Menn kjøper mest

Er du en mann over 18 år i fast jobb og har mange venner med lik musikksmak som deg, er sannsynligheten stor for at du bruker mye penger på musikk.

Jo mer du liker den samme musikken som vennene dine eller de du omgås, jo større er sjansen for at du kjøper mye musikk. Dessuten kjøper menn mer musikk enn kvinner. Det er to av funnene i en ny amerikansk studie.

Smått hysteriske fans av Justin Bieber er i følge en amerikansk studie ikke typiske representanter for de virkelig store forbrukerne av musikk. Foto: Fredrik Varfjell, NTB Scanpix.
Smått hysteriske fans av Justin Bieber er i følge en amerikansk studie ikke typiske representanter for de virkelig store forbrukerne av musikk. Foto: Fredrik Varfjell, NTB Scanpix.

Undersøkelsen er utført av den prisvinnende manageren Chasson Gracie, sjef for Gracie Management, for musikkbransjebloggen Music Think Tank. Gracie ønsket å finne ut mer om bakgrunnen for hva det er som fører til at folk faktisk kjøper musikk. Dette undersøkte han i en gruppe på 490 personer mellom 18 og 34 år.

Hele studien kan lastes ned her!

Halvannen gang mer

Hvis vi ser tilbake på bildene fra det som skjedde da Justin Bieber kom til Oslo, er det stort sett av relativt hysteriske og skrikende, unge jenter. Antagelig alle sammen store forbrukere av musikken, men ikke minst også merchandise og konsertbilletter fra Bieber og liknende artister.

Les også: Musikken blir stadig mer melankolsk

Denne studien viser imidlertid at menn forbruker halvannen gang mer musikk. Det skjer visstnok en endring av adferd når vi bikker 18 år. Da blir jenter mindre interessert i å kjøpe musikk, mens gutta tar over og får en enorm appetitt.

Et annet interessant funn er at den bevisste, den «intellektuelle» brukeren av musikk har en langt større sjanse for å kjøpe musikk, enn den den emosjonelle, den som er styrt av følelser i forhold til musikken.

Mest styrt av venner

Man skulle tro at et pasjonert forhold til idoler og deres kunst skulle være en sterk «driver» for å få folk til å kjøpe musikk. Men ifølge den amerikanske undersøkelsen er 36 prosent av befolkningen der bevisste eller «intellektuelle» brukere, og de som i aller størst grad bidrar til musikkforbruket.

Det du hører på radioen din, hva anmelderne skriver eller bloggerne mener har kanskje noe å si i forhold til dine valg når du går i platebutikken eller søker opp en ny artist i Spotify eller WiMP. Men det er hva dine venner, din familie og de du omgås hører på av musikk som har aller sterkest innvirkning på dine valg.

Om du har samme musikksmak som de rundt deg er det en langt større sjanse for at du kjøper mye musikk, enn om du er en person med avvikende musikalsk smak i forhold til dine omgivelser.

Les også: Derfor hører vi på country

Hvilken etnisk gruppe du tilhører har lite å si for hvilken type musikkforbruker du er. Men hvilken jobb du har, eller om du i det hele tatt har en jobb, er derimot ganske viktig. Både det å kjøpe musikk og ikke minst konsertbilletter blir stadig dyrere. Og musikkforbruket, i form av faktisk å kjøpe musikk eller noe som relaterer seg til artister og band, ikke er størst når du for eksempel er student, men når du er blitt eldre og har fått en jobb. Har du en fulltids, eller til og med bare en deltidsjobb, er sjansen langt større for at du kjøper mye musikk enn om du er arbeidsledig eller student.