Kvelertak – Meir: låt for låt

Skrevet av:
Publisert 11:30 22 February, 2013

Kvelertak-General-Use

Om en måned slipper Kvelertak sin andre plate, Meir. Vi har hørt platen, og guider deg entusiastisk gjennom låt-for-låt.

Oh yes, Kvelertak er snart ute med sin andre plate, som har fått den enkle og flotte tittelen Meir. For dere søringer betyr det Mer, altså som i “Mamma, jeg vil ha mer sjokoladeis” eller “Pappa, kan du sette på mer Kvelertak på bilstereoen, jeg synes de er så kule”.

Vi har sniklyttet på Meir, og her kommer inntrykket jeg skrev ned mens jeg hørte gjennom platen for første gang. Så for ordens skyld: dette er IKKE en anmeldelse, bare de første, ufiltrerte tankene som flyter gjennom hodet mens Meir står på maks volum hjemme i stuen. Platen slippes 25. mars.

01. Åpenbaring
— Det nye Kvelertak-albumet åpner forsiktig med noe susing, før gitarfeedback kommer inn og bygger opp mot et klassisk åpningsriff. Så kommer én gitar til, trommene virvler litt, enda en gitar melder seg på, og på slaget 01:52 i Åpenbaring kommer Erlend snerrende inn, og Kvelertak er offisielt i gang med runde 2. Perfekt start.

02. Spring Fra Livet
— Denne låten hørte jeg en million ganger da Kvelertak øvet til Lydverket-avslutning i november, men jeg blir aldri lei. Gitarriffet er designet for vinyl (noen andre som la merke til at de mest rocka riffene til Bjarte og Vidar og Maciek låt enda fetere på vinylutgaven av debuten, åpnere og mer på hugget, om det er mulig å si), Erlend sier “uæææh” som ingen andre gjør etter ham, arrangementet gir låten stadig nye overraskelser, og backingvokalen er herlig allsangvennlig.

03. Trepan
— Men så er det brått slutt på allsangen! Black metal-inspirert riffing og totalt fuckings kaos åpner Trepan, før den delen av Kvelertak som elsker classic rock overtar ballet. Midtveis møtes black metal og classic rock, og Kvelertak har laget en av sine hissigste låter så langt. Men det betyr ikke at det kommer et monumentalt kassegitartema mot slutten av låte, altså, for det gjør det selvsagt, med en stå-på-fjell solo svevende oppå. Trepan er for øvrig sluttstykket på en drill, og trepanning er en gammel medisinsk metode man brukte for å bore hull i skallen på folk i medisinske sammenhenger. Slikt man gjorde i gamle dager. Om jeg ikke tar helt feil, kan det også brukes om sånn indisk greie hvor man borer hull i  topplokket for å få et tredje øye utover de to vi allerede har. Noe med å se ekstra dimensjoner.

04. Bruane Brenn
— I´m never gonna work another day in my life! Ska aldri gå på jobb igjen! Eg ska flytta for meg sjøl! Fuck alle! Dersom jeg hadde hørt denne låten da jeg var 14 år, hadde jeg sannsynligvis mønstret på båt, blitt fjellvandrer i Andes, uavhengig østersdykker i Mexico-gulfen utenfor New Orleans eller noe annet frihetsaktig. Av og til lurer jeg på om Bjarte har solgt deler av sjelen sin for å skrive disse riffene her. Eller kanskje han har trepannet et hull i hodet, og ser og hører musikalske dimensjoner vi andre ikke har tilgang til? Så bra er nemlig riffmaskinen han har i fingrene.

05. Evig Vandrar
— Åpner med kassegitar, litt grynting fra Erlend, feedback, før det går rett over i ho-og-hei drikkevise som Vestlandsfanden og Dropkick Murphys drømmer om. Og så kommer et 80-tallsriff oppå der som gjør at knyttneven må reises mot himmelen. Jeg får lyst å drikke eplecider og røyke rullings og gå på pub her jeg sitter på formiddagen, bra tegn.

06. Snilepisk
— Dette er en gammel Kvelertak-låt, visstnok en av de første bandet skrev da de startet. Det høres forsåvidt, den er enklere, råere og mer punkete enn en del av det andre materialet. Om det funker? Jada, selvsagt. Kjapt, in-your-face, hissig og digg.

07. Månelyst
— Det fortsetter i rett-fram drivet, med hardcore-riffing og åpen hihat på broen. Ikke så umiddelbar låt som mange andre på platen, men helstøpt og hissig.

08. Nekrokosmos
— Dersom du konsentrerer deg om de fem første bokstavene i tittelen Nekrokosmos, så skjønner du at dette er en tung, hard låt fra Kvelertak. Arrangementet er typisk Kvelertak, med antydninger til blast beats, før lydbildet åpner opp for luftige gitarer og bluesskala-riffing oppå kassegitarer. Og så DET avslutningsriffet, om du ikke headbanger der gjør du det aldri. Låten tikker inn på over seks minutter, mye grunnet det evigvarende sluttriffet. Nydelig.

09. Undertro
— Nok en fabelaktig tittel fra Kvelertak, og den mest eksperimentelle låten på platen. Mastodon-aktig riff (tenk deres cover av Melvins-klassikeren The Bit), flytende og atmosfærisk arrangement, tungt som tyske tanks i 1942, og når Erlend roper “e det mulig å få litt….rooooooooooo!” er det et av mine favorittøyeblikk på platen. Nok en gang en sjuk avslutning, hvor riffet bare ruller og går inn i solnedgangen. Lite minus for fade out.

10. Tordenbrak
— Dette begynner som rett-frem, rocka Kvelertak, egentlig akkurat slik du tror en låt som heter Tordenbrak skal låte. Men så vare og rekker det med jamming, oppbygging og rifforgie gjennom nesten ni minutter. Røykevennlig for dem som holder på med slikt, headset-vennlig for oss andre, og et lite touch av Motorpsycho-stormannsgalskap mot slutten der?

11. Kvelertak
— Iron Maiden har sin selvhyllest Iron Maiden, Black Sabbath har doom-eposet Black Sabbath, Tubonegro har sin Turbonegro Must Be Destroyed, og nå er Kvelertak i eliteserien av band som skriver sanger om seg selv. Denne låten er akkurat så fengende, allsanginviterende, stadionvennlig og lystig som du kan tenke deg. Jeg tror jeg må dra til Viking Stadion for å se Kvelertak varme opp for Kiss, bare for å høre Erlend og Bjarte & co avslutte konserten med denne. For om de ikke gjør det, blir det opptøyer, gatekamper og verdensomspennende underskriftskampanjer for å få dem til å gjøre det. For øvrig et artig poeng at Kvelertak åpnet sin første plate med å rope “ååååååh, KVELERTAK!”, mens de nå avslutter med “eg sa…KVELERTAK!”. Er det et subtilt poeng om at der de startet et kapittel på forrige plate, avslutter de nå det samme kapittelet? Skal Kvelertak bli vindskeiv indie à la Clap Your Hands Say Yeah Yeah Yeah, eller lage kald elektronikapop for Margaret Berger og Robyn? Eller kanskje bli det nye Meshuggah? Neeeei, tviler på det.

Jeg tror Kvelertak har så mye originalitet og tradisjon i seg at de kan bli et nytt AC/DC (“we didn´t make a new album, we just made another one”) hvor de utvikler seg innenfor sitt eget, strengt definerte univers. Et univers hvor de er ganske så uslåelige (ærlig talt, hvor mange coverlåter av AC/DC har du hørt som klarer å gjenskape grooven til Malcom og gjengen? Retorisk spørsmål, svaret er selvsagt ingen) og utvikler egne koder, arrangementer og måter å spille rock på. For om jeg skulle felt dom over albumet etter bare en-to-tre gjennomlyttinger – noe man selvsagt ikke skal – så hadde jeg nok sagt som man sier entusiastisk i Hollywood: “Hey guuuuyyyys, you did it AGAIN!”.

Tags: , ,

Del "Kvelertak – Meir: låt for låt"
  • http://www.facebook.com/people/Lars-Wara/100001796432459 Lars Wara

    Oi! Liker Kvelertak, men “det nye ac/dc er vel kanskje i overkant ambisiøst….;-D

    • Andreas Wærholm

      Ikke innholdsmessig.

  • mortenkl

    Aldri høyrd om Kvelertak. Nytt AD/DC. Ja, det trur eg og.

  • Harald Kvisli

    Nytt AC/DC er vel ikke ment som en kompliment? Er dessverre redd det er den retninga de beveger seg i, hvis Bruane Brenn er noenlunde representativt for innholdet på resten av albumet.

    • http://twitter.com/Asbjorn1975 Asbjørn Slettemark

       Og joda, alle sammenligninger med AC/DC er et kompliment. Selvsagt.

      • Harald Kvisli

        Haha, der tror jeg vi får forbli uenige. Debuten til Kvelertak > alle album AC/DC noen gang har gitt ut. Uten at det nødvendigvis sier så mye. :)

        • Captain Obvious

          Nye AC/DC, for en vits.

          AC/DC er kjedelig, tradisjonell rock med et og annet (blind høne etc) fett riff. Første skiva til Kvelertak er så mye, mye mer enn noe av hva AC/DC har vært i nærheten å spille inn. Rent musikalsk har de ingenting å gjøre med hverandre. Jeg håper den andre skiva holder seg like langt unna AC/DC i både oppskrift og uttrykk.

          Slettemark later til å tro at noen partier med hvesete stemme oppå åpne fussgitarer med gjenkjennelige korder er nok til å plassere de i samme gate.

          • Harald Kvisli

            Yes, tusen takk for den, det var omtrent det jeg prøvde å si! AC/DC er dørgende kjedelig, og de fleste med noenlunde med peiling på musikk (der musikkbegrepet beveger seg litt over den som består av gitar, bass og trommer) mener AC/DC er søppel.

  • http://twitter.com/Asbjorn1975 Asbjørn Slettemark

    La meg forklare. Mener ikke at Kvelertak er et nytt AC/DC i den forstand at de skal bli like svære, men at de har den X-faktoren som AC/DC har. Nemlig at de gjør sin egen greie og blir ved sin lest, og skaper et lite eget univers hvor de er umulig å kopiere.

    • http://twitter.com/FrankSollie Frank S.

      Det er korrekt. De har noe “eget”. Jeg er ikke så begeistret for Kvelertak, men de har noe ved seg. Ac/Dc har nå solgt flere album enn The Beatles i England og har en posisjon blant folk som i dagens platemarket er umulig å kopiere. Regnet med mange reagerte på Ac/Dc sammenligninga, men jeg har brukt dem som mal når det gjelder mange andre band også. Det kommer ikke an på platesalg, antall konserter, antall låter brukt i filmer osv., men at bandet/artisten har noe ved seg, noe DEN artisten ikke har til felles med andre. Jada, mange høres ut som Ac/Dc også, men de har ingen Angus, sceneshowet…altså x-faktoren. Selv om jeg ikke hører på Kvelertak, så har jeg ingen problemer med å se at de i kombinasjon av sin musikk, framtreden etc., har noe kun de har. Michael Jackson, Kiss, Led Zeppelin, Nirvana, Madonna…de har alle hatt dette spesielle ved seg. Se bort fra om man liker musikken, personene osv., men kombinasjonen deres av låter, sceneshow, personligheter, image…you name it…de har noe svært få andre har. Kvelertak har klart sine begrensninger de også, og jeg liker vokalister der man kan høre teksten, men nesten alle de største bandene og artistene er temmelig langt unna å være de beste musikerne eller sangerne. De har som regel ett eller annet udefinerbart som gjør dem spesielle. 

  • http://www.facebook.com/people/Ove-Lindtveit/100002264575238 Ove Lindtveit

    Hadde de kvitta seg med vokalisten hadde de gått an å høre på..

    • http://twitter.com/BjrnOveStrand Bjørn Ove Strand

      Hva i helvete er galt med vokalisten din stjert?!

  • Anonymous

    Du kødder, norges mest opphausede band etter Kaizer, et vanvittig “200.000 av på dusinet-band”, rak kopi av absolutt alt som har eksistert før.

    Hvis journalistene hadde hørt noe på den slags musikk før ville de innsett hvor lite nyskapende eller annerledes bandet er.

    Sier IKKE at bandet er dårlige musikere, men det de har produsert hittil  har jeg hørt hundre ganger før, også på norsk.

    Så når Slettemark snakker om at bandet skaper sitt eget univers og gjør sin egen greie virker det på meg som Mr. Slettemark har et par musikksjangere å oppdage… :-)

    • http://twitter.com/Asbjorn1975 Asbjørn Slettemark

      Hvilke band – hundre av dem – har gjort Kvelertak-soundet før Kvelertak?

      • Anonymous

        klikka på første videoen her og det første som slo meg var at det var noe kjent ” om man ser bort fra (synginga)”
        så slo det meg at The Who`s Pinball wizard har gitar riff som ligner veldig.   og greit for meg for det låter fett som F. (les lett å drekka til)
        det sagt så er ikke detta min sjanger og jeg ser ikke likhetene med acdc som jeg digger.  men det var vel snarere popularitet du henviste til.
        Rock on folks.

    • Anonymous

      Med fare for å komme med en kommentar du sikkert har hørt hundre 200000 ganger før: fjomp.

      Spør som Asbjørn: Hvilke band har du hørt det samme av før? Dette spørsmålet gjelder for øvrig også Kaizers.

      • Torstein Hestnes

        Når det kommer til Kaizers, har de jo sånn sett sjålet en særdeles god del fra Tom Waits. Det skal ikke mye til for å høre.

        • http://twitter.com/MurtenSnurten Murten Snurten

          Greit at de alltid har sagt at Tom Waits er en av deres store inspirasjoner da. Jeg tror heller ikke at Tom Waits føler han har blitt frastjålet noe, da han anbefalte Kaizers via et bilde han la ut på twitter.

    • Anonymous

       Det er nettopp det, du er så jævla sjangerbasert. Din trangsynte jævel.

    • http://www.facebook.com/people/Nils-Mathisen/647411103 Nils Mathisen

      Kan du si meg navnene på de band du har hørt hundre ganger før? Skulle vært ok å høre de!

  • Audun Ulleland

    Låter tøft, mye originalitet her :)

  • http://www.facebook.com/jornegil Jørn Egil Svanem

    når kvelertak kjæm te trondheim igjen, ska æ lægg igjen suspen heim, for æ e e klar for et skikkelig ballespark, nåkka æ e sekker på at herre nyplata e. Glær mæ!

  • http://twitter.com/BjrnOveStrand Bjørn Ove Strand

    Jeg vil og skal definitivt ha KVELERTAK PÅ VINYL! Hvor eller hvordan skal jeg få til det? Jeg trenger info for jeg har sug i rockemagen etter å få guffe lyd.

    • Harald Kvisli

      Jeg veit ikke hvor du bor, men de alle fleste byer med litt størrelse på seg har minst én egen vinylsjappe, og jeg regner med at de fleste kommer til å selge Kvelertak-skiva når den kommer ut 25. mars. :) Hvis ikke sender Platekompaniet vinyl til over hele landet gjennom nettbutikken sin.

  • Anonymous

    Gleder meg til en gjennomgang av nye Shining låt for låt… En metallskive man virkelig skal glede seg til! Må dessverre si at Bruane Brenn var en gedigen skuffelse, håper resten av Kvelertak-skiva er mer potent.

  • Anonymous

    Ikke så lett å høre hva de synger om, AC/DC synger i hvertfall forståelig

    • http://www.facebook.com/people/Gjest-Bårdsen/100000930795623 Gjest Bårdsen

      Jaja, men det er nå engang en del av det musikalske uttrykket. Og det er ikke som om det noen gang har gitt meg noe som helst å høre hva AC/DC synger om (tvert om så kunne jeg ofte godt ha vært spart for det). Hva begge band angår så er det musikken og tøffe riff som gir meg noe :-)

      • Anonymous

        Så du liker ikke at de synger om “shoot to thrill” eller “thunderstruck”?

  • Anonymous

    Mest leste pyro-bloggen noensinne, kan det ha noe med at ac/dc er nevnt her ??, et band med så mye særpreg, så mange gode melodier som ac/dc og med en av verdens beste gitarister,Angus,( ikke teknisk men musikalsk), vokser ikke akkurat på trær. Kvelertak er bra men noe nytt ac/dc, nei!

  • http://twitter.com/Fred_og_ro Fredrik Sjursæther

    Rockefeller 13 april blir konge!
    Kvelertak er ganske enkelt beste norske band dette århundret!

  • http://twitter.com/IngenAndre Ingen Andre

    Kommer til å kjøpe denne uansett, selv om “Bruane Brenn” var et ørlite nedsig. Vil ha “Meir!” Dette fordi forrige plate var/er strålende, gutta leverer Til De Grader live, er hyggelige karer og ikke minst har funnet sin egen greie, eller en formel om man vil.
    Ac/Dc er høyst relevant for formel-greia!

    ..og gi meg et eksempel på et norsk band med like fete låttitler som Kvelertak..

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=1451041914 Lars-Erik Narvesen

    Asbjørn Slettemark, jeg har ledet meg til dette albumet så lenge nå at jeg rister bare av tanken, jeg syns bruane brenn blir bedre for hver gang jeg hører den, og VET dette kommer til å bli bra! Folk må slutte å sutre for mye med å være så pesimistiske rundt alt og heller bare kose seg med Kvelertak sin geniale musikk. Å lese dette du skriver gjør bare at jeg gleder meg enda mer! Dette høres vidunderlig ut, og alt jeg egentlig vil si er EG VIL HA MEIR!!!!!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=338000190 Even Hovig Fyllingen

    Liten digresjon, men det heter fortsatt trapanasjon, men nå altså med elektrisk trepan (som det for øvrig ikke er så alt for lenge siden en tok i bruk, fremfor manuell trepan).