Gossip Girl-moten slaktes

Hva synes du om klærne inspirert av tv-serien?

I høst kan man i en rekke amerikanske klesbutikker finne klær inspirert av den mest innflytelsesrike tv-serien på motefronten, nemlig Gossip Girl.

Serien har blitt ekstremt populær blant jenter i alle aldre, men kanskje spesielt nittitallsbarna, som endelig fikk sin versjon av Sex og Singelliv. Nå har klærne som er inspirert av serien kommet i amerikanske klesbutikker, men moteekspertene lar seg ikke imponere.

Les anmeldelsen av Gossip Girl sesong 4 hos Filmpolitiet

Celine Aagaard er sjefredaktør i bladet mag og er stor fan av Gossip Girl. Hun er ikke i tvil om at serien har hatt stor betydning for moteverdenen, og tror mange jenter drømmer om tilværelsen som fashionsta i New York.

– Jeg elsker Gossip Girl, og har sett serien siden den begynte å rulle på skjermen. Da serien kom ville alle kopiere stilen til jentene, og jeg stylet selv en moteserie inspirert av Gossip Girl. Serien har ikke like stor påvirkningskraft i sin femte sesong, men jeg tror fortsatt mange unge jenter drømmer om et liv som jentene i serien, sier Celine.

Noen av klærne fra den nye Gossip Girl-kolleksjonen fra merket Romeo and  Juliet couture. (Foto: Romeo and Juliet Couture)
Noen av klærne fra den nye Gossip Girl-kolleksjonen fra merket Romeo and Juliet couture. (Foto: Romeo and Juliet Couture)

Hva synes du om klærne som skal være inspirert av serien?

Redaktør i Mag, Celine Aagaard. (Foto: mag)

– Jeg er foreløpig ikke overbevist. Jeg må innrømme at jeg hadde ventet meg en mer klassisk kul New York Chic- stil. Klærene ser billige ut, og det trenger de ikke gjøre selv om de skal være mulig å få tak i for alle, sier Aagard.

Hvilke typer klær finner vi i serien?

– Alle jentene er inspirert av Upper East Side i NY. Blake Lively som spiller Serena er blitt et stilikon også utenfor settet , og har en stil det er lett å kopiere selv for deg som ikke har millionbeløp på kontoen. Serena har mest kommersiell apell, mens Jenny, som spilles av Taylor Momsen har en yngre og mer edgy look. Blair er den mest sofistikerte og preppy av de tre.

Nedtonet og grisedyrt

Journalist i Elle, Hanne Danielsen er også stor fan av serien, og sier at også hun er skuffet over klærne som skal være inspirert av de fasjonable New York-jentene.

– Førsteinntrykket er at jeg skulle ønske at plaggene lå tettere opp til den eksklusive stilen og lekne stylingen vi kjenner fra serien. Mange designere har mer eller mindre uttalt blitt inspirert av Gossip Girl siden serien startet i 2007, og designer Anna Sui lagde en Gossip Girl-kolleksjon for Target i 2009 som jeg syns traff bedre enn dette.

Hanne Danielsen er journalist i Elle. (Foto: Privat)

På hvilken måte brukes mote og merker i Gossip Girl?

Christian Louboutin er for Gossip Girl det Manolo Blahnik var for Sex og Singelliv. Blake Lively har til og med fått en Louboutin-modell oppkalt etter seg, kalt “The Blake”. Ellers sirkler jo rollefigurene rundt i det hellige B-triangelet, butikkene Barney’s, Bendels og Bergdorf’s på New Yorks Upper East Side.

Danielsen legger til at jentene i serien bruker alt fra dyr design fra Balenciaga, Chanel og Philip Lim, til rimeligere kjedebutikker som Urban Outfitters og Nine West. Selv om veskene, klærne, og skoene ofte koster deg en månedslønn, er stilen i serien ofte litt mer nedtonet enn sin forløper fra nittitallet.

– Mens Carries stil i Sex og Singelliv var morsom fordi antrekkene alltid var så over the top og ekstreme, er det lettere å se for seg selv i stilen til jentene i Gossip Girl. Selv om klærne ofte er grisedyre, og jentene bærer Hermés-vesker til hundretusener av kroner på skulderen som om det skulle være den naturligste ting i verden.

Sex og shopping

Vi har også tatt en titt på de mange tv-seriene som har inspirert kvinner og menn til å la fjernkontrollen ta styringa på hva de skal ha på seg. Det er vel ingen tvil om hva som har vært den mest innflytelsesrike tv-serien når det gjelder mote. I seks år kunne man følge Carrie og venninnene hennes i Sex og Singelliv løpe rundt på Manhattan i de høyeste, drøyeste hælene fra Jimmy Choo og Manolo Blahnik. Samtidig som de spiste middag i fantastiske kreasjoner fra blant andre Vivienne Westwood, Christian Dior, og Prada.

De påfølgende filmene om Sex og Singelliv-jentene har kanskje ikke truffet kvinners hjerte like mye som serien gjorde, men den har uten tvil truffet shopping-nerven. Et eksempel på dette en av skoene som Carrie bruker i den første filmen. Skoen Hangisi av merket Manolo Blahnik fikk vist seg frem fra sin beste side ved at Carries store kjærlighetsinteresse fridde med skoen i hånden.

Skoen som koster over 800 dollar (ca 4500 kr) solgte over 60 par under filmens første dag, og over 400 stykker satt seg opp på venteliste for den berømte blå skoen.

I den første Sex og Singelliv-filmen fikk New York Fashion Week sentral en plass i handlingen. (Foto: SF Norge)
I den første Sex og Singelliv-filmen fikk New York Fashion Week sentral en plass i handlingen. (Foto: SF Norge)

Det herlige åttitall

Celine Aagaard i mag trekker frem åttitallet som det store tiåret hvor tv-serier hadde størst påvirkning på moten.

Hun nevner frem serier som Dynastiet, Falcon Crest, Angela, og Miami Vice som store serier hvor klærne hadde stor betydning for seriens gjennomslagskraft.

(For dere Battlestar Galactica-fans, legg forøvrig merke til bartefransen i midten av bildet. Ser han kjent ut?)

SÅNN skulle man se ut i 1984, i hvert fall ifølge Miami Vice. (Foto: NBC)
SÅNN skulle man se ut i 1984, i hvert fall ifølge Miami Vice. (Foto: NBC)

Don Johnson og Philip Michael Thomas var nemlig to store forbilder i klesveien fra tidlig på åttitallet. I Miami Vice viste de blant hvordan en dressjakke skal brukes (helst i hvitt, med oppbrettede ermer og flamingorosa skjorte) i tillegg til å utdanne verdens menn i mokkasinbruk (uten sokker altså).

Lyse striper i en stor torv av en hårfrisyre hører til det utskjelte tiåret, i tillegg til brede skuldre både for menn og damer.

Helle Vaagland er programleder i Nasjonalgalleriet på NRK2 som tar for seg design, mote, kunst og annen visuell kultur. (Foto: NRK)

Sporet etter seriene

En hver generasjon har sin tv-serie som blir skapende, mener Helle Vaagland i NRKs Nasjonalgalleriet. Hun mener at vi kan se tydelige eksempler på definerende tv-serier i stort sett alle tiår.

– På 70-tallet ville alle ha sveisen til Farrah Fawchett fra Charlies Angels. På 80-tallet finner ville vi ha rosa leggvarmere på grunn av Fame, og på 90-tallet ville altfor mange ha silikonpupper på grunn av Baywatch. Eller hårsveisen til Jennifer Aniston fra Friends.

– Selv gikk jeg på en smell og kjøpte en latterlig dyr designer-veske for noen år siden, og skylder gjerne på Sex og Singelliv, sier Vaagland.

Helle Vaagland mener at tv-serier som Friends, Charlie's Angels og Fame satte sine spor i moteverdenen da de gikk på tv. (Foto: MGM/Warner Bros telivision/Spelling/Goldberg)

Stramme menn og fjonge kvinner

Dette er altså ikke første gang klærne i en tv-serie har fått designere og motefolk til å ta saksa fatt. Hanne Danielsen i Elle trekker blant annet frem Mad Mens enorme påvirkning som et av eksemplene hvor tv inspirerer motebransjen. Hun mener at de store tv-seriene kanskje ikke har skapt så mange nye trender, men heller gitt de eksisterende et ekstra puff.

– De siste årene har Mad Mens 50-tallssestetikk hatt en enorm påvirkning på motebildet, med egne kolleksjoner i kleskjeder som Banana Republic og masse referanser hos de store designerne. Det finnes mange eksempler på tv-serier som har påvirket motebildet i sitt tiår, men heller enn å skape helt nye trender har de kanskje fungert mest som katalysatorer for datidas allerede eksisterende trender, og gjort at farsotter har spredd seg raskt over hele den tv-seende verden.

PS: På søndag hadde den nye tv-serien Pan Am premiere på amerikansk tv. Den tar for seg livsstilen rundt flyvertinner og annet kabinpersjonale hos det ikoniske flyselskapet Pan Am 60-tallet, altså fra den tiden hvor det å være flyvertinne var noe av den mest glamorøse jobben du kunne ha. Også her kan man finne mye av stilen som presenteres i Mad Men.

Les mer om Mad Men-kolleksjonen her

Det amerikanske merket Banana Republic lagde sin egen Mad Men-kolleksjon. (Foto:Gap/ Banana Republic)
Det amerikanske merket Banana Republic lagde sin egen Mad Men-kolleksjon. (Foto:Gap/ Banana Republic)

Les Filmpolitiets anmeldelser av Mad Men sesong 1| 2 | 3 | 4

Whitney Port i to av plaggene hun har designet for BikBok. (Foto: BikBok)

Stilikon fra storbyen

Whitney Port, partyjenta og sosietetsdama som har vist sitt glamorøse og drama-fylte liv gjennom mange sesonger på MTV med The Hills og The City, og har lenge jobbet som både stylist og klesdesigner. Hun er nå aktuell i Norge med sin kolleksjon for kleskjeden BikBok, hvor hun har bidratt med jeans, bluser, bukser og skjørt til den populære klesbutikken. I 2008 presenterte hun sin egen kleskolleksjon under New York Fashinweek med navnet Whitney Eve, hvor hun etterpå jobbet for designere som Diane Von Fürstenberg.

Gotisk vampyrstil

Men det er ikke bare rike frøkner på høye heler som inspirerer designerne. Det australske motehuset Saint Augustine Academy lot seg inspirere av True Blood under den Australske moteuka i 2010 hvor de dedikerte en egen kolleksjon til den populære tv-serien. I videoen under kan du ser resultatet.

Les anmeldelsen av True Blood sesong 3 hos Filmpolitiet

Perler og siluetter

En annen tv-serie som fikk svært mye oppmerksomhet da den hadde premiere for rundt et år siden er HBO-serien Boardwalk Empire. Her blir tv-seerne invitert med til Atlanta under forbudstiden på 20-tallet, hvor gangstere og politikere driver maktkamp i det som nå er en av USA store casinobyer. Hanne Danielsen i Elle ser at stilen fra også denne tv-serien er populær fremover.

– 20-tallsstilen regjerte på catwalken til både Ralph Laurens og Marc Jacobs vårvisninger for 2012. Mange har nevnt The Great Gatsby som inspirasjonskilde, men aftenkjolene hos Ralph Lauren kunne like gjerne spasert ut fra en episode av Boardwalk Empire.

Boardwalk Empire rendyrker 20tallsstilen. (Foto: HBO)