Lars Vaular og Astrid S lager musikkvideo

To-tre år etter ideen om å lage låt med Astrid S kom, er «Boys» her. Vi ble med på musikkvideo-innspillingen og pratet med Vaular om årets mange låtsamarbeid.

– Stopp!

Regissør Eivind Landsvik snakker høyt og bestemt før stylisten til Astrid haster bort til henne. Hun ligger helt stille på gulvet i studioet som bader i rødt lys. Stylisten dytter en folde som har dannet seg på den hvite toppen hennes ned i buksa.

– Det er veldig fint når du lukker øynene, sier regissøren til Lars Vaular.

Han ligger ved siden av Astrid.

– Men dere må gjøre det samtidig. Okei? Da kjører vi igjen.

Beskjeden er mottatt, og «Boys», Lars Vaular og Astrids nye singel, dundrer ut fra høytalerne – atter en gang. Kameraene går. Fire stykker står samla rundt én skjerm for å følge med på gjennomkjøringen mens artistene synger til musikken. Tre andre står samla rundt en annen skjerm. Arbeidsdagen nærmer seg slutten. I en sofa sitter fem «boys» og deler ei sjokoladeplate og småprater. De har gjort sin del av jobben foran kameraene for i dag – kanskje får vi se dem i aksjon når musikkvideoen kommer ut.

Les P3s anmeldelse av «Boys» her.

– Shit, det gulvet var kaldt, ass, utbryter Astrid når musikkvideo-innspillingen til "Boys" er over. Der måtte hun og Lars Vaular ligge ganske lenge. Foto: Tom Øverlie/NRK P3.
– Shit, det gulvet var kaldt, ass, bryter Astrid ut når musikkvideo-innspillingen til «Boys» er over. Der måtte hun og Lars Vaular ligge ganske lenge. Foto: Tom Øverlie/NRK P3.

Har god kjemi med regissøren

Lars Vaular har lesset mat på en asjett og satt seg ned for å spise på et pauserom utenfor studioet. Han synes hele musikkvideo-opplegget er «ganske chill».

– Det blir litt venting og en del merkelige situasjoner, som i stad da vi måtte ligge veldig lenge i samme stilling. Men det er verre når det er masse «performance» og du må rappe, og rappe, og rappe. Og så kommer det litt an på hvor glad man er i å høre den samme låta igjen og igjen, sier han.

Kjemien med regissør Landsvik gjør det hele ganske sømløst, skal vi tro Vaular.

– Jeg har kjent ham i et par-tre år. Vi har ganske tett dialog og er på nett. Vi snakker om hva jeg vil formidle og skjønner hva hverandre mener. Det er det beste: Finne sånne folk å jobbe med som kan få akkurat det rommet de trenger til å gjøre det de er aller best på.

Landsvik hadde også regien på videoen til Daniel Kvammen-låta Vaular er med på, «Som om himmelen revna»:

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=iBJhIvfzPXc&w=560&h=315]

Samarbeid = inspirasjon

Vi beveger oss fra et musikkvideo-samarbeid til mange andre samarbeid: «Boys» føyer seg inn i en rekke av låtsamarbeid Lars Vaular har gjort i år. Blant andre artister Vaular har laga låter med, er Daniel Kvammen, Unge Ferrari, Myra og Vinz. Felles for dem alle er at Vaular – som han sier når vi spør – vil inngå kompromisser med dem.

– Man skal ikke gå med på alt mulig, men man blir veldig blind på sin egen musikk. Ofte skriver jeg bare et vers og et refreng, og så blir det ikke noe mer av den låta, liksom. Da er det digg å bare høre noen andres stemme. Jeg har lagd såpass mye musikk at det skal litt til for at jeg skal bli skikkelig engasjert, men jeg blir veldig inspirert av å jobbe med andre.

De tre sista åra har det for det meste vært Vaular selv, Frode Flatland og Thomas Eriksen som har laget musikken hans. Det er ikke helt tilfeldig at det har blitt så mange singelsamarbeid akkurat i 2017.

– Jeg fikk øynene opp for hvor mye spennende som skjer med mange norske artister for tida. Jeg kjeder meg fort når jeg er aleine. Alle må ha kontakt med andre, og føle at de er en del av noe større, sier Vaular.

Han fniser av sin egen klisje. Akkurat Astrid har han villet samarbeide med lenge, men først nå har låta blitt en realitet.

– Det er påfallende hvor sinnssykt flink og talentfull hun er. Eh. Ja. Jeg liker jo mye forskjellig musikk, men har brukt litt tid på å finne ut hvordan vi kunne møtes i samme verden. Første gang vi pratet om å gjøre noe sammen var for to-tre år siden, sier han. Da ble han kontakta for å bli med på noe litt «i farta»-greier, og foreslo at de heller kunne lage en ny låt sammen seinere.

Se Lars Vaular og Astrid S snakke om andre boys i musikknorge her:

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=UoPqlT0gm_0&w=560&h=315]

Brennheit bransje

Vaular beskriver veien til samarbeid i musikknorge som ekstremt kort, og at miljøet for å lage musikk sammen er et helt annet nå enn hva det har vært.

– Rapmiljøet er sinnssykt mye større nå enn hva det var for bare tre år siden. Det var lenger mellom både folk og produktivitet, og folk hadde mer enn nok med å lage nok låter til sin egen skive. Det er lavere skuldre nå. Før var det mer «han ekke kul» eller «det ekke kult». Sånn er det ikke lenger, og det er så mange forskjellige aldersgrupper. Bare se på nyeste skiva til Store P. MachoMayne (Kaj Gripsrud Hjelmeland journ.anm.) er tolv år og er med på siste låta som handler om struts, liksom.

Se Takin Ova – Historien om norsk hiphop her.

– Er det gøyere å holde på nå?

– Det er spennende med et mye mer ekte og levende miljø, men det var kanskje aller gøyest før jeg var noe. Det mest spennende er å prøve å få respekt. Du både vil og kan mye enklere si «fuck off» til alle sammen. Men jeg har alltid hatt det gøy med musikken min, og jeg var jo med på å skape dette miljøet som er nå.

– Det mest spennende ever er å prøve å få respekt.

På tross av at hiphop-miljøet i Norge er brennhett for tida, mimrer Lars Vaular til tida der han ennå prøvde å få respekt som veldig spennende. Foto: Tom Øverlie/NRK P3.
På tross av at hiphop-miljøet i Norge er brennhett for tida, mimrer Lars Vaular til tida der han ennå prøvde å få respekt. Foto: Tom Øverlie/NRK P3.

Et utvalg låter Vaular har gjort med andre i 2017

Her kan du lese om samarbeidene med Daniel Kvammen, Myra og Unge Ferrari.


Daniel Kvammen
Daniel Kvammen

«Som om himmelen revna»


Lars Vaular om samarbeidet: – Sangen med Kvammen er veldig kul, men også ganske annerledes fra utgangspunktet sitt. Den har gått gjennom flere hamskifter. Jeg har bare flaks som er med, og føler jeg er en gratispassasjer som bare kommer inn og rapper litt på slutten der. Sammen med videoen er dette et fantastisk bra prosjekt, det bare klaffer, mener Vaular.

Daniel Kvammen om samarbeidet:– Jeg jobba med en kompis som også jobba mye med Lars, Frode Flatland. Vi fikk ikke låta jeg hadde begynt på ferdig, så den ble lagt på is. En dag fikk jeg en telefon fra Frode om at han hadde lagt noen nye ting på låta. Da han spilte den var det ikke så overveldende store forskjeller at jeg hadde trengt å komme i studio for dét, helt til jeg hørte et stykke der Lars begynner å rappe. Han får nesten en sånn Gudfaren-rolle, han kommer inn og bare fikser det, liksom. Jeg gjør ikke samarbeidslåter med folk hvis ikke jeg synes de er fete, men jeg har et sterkt forhold til musikken til Lars. Mye av grunnen til at jeg gjorde låta ferdig, er nok fordi Lars stolte på den. Det var han jeg hørte på da jeg var ung.

Myra.

«Ventet på deg»


Lars Vaular om samarbeidet: – Myra er min lille jente! Etter jeg hørte en av de første låtene hennes, «Hold an», ble jeg bare kjempeglad og ville gjøre noe med henne. Hun inspirerer meg hele tiden. Hun har en så egen karakter som er i kontrast til de andre rapperne, og det føles veldig ekte. Myra er ganske tøff hun óg, men hun vet at hun kan både rappe og synge, og trenger ikke å tøffe seg. Det er deilig – hun har en befriende ærlighet!

Myra om samarbeidet: – Like etter jeg hadde sluppet min første singel, ga Lars lyd fra seg. Han er en stor støttespiller for oss unge spillere som prøver å bane oss vei i musikken. Vi møttes i studio, og det var først da jeg ble kjent med ham. Hele prosessen med låta var så inkluderende, og jeg føler låta liksom ble min også. Det var ikke sånn at jeg kom til en ferdig låt og bare skulle synge litt.

Maren Sørdal
Unge Ferrari

«Panorama»


Lars Vaular om samarbeidet: – På mange måter er samarbeid med artister fra en annen sjanger mer spennende enn med rappere, fordi de får til ting jeg ikke får til. Men også andre rappere gjør ting jeg ikke kan og har sine egne stiler, sånn som Unge Ferrari. Mens jeg bare jobber og jobber med hva jeg skal si, begynner han med hvordan det høres ut. Jeg tror det har med at mange av de yngre har kunnskap om innspillingsprogrammer og har vokst opp med autotune.

Unge Ferrari om samarbeidet: – Denne låta starta med at vi prata sammen på Twitter. Seks-sju måneder senere sendte Lars meg instrumentalen til Panorama, og så hadde vi fire-fem sessions i studioet hans. Vi fant tonen med en gang. Det var aldri spørsmål om, men når, det ble en låt. I studio hadde vi begge mange ideer til hverandre. Det var kult å samarbeide med Lars, han jeg hørte på da jeg vokste opp, liksom. Nå er han broren min. Jeg merker med erfarne artister at vi har forskjellige måter å jobbe på, men veien til ferdig låt spiller ingen rolle når det blir fett til slutt. Og veien til et samarbeid er bare en DM på Twitter, så er man plutselig i studio sammen.