Piratene kjøper mindre

Ny lov mot ulovlig fildeling i Japan fører til mindre salg av musikk.

Det er gått én måned siden Japan innførte den nye, strenge loven mot ulovlig nedlasting og fildeling. Japanske myndigheter ville stramme inn siden kun én av ti nedlastinger var av lovlig art.

Etter at japanske myndigheter innførte nye lover mot ulovlig fildeling er forbrukerne i landet blitt mindre ivrige etter å kjøpe musikk lovlig, for eksempel til sine mobiltelefoner. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Etter at japanske myndigheter innførte nye lover mot ulovlig fildeling er forbrukerne i landet blitt mindre ivrige etter å kjøpe musikk lovlig, for eksempel til sine mobiltelefoner. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Streng lov

Den nye loven skal rette seg mot de som laster opp og deler ulovlig kopiert materiale, som bryter med opphavsrettslovene. Men den gjelder ikke bare de som legger til rette for fildelinga, men også de som måtte være så «uheldige» å komme i besittelse av ulovlige filer.

Brudd på den nye loven kan føre til opp mot to års fengsel når det gjelder ulovlig nedlasting og opp mot 10 års fengsel for ulovlig fildeling.

Les også:

Iføgle Japan Today har de nye reglene allerede hatt en innvirkning på markedet, men trolig ikke slik de japanske myndighetene hadde sett for seg.

«Suksess»

Den nye loven har for så vidt vært en suksess, i det perspektivet at færre nå klikker «last ned». Men den nye statistikken viser det nedslående faktum at dette også gjelder for lovlig kjøp av musikk. Ikke bare er det blitt mindre piratvirksomhet – det lovlige salget fortsetter også å falle.

En undersøkelse viser at så mange som 68 prosent av japanerne aldri betaler for musikk, det høyeste tallet på over ti år. Tallene forteller at de som ikke bruker penger på musikk blir stadig flere, mens de som faktisk kjøper musikken sin blir stadig færre.

Spørsmålet er om den nye loven har hatt en så stor innvirkning allerede én måned etter at den trådte i kraft, siden piratene gjerne er de som også kjøper mest musikk, eller om det kun er et tilfeldig utfall.

Den generelle oppfatninga formidla av Japan Today er at mange forbrukerne ikke synes musikken er interessant nok til å kjøpe nå som muligheten for nedlasting er blitt mer begrensa. Den nye loven kan altså ha fått de utilsikta konsekvensene det advares mot når Google nedgraderer treff på fildeldingssider.