Sundfør vil lage miljøplate

– Jeg planlegger et prosjekt, og for første gang gjør jeg research til en plate, sier hun til P3.no.

– Jeg synes det er kleint, ganske Bono-aktig, å snakke om dette, men det er viktig. Jeg vil lage en plate om miljøspørsmål. Jeg planlegger et prosjekt, og for første gang gjør jeg research til en plate, sier P3 Gull- og singel-aktuelle Susanne Sundfør (28) til P3.no.

Les: Sundfør til P3 Gull

Hun har fått mye oppmerksomhet for overgangen til solfylt pop på sin første singel fra det kommende albumet Ten Love Songs. Neste gang hun skal lage album, kan vi også forvente noe helt nytt fra artisten.

– Stem Miljøpartiet!

Under festivalen Piknik i Parken i august i år holdt Sundfør en appell fra scenen. Hun uttrykte sin bekymring for klimaendringer, som ble rundet av med oppfordringen «Stem Miljøpartiet De Grønne!». I tillegg spilte hun to låter som har sitt utspring i bekymringen.

Til P3.no forteller hun at hun synes vi snakker alt for lite om katastrofen som er i ferd med å skje. Bøker som Naomi Kleins This Changes EverythingJared Diamonds KollapsPaul Kingsnorths Dark Mountain har vært viktig inspirasjon.

– Jeg vil spesielt oppfordre folk til å lese boken til Klein. Den argumenterer for at miljøkatastrofen faktisk kan tilføre verden noe bra dersom folk mobiliserer. Apartheid og kampen mot kjønnsdiskriminering startet også som folkebevegelser. Flere hundre tusen gikk i klimamarsj i New York før FN-toppmøtet i høst. I Oslo var vi 500. Vi er nødt til å ta det som skjer innover oss.

«Sur bitch»-image

Sundfør var også blant de første som hevet stemmen og snakket om kjønnsdiskriminering i norsk musikkbransje. I 2007 sa hun de berømte ordene «Jeg er først og fremst artist, ikke først og fremst kvinne» da hun fikk Spellemannprisen for Årets kvinnelige artist. Det har fulgt henne siden.

– Det var en periode, rundt da jeg slapp The Brothelat jeg syntes det var ubehagelig å snakke om dette. Jeg var usikker på om det å snakke om feminisme gjorde at jeg fikk et image som «sur bitch». Det gjorde det nok, men det var allikevel riktig, sa Sundfør da hun var hedergjest i P3-programmet Ruben tidligere denne uka.

Hør klippet fra Spellemann hos Ruben.

Mye har skjedd siden 2007, men debatten er stadig aktuell, og blusset opp igjen i sommer.

Les: Skjevheten starter tidlig

– Det jeg synes er interessant er at det alltid dukker opp noen kritiske stemmer. Det er menn over 40, som ikke er med på endringene som har skjedd i generasjonen under. Det er alltid de som uttaler seg, og det er bra – fordi har ingen gode argument. De har ingen vitenskapelige bevis for det de påstår – for eksempel at kvinner ikke nerder på samme vis som menn, eller ikke har driven eller galskapen som menn har, sier hun nå.

– Jeg mister nok noen lyttere

Da Susanne Sundfør (28) i slutten av oktober slapp singelen «Fade Away», fikk vi høre en annen side av artisten enn tidligere. I løpet av de sju årene som er gått siden hun slapp debutalbumet Susanne Sundfør har hun beveget seg fra akustiske, pianobaserte låter til et tyngre og mer komplekst lydbilde. Det elektroniske har tatt stadig større plass i musikken hennes, og den ferske singelen er synth-tung, beatbasert diskopolåt.

Anmeldelse: Susanne Sundfør – «Fade Away» (5/6)

– Det kan jo hende jeg mister noen lyttere. Dersom folk har begynt å høre på meg fordi de har likt det litt mer komplekse i musikken, kan jo dette bli litt enkelt for noen, sier Sundfør til P3.no om stilskiftet.

– Kjeder meg fort

Hun sier også at hun alltid har hatt lyst til å skrive pop, og at en stadig oppdatering av det musikalske uttrykket er naturlig for henne.

– Jeg kjeder meg ofte fort på turne, når vi spiller de samme låtene, og ønsker å gjøre noe helt annet. Jeg lager nye låter som vi spiller, og så utvikler det seg kanskje en ny sound ut fra det.

Hennes kommende album Ten Love Songs slippes i februar.

– Det en allsidig plate. Jeg har allerede fått beskjed fra flere om at den kanskje er for allsidig. Jeg synes ikke det, men jeg kan tenke meg at noen nok kommer til å reagere på det. “Fade Away” er ganske lite representativ,  fordi den er ganske uskyldig og lett, mens mange av de andre er dunklere og litt hardere. Men så har jeg også noen ganske store ballader.

Utforsker det cheesy

Samarbeidet med den franske elektropopartisten M83 på soundtracket til fjorårets storfilm Oblivion gjorde henne nysgjerrig på hvordan musikken hennes ville bli hvis hun la inn noen cheesy, eller svulstige, elementer.

Les: Sundfør og M83 med filmmusikk

– Det er noe med måten han arrangerer på. Han bruker mye majestetiske synther, og holder seg akkurat innenfor grensen til det cheesy, noe som er spennende fordi det utfordrer vår oppfatning av hva som er bra. Jeg har alltid likt musikk som utfordrer konvensjoner. Jeg liker ting som blir sett på som hig brow-musikk, men også veldig cheesy musikk.

Instrument: mikrobølgeovn

«Fade Away» leker seg både med funky disko-bass, Queen-inspirert synth og introduserer mikrobølgeovnen som lydeffekt.

– Jeg var i studio i Hollywood med John Bates, også kjent som Big Black Delta. Det var en mikrobølgeovn der, og jeg testet lyden. Vi tenkte «plinget» kunne bli et fint break i låta før synthsoloen, og tok det opp. Så han er kreditert for «electronics and microwave oven» på albumet, fortalte Sundfør da hun var hedersgjest hos Ruben på P3 tidligere denne uka.

Hør Susanne Sundfør som hedersgjest hos Ruben her.

– Röyksopp gjorde stemmen min fin

Foruten M83 og Big Black Delta står Röyksopp og Kleerup på lista over samarbeidspartnere Susanne Sundfør har hatt de siste åra. «Running To The Sea», som hun lagde samme med Röyksopp, vant pris for Årets låt på prisutdelingen P3 Gull i fjor. Hun omtaler den verdenskjente norske duoen som «et av verdens beste band», og sier samarbeidet med dem har tilført henne mye.

– De mikser vokalen min på en måte som gjør at de greier å få frem de fine klangene i stemmen min. Før synes jeg ofte vokalen min har vært litt skarp, noe som også påvirket litt hvordan jeg synger. Etter å ha jobbet med dem har jeg kjøpt samme type mikrofon som de bruker.

Röyksopp feat. Susanne Sundfør – «Running To The Sea» live på Lydverket:

Foruten «Running To The Sea», har Sundfør bidratt på to låter på Röyksopps siste album, og var med på konserten til Röyksopp & Robyn under årets Øyafestival.

Mestringsfølelse i produsentstolen

Lars Horntveth fra Jaga Jazzist har vært produsent på Sundførs to siste album, The Brothel og The Silicone Veil. På kommende Ten Love Songs har Haugesunds-artisten gjort det aller meste av jobben selv.

– Det er en mestringsfølelse når du har gjort alt selv, og så kommer i mål. Men det er også slitsomt å være helt avhengig av seg selv. Noen ganger kan det være inspirerende å bare være i et rom med andre og være kreative sammen. Da får man mye mer ut av seg selv. Det savnet jeg veldig nå.

Derfor inviterte Sundfør en håndfull samarbeidspartnere inn på albumet. Lars Horntveth, Anthony Gonzales/M83, Röyksopp og Big Black Delta har alle satt sitt preg på enkeltlåter på albumet som slippes i februar.

Se  musikkvideoene til toav de viktigste låtene i Sundførs karriere:

«White Foxes» var 2012s beste, norske låt ifølge P3:

«The Brothel» markerte Sundførs første stilskifte: