Regissør Michael Haneke forsøker å dissekere og analysere det franske borgerskapets tomhet i Happy End, men måtte han gjøre det så kjedelig og uengasjerende?

Filmen har en rik familie i fokus som det er vanskelig å føle sympati for. De rammes av noen tragedier som det er utfordrende å tro på. Rollefigurene interagerer kaldt med hverandre i et intetsigende miljø som suger livskraften ut av publikum.

Happy End har noen bisarre situasjoner som man kan risikere å bli både irritert og indignert av, kanskje også smile av. Den kan også by på solid skuespill av noen drevne veteraner, men denne filmen makter ikke å vekke noen særlig entusiasme med sin kalde og sterile historie.

LES: Isabelle Huppert i Cannes: – Jeg har aldri stått i skyggen av menn

Thomas Laurent (Matthieu Kassovitz) må ta seg av datteren Eve når eks-kona havner på sykehus i «Happy End». (Foto: Arthaus)
Rammes av ulykke

Vi introduseres for tre generasjoner av familien Laurent, som bor sammen i et stort hus i Calais.

Anne (Isabelle Huppert) og sønnen Pierre (Franz Rogowski) får problemer når en arbeidsulykke rammer deres entreprenørselskap, og må søke hjelp hos Annes britiske forlovede Lawrence (Toby Jones).

Thomas Laurent (Matthieu Kassovitz) må ta seg av datteren Eve (Fantine Harduin) når eks-kona havner på sykehus. Og familiens eldste, Georges (Jean-Louis Trintignant) vil helst avslutte livet, men trenger hjelp til å gjennomføre det.

Anmeldelse: Battle of the Sexes er underholdende og provoserende

Starten filmes på avstand gjennom et mobilkamera, og denne avstandsfølelsen videreføres i resten av filmen. Man kommer aldri nært inn på figurene, som virker emosjonelt avstumpet og likegyldige til både hverandre og sine egne liv.

Det er ironisk og betegnende at det nærmeste man kommer ekte følelser formidles gjennom tekst på dataskjerm, ikke gjennom dialog. Det er som om Haneke ikke ønsker at publikum skal knytte emosjonelle bånd til noen i persongalleriet.

Det er åpenbart at de er velstående, for de har blant annet tjenerskap og stor garasje med mange biler, men ingen virker spesielt fornøyde eller lykkelige. Familiebåndene er tynnslitte og de bor sammen fordi de må, ikke fordi de vil.

Laurent-familiens eldste, Georges (Jean-Louis Trintignant), vil helst avslutte livet i «Happy End». (Foto: Arthaus)
Merkelig oppkonstruert

Det er mye som skal formidles i denne historien, men ingen av bestanddelene virker veldig interessante, hverken Georges livstrøtthet, Annes problemer med sønnen eller Thomas sitt utroskap og datterens vonde hemmelighet.

Michael Haneke forsøker også å gjøre migrantflommen i Calais til en del av historien, men det gjøres klossete og lite troverdig, blant annet i et merkelig oppkonstruert opptrinn i filmens klimaktiske restaurantscene.

Det virker nesten som et element som Haneke kanskje hadde tenkt å gjøre mer utav, men valgt å tone ned for å fokusere mer på familien Laurents interne problemer. Happy End er en fotnote i Michael Hanekes ellers så sterke filmografi, og mangler den nerven, estetikken og sosiale kommentaren som preger hans beste.

Om FILMEN

Happy End
  • Happy End
  • Slippdato:
  • Regi: Michael Haneke
  • Originaltittel: Happy End
  • Aldersgrense: Tillatt for alle
  • Sjanger: Drama

  • Michaelangelo Donatello

    Slik går det når man setter en nerd til å anmelde et kunstverk.

    • Crisp

      Det er ikke et kunstverk bare fordi regissøren heter Michael Haneke. ‘Happy End’ grenser til direkte mislykket, bl.a. fordi kritikken og gammelmanns-synet blir så overtydelig surmaga at han velger å hoppe over det positive ved også de rike og priviligerte menneskene. Det i seg selv er patetisk og overflatisk, og alt annet enn smart menneskeskildring. Det enkleste surprompgrepet i boka det der, akkurat som Michael Moore som velger å bruke kun det negative for å fronte sin sak. Folk er litt for smarte til å gå på den limpinnen, anno 2017.

      • Michaelangelo Donatello

        FOLK FLEST!

        /;=D

        • Crisp

          Heldigvis er enkelte filmer lette å avkle som pretensiøse og mislykka, av folk flest. ;D

          • Michaelangelo Donatello

            Men du forstår ikke. Denne filmen handler om DEG og ditt meningsløse og triste liv.

            • Crisp

              Nei, det er jo nettopp det den ikke gjør. Men hadde du til en forandring sett filmen du kommenterer så hadde du skjønt hvor mislykka den er, og ikke hvor vellykka den prøver å være ;D
              Hvor enkelt er det ikke å sette opp en rik, «vellykka» og følelseskald vestlig familie, for så å slenge i trynet vårt at disse automatisk er patetiske? Det burde en ringrev som Hanele holdt seg for god til. Det blir bare rett og slett for enkelt og unyansert. Lukter hipstersk opposisjonsstudentfilm lang vei ;D

  • Roger Jensen

    Birger Vestmo skriv: «Det er som om Haneke ikke ønsker at publikum skal knytte emosjonelle bånd til noen i persongalleriet.»
    Men dette er da eit av dei aller tydelegaste kjenneteikna hjå Haneke! Det verkar veldig rart å kritisere filmen for å vere noko den heller ikkje prøver på å vere. Korleis opplever du, Birger Vestmo, dei andre filmane til Haneke – om du i det heile har sett dei? Knytte du emosjonelle band til Benny? Kva med kidnapparane eller familien i Funny Games? Greidde du å leve deg emosjonelt inn i livet til familien i Der Siebente Kontinent? Vidare skriv du at handlinga er «steril og kald». Dette er to adjektiv som går som ein raud tråd gjennom heile Haneke sin filmografi, og det har da fungerte ganske bra før. Kvifor fungerer det plutseleg ikkje denne gongen?

    Det er trist å sjå at filmmeldar-korpset til NRK ikkje har eit betre referansegrunnlag enn dette. Eg forventar faktisk at filmmeldarar i NRK har ganske god kjennskap til ein av dei viktigaste europeiske filmskaparane dei siste 30 åra. Men her avslørar Vestmo at han eigentleg ikkje har peiling på kva dei aller enklaste og mest innlysande aspekta ved Haneke sitt prosjekt går ut på.

    • Crisp

      Synes ikke mangelen på tilknytning til denne velstående familien var et peoblem i seg selv, mer at det blir en alt for enkel.frmestilling av moderne mennesker, som om ikke disse også har gode sider. Da føles Hanekes prosjekt såpass billig at jeg tror han provoserer på feil måte rett og slett.

      Det vel også stor forskjell på det eldre ekteparet i Amour og ofrene i Funny Games enn disse i Happy End?

  • Trond Kval Nordli

    «Man kommer aldri nært inn på figurene, som virker emosjonelt avstumpet og likegyldige til både hverandre og sine egne liv.»

    Eh, ja, når man forsøker å si noe om at folk er likegyldige, så er blant annet dette en måte å gjøre det på.

    • Roger Jensen

      Akkurat! Desse rare filmmeldingane til Vestmo inneheld så mange paradoks at det er vanskeleg å ta dei seriøst. Eg meiner faktisk at han er hakket verre enn Jon Selås, og det seier ein del. Sjølv om Selås skriv mykje tull og liksom-djupe setningar, kan i alle fall bygge opp eit samanhengande resonnement.

      «Det er ironisk og betegnende at det nærmeste man kommer ekte følelser formidles gjennom tekst på dataskjerm, ikke gjennom dialog.»
      Har det nokon gong slått Vestmo at det er nettopp dette som er poenget? Eg har ikkje sett Happy End sjølv, men har sett alle Haneke sine tidlegare filmar, og dette høyrest jo veldig kjent ut.

  • Kristian Skylstad

    Man må være rimelig avstumpet som kritiker, eller rett og slett ignorant, når man gir dette mesterverket av en film et terningkast under fem.

    • Crisp

      Hvis dette er et mesterverk, hva er da Det hvite båndet og Amour?
      Usedvanlig desperat samtidssatire og menneskelig overenkel kritikk i denne filmen. Les Nettavisens anmeldelse, og skjønn hvorfor.

    • Roger Jensen

      Problemet er ikkje kva slags terningkast kritikaren trillar. Problemet er at resonnementa hans ikkje heng på greip og har fleire opplagte paradoks.

  • Einar Irgens

    Vanskelig dette. Haneke er i mine øyne utrolig ujevn. Filmpolitiet ga terningkast 5 til Det hvite båndet og 6 til Amour. Jeg ville gitt terningkast 6 til Det hvite båndet og 2 til Amour. Hva skal man tro?

    Funny Games og Pianolærerinnen var topp notch, Bennys video og Code Unknown (Auteil) drepende kjedelig. Hvis noen her har tilsvarende ranking, så vennligst fortell meg hva du synes om Happy End 😉

  • Geir Jenssen

    Birger Vestmo anmelder Haneke, men skjønner som forventet ingenting. Star Wars var jo mye morsommere!

  • Mathias Meløy

    Dette skjer… Så skjer detta… Så skjer detta…
    Eg likte ikkje når detta skjedde.
    Terningkast tre.