Ung og gira på Gud

Mens statskirken mister medlemmer opplever flere av de største frikirkene i byene en økende popularitet blant unge voksne.

– Her får du taler som ligner på TED Talks og moderne lovsanger som høres ut som musikken på P3.

Daniel Joachim Kleiven beskriver en typisk gudstjeneste i Filadelfiakirken på Grünerløkka. Det siste året har han kommet hit hver søndag for å være en del av noe større.

– Det er viktig å være en del av et fellesskap som kan minne deg på meningen med livet, sier han.

P3 sjekker ut en dåp i en pinsemenighet i Oslo. Foto: Christian Breidlid, NRK P3

Unge fyller gudstjenestene

Daniel Joachim er slett ikke alene om å oppsøke dette miljøet. Til tross for at flere og flere melder seg ut av statskirken i dag, opplever alle pinsemenighetene som P3 har vært i kontakt med at gudstjenestene deres fylles opp som aldri før.

– I vår 100 år lange historie har det aldri gått så mange i kirken vår som nå. Vi har til og med måttet utvide med flere kirker, forteller Anders Hegertun, pastor i Filadelfiakirken Oslo.

Daniel Joachim kaller pinsemenigheten Hillsong Oslo for «hipstermenigheten over alle hipstermenigheter», og pastor David Hasseløy forteller at søndagsgudstjeneste her har gått fra å ha ca. 90 besøkende i snitt på søndager i 2012 til over 500 besøkende per dags dato. Det er stort sett unge mennesker rundt 25 år.

Søndagsgudstjenesten på Hillsong er fylt til randen av unge, troende mennesker. Foto: Christian Breidlid, NRK P3

Forsker i religionspedagogikk, Morten Holmqvist, tror ikke det er snakk om en økning av antall unge kristne, men heller en omflytting og sentralisering av unge mennesker generelt.

– Stadig flere unge mennesker, inkludert kristne, flytter til større byer. Her finner mange en ny og viktig tilhørighet i frikirkemiljøet.

Hillsong Oslo, Filadelfiakirken Oslo og Salt Bergen er tre av de største pinsemenighetene i Norge. Til tross for en mer liberal form, i den forstand at de ikke har en offisiell liturgi, er pinsemenighetene mer konservative på en del områder, bibelsyn spesielt, forteller Holmqvist.

Tidligere denne høsten har P3-programleder Silje Ese sett nærmere på selvmordsproblemet og nakenbyen Montalivet i minidokumentarserien P3 Sjekker Ut. Nå ønsker hun å utforske hva det er som gjør at stadig flere unge, kristne mennesker i dag trekkes mot frikirkemiljøet.

Se minidokumentaren «P3 Sjekker Ut: Tro»:

 

– Følte meg som et forferdelig menneske

Selv hadde Silje kristne venner og gikk på en kristen videregående skole, men som ung og skeiv følte hun aldri noen tilhørighet.

– Jeg prøvde faktisk å bli kristen en periode, men jeg klarte rett og slett ikke å tro.

Programleder Silje Ese gikk på kristen skole og hadde kristne venner, men hun klarte aldri å tro selv. Foto: Christian Breidlid, NRK P3

Hun opplevde et miljø som ikke var åpent for homofili.

– Når du sitter i klasserommet, og den største hemmeligheten din er at du er homofil, da er det veldig vanskelig å høre læreren snakke om at homofili er den største synden i verden og at ekteskap kun er mellom mann og kvinne. Det gjorde spesielt vondt da venner rakk opp hånda og sa seg enige i det læreren sa. Da ble jeg helt knust og følte meg som et forferdelig menneske.

Synet på homofili i pinsebevegelsen er blitt kritisert for å være gammeldags og konservativt. Leder av Hillsong Norge, Jostein Krogedal, mener at pinsemenigheten tar i mot alle mennesker med åpne armer.

– Dette er plassen for alle, uavhengig av om du er homofil, baptist eller superkristen.

Fant tilbake til Gud

Daniel Joachim er siviløkonom og gründer med filosofi som sin store lidenskap. I tillegg reiser han rundt og holder seminarer om tro, fornuft og vitenskap.

– Jeg opplever at seminarene drar fulle hus over hele landet, på alt fra universiteter til bedehus, så dette er tydeligvis noe som engasjerer ungdommer i dag.

Daniel Joachim Kleiven drar på Hillsong på Grünerløkka hver søndag. Foto: Malene Bjørgaas

I likhet med Silje har også Daniel Joachim hatt perioder da han var yngre hvor han har slitt med å tro på Gud. Han var usikker på om en naturvitenskap lot seg kombinere med kristen tro.

– Jeg begynte å tvile da jeg gikk på videregående og stjal Illustrert Vitenskap av storebroren min. Jeg var altfor nysgjerrig til å nøye meg med for enkle svar og ønsket å komme til dypet av ting. Jeg slo meg ikke til ro med at Gud sto bak menneskets eksistens, og desto mer jeg lærte om naturen, jo mer overflødig ble Gud og kristen tro, forteller 30-åringen.

Etter å ha lest seg opp på et dypere nivå gikk det opp for han at han hadde stilt feil spørsmål hele veien.

– Gud er ikke svaret på hvordan naturen har utviklet mennesket. Det ville vært for enkelt. Men Gud er grunnen til hvorfor vi har en natur med lovmessighet i utgangspunktet. Gud er Eksistensen selv, som alle eksisterende ting og hele universet avhenger av. Å være kristen gir meg et veldig godt utgangspunkt til å stole på fornuft, etterstrebe sannhet, studere vitenskap og ha en mer nyansert forståelse av virkeligheten.

Gjennom deltakelse i Filadelfiakirken opplever Daniel Joachim et sted med reflekterte, gjennomarbeidede taler og et levende fellesskap som brenner for å skape en positiv forskjell i verden.

Å tro blir hipt

Pastor Sigurd Bekkevold i Salt Bergen tror at tradisjonelle verdier i en moderne innpakning er med på å trekke unge mennesker til menighetene.

– Vi legger mye innsats i å kommunisere budskapet på en måte som unge folk i dag forstår og kan relatere seg til, og selv om innholdet er gammelt i formen, er innpakningen ny og fersk. Vi er en gjestfri og inkluderende kirke, og det engasjerer både unge, voksne og familier.

Silje opplever at møtene hun deltar på i pinsemenigheten minner mer om en popkonsert der Jesus er stjernen på scenen, enn en tradisjonell gudstjeneste.

– Det er som en kul konsert, bare krydret med noen bibelvers og mye fokus på kjærlighet, forteller hun.

På søndagsgudstjenestene i Hillsong synges moderne, pop-aktige lovsanger. Foto: Christian Breidlid, NRK P3

Religionsforsker Holmqvist mener også man kan snakke om en endring i trospraksis blant unge mennesker.

– Dagens generasjon er ikke redd for å teste ut og prøve nye ting. Tidligere var det de som var mest frempå som deltok i for eksempel nattverd, men i dag er dette blitt et veldig populært ritual å delta på for mange. Dette gjelder også moderne lovsang.

Moderne lovsang kjennetegnes ved bruk av musikalske sjangertrekk fra populærmusikk som pop, rock og elektronika. Sjangeren er blitt så populær at da Den norske kirke lagde ny salmebok i 2013 inkluderte de flere moderne lovsanger.

Det er kanskje ideen om å sprite opp et tradisjonelt budskap for å tiltrekke flest mulig unge mennesker, som har skapt en grobunn for store, kristne arrangementer. Et eksempel på dette er det populære klubbkonseptet Jesus Loves Electro, et DJ-kollektiv tilknyttet Filadelfiakirken som kombinerer house-musikk og lovsang. Siden 2010 har de spilt for fulle menigheter i Norge og utlandet.

– En bred markedsføringsstrategi

Om du har vært i Oslo sentrum de siste ukene, så har du mest sannsynlig sett de fargesprakende reklameplakatene som promoterer for en «himmelsk aften» på trikker, bussholderplasser og T-baner. Denne helgen inntar nemlig Håpets Festival Oslo Spektrum. Arrangementet er gratis og kan skilte med flere internasjonale og norske lovsangledere og kristne popartister.

 

– Håpets Festival er en kristen festival med mye musikk og vitnesbyrder fra yngre mennesker om deres liv i tro på Jesu Kristus, forteller festivalsjef Hans Mannegren.

Arrangøren bak festivalen er Billy Graham Evangelistic Association, en kristen, ideell organisasjon som får midler gjennom donasjoner og frivillig arbeid. Festivalsjefen forteller at de reiser rundt og setter opp liknende festivaler 5-10 ganger i året rundt omkring i hele verden. Mannegren forteller at Gud leder dem til de ulike landene gjennom bønn.

Ord som Gud, Jesus og kristen er ikke brukt én eneste gang i reklameringen for Håpets Festival, og heller ikke på Facebook-siden til arrangementet. Hvorfor det?

– Vi har satset på en bred markedsføring for å appellere til Ola og Kari Nordmann. Vi vil åpne opp og gi følelsen av at dette er for alle, selv for de som vanligvis ikke er interessert i å komme på slike arrangementer, sier Mannegren.

Er ikke sjansen for at enkelte kan føle seg lurt når dere ikke tydeliggjør hva arrangementet egentlig er, nemlig en kristen festival?

– Man forsøker å holde seg relevant til enhver tid. De som tar turen hit vil ikke bli skuffet, og hvis det ikke skulle være noe for dem, så står døren åpen. Det er så mange unge mennesker som føler tomhet og ensomhet, og kanskje det er nettopp dette de trenger.

Hailey Johnson kom fra USA til Norge for å jobbe. Her fant hun Hillsong-miljøet, og bestemte seg for å bli døpt. Foto: Christian Breidlid, NRK P3

Programleder Silje tror også at folk som har hatt det tøft eller som trenger et miljø, fort kan trekkes mot det kristne miljøet. Selv opplevde hun at hun ble «rørt med bismak» av å delta på gudstjenestene.

– Det kjentes vondt å være tilbake i et kristent miljø og fremdeles føle seg utenfor, men hvis 15-åringer som mangler tilhørighet og retning i livet kommer på et sånt møte, så er det ikke rart de blir revet med. Jeg opplevde jo også en en varm stemning med mye fokus på kjærlighet – og hvem vil vel ikke ha det?

  • Kim Bye

    Uff så flaut å se på. Virkemiddelene de bruker for å lokke folk inn er jo så banale og grunne. Svarene fra Jonas Nordin er så tomme og banale: «Det er bedre å tro på gud uavhengig av om det er sant eller ikke» Det er Pascals veddemål og totalt blottet for logikk. At livet ikke har mening, hvis det ikke finnes en gud er jo også en helt idiotisk påstand.
    Denne menigheten er linket opp mot Billy Graham, en sjarlatan av grandiose dimensjoner, en fyr som skylder hendelsene 9/11 på homofili.
    Jeg skjønner ikke hvorfor reporteren ikke stiller skikkelige spørsmål og ber om bevis, eventuelt påpeker hvor tåpelig tro er, og at tro i den forstand som menes ved religiøsitet, er noe vi ikke godtar i resten av livet.

    • Starlessandbibleblack Sabbath

      Svarene fra Jonas Nordin er så tomme og banale: «Det er bedre å tro på gud uavhengig av om det er sant eller ikke» Det er Pascals veddemål og totalt blottet for logikk.

      Pascals veddemål har jo fått en ny vri etter den katolske kirke avskaffet Helvete som annet enn fravær av Gud. I kristendommen per 2017 har du følgende pascalske «valg»:
      Du kan tro. Da havner du – kanskje – sammen med Billy Graham i en evighet. Eller kanskje du slipper.
      Du kan la være å tro. Uansett om kristendommen har rett eller ikke, så slipper du å tilbringe evigheten sammen med Billy Graham.

      Det er faktisk en viss logisk forskjell i forhold til Pascal, for dette er ikke et sirkelargument.

    • aribara81

      Denne menigheten er ikke «linket opp» mot Billy Graham. Tull å finne opp slikt tøv. Den har like lite å gjøre med Billy Graham, som LO har med Siv Jensen.

    • tanglyng .

      Jeg synes reportere skal stille kritiske spm ang. menneskenes opphav, og ikke godta svar hvor logikk er fraværende.
      Det er forresten ditt innlegg blottet for også !

  • Jørn Hokland

    At en kjærlig Gud skulle skape mennesker med homofil legning og så forby dem å leve med en partner er tøvete å tro. Det religiøse homoforbudet ble påfunnet i en tid da det var vanlig å ha sex med begge kjønn samtidig og hele tiden, a la Sokrates. Også i østlige tantriske systemer, som den historiske Jesus selvsagt kjente, er det ansett sunt å bevare seksuell energi ved ikke å ha stadige orgasmer. Jeg mener det fokuseres for mye på religiøse lover og normer («bør») og for lite på «er» – menneskers åndelige og eksistensielle behov. For Gud fins ikke, ikke sant? http://www.klassekampen.no/54813/article/item/null/gud-fins-ikke-ikke-sant

  • duder1897

    Ganske spesielt at ungdom i dag har så lite mellom ørene. Det sies jo at dagens generasjon er den første i historien som er mindre intelligent enn den forrige. Det vises vel litt her.

  • Henrik Elseth

    Personlig mener jeg at ingen skal tvinges inn i religiøs livstil, men derimot få velge selv ved fylte 16 år.
    Problemet da er at all religion vil miste sitt fotfeste blant befolkningen, da et fåtall vil sette sin lit til eventyrene religion forfekter. Dette er jo f.eks grunnen til at dåp ble et fenomen.
    Fri vilje kan vanskelig lures, man må smi før nevnte vilje dannes.

    • Arild J

      Religionsfrihet gjelder ikke for barn i praksis. Enhver religiøs fanatiker kan innbille sine barn hva som helst.

      Arild Johannessen

      • Guttorm Are Gjerløw

        I tillegg gir religion rett til å skade andre mennesker, spesielt små barn som ikke kan motsette seg dette, ved at friskt vev skjæres vekk og muligens forårsaker irreversible skader.

      • hannah Celine Halstensen

        Jeg er født og oppvokst i en kristen pinse familie. Du har helt rett i det du sier om at barn kan bli nesten «hjernevasket» av foreldrene, men, til slutt er det mitt eget valg om jeg ønsker å tro, og hva jeg vil gjøre med den. Jeg er 14 år og har nå tatt mit eget steg innenfor kristen tro, og har opplevd Guds kjerlighet og nåde flere ganger. Men jeg er veldig takknemlig for at mine foreldre lærte meg det de mente var roten innen kristendom. Det har hjulpet meg med å komme lettere innenfor det rette miljøet mitt, og la meg få dele det til flere.

  • Bengt

    DET FINNES IKKE SYND!
    Det finnes kun en Synd og det er at de ikke tror på Ham.Jesus sier det selv I Johannes evangeliet kapitiel 16,9 «Synden er at de ikke tror på meg». Synden forsvant på Golgata.
    Jesus tok på seg all vedens synd. Abraham som regnes som vår stamfar kan du lese om i 1 mosebok. Paulus snakker mye om han i det nye testamentet. I Paulus sine brev til Romerne sier han Sitat fra kapittel 4 » Hva skal vi da si om Abraham, vår jordiske stamfar? Hva oppnådde han? 2 Dersom han ble rettferdig ved sine gjerninger, da hadde han jo noe å være stolt av. Men overfor Gud har han ikke det. 3 For hva sier Skriften? Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. 4 Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av NÅDE. 5 Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror. 6 Slik priser også David et menneske salig når Gud regner det som rettferdig uten at det har gjerninger:

    7 Salige er de
    som har fått sine lovbrudd tilgitt
    og sine synder skjult.

    8 Salig er det mennesket
    som Herren ikke tilregner synd.
    Alt vi trenger å gjøre er å tro på Jesus og ta mot gaven.Og gaven er det at Han ofret sitt liv for deg. Som det står i Paules brev til Eferene i kapitel 2 » For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. 10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.» Som du ser alt du må gjøre tro er å ta Imot ham.
    Gud tilregner ikke din synd.Det er borte, men det skjer ikke automatisk, selv om Jesus forsonet hele verden med seg. . Viste dere at Gud hater religion? Jeg tilhører ikke noen religion, men er kristen og lever et liv i troen på Jesus uten bud og regler. Religionen baserer seg på bud,regler og krav. Jesus stiller ikke krav til deg. Alt er bare av nåde. JESUS DU VISTE OSS NÅDE ISTEDEN FOR KRAV

    • ItsSecret

      Blir ikke annet enn skremt av dette..

      • Bengt

        Hva er det som gjør at du blir skremt av dette?

        • ItsSecret

          At du tror på en gammel bok og tilber en «gud» uten å ha kritisk tankegang og logiske sanser til å fatte at dette er fullstendig bullshit..

          Får jeg spørre hva som gjør at du faktisk «tror» det finnes en «Gud» ?

          • Bengt

            Du bekrefter at biblen er sann blant annet, for det står slik I brevet til korint
            «Men det som går for å være uforstandig i verden, utvalgte Gud seg for å gjøre de vise til skamme. Det som regnes som svakt i verden, utvalgte Gud seg for å gjøre det sterke til skamme. 28 Det som står lavt i verden, det som blir foraktet, det som ingenting er, det utvalgte Gud seg for å gjøre til intet det som er noe, 29 for at ikke noe menneske skal rose seg overfor Gud. 30 Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, 31 for at den som roser seg, skal rose seg av Herren, slik det står skrevet.

            • Bengt

              Hvis du mener at det å tro på en » gud» er fullstendig ulogisk ja da er du fullstendig på » bærtur». Ser du hvordan alt er skapt logisk universet og liv her på denne jord, Alt liv har en DNA som er ulike. Har du tenkt på det. Absolutt all liv . DNA er det som bestemmer farge på dine øyne osv. Og det å si at det ikke finnes en » gud» er absolutt bullshit. ATEISTER FINNES IKKE

            • ItsSecret

              Jeg bekrefter bibelen er sann? Hva pokker…Du bekrefter ikke annet enn typisk vrøvl ifra religiøse. Er det rart jeg blir skremt ?

    • Ole Kristian Holte Myhre

      The Thinking Atheist Radio Podcast – Where Reason Meets Superstition:)

      http://www.thethinkingatheist.com/

    • Guttorm Are Gjerløw

      At gud hater både det ene og det andre er helt åpenbart.
      Hadde en person oppført seg som han, hadde han vært lagt inn på mentalinstitusjon og aldri sluppet ut i samfunnet igjen.
      Som en psykopatisk, selvsentrert galning fremstår han i skriften.
      Å forlange at en far skal ofre sitt uskyldige barn er jo helt greit.
      Eller at en fyr tortureres og spikres opp på et kors skal nulle ut alle synder er sinnsykt, og sier litt om en pervers og ond gud.
      Heldigvis, eller beklageligvis for dere kristne, det finnes ingen gud, allah eller spaghettimonster , så dere kan slutte å vie livet til irrasjonelle ting.
      Hva med heller å engasjere seg i veldedig arbeid, politikk eller klimasak?
      Vi trenger ingen omvei rundt en fantasifigur for å gjøre gode ting.

      • Martin Undheim Sandatad

        Du kan engasjere deg i veldedig arbeid, politikk eller kilmadaken selv. Ingenting forandrer liv som Jesus, jeg tror verden blir bedre om flere møter Han på ekte.

        • Guttorm Are Gjerløw

          Møtte jesus i Bergen for to dager siden faktisk.
          Ser ikke ut som det løste problemet med global oppvarming.

      • Bengt

        Jeg driter i hva du mener om min Gud, men du spør meg. » Hva med heller å engasjere seg i veldedig arbeid, politikk eller klimasak?» Jeg er faktisk engasjert i veldedighetsarbeid. Jeg driver med bistand ved å hjelpe barn I Kenya. Og politikk er jeg veldig interessert i . Men samtidig som jeg tror på min «fantasifigur» som du kaller det. Det plager ikke deg at jeg tror på denne guden som du beskriver som ond. Jeg skal la deg ha de oppfatningen av den Gud som jeg tror på uten å diskutere det.
        » Vi trenger ingen omvei rundt en fantasifigur for å gjøre gode ting.» sier du Det er jeg helt enig i. For troen på den fantasifiguren som jeg tror på, spør ikke etter «gode gjerninger» , men etter din tro. Så har jeg valgt å tro på denne » fantasifiguren» som heter Jesus. (Det er funnet bevis på at han har eksistert.)

        • Guttorm Are Gjerløw

          Det kan hende min intelligens er lav. Det kan nok forklare hvorfor jeg ikke har funnet noen troverdige bevis på guds/guders eksistens.
          Må innrømme at jeg heller ikke tror julenissen eller alver finnes.
          Har bare sett åpenbart falske nisser og ingen alver.

          Har du vanskelig for å tro at noen ikke tror på en gud?
          Vitenskapen har frembrakt evolusjonsteorien, som er basert på forskning.
          Religion har gitt oss «hellige skrifter» som beviselig har vært endret mange ganger, således ikke kan være guds ord.
          Tror du også at jorden og universet er 5000 år gammelt?

          • Bengt

            Ja, det er vanskelig å tro at det finnes folk som ikke tror på en gud eller et intelligent vesen som står bak et så et så fantastisk skapeverk. Alt er nøye sammen satt og logisk oppbygd. Se på bare f.eks hvordan vi mennesker er sammensatt . Jeg tenker på at at bare jeg har det samme fingretrykk Og DNA – Se på denne videoen om DNA https://www.youtube.com/watch?v=CBeCxKzYiIA eller denne 25 fakta om DNA. https://www.youtube.com/watch?v=JruDF0uvTVc
            Nei jeg tror ikke Jorden og universet er 5000 år gammelt. universet er nok mange millioner år gammelt

        • Brage Myrland

          Takk for at du kaller meg en idiot som lyver om hva jeg tror på.

          • Bengt

            Jeg har ikke kalt deg for idiot, det er dine ord. Derimot så påstår jeg at det ikke fines ateister fordi det sitat » For det kan umulig eksistere mennesker med så lav intelligens» Jeg sier her med andre ord at jeg ikke det finnes noe menneske med så lav intelligens at de ikke tror at det finnes en intelligent «gud» eller vesen som står bak all liv. Derfor kaller jeg de som sier at de er for ateister for løgnere. Min påstand at det ikke eksisterer mennesker med så lav intelligens.
            Men når det er sagt så er vell egentlig ikke denne tråden ment for å diskutere om hvor vidt det finnes en » gud» eller ikke. Dermed sier jeg punktum for min del om diskusjon om guds eksistens eller ikke og beklager at du har misoppfattet meg.

  • Fred Drulin

    Jo fler som drar i kirka og til andre menigheter i helgene, Jo mindre kø blir det i baren for min del. Kos dere folkens 🙂

    • Starlessandbibleblack Sabbath

      Kvinnene er i flertall i de karismatiske menighetene, så dersom du har heterofile intensjoner med å oppsøke utestedene …

  • Lars Kristiansen

    «Håpets festival…yeah right, det er «Hatets festival»
    Billy Graham Evangelistic Association arrangerer denne festivalen og Billy Graham hater alle som ikke er hvite, kristne ekstremister..
    Kristendommens svar på ISIS..
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/omstridt-trump-venn-taler-for-tusenvis-av-kristne-i-oslo/a/24184260/
    Eller les hva han mener om homofile, Islam, sex utenfor ekteskap, alle medier unntatt Fox News er «fake news»:
    https://billygraham.org

  • Bengt

    Kjære Programleder Silje Ese.
    Du spurte under denne reportasjen om homofile kom til helvete? Han du intervjuet kunne ikke svare på dette. Det synes jeg var merkelig at hen ikke kunne svare på dette. Derfor ønsker jeg å svare på dette.
    Det er INGEN som kommer til helvete eller går fortapt pga av at de er homofil. Det er ikke hva du er som avgjør om du går fortapt eller ikke, det er hva du tror. Å tro er et valg. Jeg har et innlegg tidligere hvor jeg sier «DET FINNES IKKE SYND!» Det finnes kun en Synd og det er at de ikke tror på Ham. Det sa Jesus selv.
    » Synden er at dere ikke tror på meg». sitat fra Johannes evangelium kapittel 16 vers 9.
    Og da han ofret sitt liv for deg på Golgata tok han all din synd og skam på seg. Derfor kan jeg si «det finnes ikke synd». Alt du trenger å gjøre er tro på Jesus som Messias. Din frelser. Han kom ikke for å dømme verden, men å frelse verden. KOM SOM DU ER. Det er ikke ikke opp til oss mennesker å overbevise deg eller dømme deg, det er bare Gud som kan dømme. Jesus elsker deg og han vil at du skal velge å tro og ta i mot den gaven. «Han forsonet hele verden med seg selv» Står det skrevet. Det er fullbrakt sa Jesus i det han døde. Det er ferdig for deg. Alt er av bare av NÅDE. Nåden er så stor.

  • Arnhild Gjendem

    HALLELUJA! Vikingene SLUTTET å drepe og herje i møtet med kristendommen!!!!!! De hadde møtt Kvitekrist, funnet den rette troa, sett massevis av under og mirakler, opplevd helbredelser og fått masse bønnesvar, men de gikk frem slik de var opplært. Men dette ENDRET SEG!!! HALLELUJA! I møtet med KJÆRLIGHETEN, KVITEKRIST ble de forandret! HALLELUJA!!!» JESUS er veien, sannheten og LIVET!» H A L L E L U J A!!!!

  • Arnhild Gjendem

    Det ble en HELT TOPP HÅPETS FESTIVAL i Oslo spektrum! HALLELUJA! MASSE GLEDE, god forkynnelse og fin musikk! Kristendommen er fortsatt HELT PÅ TOPP i vårt land! HALLELUJA! «Verdigrunnlaget forbliver vår kristne og humanistiske arv.» §2 i Grunnloven.

  • Brainorator

    Bare fordi mange er med på det, betyr ikke at det slutter å være en kult.