Stemningene og skuespillet er bedre enn manuset i Henrik Martin Dahlsbakkens nye film. Her er det lett å la seg more og underholde av fine figurer på tur gjennom Norge, samtidig som det er litt for tydelig at ideen og historiefortellingen er i tynneste laget.

Her mangler en overhengende konflikt og tematikk med dypere klangbunn, samt at manuset gjør seg avhengig av noen usannsynlige tilfeldigheter.

Rett vest er likevel en hyggelig, om noe ufarlig, skildring av et spesielt far/sønn-forhold, fremhevet av flott skuespill av Benjamin Helstad og Ingar Helge Gimle i de bærende hovedrollene.

Georg Margrethe (Ingar Helge Gimle) drar til NM i quilting i «Rett vest». (Foto: Tour de Force)
Reiser fra Oslo til Ona

Kasper (Benjamin Helstad) og faren Georg (Ingar Helge Gimle) har nylig mistet sin mor/kone. Før hun døde, meldte hun seg på NM i quilting, og nå bestemmer far og sønn seg for å reise fra Oslo til Ona i Møre og Romsdal for å være representanter på NM-et.

De legger avgårde på motorsykkel med sidevogn, men møter flere utfordringer og personer som setter preg på turen på forskjellige vis, blant annet en jentegjeng, en gamlekjæreste og en nidkjær politimann.

LES: Filmene vi gleder oss til i 2018

Det kan virke som hovedpersonenes interaksjon med ulike figurer er selve hensikten med filmen. Det er hyggelig, men samtidig litt poengløst.

Kaspers oppvaskmøte med sin arbeidsgiver (Trine Wiggen) i starten av filmen legger opp til noe som aldri blir forløst, og man føler at flere minutter av filmen kastes bort på noe som viser seg å være uten betydning.

Det samme gjelder Georgs usannsynlige møte med gamlekjæresten (Anne Krigsvoll) på en øde vei, som kaster filmen ut i et sidespor om hennes kjærlighet til sin handikappede mann (Reidar Sørensen).

Møtet med tre unge kvinner på tur (Iben Akerlie, Inga Ibsdotter Lilleås og Tuva Børgedotter Larsen) utvikler seg i en uventet og lovløs retning som heller ikke får noen konsekvenser eller etterspill. Og møtet med en ivrig politimann (Per Schaanning) har heller ingen annen funksjon enn som et flyktig spenningsmoment.

Kasper (Benjamin Helstad) og Vilde (Iben Akerlie) møtes på veien i «Rett vest». (Foto: Tour de Force)
Mange fine elementer

Det sentrale og mest spennende momentet i filmen burde være forholdet mellom Georg Margrethe og Kasper. Faren er pensjonert ballettdanser og transvestitt, noe som setter farge på figuren, uten å være noe stort poeng for selve historien.

Kasper er en rotløs og mislykket musikklærer som får sparken i begynnelsen av filmen, og man skulle tro at turen kunne gi anledninger til noen oppgjør og nye perspektiver på faren og sønnens respektive liv, men det blir aldri en viktig del av handlingen.

Rett vest har mange fine elementer, men blir til syvende og sist litt for enkel. Det er synd, for potensialet er stort. Benjamin Helstad og Ingar Helge Gimle spiller nemlig praktfullt i sine hovedroller, mens spesielt Anne Krigsvoll og Reidar Sørensen gjør mye utav sine biroller, som kunne være spennende å følge som hovedpersoner i en egen film.

Anmeldelse: Battle of the Sexes er underholdende og provoserende

Rett vest er laget med store mengder filmteft, pågangsmot og skapervilje, men med lite pengestøtte. Det lave budsjettet merkes imidlertid ikke så godt, da Dahlsbakken og hans nærmeste team virker godt samkjørte etter flere prosjekter.

Det filmatiske er på stell, mest synlig i Oskar Dahlsbakkens dyktige foto.

Henrik Martin Dahlsbakken er en av Norges mest produktive og effektive filmskapere, noe jeg håper han fortsetter med, men det kan være en fordel med et større fokus på manusarbeidet, for Rett vest mangler en dypere mening med det hele.

Man aner konturene av en medrivende historie som aldri kommer skikkelig i gang, til tross for flere enkeltdeler av god kvalitet.

Om FILMEN

Rett vest
  • Rett vest
  • Slippdato: 05.01.2018
  • Regi: Henrik Martin Dahlsbakken
  • Utgiver: Tour de Force
  • Aldersgrense: 6
  • Sjanger: Drama, Komedie

  • Ann Iren Festervoll

    Ona ligger i Romsdal og ikke på Nord-Møre.

  • John Dahl

    Er dette ein kopi av Priscilla, Queen of the Desert?

  • Michaelangelo Donatello

    Så denne filmen er da altså bedre enn Happy End av Haneke?

    NRK har mistet all sin kompetanse innenfor kultur.

    Flaut.

    • Crisp

      Det er helt riktig. Det er særs mye verre at ringrev Haneke driter seg ut og lager flau gammelmannssint film anno 2017 enn denne særegne og pene filmen av unge Dahlsbakken. Så helt riktig dette 🙂

      • Michaelangelo Donatello

        Næmmen! Er det lykketrollet som er på ferde igjen? En liten forkledd nasjonalist. Sitter med fasiten på alt. Følger reglene til punkt og prikke. Forstår ikke og vil ikke forstå noe utenfor sin horisont. Bruker dagene til å kommentere på Norges Rikskringkasting.

        • Crisp

          Jeg jobber med dette, så skulle tatt seg ut å ikke vite hva jeg snakker om, m.m. Tror knapt det er mulig å ha bredere filmatisk horisont enn meg faktisk, det faller på sin egen logiske forklaring.
          Hva er din unnskyldning rundt alt dette? ;D

          • Michaelangelo Donatello

            Du jobber ikke med en dritt. Du er en arbeidsløs pudding som sitter med en finger oppi rompa og en på tastaturet.

            • Crisp

              jaja, seff, siden du (av alle) sier det så ;D Noen får tydeligvis problemer i møtet med konstruktive kommentarer. Da tyr man til tiss og bæsj…

              • Michaelangelo Donatello

                /;=D

                • Crisp

                  Ikke sant… Så flink gutt du er med tastaturet ;D

                • Michaelangelo Donatello

                  Jeg føler med deg. Det må være hardt å være så desperat.

                • Crisp

                  Ingenting av det jeg har skrevet tyder på at jeg er desperat på noe som helst. Det er tomme ord fra en desperat fyr. Du må slutte å svare så fort, det gir inntrykk av at du har lite å gjøre, og da røper du deg vettu… Jeg har som sagt en unnskyldning, men det har jo ikke du.

                • Vi i Filmpolitiet oppfordrer alle til å utvise vanlig folkeskikk og holde en hyggelig tone i våre kommentarfelt.

                • Crisp

                  Helt enig.

                • Michaelangelo Donatello

                  Sengevæter (det gjelder dere begge)

  • Odd Magne Maridal

    Ona ligger i Romsdal, og slik skrives Nordmøre!

  • oudeis

    Skeptisk! Kan jeg få garantier for at ikke finnes moralsk tvilsomme oppfatninger eller handlinger etc i skuespillernes historie? Jeg ser helst også at det gies garantier for at de medvirkende i filmen ikke heller i fremtiden vil ytre moralsk utfordrende meninger eller uttrykk, kan jeg som forbruker i det hele tatt skjermes fra verdens ondskap?

    • Crisp

      Eneste du burde ha rett til å skjermes for er deg selv. Hva er egentlig film uten de punktene du ikke vil ha med?

      • oudeis

        Verden må umiddelbart befries fra alt moralsk anstøtelig og jeg krever forsikringer fra skuespillerne om at intet av kontroversiell natur vil ytres fra noen av dem i fremtiden, noe annet vil være opprørende og utålelig så langt vi har kommet idag