DJ på boks

Superstjerne-DJer bruker ferdiginnspilte sett på konserter. Er det greit?

Den 22. desember spiller Swedish House Mafia i Telenor Arena, som en del av sin avskjedsturné. Den svenske elektrohouse-DJ-trioen består av Axwell, Steve Angello og Sebastian Ingrosso. Sammen har de hatt stor internasjonal suksess og satt arenaer i kok.

Da Steve Angello ble filmet idet han satte på et ferdiginnspilt DJ-sett på en festival, uteble ikke reaksjonene. Angello ble indignert og tydde til motsvar på Twitter, mens A-Trak, en velrenommert kanadisk produsent og DJ, skrev et kritisk innlegg i Huffington Post. Han kritiserer DJer som benytter seg av ferdigmikser fremfor ferdigheter. Blant annet får elektronika-helten deadmau5 det glatte lag, men kanadieren skryter av Angellos DJ-kompetanse, til tross for den forhåndsinnspilte miksen.

– Meld deg opp på DJ-konkurranse hvis du vil ha skryt

Axwell fra den svenske trioen har i ettertid sett seg lei på diskusjonen:

– Kanskje DJing kun er reservert for folk som bruker vinyl, da. På en måte trykker du på en knapp, men uansett fremfører du ditt håndverk, sier han til BBC i et ferskt intervju. Calvin Harris – artist, DJ og produsent som har skrevet låter for stjerner som Rihanna – truer samme mediehus med søksmål,  på grunn av det han mener er feilsitater angående ferdiginnspilte låtmikser i samme sak.

Autolaser. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)
Autolaser. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)

– Når jeg drar for å se og høre mine favoritt DJ-er og artister, tenker jeg ikke mye om de har en en pre-miks. Fokuset er rettet på atmosfæren og stemning på showet, sier Kent Tonning, kjent som Autolaser. Den tidligere Årets Urørt-nominerte elektronika-artisten påpeker at det er musikken som gjelder – ikke hvordan DJen skrur på mikseknottene.

– Om du vil ha skryt for DJ-ferdigheter, så kan du jo melde seg på en DJ-konkurranse, foreslår Tonning.

Mathias Stubø, Tønsberg-mannen som går under artistnavnet Proviant Audio, ga ut albumet Real Love Tastes Like This i fjor.

– Jeg tror først og fremst at dette er et fenomen som oppstår når publikummet du spiller for ikke bryr seg om det spilles et opptak eller om det mikses for harde livet. Og store house-artister spiller på større scener. Avstanden mellom artist og publikum gjør det vanskelig å se om de på scenen faktisk utøver noe eller ikke. Det spiller ikke så stor rolle, sier Stubø til P3 Musikk.

Pyro-effekter som må synkroniseres

Proviant Audio. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)
Proviant Audio. (Foto: Rashid Akrim, NRK P3)

Angello begrunnet sin femten minutter lange, ferdiginnspilte DJ-sett som ble avspilt på en enkelt CD-spiller på den årlige nederlandske festivalen Dance Valley med at fyrverkeri og pyro-effekter måtte synkroniseres. Svensken mener det er umulig å gjennomføre dette med en platemiksing der og da.

Både Stubø og Tonning støtter opp Angellos begrunnelse, men med forbehold.

– Minuset er at en ikke kan improvisere og tilpasse DJ-settet sitt med publikum. På pluss-siden kan en synkronisere med lysshow og så videre, forklarer Tonning.

– Jeg har ikke nødvendigvis noe problem med at Swedish House Mafia velger å fyre av ferdige sett når de gjør shows, men da er vi ganske langt borte fra det man kaller DJing, sier Stubø.

Hva syns du – beveger DJing seg i feil retning, eller er det legitimt å benytte seg av ferdig innspilte DJ-sett? Benytt kommentarfeltet.