Den nye Superpipen i Wyller-løypa er en av verdens beste halfpiper.

Den nye Superpipen i Wyller-løypa er en av verdens beste halfpiper.

Hvor har det blitt av halfpipene?

Norske skianlegg lager ikke halfpiper lenger. Den nye superpipen i Wyller-løypa kan derfor bli redningen for norske halfpipekjørere.

Publisert: 11:55 18 February, 2012

– Det er dritkjipt, sier Fredrik Austbø, en av Norges fremste halfpipekjørere, om parkelementets gradvise bortgang fra norske slalåmbakker.

**Se VM-finalene i halfpipe fra kl 15.40 i nett-TV eller på NRK2.

Trysil og Hemsedal – to av landets største alpinanlegg – har droppet å bygge parkelementet i terrengparkene sine de siste årene, og flere andre terrengparker har fulgt etter.

– De (halfpipene) er for vanskelig å bygge, virker det som. Jeg tror alpinanleggene ikke gidder å bygge halfpipe når de uansett får folk i bakkene sine, sier Austbø.

Les også: Ingen nordmenn til halfpipe-finalen

Populært parkelement

Halfpipen i Vancouver-OL

Halfpipen fra Vancouver-OL i 2010.

Da snowboardsporten ble viden kjent på midten av 1990-tallet, var halfpipen snøbrettkjørernes yndlingselement. Profilerte halfpipekjørere som Terje Håkonsen og Daniel Franck gjorde halfpipekjøring svært populært blant landets snøbrettkjørere, og halfpiper blomstret frem i landets store alpinanlegg.

På verdensbasis er halfpipen fortsatt populær. Shaun White er halfpipekongen fremfor noen, og halfpipekonkurransen er ansett som den aller gjeveste disiplinen under X Games-lekene i USA hver vinter.

Men her i Norge, er det snødekte halvrøret nesten ingen steder å finne lenger.

Foruten den nye superpipen i Wyller-løypa, er det kun Kongsberg Skisenter som kan skilte med en halfpipe av rimelig høy kvalitet.

VIDEO: Se de styggeste fallene i snøbrett-VM!

Ikke egnet for alle anlegg

Lars Eriksen er parkbygger i Hemsedal Skisenter, og synes det er synd at det ikke bygges halfpiper lenger.

– Det er ressurskrevende å vedlikeholde en halfpipe, dessuten er det liten kompetanse på hvordan man bygger en halfpipe riktig i Norge. Anleggsledelsen har bestemt seg for å heller satse på andre parkelementer, sier Eriksen.

Austbø mener også flere av landets skianlegg tok seg vann over hodet da det ble satset hardt på halfpipebygging for cirka ti-femten år siden.

– Det ble en hype når den såkalte ”pipe-kutteren” kom. Mange skianlegg trodde de kunne lage halfpipe ved å kjøpe den, men det var jo helt feil. Det var katastrofe, sier Austbø.

En halfpipe-kutter er en snøgravemaskin som er spesiallaget for å forme og ”kutte” halfpiper.

Larsen mener halfpipe heller ikke egner seg i alle anlegg.

– Det er tidkrevende å drive en konkurransedyktig halfpipe. Den må saltes og formes jevnlig, sier Larsen.

Reiser utenlands for å trene

Dagens beste halfpipekjørere har derfor, frem til nå, reist utenlands for å få trent skikkelig på halfpipekjøring.

– Vi reiser flere måneder i året til USA for å kjøre og trene halfpipe. Her i Norge finnes det ikke gode nok halfpiper, forklarer Fredrik Austbø, før han legger til:

– Nå har vi i hvert fall fått en pipe i verdensklasse i Wyller-løypa – det hjelper veldig. Jeg tror folk kommer til å få øynene opp for pipe etter det, det hadde vært dritfett, sier Austbø.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Fredrik Austbø

Fredrik Austbø savner muligheten til å kunne trene halfpipe-kjøring i Norge.

Håper på oppsving med Wyller-pipen

Landslagsledelsen håper også at den nye superpipen i Wyller-løypa kan bidra til å heve interessen og nivået på norske halfpipekjørere.

– Den nye pipen i Wyller-løypa betyr alt med tanke på rekruttering av morgendagens halfpipekjørere. Klarer vi å vedlikeholde denne pipen vil det utgjøre en stor forskjell for toppnivået i fremtiden, mener landslagsstrener Thomas Harstad.

Tags: , ,

Del "Hvor har det blitt av halfpipene?"
 

SERIER PÅ P3.NO