Ut av skyggen

Etter årevis som korist og studiomusiker, åpenbarer Miss Tati seg som soloartist med et stort talent innen neosoul.

–  Da min mor lå på sykehuset og fødte søsteren min var jeg opptatt med å underholde resten av familien, som var barnevakt, forteller 27 år gamle Tatiana Palanca – Eller Miss Tati – som er Ukas Urørt.

Selv om hun hele livet har elsket å drive musikk, er det først nå bergenseren satser med eget materiale, etter mange år som korist for andre artister.

P3 Urørt mener:

Organisk og urban vellyd fra vest. Etter mange år som korist for andre artister, trer Miss Tati frem som en dyktig låtskriver, sanger og rapper i neosoullandskapet

 

Profil: Miss Tati på Urørt

Fra før er det klart at P3 Urørt tar med Miss Tati til Slottsfjell i sommer.

Les: – Urørtscenen kommer til å bli et av høydepunktene på Slottsfjell

Miss Tati har med seg stort band:

Irem Muftuoglu, vokal, perkusjon og effekter (kor)
Liliana Palanca, perkusjon og vokal (kor)
Ivar Thormodsæther, trommer
Anders Bitustøyl, bass
Einar Sogstad, tangenter
Michael Barnes, tenor- og barytonsaks
Håvar Skaugen, alt-, tenorsaksofon og tverrfløyte

Når og hvordan startet du å lage musikk?
– Jeg skrev min første låt da jeg var 13 år gammel. Men det tok meg sju år til før jeg torde å skrive en ny. Sang for det meste hooks på r&b- og hiphoplåter til undergrunnsartister i Bergen 2006-2008. I mellomtiden skrev jeg låter for meg selv i det skjulte. Utviklet meg ved å fremføre mye på jamscenen i Bergen fra 2009 og ble medlem av Jamkollektivet. Gjorde live- og studiooppdrag som kordame for popartisten Moi, Forza, Fagernes Yatch Klubb, Whitest Boy Alive, Syntax TerrOrkester, Superfamily, Major Parkinson, Datarock, Kakkmaddafakka og Store P. Fremførte låtene mine med band for første gang på Jassbox Bergen i 2011.

Hva er bakgrunnen for at du kaller deg Miss Tati?
– Kallenavnet for de som heter Tatiana i hjemmelandet mitt er Tati. Da jeg begynte å danse og ble medlem i dansegruppen Flava Few, fikk jeg kallenavet Ladi Tati (les: «ladi dadi we likes to party» fra Slick Rick). Reggae artisten Jabaman anbefalte meg å ta et søk og sjekke at navnet ikke var tatt og jeg fant ut at det finnes allerede en artist som heter Lady Tati. Så det ble Miss Tati i stedet (reggae artisten Kingsley Anowi introduserte meg som Miss Tati på releasekonserten til mixtapen hans Love & Poetry).

Hva er historien bak låta «Be Free»? Hvordan ble den til? Hva handler teksten om?
– «Be Free! er en tribute til hiphop og gode tider. Let’s take it back! Ikke ta oss selv så høytidelig hele tiden. Slappe av og nyte livet.

– Jeg ble utfordret av en venn av meg, Fernando, også kjent som artisten C-Fau, til å skrive et refreng på en låt som han hadde skrevet. Den ble opprinnelig skrevet på en Bishop-beat for leeeenge siden. Jeg tror vi snakker om 2006-gammelt! Jeg følte meg supercorny fordi jeg rappet en annen sin tekst, men fikk litt eierskap da refrenget falt på plass. Jeg tenkte at jeg må bare legge det bak meg og ha det gøy med det. Og slik har min tilnærmingsgsmåte til musikk vært siden da. Etter at låten hadde fått marinere et par år, skrev jeg et nytt andrevers og spilte det inn på en Darth Vidar-beat som ble featured i mixtapen hans Englestøv, en samleplate for alt kreativt som skjedde på Studio S207. Øyvind Vie Berg mastret låten for meg, og tok seg friheten til å remikse låten. Jeg fikk aldri hørt det, og på et narchspiel i fjor, dro Øyvind ut låten – og jeg fikk helt sjokk. Det var så bra og organisk! Så jeg skrev om refrengmelodien og spilte inn låten på nytt i hans studio KREMLYD og resten er historie!

Hvordan går du frem når du lager musikken?
– Improviserer fram en vokalmelodi på beats. Det er ofte det første som kommer ut som jeg beholder, korrigerer eller bygger videre på. Så settes det inn tekst. Noen ganger skjer det motsatte.

Hvordan vil du selv beskrive musikken du lager? Hva er karakteristisk?
– Tja, si det. Jeg liker best at andre beskriver musikken min. Jeg er ikke så analytisk og flink til å sette ord på det. Musikken jeg lager har alltid groove og flow som viktigste ingrediens. Så synger jeg om gledestider, tider med frustrasjon og tider med sorg. Musikk er terapi for meg, så det er noe jeg uttrykker i låtene mine. Det er R&B, det er soul og det er hiphopelementer.

Hva er det mest interessante som har skjedd i karrieren så langt?
– Spille på Røkeriet i USF Verftet under Nattjazz. Tom Svendsgård booket oss for andre gang og det er en ære og en tillitserklæring som vi følger opp med et helsikes show. Og selvsagt, spille på Urørtscenen på Slottfjell i sommer!

Hva gjør du til vanlig?
– Jobber i Bergen kommune som administrasjonskonsulent i Byrådsavdeling for kultur, næring, idrett og kirke.

Hva er dine inspirasjonskilder (band/artister og hvorfor akkurat de)?
– Miss Sassy aka Sarah Vaughn, Patrice Rushen, Lyn Collins, Chaka Khan og sist, men ikke minst: Alle «soul cats fra the new school» – Lauryn Hill, D´Angelo, Erykah Badu, Bilal, Jill Scott, India Arie.

Hva er den største skandalen eller merkeligste opplevelsen du har vært borti?
– Jeg har opplevd masse merkelig, men husker ikke hva det er. Det er rart, fordi når man blir spurt å si noe om det så kicker hukommelsesvikten inn.

Hva skjer fremover? Noe spennende på gang?
– Plateinnspilling. Jeg planlegger en EP-utgivelse etter sommeren. Jeg har gjort ferdig fire nye låter og holder på å gjøre ferdig en håndfull til.

Har du andre favoritter på Urørt? 
– Andreas Lydhammer med Lydhammer Ensemble, Benn Jonassen, Action The Man aka Handlingens mann og Soul Release som er et band som består av Lydhammer og C-Fau

Hvordan ser drømmegigen ut?
– Spille på Glastonbury Festival eller Coachella Festival.

Nevn en konkret låt du har blitt inspirert av. Hvorfor?

– «Why Does It End» av Mari & Stein.. Story of my life.

Når hører du ikke på musikk?
– Når jeg sover.

Når danser du?
– Hjemme mens jeg rydder, hører på en god låt, mest ute på byen, eller når egj er på dansetrening (en sjelden gang her og der) og ellers når jeg er entusiatisk over noe som jeg må få ut ved å bryte ut i mooves.

Hva skal til for å få deg ut på gulvet?
– En frekk groove etterfulgt av sexie melodilinjer. House, disco, hip hop, funk, kuduro (angolansk techno), baile funk (brasil) og lignende musikk fra andre kanter i verdenen.

Hva er ditt første musikalske minne?

– Første gang jeg hørte «Here comes the hotstepper» fra Ini Kamoze på radio når jeg var kidd i 94/95. Mindblowing! Min mor har fortalt meg at jeg pleide å synge barnelåter når vi ventet på bussen eller gikk i gaten. Jeg sang til fremmede. Når min mor lå på sykehuset og fødte min søster var jeg opptatt med å underholde resten av familien, som var barnevakt.

Hvordan skjønte du at du skulle bli musiker?
– Da jeg skjønte at jeg hadde en stemme. Selv om jeg ikke er et «hip-hop hode» eller har gått helt i dybden på soul slik som jeg skulle ønske jeg gjorde, eller er en skolert jazzmusiker – så kan jeg uttrykke mitt utgangspunkt. Musikk fra mitt ståsted. Fortsette å vokse, fortsette å søke og bli bedre på min lidenskap.

Sjekk ut alle som har vært Ukas Urørt i 2014.