– Vil få «anstendige inntekter»

Spotify fortsetter å vokse og håper de en dag blir så store at artister ikke lenger trenger å tenke på husleia.

Bare siden desember har Spotify fått over én million nye, betalende abonnenter, og har nå seks millioner betalende kunder. De har i tillegg også passert 24 millioner aktive brukere, som på sett og vis også betaler, gjennom å se og høre reklame.

Men tjenesten er ennå i en svært tidlig barndom og mange mindre aktører i musikkbransjen kritiserer dem for å gi for lite tilbake til artistene.

Daniel Ek ser for seg en fin framtid for artister som velger å strømme musikken sin gjennom Spotify. Foto: NTB Scanpix / Erik Piermont, AFP Photo.
Daniel Ek ser for seg en fin framtid for artister som velger å strømme musikken sin gjennom Spotify. Foto: NTB Scanpix / Erik Piermont, AFP Photo.

Grandiose visjoner

Spotify-gründer Daniel Ek har imidlertid store visjoner om hva framtida vil bringe. Under et seminar på bransjefestivalen SXSW (South By South West) avfeide ifølge DigitalMusicNews Ek spørsmål om hvorfor mange artister får så lite betalt gjennom Spotify, og var mer opptatt av sine egne grandiose visjoner.

Ek ser for seg at Spotify vil ha over en milliard brukere og at mange artister vil få «anstendige inntekter» fra dem.

– Jeg ønsker at vi skal komme tilbake til den tiden da artister kunne bruke fem år på å skape et musikalsk verk, uten å måtte bekymre seg for om de hadde råd til å betale husleia, sier Ek blant annet.

– Gratis distribusjon

I tillegg var strømmegründeren opptatt av å framheve hvilken god markedsføringskanal Spotify er.

– Vi tar ikke betalt fra artister for at de skal få være på Spotify. Det betyr at distribusjonen egentlig er gratis. Likevel er markedsføring blitt vanskeligere enn noen gang, su må være i sosiale medier, på Youtube, Spotify, du må få alt til å spille sammen godt for deg.

Ek peker på David Guetta som et eksempel på en artist som får Spotify til å fungere som kanal til sine fans.

– David Guetta har nå mer enn fire millioner følgere på Spotify. Så hver gang han legger ut en ny låt får disse fire millioner brukerne automatisk en melding om dette på sine mobiltelefoner. Dette er virkelig en stor markedsføringsmulighet, forklarte Ek.

Utvider internasjonalt

Spotify fortsetter for øvrig å utvide sine internasjonale territorier. I dag er tjenesten tilgjengelig i 20 land, etter at den i februar også åpna i Italia, Polen og Portugal. I de kommende månedene vil strømmetjenesten også komme til land i Sør-Amerika og Asia.

De har også fått avtaler med bilforhandlere som Ford og Volvo, slik at tjenesten er tilgjengelig i enkelte av deres modeller.