Lagde superhit på under en time

Musikeren Sia snekret sammen en av årets største poplåter, «Chandelier», på en drøy halvtime.

Sjenerte Sia Furler bruker gjerne en papirpose for å skjule ansiktet på pressebilder. (Foto: PRETTYPUKE/ RCA Records)
Sjenerte Sia Furler bruker gjerne en papirpose for å skjule ansiktet på pressebilder. (Foto: PRETTYPUKE/ RCA Records)

Den australske artisten Sia Furler har vært i musikkbransjen i over 15 år, men du hørte kanskje først om henne i sommer.

Det var nemlig først da singelen «Chandelier» ble sluppet for et par måneder siden at hun for alvor ble en stor popsensasjon.

Nå avslører Sia at det tok henne mindre enn en time å lage en av årets største poplåter, som for øyeblikket er A-listet på NRK P3.

Ettertraktet låtskriver

Til nå har hun mest lusket rundt i bakgrunnen, og opparbeidet seg et rykte som en av de beste og mest ettertraktede låtskriverne i bransjen.

Sia har skrevet hits for artister som Rihanna, Beyonce, Katy Perry, Celine Dion og mange andre. Men «Chandelier» var det ikke snakk om å gi vekk.

– Av en eller annen grunn så ville jeg ikke gi den vekk. Jeg skrev låten fordi det er så mange «partygirl»-låter i pop, og jeg hadde lyst til å gjøre min vri på sjangeren, sier Sia i et intervju med NPR.

Hun forteller også at hun egentlig hadde lagt mikrofonen på hyllen før hun skrev «Chandelier», en låt det ikke tok lang tid å komponere.

– Det tok rundt fire minutter å sette akkordene til «Chandelier», og kanskje et kvarter for å skrive teksten. Så tok det vel 10-15 minutter å klippe til vokalen.

Nylig slapp den australske artisten albumet 1000 Forms of Fear. P3s anmelder mener det er flere gode låter på albumet, men skryter også av superhiten.

«Den platinaselgende øreormen ‘Chandelier’ er ikke noen spektakulær låt i seg selv, men takket være Sias vanvittige vokalprestasjon løfter den seg fra nok en flott festhymne til en kampsang større enn livet selv.»

Følger pop-oppskriften

Sia hevder selv at festlåten «Chandelier» bare følger oppskriften til de låtene som snurres mest på radiostasjoner nå for tiden.

– Rundt 50 prosent av låtene på radioen handler jo om å leve som om morgendagen aldri kommer. Som om det er den siste dagen i ditt liv. Så en stor del av popmusikken handler egentlig bare om festing.

Grunnen til at stjernen ikke har gjort så mange intervjuer for å promotere albumet eller singelen er at hun ikke trives særlig godt i rampelyset, og i tillegg tjener nok penger fra før av.

– Jeg trenger egentlig ikke å promotere albumet i det hele tatt. Jeg tjener allerede nok penger på låtskrivingen. Planen min er bare å nyte det jeg allerede har.

Se musikkvideoen til Sia – «Chandelier»: