Visst faen er det politisk

Den engasjerte artisten er en utdøende rase, skriver Marius Asp i ukens kommentar.

Ukens P3 Dokumentar handler om Synne Øverland Knutsen, som i fjor sluttet i Team Me – et band hun elsket å spille i, ifølge henne selv – på grunn av sin miljøpolitiske overbevisning.

Da bandet ble nominert til fjorårets Statoil-stipend, som har blitt delt ut årlig siden 2008 – med en million blankskurte kroner øremerket satsning i utlandet – greide hun ikke å bli enig med bandet om hvilke moralske implikasjoner det innebar å stå som en potensiell mottager av pengene.

– Ved at man godtar et sånt stipend renvasker man Statoil sin virksomhet og lar dem opptre som en snill bestefar for kulturlivet, begrunner Synne avgjørelsen sin med. I disse dager jobber hun med det politiske teaterstykket «Godt nyttår», som behandler nettopp denne problemstillingen kunstnerisk.

Les, hør og se ukens P3 Dokumentar her!

Det engasjerte mindretallet

Synne Øverland Knutsen er ikke den første artisten som betakker seg for å «renvaske» Statoil. Tidligere har både Kråkesølv og Ungdomskulen trukket seg fra nominasjonslisten. Men de tilhører likevel et klart mindretall.

Mathias Eick, Ingrid Olava, Ida Maria, Jarle Bernhoft og Kvelertak har alle mottatt Statoils million (med varierende utnyttelse av det økonomiske armslaget som følger det, får man tilføye), og i år har Hanne Kolstø trukket seg – ikke på politisk grunnlag, men som følge av en konflikt med plateselskapet sitt.

– Overraskende få takker nei til å bli nominert til Statoil-stipendet, uttaler by:Larms pressekontakt Henrik Holta-Lysell i forbindelse med dokumentaren. Men er det egentlig så overraskende?

Bono-effekten

Spørsmålet er kanskje heller om det noensinne har vært spesielt fasjonabelt for artister å fronte politisk eller moralsk engasjement. Gudene skal vite at de fremste ambassadørene for musikkens potensiale til – og til syvende og sist ansvar for – å endre verden til det gode, er en sørgelig uhipp forsamling.

Det bør holde å ramse opp the usual suspects: Bono, Sting, Bob Geldof. Eller det redselsfulle bandet som har gitt navn til denne kommentaren – Skunk Anansie, om du husker dem – og deres humørløse, gneldrete framtoning, spisset til sitt mest konfrontative på slagordlåten «Yes, It’s Fucking Political». Lukten av møllkuler danser i neseborene bare ved tanken.

 Gode intensjoner

Det finnes naturligvis saker det enklere å engasjere seg i enn andre. De fleste er enige om at hungersnød, naturkatastrofer, krig og epidemier er verdt å ta stilling til – eller mot, nærmere bestemt – og for artistene tar det gjerne form av en artistdugnad der inntektene fra et eller annet sammenrask av en låt uavkortet går til de befriende åpenbare ofrene for et eller flere av de ovennevnte fenomenene.

Da er det verre med de ulmende, snikende, sammensatte problemstillingene. De du aktivt må ta stilling til. Statoil er et godt eksempel – deleid av den norske staten og en spydspiss i vår stadig ekspanderende velstand, men samtidig en kontroversiell – for ikke å si destruktiv – aktør i den norske økonomien. Statoils virksomhet blir for stor, for abstrakt, for innvevd i samfunnslivet vårt til at det frister å knytte neven og dundre løs.

Innerst inne

Det kjedelige ved det stadig mer skrikende fraværet av engasjerte musikere i offentligheten, er naturligvis ikke at artister er egoistiske rasshøl som gir blaffen i tjæresand, forurensning og herping av sårbar natur. Det kjedelige – og hovedårsak til mitt vemod når jeg tenker på denne utdøende rasen – er snarere at de ikke er det. I det minste ikke egentlig, innerst der inne.

En million kroner er imidlertid mye å si nei til. En million kroner gir muligheter de fleste bare kan drømme om – særlig i en tid der tid musikk i seg selv har mindre verdi enn noensinne, og der ymse nedverdigelser i beste sendetid har blitt en naturlig del av stadig flere artistkarrierer. Det gjør det vanskelig å skulle fordømme noen for å takke ja til friheten et slikt beløp kan innebære.

Frihetens pris

Men alt har som kjent en pris. I dette konkrete tilfellet koster altså en million kroner retten til å forholde seg kritisk til en virksomhet de fleste kanskje burde forholde seg kritisk til, eller – som Synne Øverland Knutsen formulerer det – retten til «å nekte å være en reklameplakat for Statoil».

Dette er et valg artister som Mathias Eick, Ingrid Olava og Kvelertak har sagt fra seg. Vi får håpe det viser seg verdt det.

Marius Asp

Statoil-stipendet deles ut under by:Larm lørdag 16. februar. 

  • Bjørnar Nicolaisen

    Takk for god kommentar!

  • Isabell Buvik

    Tommy Tokyo er vel også en av de artistene som absolutt er samfunnsengasjert, og har en klar formening om bl.a Statoil.

  • http://noandyace83.wordpress.com/ AndyAce83

    Dette er gode nyheter. Artister har ofte en veldig god forståelse for det estetiske, men en banal forståelse av mye annet. Dessuten er det et hårfint skille mellom kunst og propaganda. Artister bør strebe etter å være politisk nøytrale.

    Så har vi folk som Bono da som gråter for “the starving children” men flytter ut av skattehelvete til et skatteparadis. Nei, artister bør ikke propagandere.

    • http://profiles.google.com/jhegre john hegre

      “Artister bør strebe etter å være politisk nøytrale.”
      Ha ha ha ha ha…    for noe nissetøys!

      • http://noandyace83.wordpress.com/ AndyAce83

        Er du enig i at “det et hårfint skille mellom kunst og propaganda” da?

        PS: Legg også merke til at jeg skriver “bør strebe etter å være politisk nøytrale” ikke “SKAL VÆRE politisk nøytral”. Hva tror du er grunnen til at jeg valgte å formulere meg slik?

        • http://www.facebook.com/ole.torjus.5 Ole Torjus

          det er et “hårfint skille” mellom artist og menneske, tilsynelatende. vi får vel frata dem stemmeretten også, tenker jeg!

          • http://noandyace83.wordpress.com/ AndyAce83

            Ja, det var selvfølgelig det jeg mente.

  • http://www.facebook.com/thechillman Mats Hille

    blankskurte kroner, hvem vasker dem ? 

  • Franz Mac

    Selv om du ikke skjønner hva de mener og tar avstand fra det, betyr det ikke at det er propaganda. Medmenneskelighet, kunstnerisk utfoldelse, kreativitet og følelser(medfølelse) trenger ikke å reduseres med politisering og gamle, borgerlige samfunnsstempel (mennesket har flere sider og mer innhold enn det, samtidig som de vanligvis er noe helt annet enn politiske i det meste av kunsten). Politiske budskap og fronting er det det er, meningsytring og demokrati, det er ikke propaganda. Kausaliteten i det du snakker om har feil retning.

  • http://www.facebook.com/ottershagen Thore Ottershagen

    Nå ser jo de fleste norske artister , fra alle musikksjangere , ut til å ha som ambisjon å få være med i enten MGP eller HGVM. Da er det naturlig at engasjement og meninger tilpasses lørdagsunderholdingen og blir som den … intetsigende.

  • Yancey_J

    “Gudene skal vite at de fremste ambassadørene for musikkens potensiale
    til – og til syvende og sist ansvar for – å endre verden til det gode,
    er en sørgelig uhipp forsamling” Noe av det dummeste jeg har hørt. Artister som Michael Jackson, John Lennon, 2Pac, Quincy Jones osv gjør jo mye av det samme… ikke akkurat det jeg ville kalt uhipt

  • pekingand

    Er det faktisk plass til en artist som krever all oppmerksomhet rundt et politisk tema på by:larm? Er det plass til hann/ henne på MGP eller VG topp 20 på rådhusplassen? Det er jo pokker meg bransjens ansvar at de “sensurerer” artist Norge til å bli en gjeng navlebeskuende tullinger som kjenner sin plass og besøkelesestid  litt for godt. Det er klart du blir kjøpt av Statoils pengestøtte på et eller annet vis, men det blir du også av de andre som bidrar til å trekke frem det pr kåte tryne ditt i alskens sammenhenger, eid av de som satser tid og penger står du der og bruker humanitære katastrofer som en plattform for å fremme et naivt håp om fred, håp og forsoning, når du vet at de eneste som kan skape slikt er de som har makten og pengene du sitter lydig på bakbeina for å få en lusen teaser av. 

  • ANTISR

    Statoil sponser ikke dette her:

     http://www.youtube.com/watch?v=zohfRR_tXjw

  • ANTISR
  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100004901534498 Daniel Rønning Stokkan

    - en feil oppstod -

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100004901534498 Daniel Rønning Stokkan

    Hvor har det blitt av den sosio-kulturelle slagkraften til kunstnere i dag? Den er vanskelig å finne.

    Hvor er de visjonære kunstnerne i dag, med selvrespekten i behold? De som krever sin plass.

  • http://www.facebook.com/morten.jorgensen1 Morten Jørgensen

    Kanskje man skal lete litt bedre? Kanskje NRK skal prøve å spille mer ikke-mainstream musikk? Kanskje man skal slutte med de evinnelige A- og B-listene sine? Skunk Anansie var ikke akkurat et KJENT band i Norge den gangen? Hør f.eks. her:

    http://tinyurl.com/d9dnnfr

  • http://www.facebook.com/hallvard.espnes Hallvard Espnes

    Etter diverse TVkonkuranser i stjernestatus som også har musikk inbefattet, har underholdningsverden fått et nytt element i Norge. Kjendisyrket. Musikk i den sammenheng er blitt degradert til en kulisse bak “stjerna”. Dette er veldig ødeleggende,men har kommet for å bli, pga at det er veldig mye penger der, altså en industri. Det er helt klart musikere der ute som har budskap,men de sliter for tiden (synd), men det er også hardbarkede musikkelsker som finner og nyter dette. Til de kunstnerne er det bare å si STÅ PÅ. Det at statoil gir bort en mill, har IKKE noe med kjærlighet til kunst å gjøre. De gjør det utelukkende for å bli sett og hørt. Om ikke mange år tipper jeg at det er Amerikanske tilstander også her på berget. Da vil vi få noe så “trivelig” som skjønnhetskonkuranser for fireåringer. Tenk litt på det. 

  • http://twitter.com/andersflunde Anders fossen lunde

    Hva er det som er så gale med at Statoil vil støtte Norsk kultur?? Synest dette stipendet kun fører med seg positive sider. Se hva som har skjedd med Kvelertak og Bernhoft. Tviler på at de hadde hatt like stor suksess i utlandet uten dette stipendet. 1 million for satsing i utlandet er mye penger. Å si nei takk til å få et slikt stipend virker for meg lite smart og veldig karriere ødeleggende. Det at enkelte band ikke vil bli assosiert med Statoil er helt greit, men hvor mange er det som assosiere Kvelertak eller Bernhoft med Statoil?? Ikke mange tror jeg. 

    • http://twitter.com/trulsimpuls Truls Impuls

      Det handler om prinsipper. At det er snakk om en million kroner gjør de som sier nei på grunn av politisk overbevisning bare enda tøffere i min bok.

  • Pingback: P3 Dokumentar » Godt nyttår!

  • Pingback: P3.no Musikk » – Musikken har blitt for veik og myk