengende og amatørmessig manus fullt av skrikende dumme usannsynligheter, pinlige skuespillerprestasjoner, og verst av alt: filmen mangler skikkelig kule dødsscener.

Juleblod fremstår som en misogyn guttedrøm, laget med store doser entusiasme på et lavt budsjett, men med en manglende evne til å omsette skapergleden til noe morsomt og interessant på kinolerretet. Denne skrekkfilmen er dessverre skrekkelig kjedelig.

Julia (Marte Sæteren) i blodige omstendigheter i slasherfilmen «Juleblod». (Foto: Another World Entertainment Norway AS)
Nissemorder går løs

En seriemorder utkledd som julenisse er på rømmen, flere år etter at han drepte et stort antall personer som ikke hadde vært snille.

Nå gjenopptar han sine «arbeidsoppgaver», og politietterforskeren Terje Hansen (Sondre Krogtoft Larsen) får med seg Juleblod-sakens gamle etterforsker, Thomas Rasch (Stig Henrik Hoff), for å finne ut hvor nissemorderen slår til neste gang.

Da vet vi allerede at han har satt kursen mot Honningsvåg, der en venninnegjeng skal feire julaften.

Anmeldelse: Breathe kunne ha gjort større inntrykk med modigere valg

Det er så mye som er rart i denne filmen at noen burde ha sørget for et par runder ekstra med manuset. Det er vanskelig å sette fingeren på enkeltsituasjoner uten å spolere historien, men måten ting foregår på, og hvordan figurer reagerer, har ofte lite eller ingenting med virkeligheten å gjøre.

Det er for all del ikke slik at Juleblod skulle behøve å være en realistisk film, men også innenfor skrekksjangerens rammer må man ha et fnugg av troverdighet for at skremmingen skal ha en effekt.

Her blir det bare teit når vi skal tro på at ei jente arrangerer julefest i huset der moren hang seg for et par uker siden, at hun aldri tar telefonen, at mordernissen har evnen til å teleportere seg mellom åsteder, hvordan politiet forutser neste offer, at det faktisk stemmer, at politiet kommer seg lynraskt fra Oslo til Honningsvåg sent på julaften, osv.

Stig Henrik Hoff spiller den tidligere politietterforskeren Thomas Rasch i «Juleblod». (Foto: Another World Entertainment Norway AS)
Jenter må lide

Juleblod liker ikke sine kvinner. Jenterollene er dårlig skrevet og spilt med vekslende kvalitet. De fremstår som sure og usympatiske, og snakker seg imellom på en aggressiv og fiendtlig måte som gjør det vanskelig å tro på at de faktisk er venninner, langt mindre hvorfor de skulle ønske å feire jul sammen.

På ett tidspunkt kommer tidenes minst sannsynlige Tinder-date på besøk, altså på julaften, bare for at filmen skal kunne arrangere en sovevoldtekt og litt mer tilfeldig blodsprut. Her får jenta et øksehugg midt i skrittet. Scenen har ikke «shock value», men er bare ekkel på en simpel måte.

Jenter måtte lide også i Reinert Kiils to første exploitation-filmer, Hora og Inside The Whore, så det er intet nytt. Denne kvinnefiendtligheten er en del av sjangeren, men er like stygg og unødvendig for det.

Anmeldelse: American Assassin tilfører sjangeren lite nytt

Juleblod har en gjennomført mørk estetikk, har noen fine steadycam-sekvenser, den kule musikken er stemningsskapende, og Jørgen Langhelle er et godt valg som skummel nissemorder, selv om han har lite å spille på. Det er det beste som kan sies om Juleblod, og det som gjør at karakteren så vidt karrer seg opp til 2.

Ellers er dette dessverre en skuffende film, som kunne hatt godt av friskere humor, mer spenning, mer skrekk, mer oppfinnsomme mord og et mye bedre skrevet manus.

Norsk film trenger virkelig en kar som Reinert Kiil til å lage slem sjangerfilm, men etter at han viste en lovende utvikling som regissør med sin forrige film, Huset, er det overraskende at Juleblod ikke er bedre.

Om FILMEN

Juleblod
  • Juleblod
  • Slippdato: 03.11.2017
  • Regi: Reinert Kiil
  • Utgiver: Another World Entertainment
  • Aldersgrense: 15
  • Sjanger: Skrekk

  • Vebjørn Sletten

    Når en film får så mange dårlige terningkast, får jeg MER lyst til å se den.

    • Crisp

      Du om det. God fornøyelse.

      • Roar Grande

        Filmen er drit bra! En film som ikke føles som dårlig kammerspill suppe. Skuespillet til Stig Henrik Hoff er noe av det bedre alle vi under visningen hadde sett på norsk film. Blir ikke klok på de anmelderne i dette landet.

        • Crisp

          Enig i Hoff, han var faktisk direkte morsom, men hvem andre spilte egentlig «bra»? Og sånn ellers; kammerspill (hva nå enn det betyr?) krever litt bedre skuespill enn store grimaser, hylende jenter eller overdrevne nordlandsgubber ass…

          • Roar Grande

            Sondre krogtoft larsen, psykologen, Julia schacht, Marte sætren. Synes skuespill var veldig bra i filmen av enkle. Det jeg mente er at jeg forstår ikke anmeldelsene.

    • Neo

      Ahhh, begynner å bli oppbrukt det utsagnet der.

  • Marius_Jakobsen

    Enig, norske annmeldelser har alltid et jante lov preg, og virker ofte som anmelder og regissøren har en personlig feide. Synes egentlig hele terning kast greiene er bortkastet(hvorfor bruke terningkast, selve ikonet for tilfeldighet) la heller den i reaksjon som er mest begeistret for filmen skrive noen ord om filmen. Det er ingen skade skjedd om noen ser en film og blir skuffa. La folket bestemme hva vi liker og ikke. En annmelder er ikke en grenSe kontrolør for det norske film markedet

    • Joachim Lothe-Rikenberg

      Tror du misforstår ansmelders rolle generelt.

    • Crisp

      Seriøst? Tror du anmeldere er så uproffe at de vurderer filmer på bakgrunn av hva de synes om regissøren altså?
      Er enig i at terningen er en forbannelse (virkelig!), men av en litt annen grunn… Terningen gjør at mange ikke leser selve anmeldelsen og derfor ikke får med seg selve begrunnelsen(e) for terningkastet, noe som ofte er helt avgjørende for å forstå hele bildet. Da blir det lett å henge seg opp i den terningdritten ass…
      Å sende den som er mest begeistret for over 100 kinofilmer i året faller jo på sin egen urimelighet at blir umulig, mest fordi man rett og slett ikke vet hvordan en film er før man har sett den.
      Og til slutt: en filmanmelder er også ‘en av folket’, ikke glem det da 😉 Ikke gå i den fella at du tror en filmanmelder er en robot og som ikke også kan like akkurat samme kvaliteter som andre folk 😉

    • Olav Gundersen

      Om noe er norske anmeldere generelt altfor positive til Norske filmer.

      • Crisp

        Dette er litt for enkelt å slå fast, med mindre man har statistikk, og så må man eventuelt også se i forhold til bedømmingen av utenlandske filmer. Slakten av ‘Snømannen’ tyder dog ikke på dette. Selv om den ikke er en ren norsk produksjon, skulle alt ligge til rette for at nasjonalstoltheten skulle vekke høyere terningkast enn den slakten den fikk.
        Og generelt; det vekkes ofte berettigede subjektive følelser rundt nasjonal norsk film, så det er ikke direkte «feil» eller galt at norske anmeldere blir mer engasjert i norsk film. Det motsatte ville jo vært langt rarere, bl.a. siden filmkritikk også har med følelser å gjøre?

  • Roar Grande

    Dette er personlig eller så er det for jeg kommer fra trøndelag. Altså tåler mer vulgær humor. Så filmen i kirka i dag å må si at det er den morsomste norske filmen jeg har sett. hvordan denne har fått en 1ner? Det er helt utenfor min forståelses evne. Jeg hadde gitt den en svak 5. En av de beste norske filmene på år. Svidd neger møter død snø møter Fritt Vilt, med noe Seven i seg. Det lukter noe stygt når anmeldere dømmer filmen helt nedenom og hjem når hele kirka nesten sprengtes av latter og alle var super fornøyde. Snakket med venner fra Finnsnes som hadde sett den og alle der likte den også svært godt.

    • Jomar Bakkeli

      Men nå markedsføres filmen som «Grøsser / Komedie / Skrekkfilm / Thriller». I hovedsak som skummel altså. Om «kirka nesten sprengtes av latter» har den tydeligvis ikke levd opp til det den lover. Altså er den mislykket.

      • Roar Grande

        Tuller du? Braindead er en skrekkfilm. Finnes ikke skummel. lever på komedie. Juleblod er mye skumlere enn den. Evil dead 2 er ikke skummel. Lever på komedie. Fortsatt en skrekkfilm. Juleblod har komedie som en av sjangerene. Jomar Bakkeli – lær deg litt film kunnskap før du uttaler deg 😉

        • Crisp

          Vel…hadde du hatt litt menneskelig kunnskap hadde du kanskje også visst at selv om folk ler samlet i en forsamling, betyr ikke det nødvendigvis at de hadde gapskrattet hjemme alene i stua heller. Det kalles menneskelig psykologi og massepåvirkning blant annet… av samme grunn som at folk begynner å klappe etter en konsert.
          Men sånn ellers… Vulgær humor er subjektivt, altså ingenting en filmanmelder skal hvile hele anmeldelsen sin ene og alene på. Det er derfor også andre mer objektive og filmtekniske sider ved filmen som trekker ned, sider som jeg er helt enig i direkte suger ved Juleblod, som eksempelvis det anmeldelsen nevner med tidshopping, en rekke ulogikk, skuespillere som man bryr seg døyten om, osv, alt ressultat av slapp manusskirving hvor fokuset tydeligvis (og forståelig utifra budsjett, location, det å få med mange skuespillere, osv selvsagt), men som ikke fortjener ros fordet! Hvorfor skulle den få ros for å være svak på dette? Det ville da være svært urettferdig for virkelig godt drevne og lagede filmer som mer fortjener en femme.

          Og nei, filmen finnes ikke skummel, det tror jeg ikke en gang du selv mener, da har du i såfall ett lite virkelig skumle filmer…

          Så… du bør lære deg å skille mellom personlig subjektiv dømming av en film, og en litt mer kvalitetstung og saklig filmanmeldelse, det er nemlig to ganske forskjellige ting og noe litt for mange folk tydeligvis ikke tenker så mye over før de radbrekker seg på nettet. Med andre ord; folkelig smak er ikke ensbetydende med kvalitet. Viktig å skjønne, uten å bli fornærma av den grunn.

          • Roar Grande

            Jeg har vært på flere visninger hvor ingen har klappet til andre filmer og som du nevner, konserter. Anmelderne har ikke tatt filmen seriøst eller så har de bare misforstått hele greia. Men mange påstander i denne anmeldelsen er så dumme at man ikke kan ta den seriøs. Filmen har to av tidenes kuleste dødsfall i film. Enkle av de andre kunne vært bedre formet. Men ingen går fra Juleblod å glemmer soveroms scenen, eller trappe scenen med ryggraden. Julefest i huset til moren. moren hang seg der en måned før. De kommer ikke dit for å feire. De kommer dit til for å ta vare på hovedpersonen i en sår tid. Jeg vet ikke med anmelderen, der jeg kommer fra så er det helt vanlig å drikke på julaften. Telefonen blir plantet i starten av filmen da hun sier hun aldri har den på. Det burde anmelderen ha fått med seg. Jeg er også svært glad for at vi har personer som Kiil. Men ønsker ikke at han også skal gå over til Død snø type humor. Dette er humor som var forfriskende. Mørk, dyster men samtidig får deg til å le i salen.

            • Crisp

              Å påvise en films enkelhet, tekniske dårlige sider, osv er ikke det samme som å ikke ta den seriøst. Anmelderen syntes åpenbart ikke at humoren var morsom, og det er nå én ting, men humoren er som sagt bare en av mange sider her…
              Det virker litt som om du blir blind for andre ting, bare fordi du likte humoren og drapene? Har du lest VG sin anmeldelse forresten? Han setter fingeren på veldig mye bra ;D

              Syns du det er logisk at seks-syv mennesker dropper familien i jula for å reise til ei venninne? Det synes ikke jeg.
              Og hvis det er vanlig for deg å drikke slik som dette på julaften så skjønner jeg at resten også virker kjent, for å si det sånn…

              Og du skjønner ikke hvorfor soveromsdrapet kan vekke mange følelser, annet enn fryd og gammen?

        • Jomar Bakkeli

          Splatter er ikke skrekk. Lær deg litt sjøl.

          • darklordofgorgoroth

            Dummeste jeg har hørt! Splatter ER skrekk. Splatter-komedie derimot, er noe anna…. Trur nok det er du sjøl som må lære litt her 😉
            Braindead og Evil Dead 2 er vel de mest kjente splatter-komediene noensinne.

            • Jomar Bakkeli

              Jaja. Vestmo nevner nå ingen steder i anmeldelsen at denne filmen er ment å være morsom. Han nevner ingenting om splatter eller komedie. Han sier skrekk og kjedelig. Jeg hører mer på han enn på deg.

              • darklordofgorgoroth

                Og du har ingen motargumenter mot at splatter er skrekk lol

                • Jomar Bakkeli

                  Du har ingen argumenter for at splatter er skrekk.
                  Denne film(Juleblod) markedsfører seg som en skrekkfilm. Poenget med en skrekkfilm er at den skal være skremmende. Latter og skrekk hører ikke sammen. Hvis det eneste man sitter igjen med etter en skrekkfilm er at man lo så kirka nesten revna har ikke filmen lykkes i å være skremmende. Altså er den en mislykket skrekkfilm.

  • Inge Fagerbakk

    «Her blir det bare teit når vi skal tro på at ei jente arrangerer julefest i huset der moren hang seg». Det høres ikke ut som en urimelig påstand. Likevel: Der moren hang seg? I mitt hode behøver norsk film å bli tatt på alvor av journalister som ikke gir totalt faen i skriftspråket.

    • darklordofgorgoroth

      Hengte seg….

  • ulf utstrand

    ja…man blir jo nødt til å se filmen…..og så uttale seg seriøst…..

  • Kristian Str

    Vurderte å se danna filmen i natt men droppa det pga. denne anmeldelsen, og tok Wind River i steden, som ikke var noe høydare, som jeg egentlig forutså. Fortsatt mulig å se denna til kvelden, men i en dårligere sal og med andre og kanskje bedre alternativer, så regner ikke med jeg får vite om det var no bedre valg å se Wind River enn Juleblod. Hverken thriller, krim eller skrekk er min sjanger, men virka som det var noe mere variasjon pluss humor og humrescener i juleblod enn den litt sedate, avventende og tilsynelatende republikan vennlige Weinsteinfilmen Wind River, som fungerte dårlig som popkornfilm.