Karpe Diem - Oslo Spektrum

Liv i karpedammen

Karpe Diem tar sats fra en umulig fallhøyde og lander noenlunde stødig.

Er de Norges største band? Tja. Det er i alle fall narrativet som har fått feste seg etter at oslorapperne imponerende nok solgte unna tre Spektrum-konserter på én dag – en bragd kun a-ha har utført før dem, som vi har kunnet lese til det kjedsommelige de siste dagene.

Karpe Diem er uansett svære, med en rekke norske nyklassikere fra det siste tiåret i bagasjen. Magdi Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Patel er høyt elsket av veldig mange, men samtidig dypt hatet og foraktet blant de mest krakilske utskuddene i nettkommentariatet. For de noe mindre vrangvillig innstilte er det lite kontroversielt ved duoens presise og ofte skarpe blikk på mellomposisjonene i norsk kultur og samfunn – de kan snarere fremstå litt vel fornuftige og voksne til tider.

Mye står med andre ord på spill denne kvelden. Og et lite steinkast unna det det stadig slitnere senterkomplekset Gunerius – neppe tilfeldigvis den siste av låttitlene fra den ambisiøse, triple multimediautgivelsen Heisann Montebello – småkoker det allerede før duoen entrer den skråstilte scenen, som tar store deler av publikumsgulvet og for anledningen er utstyrt med en «grisebinge» midt i, for den mest dedikerte fansen. Når «Attitudeproblem» sparker i gang kvelden eksploderer det både der nede og i resten av det høytstablede lokalet.

karpe1

«Jens», «Vestkantsvartinga» og en aldeles nydelig «Hvite menn som pusher 50» dytter moroa videre, godt hjulpet av laser og grafikk som oppleves mer smakfull enn spektakulær. En viss energifattigdom noteres med «Påfugl» og gitarsentriske «Spis din syvende sans», og i løpet av et tilbakeskuende strekk med låter fra rundt årtusenskiftet er det kun obskure «Balltre med pigger på» som virkelig, eh, slår.

I neste etappe av konserten treffes det mer enn det bommes, med den temmelig grufulle «Den islamske elefanten» som et enslig feilskjær. Men sånt veies opp av en intens «Toyotan’ til Magdi», der den odde scenen kommer til sin rett og publikum må duellere med «spiser heller bacon» og «drikker heller mensen» seg imellom. «Au Pair» byr på massedans, svømmebasseng og en svevende scene, mens «Byduer i dur» får sjappa til å hoppe. «Gunerius» er hjerteskjærende flott, «Lett å være rebell» klin kokos.

I tillegg er jo alt det visuelle på plass. Filmer, animasjoner, sceneforflytninger og lasere arbeider sammen på måter som i mange tilfeller spiller musikken bedre, og tospannet får kjørt seg gjennom diverse transportetapper. Det føles imidlertid ikke som om den spektakulære riggen utnyttes helt optimalt – tross pyro, innendørsfyrverkeri, dansende politigriser og dalende tak.

Det er mulig forventningene i forkant av denne seansen vokste seg for himmelhøye til at de i det hele tatt kunne innfris. Og det er en unik sceneopplevelse Karpe byr på disse dagene i april, for all del. Få det med deg hvis du kan.

Men for en anmelder som hørte gruppa betraktelig sprekere på en pratsom festivalscene i fjor sommer må det være lov å minne om at det musikalske virket også må dyrkes og utvikles. Jeg krysser fingrene – kors på halsen, ti kniver i hjertet, etc. – for at de drar enda mer på, på alle vis, de to neste kveldene.

Marius Asp

  • Stein Bull-Hansen

    For en uvitende og ignorant anmelder. Står det egentlig noe som helst som handler om musikk i denne beskrivelsen? Jeg kaller det en beskrivelse og ikke en anmeldelse. Norske journalister skriver om absolutt alt annet enn musikk. Hvorfor kommer dere aldri når vi spiller for 100000 mennesker på f eks Köln Stadion? Jeg er den første til å invitere, og det har jeg prøvd et desennium. Jeg spiller riktignok i et annet band, men dette går igjen. Dere synes 3x Oslo Spektrum er svært fordi dere har aldri forstått dimensjonene av hva norsk musikk representerer i utlandet. Det store og farlige utlandet. Hva med å ofre noen ord om det musikalske innholdet, annet enn en beskrivelse av absolutt alt annet. Hvordan smakte Popkornet forresten? Skriv heller mer utdypende om hvor slitent kjøpesenteret i nabolaget er. Det er uhyre viktig å vite for alle de som kjøpte billett. Glemte jeg forresten å spørre om Popkornets kvalitet? Å, beklager, jeg har visst allerede nevnt det, i mangel av noe annet som kan minne om musikk. Du har ikke fulgt med i timen. Det koster 500 spenn med fly fra Gardermoen for faktisk å finne ut hvorfor vi flagger ut.

    • Demos Last

      Du er hvit mann, hater ikke hvite menn og har musikalitet. Dermed er du tabu for for den provinsielle, irrelevante og lydig hatende osloghettoen av anmeldere. Glem dem.

      • Stein Bull-Hansen

        Det har ingen ting med farge å gjøre, og jeg har en enorm respekt for Carpe Diem. Jeg liker til og med musikken!

        • Demos Last

          Om du respekterer og liker KD, reelt eller for skams skyld, eller ikke, er selvsagt irrelevant i denne sammenhengen. Men jeg forstår godt at du føler at du måtte si det som svar på mitt innlegg.

          Uansett kan man vel si at KD og deres bakmenn er flinke forretningsfolk.

          • Stein Bull-Hansen

            Det hersker det ingen tvil om! det er sjeldent at norsk musikk gir noe særlig utslag på saldoen i riktig retning, men her tror jeg det går greit 🙂

    • Kim Stalsberg Steinhaug

      HAHA! Syntes heller ikke tekstene dems er mye å skryte av, hørte dem spille i Kristiansand en gang å dem ropte fra senen «Fuck Kristiansand» å alle hoppet i glede å sang med !!????

      Jeg gikk ut i røyken å diskuterte med en neger der hvorfor han var ute, for det kunne jeg forstå! Fordi eneste neger jeg hørte dem synge om var en som fikk juling å ble slepa fra kristiansand til oslo… For meg fremstår carpe diem som noen jævla rauhål!

    • Stein Bull-Hansen

      Det må bemerkes at jeg liker Carpe Diem, og er stolt av dem, og det er fantastisk å fylle 3x Skekrum.

  • Lasse Ottesen

    Dette showet handler jo ikke på musikk. Det handler om sceneshow, og om å overgå andre «store» band som har vært her før dem. Det klarte de tydeligvis bare sånn halvveis.

    • gardd

      Både musikken og showet står til terningkast 6. NRK burde nok sendt noen andre til å anmelde denne konserten, for denne anmeldelsen er i kraftig utakt med alle andre som var der…

  • William Braut

    Kva var det med «Den islamske elefanten» som gjorde den grufull og til eit feilskjær?

  • JudgeDredd

    Merker jeg blør ut av øra bare av å lese anmeldelsen.

  • EtwasAnders

    Jeg tror ikke denne anmelderen var på riktig konsert..

  • gardd

    Denne anmeldelsen får terningkast 1. Snakk om å gå på trynet i ovarennet 😂

  • Finn Magnusson

    Flittig bruk av minusord. Som i tillegg ikke har noe med musikken å gjøre. Er anmelder deprimert eller noe?

  • Kristen Georgsen

    Ja nåde den som sier noe stygt om gullgutten med den tøffe oppveksten

  • Karpe Diem er det viktigste norske bandet, uansett genre, i vår tid. Duoen tør å lage tekster med mening og dybde – samtidig som musikken er av svært god kvalitet, den elskes av flere generasjoner samtidig. http://www.vargas12.com/2015/fete-hvite-menn-som-pusher-femti/

    • Alexandr Kjelbrand

      Nei … de er selve malet på rasister!

    • Martin Lundquist

      Det kommer jo an på hvem som hører! Jeg liker noen av låtene deres, de er på ingen måte dårlige. Men samtidig lukter det en undertone av offermentalitet i tekstene. Har en følelse at de utvanner rasismebegrepet mye, og at de generaliserer mye. Men det er min mening!

  • Paul Birgensen

    Er det noen utenfor Oslo som hører på dette? Tror ikke det…

    • Kirsten Øvregaard

      Alle jeg kjenner lytter til Karpe Diem, og jeg er pensjonert vestlending 🙂

      • Martin Lundquist

        Wow. Alle du kjenner, faktisk! Jeg bor i Oslo, kjenner svært mange i alle aldre. Ingen av dem lytter noe særlig til Karpe. Det betyr ikke at de er dårlige. Bra for noen, dårlige for andre! Hvorfor er dette så vanskelig å forstå for folk?

  • trieste

    Grusom musikk med offerbudskap som har blitt hauset frem av PK-media og er det perfekte alibi når Nobelkomiteen arrangerer konsert.

  • Demos Last

    At norske ‘Spellemannspriser’ ofte henger lavt er velkjent. Men dette såkalte ‘bandet’ viser at disse prisene nå bare ligger strødd på søppelfyllinger for dem som gidder å plukke opp.

    Dette patetisk legemliggjorte misbruket av uttrykket ‘Carpe diem’ er et rent politisk-kulturelt propagandavåpen drevet frem og iscenesatt av den svenske Bonnierklanen med støtte fra naive og etterdiltende norske beundrere i sære osloredaksjoner. Akkurat som med absolutt alt annet Bonnier foretar seg, er målet å fremme hat og selvhat mot de foraktede «hvite menneskene», da selvsagt spesielt «hvite menn».

    At NRK’s anmelder like godt på forhånd karakteriserer alle som ikke måtte like ‘bandet’ og som måtte skrive en kommentar her eller andre steder på nettet om det som «krakilske utskudd» passer selvsagt perfekt inn i redaksjonens triste medløperkultur.

    Men selv anmelderen ser jo ut til å ha fått nok, der han spakt ymter frempå at «det musikalske virket må utvikles»…. Faktum er imidlertid bare at her er det ingen musikk å utvikle.

  • Lisbeth Bishibushen Bjørnstad

    Denne anmeldelsen var usaklig, bitter og sutrete.

  • Alexandr Kjelbrand

    Jeg henviser til noe nyttige ord:

    «De tolerante og liberale hyller Karpe Diems hatefulle ytringer mot annerledestenkende:

    – Helle bensin på og sette fyr på Frp-ungdom
    – Oralsex med Mette Hanekamhaug, den merra
    – Ta livet av Carl I. Hagen

    Utilslørt hatespeech. Hvorfor blir ikke Kapre Diem straffet?

  • Odin Johansen

    Uff patetisk band. Lett å spille offerrolle når man er rasist selv.

    • Nikita Mirzani

      Nordisk (ATOMIC BLONDE) > MVGEEMOVIES.BLOGSPOT.NO