Bruker YouTube til å påvirke

Hvilket ansvar følger med når man når ut til mange mennesker på sosiale medier?

Ordet «influencer» har etter hvert blitt en del av mang et vokabular, på godt norsk oversettes det best til «påvirker». Begrepet omfavner alle som når ut til mange på sosiale medier, inkludert youtubere.

Påvirkningskraften disse menneskene har på følgerne sine har vært et omdiskutert tema i det siste. Hvilke produkter er det greit å reklamere for? Hva slags holdninger bidrar man til å skape? Og hvor mye makt har egentlig disse påvirkerne?

En ny populærkultur

Ifølge Christina Parker, Country Manager i Splay Norge, lar vi oss alle påvirke av ting og hun beskriver påvirkning gjennom sosiale medier som en ny form for populærkultur. Hun jobber blant annet med youtubere som Amalie Olsen, Dennis Vareide og Sara Høydahl.

Christina Parker jobber med mange store, norske youtubere i Splay Networks. Foto: Peder Haugfos

– I Splay snakker vi om «influencers» som noen som har bygget seg opp en trofast og dedikert følgerskare på sosiale medier gjennom å jevnlig produsere innhold om dem selv, sier Parker.

Hun mener det er engasjementet youtuberne klarer å skape i sine kanaler som har betydning for hvem man klarer å påvirke. Har du følgere som digger det du sier, lar de seg kanskje påvirke.

Parker påpeker at det ikke er mulig å leve av YouTube uten å tjene penger, og at produktplassering er en del av det.

– Noen av våre youtubere samarbeider mye med et klesmerke og det er en ganske tydelig identitet med tanke på hvilke klær man får kjøpt der. Mange tenåringsjenter synes det er en kul stil og så bestemmer de jo selv om de vil handle, men det er klart at de lar seg påvirke.

…men hvor påvirket?

Mange av youtuberne er nøye på hvem de samarbeider med.

– Jeg er veldig selektiv. Jeg vil ikke inngå samarbeid som kan svekke min troverdighet eller tilliten følgerne mine har til meg, sier Sara Høydahl.

Hun har blant annet takket nei til å samarbeide med et betakarotenmerke da det ikke var noe hun ville fremme for følgerne sine.

– Jeg føler selv at jeg tar ansvar.

Sara Høydahl mottok årets første Gullsnutten for «Årets stjerneskudd». Foto: Thomas Brun

Høydahl er opptatt å være barnevennlig og fremme sunne verdier, men hun synes det går en grense for hvor påvirket man egentlig blir av påvirkere på sosiale medier.

– Hvis du ser på en youtuber og du merker at vedkommende har meninger som ikke samsvarer med dine egne, så ser du ikke videre. Man kan på en måte velge hvem man blir påvirket av, sier hun.

Hun mener det er overdrevet hvor mye makt mange mener at påvirkere har på følgerne sine.

– Det har jo vært mye debatt om plastisk kirurgi for eksempel. Det er litt fordummende overfor følgerne å si at «influenceren» har så stor makt over folk at hvis de legger ut rabattkode på restylane, så går folk automatisk og tar restylane. Det er jo en aldersgrense.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=eve0qAUQDwE&w=560&h=315]

Skaper oppmerksomhet rundt viktige ting

Christina Parker understreker at rollen som påvirker innebærer mer enn å reklamere for produkter og tjenester.

– Vi har blant annet Malin Nesvoll som har en veldig tydelig stemme for unge jenter, både med tanke på mental helse, men også det faktum at klær i butikker i Norge i dag finner du ikke i alle størrelser.

Hun mener norske youtubere også bruker rekkevidden og påvirkningskraften de har til å skape oppmerksomhet rundt viktige ting, og trekker blant annet frem Prebz og Dennis sine innsamlingsaksjoner til Kreftforeningen.

Et enormt ansvar

Prebz og Dennis er historie, men Dennis Vareide har fortsatt med YouTube på sin egen kanal, der han blant annet legger ut tips, triks og vlogs. Han ser på «influencer» som et begrep reklamebransjen har skapt.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=jvasSC__If4&w=560&h=315]

– Jeg vil ikke si at jeg lever av sosiale medier, jeg lever av å lage innhold, som blant annet blir lagt ut på sosiale medier, sier han.

Vareide får sponsoroppdrag og har et nettverk rundt som selger han inn til ulike produkter, merkevarer og andre ting som passer det han står for.

Likevel er han sitt ansvar bevisst.

– Youtubere har et enormt ansvar som påvirkere. Du slipper ikke unna med å si at foreldre skal passe på kidsa sine, sier Vareide.

Han mener youtubere har ansvar for det de selv legger ut og må akseptere at hvem som helst kan se innholdet.

– På Youtube er det både eldre og en del yngre mennesker. Da skal man ta ansvar og tenke seg litt om ekstra før man sier og gjør ting.

Hør hva folk på gata mener om påvirkere her!