Filmpolitiet om årets Oscar-utdeling – del II

Del to av Filmpolitiets Oscar-kommentar.

Man on wire (Foto/Copyright: AFP PHOTO / Mark RALSTON)
Man on wire (Foto/Copyright: AFP PHOTO / Mark RALSTON)

Beste dokumentar:

”Man on wire” – James Marsh

Jeg elsker ”Man on wire”, og synes derfor dette var fryktelig hyggelig. Det ble morsomt da Philippe Petit entret scenen, og takket for Oscar-statuetten ved å balansere den på haken.

– Werner (Herzog, red. anm.), jeg bærer alltid mynten du ga meg. Og du fikk rett. Vi vant! Så nå er det på tide å takke Akademiet for å tro på magi! (Og her tryllet Petit vekk den nevnte mynten).

Beste dokumentar (kort):

”Smile Pinki” – Megan Mylan

Ikke sett. Men regissør Megan Mylan taklet en uvant rolle som Oscar-vinner fra sin plass langt bak i salen på en forbilledlig måte!

– Wow! Å være i et rom med alt dette talentet. Heldige meg, og å få fortelle historier som jobb, heldige meg!

Beste visuelle effekter:

”Den fantastiske historien om Benjamin Button” – Eric Barba, Steve Preeg, Burt Dalton og Craig Barron.

Effektene går hand i hand med beste makeup, for de utfyller hverandre i denne filmen. Ingen tvil om at disse folka gjorde en flott jobb, selv om jeg gjerne skulle sett at denne prisen gikk til ”Iron Man”, for tidenes mest troverdige superhelteffekter!

– Til mine barn vil jeg si: Jobb hardt, jobb godt og aldri gi opp!

Beste lydredigering:

”The Dark Knight” – Richard King

En utrolig hard kategori å vinne i år, men mange sterke kandidater. Lyden i ”The Dark Knight” er utvilsomt noe av det bedre jeg hørte på kino i fjor, selv om jeg kanskje hadde ”Wall-E” som den aller beste lydopplevelsen.

– Som et barn som vokste opp i en forstad i Florida, virket Hollywood som å være en million miles unna. Jeg trodde aldri at jeg skulle være her, men jeg er så glad for å være en del av en kreativ industri som gjør det gøy å gå på jobb hver dag.

The Dark Night (Foto/Copyright: AP Photo/Warner Bros. Pictures, Stephen Vaughan)
The Dark Night (Foto/Copyright: AP Photo/Warner Bros. Pictures, Stephen Vaughan)

Beste lydmiks:

”Slumdog Millionaire” – Ian Tapp, Richard Pryke og Resul Pookutty.

Også dette en hard kategori. ”Slumdog Millionaire” har et omsluttende lydspor som hjelper oss med å være midt i Mumbais rike menneskeliv. Men hva med ”Wall-E”?

– This is history being handed over to me!

Best klipping:

”Slumdog Millionaire” – Chris Dickens

Her har jeg ingen klager! Dickens redigerte filmen med en fantastisk flyt som aldri stoppet opp, akkurat som det yrende folkelivet filmen skildrer.

– Jeg vil bare si at jeg hadde det fantastisk med å jobbe på denne filmen. Jeg ville aldri at det skulle ta slutt!

Beste musikk (score):

”Slumdog Millionaire” – A.R. Rahman

Også her hadde jeg mest lyst til at ”Wall-E” skulle vinne for Thomas Newmans musikk, men Rahmans eksotiske score var nok den som pekte seg mest ut i denne kategorien.

– Før jeg kom, var jeg spent og skremt. Sist jeg følte dette, var da jeg giftet meg.

Beste musikk (sang):

”Slumdog Millionaire” – ”Jai Ho”  – A.R. Rahman

To av tre nominerte her var fra Slumdog. Hvorfor var ikke ”The Wrestler” av Bruce Springsteen nominert? Hvorfor finnes denne kategorien i det hele tatt? Det lages forsvinnende få originale låter til film for tiden. ”Jai Ho” er fin i filmen, men glemmes snart.

– Essensen av filmen er optimisme og kraften av håp i våre liv. I hele mitt liv har jeg kunnet velge mellom hat og kjærlighet. Jeg valgte kjærlighet, og jeg er her.

Beste fremmedspråklige film:

”Departures” (Japan) – Yojiro Takita

Hva? Ble det ikke ”Vals med Bashir”? Eller ”Klassen”? Eller ”Baader-Meinhof”? ”Departures” må virkelig være god, men jeg har til gode å se den.

– Takk til alle som hjalp meg med denne filmen, jeg er veldig, veldig glad!

Departures (Foto/Copyright: AFP PHOTO Gabriel Bouys)
Departures (Foto/Copyright: AFP PHOTO Gabriel Bouys)

Beste regi:

”Slumdog Millionaire” – Danny Boyle

En favorittseier! Jeg har alltid likt Danny Boyle, og har til og med hatt gleden av å møte ham. Han takket ikke meg, men sine barn, ved å hoppe opp og ned som Tigergutt! Boyle har skapt en film som virkelig lever, og får sitt publikum til å føle seg levende og takknemlige over livet. Boyle var dette årets klare vinner!

– Dere har vært så generøse mot oss i kveld. Jeg vil takke dere for det, og for dette nydelige showet dere har laget. Jeg vet ikke hvordan det ser ut på TV, alle sammen, men her i rommet er det ”bloody wonderful, really”.

Beste film:

”Slumdog Millionaire” – Christian Colson (produsent)

Jeg liker kanskje “Milk” bedre, men det var vel få som tvilte på at den gjeveste prisen skulle gå til noen annen film enn “Slumdog Millionaire”. Og det er greit. Det er en super film med stor sjarm og publikumstekke. Den peker seg ut med sin medrivende historie og optimistiske budskap. Den har action, spenning, drama og en sterk kjærlighetshistorie i bunn. Dette er også ”the little movie that could”, slik Hollywood elsker.

– Da vi startet, hadde vi ingen stjerner, vi hadde ingen kraft eller muskler. Vi hadde ikkenok penger til å gjøre det vi ønsket. Men det vi hadde var et manus som inspirerte gal kjærlighet hos alle som leste det. Og vi hadde et geni som regissør!

Les Filmpolitiet om årest Oscar-utdeling

Les Filmpolitiets kommentar til hele Oscar-showet

Se flere bilder fra utdelingen her

Video fra Oscar-utdelingen ser du her