Knerten (4)

Knerten er levendegjort med digital animasjon. Filmen kommer ikke til å skuffe, hverken for barn eller besteforeldre. Filmpolitets Birger Vestmo har gitt terningkast 4.

Adrian Grønnevik Smith som Lillebror og Pernille Sørensen som Mor  (Foto: Ari Willey/ Paradox AS)
Adrian Grønnevik Smith som Lillebror og Pernille Sørensen som Mor (Foto: Ari Willey/ Paradox AS)

Knerten er levendegjort med digital animasjon. Filmen kommer ikke til å skuffe, hverken for barn eller besteforeldre. Filmpolitets Birger Vestmo har gitt terningkast 4.

– ”Knerten” har et skjær av god, gammel, norsk , nostalgisk trygghet, som om Anne Cath Vestly selv holdt en våkende hånd over produksjonen.

Anne Cath Vestlys figur ”Knerten” har vært bokhelt i snart 50 år, og nå har han også blitt filmhelt! Åsleik Engmark debuterer som regissør, og har laget en søt og ufarlig familiefilm som trygt kan vises frem til de minste. Men målgruppa er like mye de voksne som en gang fikk ”Knerten” opplest ved sengekanten. Nostalgien står sterkt i denne filmatiseringen, noe som også gir den et gammelmodig preg.

Den egentlige stjerna i filmen er Lillebror (Adrian G. Smith). Han flytter fra byen til landet sammen med foreldrene og storebroren. Det er ikke så mange lekekamerater der, og Lillebror kjeder seg. Men så faller en pinne ned fra et tre, våkner til live og introduserer seg som Knerten. Sammen legger de ut på eventyr i de nye omgivelsene.

Knerten er levendegjort med digital animasjon, og resultatet er, om ikke fantastisk, så i alle fall overbevisende nok. Viktigere er at stemmen leveres av regissøren selv. Åsleik Engmark er en utmerket dubber som kunne ha gitt pinnen liv selv uten animasjon. Det viktigste er likevel at Adrian G. Smith greier å spille mot en fantasifigur som ble animert i ettertid. Det funker på lerretet. Vi tror på at Lillebror virkelig tror på Knerten.

Åsleik Engmark har stemmen til KNERTEN  (Foto: Ari Willey/ Paradox AS)
Åsleik Engmark har stemmen til KNERTEN (Foto: Ari Willey/ Paradox AS)

Som jeg sa, har ”Knerten” et noe gammelmodig preg. Det går ikke spesielt fort i svingene, og jeg savnet mer tempo. Noen av sekvensene kunne med fordel vært redigert litt tettere. Det kunne også vært interessant å se ”Knerten” i en oppdatert utgave, som kanskje ville vært mer gjenkjennelig for barna. Men det spørs om de bryr seg, og om det er viktig i det hele tatt. Kanskje er dette bare en filmkritikersk tankegang.

Det finnes sikkert nok av foreldre og besteforeldre som gjerne drar med ungene på en film basert på en bokserie de engang hadde kjær. De vil ikke bli skuffet. Åsleik Engmark og produsentene Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae har sørget for at ”Knerten” har et skjær av god, gammel, norsk , nostalgisk trygghet, som om Anne Cath Vestly selv holdt en våkende hånd over produksjonen. Innspillingen av film to, ”Knerten gifter seg”, er allerede i gang.

Lillebror & Knerten (Foto: Håvard Schei/ Paradox AS)
Lillebror & Knerten (Foto: Håvard Schei/ Paradox AS)