Undergrunn er en av de desidert mest attraktive liveartistene i Norge for tiden.
Dette stadfestes gjennom flere Spellemanns-nominasjoner, flere utsolgte konserter, og en rekke bookinger til store musikkfestivaler i sommer.
I april skrev undertegnede en anmeldelse av albumet deres «Egoland», som for det meste var kritisk, og trillet terningkast tre. Dette har heldigvis ikke påvirket energien eller scene-tilværelsen til de unge Oslo-guttene.
Opptredenen som fant sted i steiksol i midten av første kveld på Neon Festival i Trondheim, var en gave som bare fortsatte å gi.
Allerede før Undergrunn hadde gått på scenen var energinivået blant publikum så høyt at det kunne forsynt hele Trøndelag med gratis strøm ut året. Her var det lite som kunne gå galt.
Det om lag 45-minutter lange settet besto av flere låter fra «Egoland», som «Jeg Vet», «Dobbel Trippel», og «Rangel». Men også tidligere klassikere som «Peroni & Perignon» og «Italia».
Om det er én ting som er sikkert og visst, så er det at det ikke var ett kjedelig minutt!
Vi sier hopp, dere svarer «hvor høyt?»
Stikkordet for kvelden var kontroll. Fra første låt, «Klikk» var festen i gang med et pangstart, bokstavelig talt, med pyro og et hoiende publikum. Energien som ble bygd opp før Undergrunn entret scenen ble på fantastisk vis frigjort fra første musikalske tone.
Deretter ble låt for låt servert på sølvfat verdig en eller to Michelin-stjerner for et gigantisk og sultent Trondheims-publikum.
Selv om temperaturen i celsius og blant publikum var høy, engasjerte især Loverboy (Jon Ranes) og Marstein (Jo Almaas Marstein) de hoppe-glade fansene som om de skulle vært personlige trenere.
Under «Jeg Vet» beviste Undergrunn hvor gode de er. Her ble «call and response»-taktikken utnyttet til det fulleste på hvert hook. Imens guttene rappet som om de aldri har fått betalt og hoppet rundt, sto fansene på fremste til bakerste rad og gjenspeilet energien i perfekt harmoni.
Det var gjennomgående allsang, og en stemning som var så god at man skulle ønske tiden gikk saktere. Ved «Dobbel Trippel» invitertes det til moshpit selv om publikum kanskje var noe mer opptatt av å hoie og filme begivenheten.
Med «Tipp Topp» fortsatte festen ut i «Rangel» der det virkelig tok av.
Dersom man var på Neon i kveld, men ikke var på Undergrunn, har man gjort et stort feilvalg.
Designer-sydd opptreden
Som om ikke gruppa allerede hadde vartet opp til allsang, dans, mosh-pit, og generelt god stemning, kom slageren «Peroni & Perignon» som en knockout i en Conor McGregor-kamp.
Loverboy fikk med seg publikum på verset sitt som hjalp ham med å rappe ord for ord.
Det sies at det finnes et udefinerbart tidspunkt i en artists karriere der hen skjønner at man har slått igjennom. Dette må ha vært et slikt.
Alt er smertefritt, publikum er med, Undergrunn koser seg, og kvelden er enda relativt ung. Det kan umulig bli bedre nå tenker man kanskje. Så feil kan man ta.
Siste låt i det ordinære settet var «UG Er Tilbake» fra 2020 albumet «Firenze’s Finest». Allsangen var gigantisk og Undergrunns scenetilværelse mer leken enn Maradona med en fotball.
Dette var en perfekt «avslutning» på kvelden der Undergrunn på sin beste måte beviste hvorfor de har kommet så langt som de har. Opptreden er i verdensklasse, publikum er fornøyd i det guttene går av scenen – men plutselig var de tilbake igjen.
UG er tilbake
Hva gjør man etter man har underholdt et festivalpublikum i en halvtime med en ufattelig sterk set-list fremført med høy energi og selvsikkerhet?
Man kjører på med publikumsfavoritten «Italia», så slenger Loverboy på seg en Gibson SG og spiller et heidundrende gitarspill under «Michelin Stjerner» og avslutter med allsang på «Lenge Leve», så klart.
Man kan rett og slett ikke ønske seg noe mer fra et festival-set. Undergrunns energi og publikumskontroll samt interaksjon er i toppklasse. Når man presterer å få meg seg alle fra fremste rad til de som står lenger bak, og det var virkelig langt bak, kan man ikke gjøre annet enn å ta av seg hatten og bøye seg i støvet.
Opptredenen på Neon Festival er noe av det bedre jeg har sett fra en norsk artist noen gang. Heldig er de som skal se Undergrunn på Stavern og Bergensfest. Danmarks Roskilde kan også bare glede seg.
Her er resultatet av når alt passer sammen: Sommer, alkohol, et festglad publikum og engasjerte artister.
Det var faktisk perfekt.
FLERE MUSIKKANMELDELSER: