– Man må booke for publikum – ikke seg selv

Den nye festivalen Findings i Oslo ønsker å gi publikum det de vil ha – kommersiell populærmusikk og en heidundrende fest.

– Målet er at det skal bli den største og kuleste festen i året, forteller Trond Opsahl fra Sky Agency om Findings som arrangeres på Bislett fredag.

Det ligger an til høy partyfaktor i hjertet av Oslo når artister som Steve Angello, Kygo og ikke minst Avicii spiller for et av byens største dansegulv. Konsertarrangørene Live Nation og Sky Agency har samlet styrkene og inviterer til gigantparty på Bislett Stadion.

– Trond kom til meg og foreslo at det manglet noe, og at vi burde starte en ny festival som skiller seg fra det som har vært så langt, forteller Martin Nielsen fra Live Nation.

Les: De 10 best betalte DJene i verden har håvet inn nesten 1,7 milliarder kroner det siste året

Hør Avicii – «Addicted To You»:

Håper på stinn brakke

Svenske Tim Bergling, kjent som Avicii. (Foto: NTB Scanpix, AP, Charles Sykes)
Svenske Tim Bergling, kjent som Avicii. (Foto: NTB Scanpix, AP, Charles Sykes)

Og slik fikk Oslo en ny festival som snarere tar inspirasjon fra konsepter som Tomorrowland og Summerburst enn fra den tradisjonelle rockefestivalen. I år serverer festivalen flest DJs, men det blir ikke nødvendigvis sånn hvert år.

– Det ble mange DJs i år, men tanken er at vi skal ha pop og EDM, altså kommersiell populærmusikk, sier Opsahl.

– Så lenge det tilfører noe til festen, så er det velkomment, sier Nielsen.

I år varer festen kun én dag, og de har ikke bestemt seg for om festivalen skal utvide til flere dager i fremtiden. Først skal debuten gjennomføres.

– Skal man ha et stort og vellykket arrangement og en fest slik som dette blir, er det bra for konseptet at det blir utsolgt, forklarer Opsahl.

– Tanken her er at vi skal ha årets største fest.

Trond Opsahl fra Sky Agency og Martin Nielsen fra Live Nation. Foto: Eileen Danielsen, NRK P3
Trond Opsahl fra Sky Agency og Martin Nielsen fra Live Nation. Foto: Eileen Danielsen, NRK P3

Findings som festival

Det er ikke mer enn et par uker siden Øya-festivalen feiret musikk og moro i Tøyenparken. Findings skiller seg fra denne type festivaler i alt fra bookinger til holdninger.

– Det største skillet tror jeg er at dette kommer til å bli en fest på en annen måte enn andre festivaler. Mange drar jo også på Slottsfjell, Hove og Øya for å feste, men jeg tror det handler mest om denne helheten med x antall scener og ulike artister, og å oppleve nye acts. Dette blir helt annerledes. Tanken her er at vi skal ha årets største fest, og at artistene som spiller er navn som du kjenner til fra tidligere, forteller Nielsen.

– Vi ville legge pengene i artistene, markedsføringen og produksjonen.

Det er med andre ord et stykke mellom slettene i Tøyenparken og VIP-lekteren på Bislett, med musikkelskere som er glad i å feste på den ene siden, og festelskere som er glade i å høre på musikk på den andre.

– Så lenge man booker en festival for besøkende og ikke seg selv, da tror jeg at man har funnet nøkkelen til fremgang. Det er mange som har booket artister og gjort festivaler for seg selv og det de selv liker. Det pleier å bli en dyr lekse til slutt, sier Nielsen.

Da P3 intervjuet Øyas bookingsjef Claes Olsen for noen uker siden var han ikke uventet opptatt av nettopp det motsatte: At artistene skulle være band de selv ønsket å se.

Se videointervju: – Outkast var vanskelige å booke
Les: Alt fra Øya 2014 | Alt fra Slottsfjell 2014 | Alt fra Hove 2014

Der alle satt på samme gress og handlet i samme bar på Øya, deles festivaldeltagerne på Findings opp etter alder og betalingsvilje. Festivalområdet er delt opp i et 18 års-område og et 20 års-område, samt en VIP-lekter og paviljonger som ulike privatpersoner og foretak har betalt for.

Vi vil flyte med tiden, med det som er populært og det som det er etterspørsel etter.

Feelings og Findings

Først ble vi kjent med festivalen som Feelings, men arrangørene ble nødt til å bytte navnet da det viste seg å eksistere et klubbkonsept med det samme navnet.

– Vi kjente ikke til det, og vi fikk tilbud om å kjøpe navnet for en million. Vi synes ikke det var verdt det, siden ingen visste hva det var. Vi ville legge pengene i artistene, markedsføringen og produksjonen. Besøkende kommer ikke på grunn av navnet det første året uansett, sier Nielsen.

På fredag åpner det nye samarbeidsprosjektet mellom Kaveh og Autolaser, Kanthem, den aller første Findingsfestivalen. Kanthem livedebuterte på Rådhusplassen foran 70 000 tilskuere, og det var der Opsahl fikk huket inn duoen til festivalen.

– Det blir spennende å se hvordan Kanthem funker live, sier Opsahl.

Les: Kaveh og Autolaser livedebuterte som Kanthem foran 70.000 publikummere på Rådhusplassen


Findings byr også på den eneste konserten i sommer med det nye stjerneskuddet Kygo. Opsahl er manager for Kygo, eller Kyrre Grøvell-Dahl som han heter hjemme, og har vært med i prosessen hele veien.

Les og se video: Store plateselskaper har siklet etter navnetrekket til den 22 år gamle Kygo

– Han studerer jo til siviløkonom i Edinburgh, og jeg sa til ham at du er heldig hvis du i det hele tatt får fullføre semesteret i år. Han sa han fikk se på det, men nå har han jo fått en verdensomfattende platekontrakt, og er vel den norske artisten folk hører mest på og snakker mest om for tiden. Det er utrolig morsomt, forteller Opsahl.

Se videoen øverst i saken hvor Nielsen og Opsahl blant annet forteller hva de tenker om Kygo.

Hør Ed Sheeran – «I See Fire» (Kygo Remix): | Sjekk ut Soundcloud-siden til Kygo

Trond Opsahl fra Sky Agency og Martin Nielsen fra Live Nation. Foto: Eileen Danielsen, NRK P3
Trond Opsahl fra Sky Agency og Martin Nielsen fra Live Nation. Foto: Eileen Danielsen, NRK P3

Store navn og store drømmer

På festivaldagen er mye av jobben til Nielsen og Opsahl allerede unnagjort, og resultatet kan observeres og konsertene nytes.

– Jeg gleder meg til å si at nå er alt på plass, nå kan jeg slappe av og nyte selve festivaldagen, sier Nielsen

– Den følelsen når publikum jubler når artistene går på er noe av det mest spesielle å oppleve som konsertarrangør, sier Opsahl

Så var det neste år da.

Har dere noen drømmebookinger?

– Å få til en Swedish House Mafia-gjenforening hadde vært toppen av kransekaka, sier Opsahl.

– David Guetta hadde passet inn i dette. Rihanna kunne passet inn her, sier Nielsen.

– Kanye West og Jay-Z kunne funket. Altså populærmusikk. Det folk vil ha og folk vil se, sier Opsahl.

– Selve ordet pop har blitt litt tilsmusset, kanskje. Alle vil være så trendy og høre på det som ingen andre har hørt. Men samtidig finnes jo disse større artistene som er veldig populære, som streames og som har videoer med mange millioner flere views enn noe annet på YouTube. Det er dette som er populærmusikk, og som topper listene. Vi vil flyte med tiden, med det som er populært og det som det er etterspørsel etter, sier Nielsen.