– Albumet dør foran øynene på oss

Albumsalget stuper i USA. – Sett fra et lytterperspektiv er det på mange måter helt rettferdig, sier norsk plateselskapsjef.

Sist uke ble det en enorm oppgang i salget av Lou Reeds musikk, slik det ofte blir når store artister går bort. Salget økte med hele 607 prosent i USA alene, da mange trolig kom på at de burde ha en Reed-utgivelse i samlinga.

72 år gamle Lou Reed er på bedringens vei etter en levertransplantasjon. Foto: NTB Scanpix / Ray Tamarra, AFP Photo.
Den enorme oppgangen i salget av musikken til Lou Reed etter hans død kan ikke redde det stadig stupende albumsalget. Foto: NTB Scanpix / Ray Tamarra, AFP Photo.

Samtidig sier Elton John at han føler seg irrelevant.

– Jeg tror ikke mine melodier og sanger egentlig er relevante for samtiden, forteller han i et intervju med BBC.

Laveste på over 20 år

Den enorme oppgangen i salget av Lou Reed-musikk kunne nemlig ikke forhindre at verdens største musikkmarked sist uke så det laveste albumsalget på over 20 år.

Mens det i 2002 ble solgt over 800 millioner album i året i det amerikanske markedet, var det tallet krympet til 316 millioner i 2012. Sist uke var den dårligste for albumsalg siden Nielsen SoundScan startet sine målinger for over 22 år siden.

Det får både eldre artister som Elton John merke, og han føler seg kanskje irrelevant av den grunn? Både hans og Paul McCartneys nyeste utgivelser har slitt med å få noe særlig salg å snakke om. Elton John-albumet The Diving Board har kun solgt drøye 11.000 eksemplarer i sin tredje salgsuke.

Miley Cyrus-albumet Bangerz toppa den amerikanske albumlista for to uker siden, men sist uke kom det på 4. plass med kun 43.000 solgte. Foto: Promo.
Miley Cyrus-albumet Bangerz toppa den amerikanske albumlista for to uker siden, men sist uke kom det på 4. plass med kun 43.000 solgte. Foto: Promo.

Rekord – med lavt salgstall

Men også yngre krefter som Katy Perry og Miley Cyrus får kjenne de nye tidene, der det er singelen og låta som gjelder. Katy Perry topper listene med albumet Prizm, med 286.000 solgte enheter. Det er det meste en kvinnelig artist har solgt av noe album i år.

Det er imidlertid ikke i nærheten av årets beste åpningsuke, som Justin Timberlake stod for, da hans 20/20 Experience solgte 986.000 i mars. Totalt ble det solgt 4,5 millioner album i USA i forrige uke. Det laveste tallet siden 1991.

Bransjeanalytiker Bob Letsetz skriver i forbindelse med utgivelsen av Katy Perry-albumet Prizm at «albumet er i ferd med å dø foran øynene på oss».

Sirkus Eliassen har hatt suksess med kun å gi ut singler – ingen album. Foto: Erlend Lånke Solbu, NRK P3.
Sirkus Eliassen har hatt suksess med kun å gi ut singler – ingen album. Foto: Erlend Lånke Solbu, NRK P3.

Blant hans konklusjoner leser vi blant annet at «om du planlegger å øke størrelsen på ditt publikum, få opp interessen og tjene penger, så er det plutselig sånn at det å satse på album ikke er tingen».

Åtte singler – ingen album

Et av norges største popfenomener de siste par åra er Sirkus Eliassen. Siden debuten med «Hjem til dæ» i 2011 har de gitt ut åtte singler, men ingen album.

Julius Diesen i Beyond Records, som gir ut Eliassen-brødrenes singler, sier han ikke tror albumformatet kommer til å dø helt ut og at det er en sammensatt forklaring på nedgangen i salget.

– Albumets status har definitivt fått en stor nedgang de siste årene, og det blir nok alt for lettvint kun å gi strømming skylda for det, sier han til P3.no.

Julius Diesen er sjef i Beyond Records. Foto: Mats Torbergsen.
Julius Diesen er sjef i Beyond Records. Foto: Mats Torbergsen.

– Lyttere har, siden iTunes ble lansert for tolv år siden, hatt lovlig mulighet til å surfe seg fram til å finne ut hvilke artister og låter de liker, og trenger ikke å bruke tid og penger på først å kjøpe et album, ta det med hjem, sette det i spilleren og deretter plukke ut sine favorittlåter.

– På mange måter helt rettferdig

– Resultatet blir at det er de låtene folk liker som blir strømma, sett på YouTube, spilt på radio og lagt inn i spillelistene til folk. Sett fra et lytterperspektiv er det på mange måter helt rettferdig. Enkeltlåter blir et fullverdig produkt på egenhånd, og da er det forståelig at folk ikke ønsker å kjøpe de andre ni produktene de ikke liker like godt.

Diesen tror det er lite musikkbransjen kan gjøre for å motvirke denne utviklinga. Han tror det neppe er annet å gjøre enn å godta at lyttere får stadig mer makt og kontroll over egne lyttervaner.

– Albumet er – og kommer nok i enda større grad til å være – et produkt først og fremst for artistenes fans – de som tar seg tid til å sette seg ned og lytte på alle detaljene, alt arbeidet og all kreativiteten bak et godt album, og det er en gruppe som definitivt ikke kommer til å dø ut med det første.

– Mye tid på hver single

Sjøl er Diesen fan av albumformatet, men Beyond Records har hele tiden i arbeidet med Sirkus Eliassen har vært bevisste på at det er enkeltlåtene folk er opptatt av.

– De har dermed brukt ekstremt mye tid på å jobbe med hver eneste singel, framfor å legge all den energien inn i et album. Da blir det igjen tid og energi til overs til å legge ekstra mye i liveshowene og alle de andre tingene som betyr noe, forteller han.

Dermed blir det trolig ikke noe album fra Sirkus Eliassen med det første.

–  Ingen planer om Sirkus Eliassen-album, så det blir det nok ikke i overskuelig framtid.