Dette er de mest spilte låtene i 2016

Norges største band troner øverst på P3s spillelister.

Det er allerede repetert i det uendelige, men det gjør det ikke mindre sant: 2016 var et trist år. Heldigvis gav storheter som David Bowie og Leonard Cohen oss album som alene kunne kanonisert dem før deres død. Året som gikk manifesterte albumets plass i en stadig mer hitdominert musikkbransje, med mastodonter av noen slipp fra de mest ikoniske internasjonale artistene: nevnte Bowie og Cohen (RIP), Kanye West, Beyoncé, Frank Ocean, Rihanna, Radiohead, Bon Iver – listen er lang.

Her hjemme på bjerget fikk artister som Alan Walker, Dagny, Cezinando og AURORA sitt gjennombrudd i 2016. I spennet mellom Alan Walkers seige EDM og AURORAs frysninginduserende stemme, har kanskje dét viktigste norske bandet i dag plukket med seg elementer fra dem begge:

Gull på topp

Highasakite troner nemlig øverst på listen over låtene på P3 i året som gikk, med suverene «Golden Ticket». Låten oppsummerer bandets utvikling fram til Camp Echo, tredjeplaten som markerte et tydelig veiskille fra den luftigere indiepopen bandet hadde sentrert sounden sin rundt på de to første albumene. P3s musikkredaksjon kåret for øvrig åpningslåten fra deres forrige album, Silent Treatment, til årets beste låt i 2014.

Den massive lyden av Camp Echo og tilhørende pyro på årets Highasakite-konserter har gitt bandet sene headliner-slots på festivaler som Øya, Pstereo, Parken og Bergenfest, i tillegg til konserter i USA, Australia og Europa for øvrig. Selv trekker bandet fram overvekten av norsk musikk på listen.

– Vi setter utrolig stor pris på støtten fra P3, og P3s lyttere, og synes samtidig det er veldig gøy at det er plass til så mye norsk musikk på listene. Vi er veldig stolte av å få være på en liste med så mange bra norske artister! Tusen takk!

Ser fram til 2017

P3s musikksjef, Mats Borch Bugge, er også fornøyd med at norsk musikk er så godt representert.

– Majoriteten av de mest spilte låtene er norske, noe som selvfølgelig er veldig gledelig. Byen Bergen har hatt et bra år på P3, AURORA gjør storeslem med to låter på lista. 2017 ligger også an til å bli et bra norsk musikkår. Folk som Daniel Kvammen og Gabrielle slipper for eksempel ny musikk hvert øyeblikk.

Her er listen i sin helhet:

1. Highasakite – Golden Ticket

2. Kakkmaddafakka – Young You

3. X Ambassadors – Renegades

4. Dagny + BØRNS – Fool’s Gold

5. Karpe Diem – Hus/hotell/slott brenner

6. Alan Walker + Iselin Solheim – Faded

7. AURORA – I Went Too Far

8. Julie Bergan – Arigato

9. Galantis – No Money

10. Drake + WizKid + Kyla – One Dance

11. Mumford & Sons – The Wolf

12. Justin Timberlake – I Can’t Stop the Feeling!

13. AURORA – Conqueror

14. Calvin Harris + Rihanna – This Is What You Came For

15. Matoma + Becky Hill – False Alarm

16. Matilda + Oslo Soul Children – Ghost

17. Nico & Vinz – Our Love

18. Cezinando – Botanisk Hage

19. The Lumineers – Ophelia

20. Seeb + Neev – Breathe

  • Malene

    Problemet er kanskje at dere spiller i HJEL sanger dere har bestemt dere vil spille mye av. Golden Ticket er et godt eksempel, og når dere var ferdig med den sangen, valgte dere neste – Samurai Swords. 90% av gangene dere spiller Highasakite for tiden Samurai Swords (vil jeg anslå, hehe). Jeg lurer på hvordan dere valgte ut akkurat den sangen? Personlig mener jeg at det ikke er den beste sangen deres. Hvorfor spiller dere ikke noen av de sykt mange andre kule sangene de har? Vi blir jo dødslei av den sangen.

    På Spotify ser jeg at dere ikke har oppdatert A-lista siden 24. november. NOVEMBER. Jeg er så sinnsykt lei av Milano, Waste a Moment, The Greatest, Playing to Lose, Sexual og egentlig resten av sangene på både A-lista og B-lista. Mange av disse sangene er sanger jeg egentlig liker, men når de kommer på p3 nå, bare skrur jeg av. Problemet mener jeg er i de podkast-programmene (som jeg kaller de) – altså programmene som får tilsendt ei spilleliste som de må spille og som ikke handler om musikk, som Raae og Osnes, VRL, Hallo P3 osv, og jeg vil jo høre på disse programmene.

    Dere mister litt posisjonen som den kanalen som fremmer ny musikk når dere spiller de samme sangene om og om og om igjen. Nei, jeg vil ikke høre Cezinando sin Botanisk Hage 24/7 i 8 måneder selv om jeg skjønner at dere er stolt av han fordi dere har hjulpet han på veien mot suksess. Jeg vil derimot høre Cezinando sine andre sanger for jeg vil høre på han, bare ikke den ENE sangen 1000 ganger.

    • Jørgen Guldal

      som om jeg skulle sagt det selv 🙂

    • Lise Bjerknesli

      Dette er å treffe spikeren på hodet, dessverre. P3 gjør meg veldig fort lei av hits!

    • Solveig Bang Wiik

      Det du skildrer er essensen av hensikten med popmusikk for radio: bruk – kast – glem (i 20 år, helt til noen har retroparty og du hører sangene på nytt, ikledd kostymet du bruker nå). Dersom radioen ikke hadde drept sangene for deg, ville du sannsynligvis ha gjort dette selv. Artister på lister skriver nemlig musikk for at den skal dø. Det er målet med denne typen musikk, altså høykomprimerte snutter på ca. 03:30.

      Det skal sies at det lønner seg for de som eier rettighetene på musikken som blir listet, som ikke nødvendigvis er de som har laget musikken, men disse eierne kan altså tjene en liten formue på en A-listet sang. Hvordan det lønner seg for P3 å radioliste vet ikke jeg, men det vanker sikkert noen greie tjenester og kameratskap for de som avgjør hvilke sanger som skal listes. Jeg kan ikke se noen andre grunner til å holde på radioliste, utover makten dette gir personene som avgjør hvem som skal være på A-liste og B-liste osv.

      • «Greie tjenester og kameratskap» er nok vesentlig utbredt. En annen ting som skal ivaretas er musikkjournalistenes ego og identitet. Ofte ganske påtatt og umodent. Bring back Sigbjørn Nevland og Pandoras Jukebox !