– Vis folk at du eksisterer

Journalister og artister er enige, med Urørt følger suksess. Og dødsangst.

Oppmerksom majoritet

– Det er langt mer fordelaktig å være med i Urørt i det lange løpet. Det er ikke en berømmelse som går fort over, sier journalist Geir Rakvaag i Dagsavisen.

Hva er det som egentlig skiller Urørt fra andre artistkonkurranser? Mindre glossy format? Er arrangementet muligens hakket mer bona fide? Mer nøktern? Hvor mye oppmerksomhet genereres det egentlig ved hjelp av Urørt? Og ikke minst – er primærfokuset til Urørt basert på noe såpass banalt som kun musikken?

Geir Rakvaag og Faro Journal-redaktør Silje Larsen Borgan forteller om Urørts funksjon, hvor sistnevnte forklarer at konseptet krever én viss ting – å gjøre seg selv synlig, uavhengig om man seirer i finalen eller ikke.

Silje Borgan Larsen (Foto Anton Soggiu)
Silje Larsen Borgan (Foto: Anton Soggiu)
Perfekt arena

– Det er selvsagt svært verdifullt å dra i land en seier for en uetablert artist. Vi har jo sett at for eksempel Ida Maria, Heroes and Zeroes, Matias Tellez og Sissy Wish har blitt godt mottatt i ettertid. Men det er mye som spiller inn nå om dagen, og det er ikke avgjørende for en artists gjennombrudd.

– Å vise folk at du eksisterer er jo det viktigste du kan gjøre hvis du ønsker å lykkes, og Urørt er en perfekt arena sånn sett.

Dagsavisens Geir Rakvaag mener at man blir bevisst på band som er i startsfasen gjennom Urørt og refererer til en tidligere vinner av konseptet. – Vi ser jo at Ida Maria har fått stor internasjonal oppmerksomhet etter hun var med i konkurransen.

– Urørt når til mange lyttere og dermed blir majoriteten oppmerksom på hva som skjer gjennom Urørt-kanalen.

Gripe sjansen

Tidligere Urørt-band Donkeyboy synes at siden konseptet er belivet med folks egne produksjoner, er det følgelig at opplegget rundt Urørt virker mer sanndru enn andre konseptuelt like, men dog kommersielle, programmer. – Urørt har jo troverdighet! Dette er jo folks egen musikk, fastslår Donkeyboy-kollektivet. Urørt er starten på enhver god karriere innen musikk. Du får jo tilbakemelding med en gang. Hele opplegget er bare veldig motiverende.

– Jeg har sagt det før og jeg kan godt si det igjen: vi kan takke Urørt og P3 for at vi er der vi er i dag. Det var sånn alt starta, forklarer bandet fra Drammen.

Donkeyboy (Foto: Rashid Akrim NRK P3) og Geir Rakvaag (Foto: Dagsavisen)
Donkeyboy (Foto: Rashid Akrim NRK P3) og Geir Rakvaag (Foto: Dagsavisen)

Les også: Donkeyboy til P3Sessions!

Noe av grunnen til Urørts popularitet kan bunne i kvalitets- og autentisitets-sikringen via at Urørt er ordnet rundt hvert enkelt artists/gruppes egne produksjoner. Larsen Borgan avfeier likevel ikke lignende konsepter.

– Har du talent og er villig til å satse det som trengs også etter konkurransen, har det lite å si om du har et Idol-stempel eller Urørt-stempel,  tror Faro Journal-sjefen.

Dødsangst

Det kan handle om å ta stegene selv og være villig til å gripe sjansene. – Hadde det ikke vært for at Broke My Eyes ble plukket opp av Urørt, så hadde vi kanskje ikke vært et band i dag i det hele tatt. Da hadde jeg kanskje tatt den ene jobben jeg ble tilbudt den gangen, opplyser Cato, den ene av to brødre i Donkeyboy.

Han fortsetter: – En av fordelene er jo at du får tatt brodden av de verste nervene. Altså, når du må intervjues og sånt. Jeg husker første gang vi ble intervjuet på Urørt, av Siri Narverud Moen. Vi var så nervøse at vi holdt på å dø. Satt i det buret liksom og skalv. Får trent litt på sånt, avslutter Cato.