Satser i Los Angeles

Osloduoen Lemâitre opplever enorm pågang fra musikkverdenen. I desember flytter de til USA.

I slutten av mai slapp Lemâitre EPen Relativity 2. Den gikk rett til topp på Itunes’ elektronikaliste i en rekke land – inkludert USA. 

– Den påfølgende uka fikk vi ekstremt mange henvendelser fra selskaper som ville jobbe oss, spesielt i USA. Etter å ha tenkt oss om litt, valgte vi å inngå samarbeid med noen av dem, forteller Ulrik Lund, som utgjør halvparten av Lemâitre, til P3 Musikk.

Deler agent med Brad Pitt

Nå har osloduoen, som foruten Lund består av Ketil Jansen, signert til Creative Artists Agency, som også har stjerner som Brad Pitt og Robert De Niro i stallen. I tillegg har de inngått samarbeid med det bookingagenten til Daft Punk.

– Det er gøy. Vi håper å få spilt mest mulig rundt i USA.

Hør Lemâitre fortelle om USA-planene i Popsalongen:

Lemâitre om USA-planer

Elektronika-bølge

Lund tror de har vært heldige med timingen. Deres blanding av indieelektronika og pop har tidligere blitt sammenlignet med Röuksopp, og er som skapt for dagens amerikanske marked.

– Elektronisk musikk har aldri vært mer populært i USA enn det er nå. I Europa har det jo vært stort ei stund, men vi har fått være med på den første store bølgen i USA. Når vi flytter til Los Angeles er det først og fremst fordi vi håper å få turnert mye rundt i USA og bli kjent med folk vi kan samarbeide med fremover, sier han.

Undertøysreklame

Lemâitre har allerede fått med musikken sin i en reklame for undertøysgiganten Victoria’s Secret.

–  Det er gøy, men det er jo en reklamekampanje. Det er positivt at flere folk får hørt musikken vår, og Victoria’s Secret er ikke det verste man kan bli forbundet med, sier Lund.

Duoen flytter så snart de har ferdigstilt sin nye EP, som slippes i januar, og blir i første omgang tre måneder i det forjettede land.

– Vi forventer ikke noe stort gjennombrudd med det samme, men gleder oss til å både spille live og jobbe med nytt materiale der borte, sier Lund.

Musikken har spredt seg selv

Han understreker at duoen ikke har jobbet spesielt mot å nå ut til det amerikanske publikumet, selv om det er de de er mest populære hos.

– Vi har latt musikken leve sitt eget liv på internett, og sett at den har blitt spredt på blogger og Youtube. Det er kult at den slår av i USA – vi hadde en spillejobb der i mai i fjor, og det var utrolig gøy – så vi gleder oss definitivt til mer av det.

Med seg til USA tar duoen Johannes Greve Muskat, som lager videoer og sørger for det visuelle uttrykket til Lemâitre.

Se videoen til «Time to Realize»:

Intenst år

Det er kun et drøyt halvår siden da ukjente Lemâitre var med i Urørtfinalen, hvor de kom på andreplass bak Mikhael Paskalev.

Se Urørtfinalen i reprise!

Mye har skjedd på kort tid, og nå sliter duoen med å få tida til å strekke til.

– Vi driver med musikk på mer enn heltid. Vi har veldig mye vi gjerne skulle gjort, som vi ikke får tid til. Vi har fått en del henvendelser av folk som vil at vi skal remikse låtene deres, men det har vi vært nødt til å nedprioritere til fordel for eget materiale, forteller Lund.

Les også: Drømmer om å leve av musikken

Disko i kirka

11. oktober lager Lemâitre klubb i Kulturkirken Jakob i Oslo.

– Vi skal sette opp et veldig kult lysshow og prøve å gjøre det til noe spesielt, siden det jo er et ganske spesielt sted å spille elektronisk musikk. Blir gøy å gjøre disko i en kirke!

Hør låta «Time to realize», som duoen spilte live i Popsalongen da de var på besøk der mandag:

Lemaitre-time to realize

Lemâitre hos Popsalongen (Foto: Beate Grøndahl, NRK P3)

Mandag 24. september var Lemâitre på besøk i Popsalongen på P3. Der spilte de blant annet The Strokes-låta «Someday».

– Det er en moderne klassiker, poengterte duoen.

Hør deres versjon her:

Lemâitre – Someday (The Strokes)