Google lanserer Spotify-konkurrent?

I kveld kan Google komme til å lansere sin nye tjeneste for strømming av musikk.

Store aktørene i teknologimarkedet, som Apple, Amazon og Google har lenge jobbet med å finne ut hvordan de skal svare på den relativt nye konkurransen om distribusjon av musikk som Spotify, WiMP og Pandora utgjør.

Google har også tidligere lansert en tjeneste for musikk, men det var kun for nedlasting. Foto: NTB Scanpix / Jae C. Hong, AP Photo.
Google har også tidligere lansert en tjeneste for musikk, men det var kun for nedlasting. Foto: NTB Scanpix / Jae C. Hong, AP Photo.

Lanseres idag?

Selv om nedlasting fortsatt dominerer det globale markedet har det skjedd ting i kulissene. Ryktene sier at Apple jobber med en strømmetjeneste som visstnok skal hete iRadio, men her skal teknogiganten ha møtt flere problemer som har gjort prosjektet forsinka.

Flere amerikanske medier melder nå at Google er klare til å lansere sitt svar på konkurransen i løpet av det nærmeste døgnet. Både New York Times og The Verge, som var først ute med historien, skriver at Google er klare for å avduke sin abonnementstjeneste på sin I/O-konferanse som starter kvelden 15. mai, norsk tid.

The Verge hevder å ha kilder nær selskapet som bekrefter at Google har signert separate avtaler med Universal Music Group og Sony Music Entertainment som gjelder både Google Play og Youtube. Google-eide Youtube har nylig lansert 53 nye kanaler der man må betale for å få se innhold.

Likner på Spotify

Tidligere skal Google også ha skrevet under en liknende avtale med Warner Music, men å ha med Universal og Sony gir dem tilgang til en langt større mengde artistkataloger.

Tjenesten Google skal lansere skal likne på den vi allerede kjenner i Spotify, mens tjenesten Apple visstnok jobber med skal likne mer på radio-on-demand-tjenesten til amerikanske Pandora.

The New York Times hevder imidlertid at Googles nye tjeneste ikke vil inneholde noe gratistilbud, slik man har i Spotify. I tillegg skriver The Wall Street Journal at man også jobber med en Youtube-tjeneste som kun har lyd – ikke video.

Markedet for strømming er det som vokser raskest, spesielt på mobile enheter. Spotify har nå over 24 millioner aktive brukere, mens seks millioner er betalende abonnenter. Den amerikanske tjenesten Pandora har over 200 millioner brukere.