Her er Filmpoliti Birger Vestmos kommentarer om vinnerne i hver kategori:
Beste kvinnelige hovedrolle:
Kate Winslet – ”The Reader”
Nok en favorittseier! Winslet har gjort flere sterke prestasjoner de siste årene, og denne gangen kunne hun like gjerne vært nominert for ”Revolutionary Road” som for ”The Reader”. Vel fortjent, og jeg reiser meg og applauderer for Kate! Hun er i ferd med å virkelig bli en av vår tids største skuespillere.
– Jeg ville løyet om jeg ikke hadde laget en versjon av denne talen tidligere. Jeg tror jeg sannsynligvis var 8 år og stirret i speilet på badet. Og dette (holder opp statuetten) ville vært en shampoflaske. Vel, det er ikke en shampoflaske nå!
Beste mannlige hovedrolle:
Sean Penn – ”Milk”.
Wow! Jeg sier det igjen. Wow! Inntil en uke siden trodde jeg at dette skulle bli Mickey Rourkes kveld, for rollen som Randy ”The Ram” Robinson i ”The Wrestler”. Men så fikk jeg se Sean Penns praktprestasjon som Harvey Milk, og ble usikker. Oscar-akademiet mente åpenbart at Penn gjorde den sterkeste rollen, og jeg tror de har rett i det.
– Thank you. Thank you. You commie, homo-loving sons-of-guns! Jeg forventet ikke dette, men jeg, og jeg vil være tydelig, at jeg vet hvor vanskelig jeg gjør det å sette pris på meg ofte!
Les Filmpolitiets kommentar til hele Oscar-showet
Beste kvinnelige birolle:
Penelope Cruz – ”Vicky Cristina Barcelona”.
Cruz er en verdig vinner! Hun gjorde en flott rolle som Maria Elena i Woody Allens film, en fyrrig kvinne som fremdeles er stormende forelsket i sin eks-mann.
– Har noen noen gang besvimt her? Fordi jeg blir kanskje den første!
Beste mannlige birolle:
Heath Ledger – ”The Dark Knight”
Årets Oscar-øyeblikk? Mange ble rørt da Heath Ledgers mor, far og søster kunne gå opp og motta en Oscar-pris for hans rolle som “Jokeren” i “The Dark Knight”. Han hadde sterke motkandidater i denne kategorien, men gikk seirende ut. Kan det tenkes at det hjalp å dø? Ledger ble den andre som ble tildelt en Oscar-pris etter sin død.
– Vi skulle så gjerne ønske du var her, men vi mottar stolt denne prisen på vegne av din skjønne Matilda. Tusen takk!
Beste manus (original):
Dustin Lance Black – ”Milk”.
Jeg applauderer Black, som maktet å forfatte en kompleks historie til et forståelig manus. Hans arbeid la grunnlaget for Gus Van Sants strålende film. Dette var min favoritt i denne kategorien!
– Da jeg var 13 (…) hørte jeg historien om Harvey Milk. Og den ga meg håp. Den ga meg håp til å leve mitt liv. Den ga meg håpet om at en dag kunne jeg leve åpent som den jeg er, og at selv jeg kunne forelske meg og en dag gifte meg.
Beste manus (adaptert):
Simon Beaufoy – ”Slumdog Millionaire”
En sterk klasse med gode kandidater. Beaufoy maktet å lage et medrivende filmmanus av Vikas Swarups roman ”Q & A”, og vant helt sikkert fortjent.
– Det er noen steder i universet du ikke kan forestille deg å stå. For meg er det månen, sydpolen, Miss World-podiet – og her.
Beste animerte spillefilm:
”Wall-E” – Andrew Stanton
Jada! Det finnes rettferdighet i verden! ”Wall-E” burde kanskje til og med vært nominert som beste film, men måtte ”ta til takke” med denne prisen. Vel fortjent for Pixar, som nok engang viser seg å være en piksel foran alle andre. Prisen ble mottatt av regissør Andrew Stanton.
– Det har vært en slik inspirasjon å tilbringe tid med en figur som så målrettet strever med å finne skjønnhet i alt han ser. Det er en nobel aspirasjon i en tid som dette.
Best animerte kortfilm:
”La Maison en Petits Cubes” – Kunio Kato
Jeg har ikke sett noen av de nominerte i denne kategorien. Prisen ble mottatt av regissør Kunio Kato.
– Domo arigato, Mr. Roboto. Thank you very much!
Best art direction:
“Den fantastiske historien om Benjamin Button” – Donald Graham Burt (art direction), Victor J. Zolfo (set decoration).
Ja, skulle Benjamin Button vinne med noen av sine 13 nominasjoner, måtte det bli i en slik kategori. Burt og Zolfo bidro til å skape omgivelsene for en historie som spenner over et stort tidsrom, og gjorde det forbilledlig! Denne kategorien hadde flere andre svært sterke kandidater, som ”The Dark Knight” og ”Changeling”.
– Våre produsenter var fantastiske, for de gjorde som alle produsenter burde, nemlig å la oss være alene.
Beste makeup:
”Den fantastiske historien om Benjamin Button” – Greg Cannom.
Fortjent, fortjent, fortjent! Aldringssminken av Brad Pitt og Cate Blanchett er noe av det beste og mest overbevisende jeg har sett på film. Cannom er en av bransjens store veteraner, og dette er hans fjerde Oscar-pris.
– Tusen takk. Jeg vil takke Akademiet, Paramount og Warner Bros.
Beste kostymedesign:
”The Duchess” – Michael O’Conner
Jeg har ikke sett denne filmen, men traileren viser at filmen er stappfull av rikt detaljerte kostymer, i beste britiske filmtradisjon.
– Keira Knightly, du er en lady med klasse. Tusen takk skal du ha!
Beste foto:
”Slumdog Millionaire” – Anthony Dod Mantle
Et modig valg som viser at svindyre storproduksjoner ikke alltid er veien å gå. Mantles bruk av små hi-def DV-kamera var mest effektivt i Mumbais slumområder, og bragte oss tett innpå figurene.
– Fantastisk! Jeg kunne takke tusenvis av mennesker. Jeg kan ikke det. Selvsagt må jeg takke Akademiet. Jeg er beæret med denne vakre tingen.
Beste kortfilm:
”Spielzeugland” – Jochen Alexander Freydank
Ikke sett. Men fyren var glad!
– Dette er et surrealistisk øyeblikk for meg, fordi jeg vokste opp i Øst-Tyskland, bak muren. Så Vest-Tyskland var langt unna for meg, Hollywood var enda lenger unna, og Oscaren nå er utrolig.