Slik får du optimale mobilbilder

Portrett, humorbilder, eller originale bilder. Her er tipsene til hvordan du kan ta bedre bilder.

Både seerne og de seks deltagerne i Mobilfotografene har fått mange tips fra dommerne om hvordan de skal bli bedre mobilfotografer. Her er noe av det de har lært.

Ta gode portrettbilder

Mobilfotograf Marius Svaleng Andresen hadde vinnerbildet i portrett-oppgaven.
Mobilfotograf Marius Svaleng Andresen hadde vinnerbildet i portrett-oppgaven.

Agnete Brun er en av Norges fremste portrettfotografer, og hun er er kanskje mest kjent for sitt arbeid i Dagbladet Magasinet, der hun blant annet har gjort mange lekne og fantasifulle portretter.

– Jeg synes alltid det er gøy å å lage noe som du blir litt overrasket over, og når du ser litt nøyere på det, så lurer du på «hva var det for noe?», sier hun.

Hun har tre tips til hvordan du skal ta gode portrettbilder:

1. Bevar personligheten til den du skal portrettere.
2. Finn godt lys. Finn mest mulig lys og lyskilder i rommet. Få med refleksjonen av av for eksempel speil, lommelykt på mobilen osv. Det å sette lyset, pent, stygt eller rart, er kjempeviktig. Det er hele fotografiet.
3. Ta regien selv. Det er ikke den personen som blir tatt bilde av sitt ansvar at bildet skal bli fantastisk, men det er fotografen som bestemmer.

SE AGNETES TIPS:

 

 

Fang originale motiv

Mobilfotograf Emma Päiviö vant konkurransen om å ta det beste bildet av barn og dyr med dette bildet.
Med dette bildet vant deltager Emma Päiviö konkurransen om å ta bilder av barn og dyr.

Morten Borgestad er reklamefotograf, og kjent for sine litt «skrudde», humoristiske bilder. Morten oppfordrer til å ta mer originale bilder: Vær våken, ta noen skritt tilbake, vri litt på kamera eller vri det helt rundt.

For å ta mer originale bilder har han tre tips:

1. Bli kjent med de du skal ta bilde av. Hvis modellene dine stoler på deg og slapper av, er det mye større sjanse for at de gir deg det du er på utkikk etter.
2. Ha en idé, og ta bevisste valg for å gjennomføre den. Vær samtidig våken underveis, og ta det som oppstår og som er utilsiktet.
3. Lag et bilde du ikke har sett før, sett gjerne aktørene inn i en ny og uvant setting. Ikke prøv å lage en perfekt utgave av et bilde som du allerede har sett.

SE MORTENS TIPS:

 

 

Bruk humor

Morten Frølich stakk av med førsteplassen i konkurransen om å ta det mest humoristiske bildet. Dette var bildet han tok i Holmenkollen.
Morten Frølich stakk av med førsteplassen i konkurransen om å ta det mest humoristiske bildet.

Peter Dench er kanskje mest kjent for å kombinere humor og det mørke i sine bilder. For å få et godt og morsomt bilde mener han det kan være lurt å gå til et sted der folk er distrahert, slik at de som er der ikke venter at de blir tatt bilde av.

– Det er et veldig sterkt verktøy hvis du kan avvæpne tilskueren, og på en måte få dem til å ikke være på vakt. Og til slutt kombinere det med noen hardtslående fotografi, sier han.

Hans tre tips er:

1. Gå nært nok til at du kan kommunisere med den du tar bilde av. Ikke vær nervøs, og ikke rek rundt i periferien.
2. Vær modig. Frykt er generelt bare i hodet på en fotograf, og de fleste vil synes at det er greit å bli fotografert. Hvis de synes det gjør noe, så si kort hva du gjør og hvorfor du gjør det. Si hvorfor du tar bilder.
3. Se etter kontraster. Det har potensial til å utgjøre et veldig morsomt bilde. Sett gjerne ung mot gammel, rik mot fattig, og kanskje vakkert mot det som ikke er så vakkert.

SE PETERS TIPS:

 

 

Ta bilder av fremmede

Hans-Olav Forsang er tidligere fotograf og bilderedaktør i VG, og var i mange år hovedlærer innen presse og dokumentarfoto på Bilder Nordic School of Photography i Oslo.

– Det er hyggelig med trær, landskap, steiner og døde objekter, men mennesket vil alltid være overlegent alt det andre. Det er viktig å kunne forholde seg til det, sier han.

For å fotografere mennesker du ikke kjenner har han gode tips:

1. Forstå situasjonen og sett deg inn i hva slags situasjon du utsetter den du fotograferer for. Det å bli fotografert er for mange mennesker forbundet med et ubehag og kan oppfattes som verre enn å gå til tannlegen.
2. Vær tydelig på hva du vil og hva du skal.
3. Skap trygghet. Gjør situasjonen trygg . Det betyr at det er en dialog der, og en ramme rundt fotograferingen som gjør at både den som fotograferer og den som blir fotografert ikke opplever det som farlig.

Deltagerne skulle ta bilde av fremmede, og dette er mobilfotograf Marius Svaleng Andresen sitt vinnerbilde.
Deltagerne skulle ta bilde av fremmede, og dette er mobilfotograf Marius Svaleng Andresen sin vinnerserie.

SE HANS-OLAVS TIPS:

 

 

Ta personlige bilder

Marie Sjøvold er kjent for sine kunstprosjekter, hvor hun ofte bruker seg selv og sin egen familie som modell i bildene. Hun henter mye av sin inspirasjon og sine motiver fra familien sin og mennesker i sin nærmeste omkrets.

– Ofte tar man opp kamera i en situasjon der man ser noe en vil fotografere, så legger man kamera ned igjen når bildet er tatt. Når man ser noe som er interessant, gå inn i situasjonen og bli der en stund. Ikke legg ned kamera igjen, sier Sjøvold.

Tips til hvordan du kan ta personlige bilder:

1. Finn historien, finn ut hva du vil formidle med bildene du tar. Det kan være subtilt, og trenger ikke alltid være så tydelig for leseren av bildet. De får uansett sin egen opplevelse av bildet, men du burde selv vite hva du vil fortelle.
2. Vær personlig, men ikke intern. Selv om du står modellen nær, bør det være en historie som er allmenngyldig som også treffer andre mennesker. Vis alltid respekt og omtanke i din fotografiske tilnærming.
3. Vær leken. For å komme videre i ditt fotografi er det viktig å tørre å utfordre egne grenser. Prøve og gjerne feile, for så å prøve igjen. Lek deg, eksperimenter og gå utenfor din egen komfortsone.

Marco Villabrilles vinnerbilder i konkurransen: "De nære" i Mobilfotografene.
Marco Villabrilles vinnerbilder i konkurransen: «De nære».

SE MARIES TIPS:

 

 

Utnytt utelyset

Hanne Jonassens vinnerbilde med skogen som tema.
Hanne Jonassens vinnerbilde med skogen som tema.

Linda Bournane Engelberth jobber som fotograf i Klassekampen, og er kjent for sine dyptgående og sosialt engasjerte dokumentarprosjekter. I løpet av de siste årene har hun vunnet flere priser for sitt arbeid, blant annet International Photodocumentary of the Year i 2013.

– Et godt bilde for meg er et fotografi som ikke er for overtydelig, og som gjør at jeg heller sitter igjen med spørsmål og lurer på hva det egentlig er jeg betrakter.

Lindas tips om hvordan man kan få godt lys på et portrett, ute, er som følger:
1. Sjekk værmeldingen.
2. De beste bildene tar du med morgensol eller kveldssol. Da er sola lav, og lyset kommer inn fra siden. Det gir en helt annen virkning i bildene. Sidelys gjør bildene mye mer levende. Har du overlys, så gå gjerne under et tak slik at du får lyset inn fra siden. Det lyser opp ansiktet på en helt annen måte.
3. Eksperimenter med direkte sollys og baklys.
4. Ta bilder i tåke.
5. Skru av blitzen.

SE LINDAS TIPS:

 

 

Lag iscenesatte bilder

Marco Villabrille vant konkurransen om å ta det beste iscenesatte bildet med denne komposisjonen.
Marco Villabrille vant konkurransen om å ta det beste iscenesatte bildet med denne komposisjonen.

Nina Strand er en kunstfotograf med sans for iscenesettelse. Hun skriver fast om fotografi for Dagbladet, og er redaktør for det norske fotografibladet Objektiv.

– Jeg synes det er gøy å ta velkjente figurer og putte dem inn i nye settinger. Iscenesettelse er en stor del av fotografi, for jeg mener at fotografi ikke nødvendigvis er sant. Det er fotografen som velger utsnittet og dermed forteller en historie ut fra sitt synspunkt.

Nina hadde tre tips til deltagerne da de skulle iscenesette bilder:
1. Styr unna klisjeene.
2. Husk antydningens kunst. Gir du bare et lite utsnitt, så kan det gi tilskueren mye å tenke på.
3. Gå i deg selv. Gå litt dypere, fortell noe om det å være menneske.

SE FLERE TIPS FRA NINA:

 

  • SE OGSÅ: Mobilfotografene episode 7
  •  

    Gjør gull av gråstein

    Hoveddommer Jonas Bendiksen. Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles
    Hoveddommer Jonas Bendiksen. Foto: Michael Ray Vera Cruz Angeles

    Hoveddommer Jonas Bendiksen er eneste norske fotograf i det verdenskjente foto-byrået Magnum photos. Har publisert bilder i National Geographic, Newsweek, Vanity Fair og The Sunday Times.

    – Det som er fantastisk med fotografi er at det er så universelt. Det krysser alle barrierer, generasjoner, og alle forstår jo fotografi på et visst nivå. Det gjør det til et fantastisk medium til å kommunisere med.

    – Jeg liker egentlig ikke å snakke om mobilfotografi, fordi for meg handler bare dette bare om fotografi. Jeg tar utrolig mange bilder med mobilen, for den har jeg alltid med meg.

    Bendiksen mener at det viktigste med et fotografi er at det får tilskueren til å føle noe, men han har også noen gode tips:

    1. Ikke la deg lure av overflaten. Man kan synes at noe ser stygt eller nitrist ut, men det er ikke poenget. Hvor som helst kan det være en gullgruve av motiver. For meg er det ikke nødvendigvis et mål om å se noe som er vakkert eller pittoresk. Det handler om å se noe interessant, et blikk som overrasker meg.
    2. Bru beina! En god fotograf beveger seg utrolig mye. Man leter, man oppsøker steder man ellers ikke ville gått inn i. Det gjelder også når man har funnet et eller annet interessant, at man beveger seg rundt i rommet og prøver å se det fra forskjellige vinkler. At man ikke bare tar det første man ser.
    3. Gjør det du er god på. Spill på dine styrker! Men, en god fotograf utfordrer alltid sine styrker og svakheter, og prøver ting de kanskje ikke er så komfortabel med. Da oppstår det mye interessant!

  • SE OGSÅ: Mobilfotografene episode 8
  • Ønsker du flere tips?

    Her er tipsene fra deltagerne!

     

    Se Mobilfotografene tirsdager klokka 22.15 på NRK1 eller på tv.nrk.no

    Følg Mobilfotografene på Instagram: @nrkmobilfotografene.

    Bruk #nrkmobilfotografene på Instagram når du deltar i seerkonkurranse.