Pieces of Juno – Ville ikke avsløre at hun var jente

Musikkprodusent Kine Sandbæk Jensen (27), også kjent som Pieces of Juno, ble antatt å være mann da hun begynte å legge ut egenproduserte låter på internett.

Pieces of Juno begynte så smått å produsere i GarageBand da hun skaffet seg Mac som femtenåring. Det var likevel ikke før for fire år siden, da hun gikk til anskaffelse av Ableton Live – et programmeringsverktøy for musikkproduksjon – at hun begynte å ta produseringen på alvor:

– Jeg syns det var helt utrolig fett. Det var nesten som å bli forelsket. Jeg fant noe jeg ikke visste fantes.

Pieces of Juno forteller til P3 at hun ikke ønsket å markedsføre seg selv som kvinne da hun begynte å legge ut musikken sin. Hun ville ikke at det skulle bli en “greie” at hun var jente og drev med musikkproduksjon.

– Jeg husker at jeg spilte låtene som en venninne hadde laget for en mannlig produsent. Responsen hans var “herregud, det var jo faktisk ikke jentetrommer!” Bare det begrepet plukker opp noe som er litt sykt i samfunnet vårt, ettersom “jentetrommer” er synonymt med noe negativt. Hvorfor er det sånn? Ideelt sett skulle jo “jentetrommer” hatt en positiv klang. Ja, selvfølgelig har jeg jentetrommer, jeg er jo jente!

I starten da hun fortsatt var anonym, ble hun som regel omtalt som “han” hvis noen skrev om henne.

– Da tok jeg det som en kompliment, og det er jo helt absurd.

Hør Pieces of Juno som ukas DJ hos Ruben på P3
Sjekk ut “Saffron» av Pieces of Juno her:

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/124730278″ params=»auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true» width=»100%» height=»450″ iframe=»true» /]

Kvinner objektiviseres

 

Samtidig som det jobbes for å bedre kjønnsbalansen på flere musikalske felt, henger den elektroniske musikkscenen etter.

Pieces of Juno trekker frem en Youtube-video med den 23 år gamle ukrainske DJen Juicy M. I videoen mikser Juicy M, eller Marta Matrus som hun egentlig heter, på åpenbart dyktig vis.

– Kommentarfeltet er noe av det drøyeste jeg har sett. Hun står og mikser med fire decks. I kommentarfeltet står det blant annet “I would like to see her on four dicks”. Hun er på samme nivå som Avicii, men det er puppene de snakker om.

Pieces of Juno understreker at internett også representerer muligheter. Hun viser til Female Pressure, et nettverk bestående av kvinner innen alt fra lydteknikk, visuell kunst, bookingbransje og musikkproduksjon. Nettstedet har ca 1500 medlemmer verden rundt.

 

Manglende interesse?

 

Kvinner representerer mindre enn 5 % av alle musikkprodusenter og lydteknikere. Den samme kjønns(u)balansen gjenspeiler seg på EDM-festivalene. Alle de 32 artistene som spilte på hovedscenen under Ultra Music Fest i Miami tidligere i år var menn. Blant de 195 resterende bookingene var 21 kvinner. Dette utgjør en prosentfordeling på ca 90-10.

Les: P3 sin liste over de heteste og nyeste elektroprodusentene i Norge befinner det seg også bare menn.

Wolfgang Wee, programleder i house-programmet Lt. Wee Show på NRK P3 og mP3, tror at den skjeve kjønnsfordelingen har med interesse å gjøre. Han understreker at tilgangen på produksjonsutstyr og piratvare har vært lik for begge kjønn helt siden datamaskinen ble allemannseie på 90-tallet.

– På 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, da «soveromsmusikken» ble født, var interessen for data, programmering og spill i stor grad en guttegreie. Det var utvilsomt en døråpner, om ikke et premiss, for å holde på med elektronisk musikk. I dag er mulighetene bedre og enklere for alle, uavhengig av datakunnskaper. Det kan forklare eksplosjonen av unge, elektroniske artister og musikkprodusenter de siste 5-6 årene.

 

Stine Osmo Lieng, Creative Manager og A&R i Warner/Chappell, satt i juryen da NRK P3 avholdt konkurranse for produsenttalenter i samarbeid med by:Larm tidligere i år. Hun peker på at det aldri har vært så mange kvinnelige produsenter og at det blir feil å skylde på manglende interesse.

-Interessen er der og vokser. Hvor synlige de er, er en annen sak. Det er først og fremst undergrunns-sjangre som opplever blomstringen, og ikke de blodkommersielle.

I tråd med Liengs betraktninger mener Pieces of Juno at interessen for det teknologiske aspektet ved musikkproduksjon ikke har noe å gjøre med hvorfor det er færre kvinner som produserer enn menn.

– Det er en veldig gammeldags holdning. Jenter er like mye i stand til å “nerde” som det gutter er. Sånn sett er det rart at musikkbransjen ikke henger med. Man kan jo spekulere i hvorfor det er sånn, men jeg tror det handler mye om at man trenger å se andre gjøre det samme. Jeg husker for ikke så lenge siden i musikkbransjen så var det nesten tabu å synge på norsk. Så begynte noen å synge på norsk, og plutselig synger alle på norsk. Kanskje det samme gjelder med jenter som produserer.

 

Mangel på forbilder

 

Pieces of Juno mener mangelen på kvinnelige forbilder er en av årsakene til kjønnsubalansen.

-Mange artister får inspirasjon og drivkraft av folk de ser opp til og kjenner seg igjen. Det handler mye om å se andre gjøre det samme, forteller hun.

Mangel på forbilder og likesinnede ser dog ikke ut til å være et problem for det motsatte kjønn. Den mannlige DJen i starten av tjueårene, ofte med tropisk signaturlyd og capsen bak frem, er kanskje en av de tydeligste trendene som har preget musikkbransjen – og popkulturen forøvrig – det siste året. Til og med Hollywood har bitt seg merke i fenomenet. I filmen We Are Your Friends følger vi 23 år gamle Cole, som spilles av Zac Efron, og hans reise fra å nerde på gutterommet til å innta de største klubbscenene. I norsk sammenheng har Kygo befestet seg som en ledende EDM-produsent på internasjonalt nivå. Den neste i rekken ser ut til å være Matoma, et spirende produsenthåp fra Flisa som nylig annonserte at han samarbeider med stjerneskudd som J. Lo og Jason Derulo. Det finnes ingen norske kvinnelige produsenter i samme format.

I tillegg peker Pieces of Juno på noen dypere samfunnsmessige strukturer som hun mener er en del av grunnen til at få jenter velger å produsere. Kjønnsmønsteret som vi læres opp i har for eksempel stor effekt på hvilke interesser vi søker etter.

– Jeg tror det har mye å gjøre med hvordan man portretterer kjønn. Det har sikkert hatt en innvirkning på hvorfor jeg valgte piano som instrument. Hvis jeg hadde vokst opp med jenter som produserte fremfor Spice Girls og andre jentegrupper så hadde jeg kanskje syns at det var fett.

Michelii – Drømte om å lage lydbilder

Line Michelet (32) aka Michelii har gitt ut to EPer og laget musikk til flere filmer og tv-serier.

– Når jeg produserer blir jeg helt oppslukt. Det er motiverende at du kan gi ut et helhetlig produkt på egen hånd, uten å ha et band eller plateselskap i ryggen.

Hør “Evidence” her:

[soundcloud url=»https://api.soundcloud.com/tracks/190253450″ params=»color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false» width=»100%» height=»166″ iframe=»true» /]

I likhet med Pieces of Juno mener hun det er rart at ikke flere jenter produserer, men at det samtidig finnes gode forklaringer på hvorfor det er sånn.

–Det er jo ingenting kjønnsbetinget ved musikalitet og kreativitet. Likevel har så godt som alle jeg har samarbeidet med av produsenter og lydteknikere vært menn.

DJ SVANI – De fleste tror jeg er mann

Debutanten Svanhild P. Landvik går under navnet DJ SVANI. Hun ble plukket opp av den anerkjente radioverten Nina Las Vegas i Australia etter å ha remikset andres låter.

– Jeg har aldri opplevd å få negativ respons fordi jeg driver med dette. Men de fleste på internett antar at jeg er mann.

DJ SVANI etterlyser også kvinnelige forbilder.

– Elektronisk musikkproduksjon er mannsdominert. Hvis en ikke har tilgang til miljøet er det vanskelig å vite at det eksisterer. Synlighet er viktig. Jo flere kvinner som blir gode, jo mer tror jeg arbeidet vil vises og anerkjennes, for så å inspirere andre.

Hør “Hot Like Fire” her:

Ting er i ferd med å skje

Både Pieces of Juno, DJ SVANI og Michelii er optimistiske når de snakker om fremtiden for kvinnelige produsenter. Pieces of Juno understreker for eksempel at stadig flere kvinner er representert på klubbene i oslomiljøet. Hun håper at dette kan stimulere til engasjement og interesse blant andre jenter.

– Det er veldig viktig å understreke at ting er i ferd med å snu. I tillegg håper jeg at DJene har lyst til å bevege seg litt mer innover i produksjonsdelen. De spiller jo klubbmusikk og de er interesserte i klubbmusikk. Da burde de også prøve å lage klubbmusikk. I så fall kan de kontakte meg. Jeg har både gjeng og utstyr.

Michelii påpeker at tiltak som synliggjør kvinner i bransjen er viktig, både for å gi kvinner en mulighet til å bli sett, men også for å inspirere andre kvinner ved å vise at det finnes likesinnede. I tillegg tror hun det er viktig å oppmuntre jenter til å begynne med musikkproduksjon i tidlig alder:

– Mange menn har jo holdt på med dette på gutterommet siden de var 12. Hvis man kan få litt hjelp i starten til å overkomme eventuelle barrierer ville det vært flott, gjerne ved flere kurs og workshops. Det er viktig å huske at man ikke trenger å kunne alt for å holde på med dette, det er bare å kaste seg ut i det og begynne et sted. Videre tror jeg at interessen for musikkproduksjon og elektronisk musikk er økende generelt, og at flere kvinner i bransjen forhåpentlig vil komme etter hvert. Selv må man selvfølgelig jobbe hardt, for til sist vil alltid musikken snakke for seg. Det gjelder jo alle i bransjen uavhengig av kjønn.